V minulom roku sa na Slovensku vyrobilo 571 071 automobilov, čo v porovnaní s rokom 2006 predstavuje nárast o viac ako 93 %. Na tisíc obyvateľov sa tak na Slovensku vyrobilo 105,7 áut, čo mu prinieslo prvé miesto vo svete. Podľa odhadov Združenia automobilového priemyslu (ZAP) by sa v tomto roku malo vyrobiť 640 tis. áut. Obrat automobilového priemyslu dosiahol v minulom roku 628 mld. Sk, čo v medziročnom porovnaní predstavuje nárast o 42 %. Automobilový priemysel sa tak na celkovom objeme priemyselnej produkcie podieľal viac ako 35-percentami. Ako ďalej informoval na utorňajšej tlačovej konferencii prezident ZAP Jozef Uhrík, v celosvetovom meradle sa vôbec nedá hovoriť o recesii, ale o dynamickom raste výroby áut.
Všetky tri automobilky pôsobiace na Slovensku patria medzi desať najvýznamnejších vývozcov SR. J. Uhrík v tejto súvislosti poukázal na saldo bilancie zahraničného obchodu za minulý rok, ktoré je s deficitom 21,385 mld. Sk najnižšie za desať rokov. Upozornil pritom aj na stále pasívne saldo s Ruskom, Kórejskou republikou a Čínou, pričom však uviedol, že práve v tejto oblasti môže automobilový priemysel Slovensku v najbližších rokoch pomôcť. Podľa Uhríka má pre Slovensko veľký význam aj rozvoj segmentu subdodávateľov pre automobilky, ktorí v minulom roku vyrobili komponenty v objeme 280,2 mld. Sk. V roku 2006 tento objem predstavoval 209,7 mld. Sk. Práve subdodávatelia sa podľa jeho slov stále viac zúčastňujú na celom procese výroby áut, pričom táto tendencia bude pokračovať aj v ďalšom období. Ako pozitívum uviedol, že na Slovensku pôsobia subdodávatelia pre tri rôzne automobilky, čo podľa neho môže eliminovať dopad prípadných výkyvov vo výrobe jedného producenta.
Automobilový priemysel pozitívne vplýva aj na vývoj zamestnanosti na Slovensku. Od roku 2007 do roku 2010 by malo podľa združenia na Slovensku v tejto oblasti pribudnúť spolu 38 853 nových pracovných miest. V minulom roku vzniklo v automobilovom priemysle 8 853 nových pracovných miest. V tomto roku ako aj v ďalších dvoch rokoch by pritom trend rastu zamestnanosti mal pokračovať na úrovni okolo 10 tis. nových pracovných miest ročne. Podľa J. Uhríka je pritom reálne, že v roku 2010 počet zamestnancov v automobilovom priemysle prekročí 100 tisíc.
Prezident ZAP poukázal aj na možný nedostatok vhodnej pracovnej sily v budúcich rokoch. Podľa neho je problémom Slovenska štruktúra nezamestnanosti, pričom uviedol, že je potrebné diskutovať o novej migračnej politike aj vzhľadom na mimoriadny ekonomický rast Slovenska, ktorý sa však ďalej nebude dať dosahovať "vlastnými silami". V tejto súvislosti uviedol, že je potrebné vytvoriť taktiež vhodné zázemie na vysokých školách. Podľa ZAP musí byť prehĺbená spolupráca medzi výrobcami, dodávateľmi, poskytovateľmi inžinierskych služieb a univerzitami, resp. technickými vysokými školami. "V tejto oblasti už existujú úspešné, regionálne ale aj nadnárodné príklady združení na zhodnotenie poznatkov," uviedol Uhrík. Ako ďalej dodal, tieto štruktúry by mali byť podporované a ďalej rozvíjané do nových sietí medzi regiónmi.
© 2007, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.