Plní vláda sľuby o kvalitnejšej doprave?

Vláda a najvplyvnejšia vládna strana Smer-SD po viac ako roku a pol vládnutia len minimálne plnia predvolebné a povolebné sľuby o zabezpečení kvalitnejšej, dostupnejšej a bezpečnejšej dopravy. Miera plnenia sľubov v oblasti dopravy predstavuje 12 %

a prínos pre krajinu plus 0,6 pri škále mínus 3 až plus 3. Vyplýva to z analýzy Inštitútu pre ekonomické a sociálne reformy INEKO, naznačujúcej verejné vyhlasovanie nereálnych sľubov, neexistenciu jasnej koncepcie, ako aj neschopnosť ministrov riadiť organizačne aj finančne náročné projekty. Ako agentúru SITA v piatok ďalej informoval inštitút INEKO, nosným príkladom toho je diametrálna zmena predvolebných a povolebných vyhlásení premiéra Roberta Fica a ministra dopravy Ľubomíra Vážneho k výstavbe diaľnic cez projekty verejno-súkromného partnerstva (PPP). V oblasti dopravy nie je markantný rozdiel v plnení či neplnení populárnych, no pre krajinu škodlivých sľubov a naopak užitočných sľubov, ktoré majú len malú mieru verejnej podpory. Na diaľnice ide podľa analýzy menej peňazí, bratislavské letisko sa rozvíja pomalšie a na cestách umiera viac ľudí.

Sľub o zrýchlení výstavby diaľnic a rýchlostných komunikácií s dôrazom na transparentnosť a efektívnosť pri prínose pre krajinu plus 2 plní vláda podľa analýzy INEKO na 7 %. Záväzok vybudovať 100 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest do roku 2010 s prínosom plus 1 plní na 35 %. Na 25 % plní prísľub rozvíjať bratislavské letisko bez strategického investora a s kvalifikovaným manažmentom, pričom prínos pre krajinu dosahuje úroveň mínus 2. Záväzok zaviesť na cesty elektronické mýto zatiaľ plní na polovicu pri prínose plus 2. Prísľub o znížení počtu obetí nehôd na cestách na polovicu k roku 2010 vláda plní na 13 % s prínosom pre krajinu plus 2. Sľuby o zvýšení prepravy osôb a neznížení prepravy tovaru po železnici, o zabezpečení dostupnejšieho verejného cestovania železnicami za rovnaké ceny s adresnou podporou, ako aj zvýhodnení dopravy s alternatívnym pohonom a začatí digitálneho televízneho vysielania v roku 2007 dosahujú nulovú mieru plnenia.

"Odborníkmi a verejnosťou pozitívne vnímaný sľub zvýšiť tempo výstavby diaľnic ostáva neplnený. A to najmä kvôli spoliehaniu sa na PPP projekty a zároveň zníženiu vlastných investícií štátu," tvrdí INEKO. Prípadné úspešné naštartovanie PPP projektov podľa analýzy inštitútu síce umožní ľahko prekročiť záväzok vlády postaviť v jej terajšom funkčnom období 100 kilometrov diaľnic a rýchlostných ciest, no určite nepomôže dokončiť plynulé diaľničné spojenie Bratislavy a Košíc. Navyše značne zaťaží verejné financie v budúcnosti. Na ďalšie roky totiž vláda jednoznačne uprednostňuje rýchlosť výstavby na úkor jej efektívnosti a transparentnosti, hoci pred voľbami Smer žiadal opak. Pred voľbami v súlade s odbornou mienkou pritom vystríhal pred masívnymi PPP projektami a žiadal pilotné úseky maximálne do veľkosti 15 mld. Sk a dĺžky 20 kilometrov. Po voľbách však rozhodol o projekte na 150 kilometrov za odhadovaných 150 mld. Sk.

Podľa analýzy INEKO bratislavské letisko po predchádzajúcich nárastoch počtu cestujúcich o 40 % až 50 % vlani rástlo len minimálne, v preprave tovaru celkom prepadlo. Minulý rok zomrelo na cestách v SR o 190 osôb viac oproti cieľu, počet obetí bol najvyšší od roku 2003 a o 8 % vyšší ako v roku 2006. Napriek sľubom ceny v osobnej železničnej doprave podľa inštitútu vzrástli najrýchlejšie za posledné tri roky, pričom preprava osôb a tovaru železnicami vlani klesala.

© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  5. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  9. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  10. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  1. Exkurzia študentov Stavebnej fakulty STU v Bratislave
  2. Prichádza Black Friday, jazdenku môžete mať so zľavou 2000 eur
  3. 4 rady pre deti a dospelých, ako sa starať o pokožku
  4. Výstava Podoby lásky zobrazí skutočné osudy konkrétnych žien
  5. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek
  6. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  9. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  10. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 15 945
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 8 551
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 4 587
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 898
  5. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 3 083
  6. Tohtoročné trhy pred Auparkom bude otvárať Vidiek 1 891
  7. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások 1 830
  8. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 822
  9. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba 1 684
  10. Moskva alebo Petrohrad? 1 331

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Zástupca firmy, ktorej zadržali 112 kamiónov: Hľadáte problém tam, kde nie je

Belgické úrady podozrievajú firmu North Sea Express, že vykorisťuje vodičov.

KOMENTÁRE

Môže byť Harabin škodcom?

Aj v pozícii radového sudcu vyzerá Harabin na nebezpečného škodcu.

KOMENTÁRE

Slovensko ničí lowcostová mentalita. Kedy s tým niečo urobíme?

Atmosféra nedôstojnosti nás ničí.

Neprehliadnite tiež

Tesla míňa 8000 dolárov za minútu a nedarí sa jej s Modelom 3

Musk musí čoskoro začať zháňať nové prostriedky.

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.