SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Názory na ceny PHM, marže a dane

V e-mailovej schránke sme našli e-mail so zaujímavým obsahom. Jozef z Bratislavy sa v ňom posťažoval na rozdiely v maržiach pre prevádzkarov čerpacích staníc a na nedostatočnú konkurenciu v rôznych lokalitách Slovenska. Zverejňujeme ho takmer celý,

vynechali sme len citácie o tom, kde konkrétne pisateľ tankuje a prečo:

"Ide o to ze Slovák je chamtivý a za rok chce byť milionár. Každý narieka, že ceny za PHM sú vysoké a ja súhlasím. Ale poukazuje sa len na Slovnaft a dane pre štát. Mne sú tŕňom v oku aj prevádzkari.

Áno, uznávam, nám sa tu v Bratislave žije ľahšie z toho pohľadu, že je tu konkurencia a môžeme si vybrať, kam pôjdeme natankovať. Ale sú regióny, kde to také "easy" nie je a musia brať, čo je.

A teraz k veci v stručnosti: porovnám dve čerpacie stanice, rovnakej značky, v rovnakom regióne, vzdialené od seba vzdušnou čiarou možno nejakých 1000 - 1500 metrov: Shell - Dvojkrížna ul. a Shell - Popradská ul. Prvá zmienená dokáže predávať 95Natural niekedy aj o korunu lacnejšie. Ten rozdiel sa pohybuje, samozrejme, ale ide o princíp. Keby to boli rozdielne značky, poviem, že ide o aditíva, prísady, atď., ale tu mi z toho jasne vyplýva, že jeden chce byť bohatší, ako ten druhý. Kedy niekto poukáže na marže prevádzkarov? Sú také obrovské rozdiely! Keby som porovnal pumpu s najlacnejším a pumpu s najdrahším benzínom od rovnakej znacky v rámci celého Slovenska, výsledok by bol zaujímavý a nikto mi nenahovorí, že aj ten s najnižšou cenou nemá maržu a tým pádom aj zisky. Ja osobne volím tú lacnejšiu pumpu, mám možnosť si vybrať, ale sú kúty na Slovensku, kde konkurencia nie je.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Teraz nejde o kvalitu, pretože väčšina čerpacích staníc berie benzín aj tak od Slovnaftu - vid. kauzu 300mil. pokuty pre Slovnaft (Shell - OMV)."

Aj podľa nášho názoru, nedostatočná konkurencia je hlavnou príčinou rozdielov v cenách PHM v rôznych kútoch Slovenska. Podľa záznamov o cenách PHM na portáli Natankuj.sk sa napríklad pri benzíne 95 natural rozdiel v cenách najlacnejšej a najdrahšej pumpy pohybuje na úrovni 3.90 Sk/liter. Netreba však zabúdať na to, aký podiel na celkovej cene má marža určená prevádzkarom ČS.

Ak by sme za výrobné náklady spolu s transportom považovali cenu benzínu na Rotterdamskej burze (cca 800 dolárov za tonu = 13.60 Sk/liter pri kurze 23 Sk za dolár), tak pri najlacnejšej pumpe na Slovensku (36.50 Sk/liter) tvorí marža 1.4% z celkovej ceny PHM, pri najdrahšej (40.40 Sk/liter) je to 9%. Stále sú to však nízke sumy v porovnaní s daňovým zaťažením - pri najlacnejšej pumpe tvoria dane 61.5% z celej ceny benzínu, pri najdrahšej 57.4%.

Skryť Vypnúť reklamu

Rozdiel medzi najdrahšou a najlacnejšou pumpou pri natankovaní plnej nádrže (napríklad 45 litrov) je 175.5 Sk, čo pri častejšom tankovaní môže znamenať veľa. Stále je to však nič oproti daniam, ktoré sa, podľa výšky celkovej ceny benzínu 95 natural, pohybujú aktuálne od 21.90 Sk/liter po 22.70 Sk/liter.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  6. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  7. Pomáhajte čítaním
  8. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  1. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  2. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  3. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  4. Pomáhajte čítaním
  5. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  6. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  7. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  8. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  9. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  10. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 29 458
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 540
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 542
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 044
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 857
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 677
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 998
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 816
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 9 416
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 196
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus: V štyroch nemocniciach Žilinského kraja sú covidové oddelenia plné (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 45 155. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Ilustračná fotografia.
Premiér Igor Matovič a minister zdravotníctva Marek Krajčí.
Predseda NR SR Boris Kollár.
Píše Martin Kugla

Akcia má význam v najzasiahnutejších regiónoch

Niekoľko dobrých a horších správ z víkendového testovania.

Počas pilotnej fázy plošného testovania otestovali 140 945 ľudí.
CYNICKÁ OBLUDA

Čistá dobrovoľnosť

Najnovším premiérovým sebaklamom je tvrdenie, že obyvatelia chudobnej Oravy prišli na testovanie dobrovoľne.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.
Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.