Blíži sa ďalší ročník podujatia Shell Eco-marathon

Tohtoročný 24. ročník európskych pretekov Shell Eco-marathon bude zrejme patriť medzi najostrejšie ročníky v histórii súťaže. Po náročnom výbere z viac než 300 prihlášok pozval organizačný výbor do maratónu, zameraného na dosiahnutie minimálnej

pomernej spotreby paliva 200 tímov. Súťaž sa bude konať v dňoch 22. až 24. mája na automobilovom okruhu Nogaro vo Francúzsku.

Pri výbere zúčastnených tímov chcel organizačný výbor zaistiť najvyššiu úroveň bezpečnosti na okruhu i mimo neho spolu s čo najväčšou rôznorodosťou z hľadiska súťažiacich krajín, vzdelávacích inštitúcií, kategórií palív a typov motorov.

Najdôležitejšie údaje tohto ročníka Shell Eco-marathon 2008

  • 200 tímov reprezentujúcich 25 rôznych krajín - v porovnaní s minulým rokom ide o 25% nárast počtu účastníckych krajín.
  • Do súťaže sa prihlásili 4 nové európske krajiny: Bulharsko (1 tím), Maďarsko (2 tímy) a Ukrajina (2 tímy).
  • Do súťaže sa prihlásili 2 nové mimoeurópske krajiny: Irán (1 tím) a Maroko (1 tím).
  • Kategórie vozidiel: 75 % vozidiel v kategórii Prototypy; 25 % vozidiel v kategórii UrbanConcept (nárast o 40 % v porovnaní s rokom 2007, čo dokazuje rastúcu obľúbenosť tejto kategórie).
  • Spolu 4 kategórie paliva: benzín, nafta, LPG a alternatívne zdroje energie, vrátane biopalív, vodíka, skvapalneného plynu (GTL) a solárnej energie (alternatívne energie sú hneď po benzíne druhou najobľúbenejšou kategóriou).
  • Tretina vybraných tímov prichádza zo stredných škôl a dve tretiny z univerzít.

Ani tohto roku nebude chýbať slovenský tím
Slovenský tím pod vedením prof. Ing. Aurela Slobodu, PhD. z Katedry bezpečnosti a kvality produkcie Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach sa na súťaži tento rok opäť plánuje zúčastniť už po štrnásty raz. Bude súťažiť so špeciálne upraveným vozidlom B&S 3, ktoré bude poháňať spaľovací jednovalcový motor vlastnej výroby so zdvihovým objemom 25,4 cm3 a výkonom 0,7 kW. Benzínový motor pritom bude využívať dvojventilovú techniku a rozvod DOHC.

V posledných 24 rokoch bol Shell Eco-marathon výzvou pre niektorých z najbystrejších európskych študentov a pre ich učiteľov, aby vyvinuli nové úsporné technológie a skonštruovali vozidlá, ktoré sú schopné prejsť obrovské vzdialenosti a spotrebovať pri tom minimálne množstvo paliva. Avšak tým to nekončí. Shell Eco-marathon je skvelým príkladom vzájomného pôsobenia medzi akademickým svetom a priemyslom. Vzhľadom na rastúci tlak na dosahovanie vyššej úspornosti a trvalej udržateľnosti dopravy môžu byť vozidla a technológie študentských tímov použité v eco-marathone cenným zdrojom inšpirácie pre automobilový a energetický priemysel.

"Je zaujímavé, že v tomto roku sme v kategórii UrbanConcept svedkami príchodu niekoľkých hybridných vozidiel. Tieto vozidlá sú vybavené kombináciou spaľovacieho motora, vodíkového palivového článku alebo solárneho panelu s elektrickým akumulátorom - vo väčšine prípadov ide o superkondenzátor - na optimálne využívanie energie počas pretekov," vysvetľuje Vincent Tertois, technický riaditeľ Shell Eco-marathonu. "V súčasnej dobe je vývoj hybridných systémov jednou z najväčších priorít pre výrobcov automobilov. Dokazuje to opäť, že študenti, ktorí sa zúčastnia Shell Eco-marathonu, sa skutočne zaoberajú reálnymi problémami a sledujú aktuálne trendy v tomto odvetví," uviedol Vincent Tertois.

Ako príklad možno uviesť tím KTH Stockholm zo Švédska. Títo študenti používajú pre svoje vozidlo z kategórie UrbanConcept hybridný motor HCCI. Podľa niektorých odborníkov a správ v oznamovacích prostriedkoch, je HCCI alebo Homogeneous Charge Compression Ignition (vznetový motor s homogénnym naplnením spaľovacieho priestoru) jednou z najvýznamnejších noviniek v technológii motorov v posledných rokoch. Okrem univerzít a štátnych laboratórií pracuje na tejto perspektívnej technológii prakticky každý významný výrobca automobilov vo svete a výskum v oblasti HCCI teraz prináša hmatateľné výsledky.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Moskva alebo Petrohrad? 9 472
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 854
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 490
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 2 142
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 016
  6. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 954
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 773
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 1 541
  9. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 303
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 892

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Nemecký tím zachránil najmenej pravdepodobný darca. Diktátor

Nemecký hokejový tím zachránil líbyjský diktátor pred krachom.

PLUS

Civilizovaná divočina. Na severe Slovenska to záhadne funguje

Oravská Polhora pôsobí ako vymyslená.

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.