Biopalivá nie sú cestou!

Vyrábať z rastlín palivo pre autá je rizikové a v boji proti klimatickým zmenám neúčinné. Okrem Priateľov Zeme to tvrdí aj eurokomisár pre životné prostredie Stavros Dimas a jeho kolega pre rozvoj Luis Michel. Dimas sa pre televíziu BBC vyjadril,

Vyrábať z rastlín palivo pre autá je rizikové a v boji proti klimatickým zmenám neúčinné. Okrem Priateľov Zeme to tvrdí aj eurokomisár pre životné prostredie Stavros Dimas a jeho kolega pre rozvoj Luis Michel.

Dimas sa pre televíziu BBC vyjadril, že environmentálne a sociálne problémy spôsobené využívaním biopalív sú väčšie ako sa nazdával. Európska únia musí v tejto otázke podľa neho postupovať veľmi opatrne.

Pred rokom sa hlavy štátov EÚ zhodli, že biopalivá majú do roku 2020 zabezpečovať v doprave minimálne desať percent. Podmienkou však bolo, že budú vyrábané udržateľným spôsobom. V novej legislatíve, ktorú chce Európska Komisia (EK) verejnosti predstaviť koncom mesiaca, tieto záruky chýbajú.

Priatelia Zeme preto spolu s ďalšími environmentálnymi organizáciami poslali eurokomisárovi pre energetiku Andrisovi Piebalgsovi otvorený list. Žiadajú v ňom, aby EK od svojho desaťpercentného cieľa upustila, kým nezabezpečí, že využívanie biopalív nebude škodiť ľuďom ani životnému prostrediu.

Navrhovaná legislatíva nijako nechráni rozsiahle oblasti savany (napr. v Brazílii), ktoré budú ohrozené intenzívnejším poľnohospodárstvom, len aby splnili náš cieľ v oblasti biopalív. Ich väčšia produkcia zvýši cenu základných potravín ako aj používanie vzácnej vody. Text, ktorý navrhuje Komisia, tieto problémy nerieši, iba spomína monitoring na dvojročnej báze.

Návrh EK ignoruje aj negatívne sociálne efekty zvýšenej produkcie biopalív. Boj o dodávky pre európske trhy už teraz spôsobuje hádky o pôdu, násilné vysťahovanie celých komunít, porušovanie ľudských práv, zvyšovanie chudoby a zlách pracovných podmienok v rozvojových krajinách.

Podľa Priateľov Zeme je využívanie biopalív v boji proti klimatickým zmenám chybným krokom. Oveľa efektívnejšie je zamerať sa na rozšírenie verejnej dopravy, energetickú efektívnosť a nútiť automobilky vyrábať autá s minimálnou spotrebou.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  3. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 470
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 762
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 074
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 061
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 170
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 645
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 632
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 432
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 428
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 053

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.