Biopalivá nie sú cestou!

Vyrábať z rastlín palivo pre autá je rizikové a v boji proti klimatickým zmenám neúčinné. Okrem Priateľov Zeme to tvrdí aj eurokomisár pre životné prostredie Stavros Dimas a jeho kolega pre rozvoj Luis Michel. Dimas sa pre televíziu BBC vyjadril,

Vyrábať z rastlín palivo pre autá je rizikové a v boji proti klimatickým zmenám neúčinné. Okrem Priateľov Zeme to tvrdí aj eurokomisár pre životné prostredie Stavros Dimas a jeho kolega pre rozvoj Luis Michel.

Dimas sa pre televíziu BBC vyjadril, že environmentálne a sociálne problémy spôsobené využívaním biopalív sú väčšie ako sa nazdával. Európska únia musí v tejto otázke podľa neho postupovať veľmi opatrne.

Pred rokom sa hlavy štátov EÚ zhodli, že biopalivá majú do roku 2020 zabezpečovať v doprave minimálne desať percent. Podmienkou však bolo, že budú vyrábané udržateľným spôsobom. V novej legislatíve, ktorú chce Európska Komisia (EK) verejnosti predstaviť koncom mesiaca, tieto záruky chýbajú.

Priatelia Zeme preto spolu s ďalšími environmentálnymi organizáciami poslali eurokomisárovi pre energetiku Andrisovi Piebalgsovi otvorený list. Žiadajú v ňom, aby EK od svojho desaťpercentného cieľa upustila, kým nezabezpečí, že využívanie biopalív nebude škodiť ľuďom ani životnému prostrediu.

Navrhovaná legislatíva nijako nechráni rozsiahle oblasti savany (napr. v Brazílii), ktoré budú ohrozené intenzívnejším poľnohospodárstvom, len aby splnili náš cieľ v oblasti biopalív. Ich väčšia produkcia zvýši cenu základných potravín ako aj používanie vzácnej vody. Text, ktorý navrhuje Komisia, tieto problémy nerieši, iba spomína monitoring na dvojročnej báze.

Návrh EK ignoruje aj negatívne sociálne efekty zvýšenej produkcie biopalív. Boj o dodávky pre európske trhy už teraz spôsobuje hádky o pôdu, násilné vysťahovanie celých komunít, porušovanie ľudských práv, zvyšovanie chudoby a zlách pracovných podmienok v rozvojových krajinách.

Podľa Priateľov Zeme je využívanie biopalív v boji proti klimatickým zmenám chybným krokom. Oveľa efektívnejšie je zamerať sa na rozšírenie verejnej dopravy, energetickú efektívnosť a nútiť automobilky vyrábať autá s minimálnou spotrebou.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. Už aj seniori presadajú do SUV
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  7. Bratislava gets a new public space and park
  8. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  9. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  10. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 7 556
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 2 751
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 667
  4. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 2 432
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 947
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 642
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 311
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 282
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 1 164
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 876

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Podnikajú na hranici prežitia. V kráľovstve polievok sa držková nevarí

Do niekoľkých hrncov naložili dvaja Bratislavčania svojho tvorivého ducha i značnú časť finančných úspor.

KOMENTÁRE

Pravda a láska stoja na našej strane

Môj manžel a ja, na túto frázu si aj po vyše dvoch rokoch manželstva stále zvykám.

ŠPORT

Ramsay uzemnil aj Cháru. Nie som demokrat, tvrdí Kanaďan

Som fajn chlapík, keď hráči robia to, čo im poviem, hovorí nový tréner hokejovej reprezentácie.

PLUS

Prečo je dobré nájsť si architekta

Len rozumný architekt vymyslí dom, v ktorom budete naozaj šťastní.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.