SME
Utorok, 26. január, 2021 | Meniny má TamaraKrížovkyKrížovky

Blíži sa ďalší ročník podujatia Shell Eco-marathon

Tohtoročný 24. ročník európskych pretekov Shell Eco-marathon bude zrejme patriť medzi najostrejšie ročníky v histórii súťaže. Po náročnom výbere z viac než 300 prihlášok pozval organizačný výbor do maratónu, zameraného na dosiahnutie minimálnej

pomernej spotreby paliva 200 tímov. Súťaž sa bude konať v dňoch 22. až 24. mája na automobilovom okruhu Nogaro vo Francúzsku.

Pri výbere zúčastnených tímov chcel organizačný výbor zaistiť najvyššiu úroveň bezpečnosti na okruhu i mimo neho spolu s čo najväčšou rôznorodosťou z hľadiska súťažiacich krajín, vzdelávacích inštitúcií, kategórií palív a typov motorov.

Najdôležitejšie údaje tohto ročníka Shell Eco-marathon 2008

  • 200 tímov reprezentujúcich 25 rôznych krajín - v porovnaní s minulým rokom ide o 25% nárast počtu účastníckych krajín.
  • Do súťaže sa prihlásili 4 nové európske krajiny: Bulharsko (1 tím), Maďarsko (2 tímy) a Ukrajina (2 tímy).
  • Do súťaže sa prihlásili 2 nové mimoeurópske krajiny: Irán (1 tím) a Maroko (1 tím).
  • Kategórie vozidiel: 75 % vozidiel v kategórii Prototypy; 25 % vozidiel v kategórii UrbanConcept (nárast o 40 % v porovnaní s rokom 2007, čo dokazuje rastúcu obľúbenosť tejto kategórie).
  • Spolu 4 kategórie paliva: benzín, nafta, LPG a alternatívne zdroje energie, vrátane biopalív, vodíka, skvapalneného plynu (GTL) a solárnej energie (alternatívne energie sú hneď po benzíne druhou najobľúbenejšou kategóriou).
  • Tretina vybraných tímov prichádza zo stredných škôl a dve tretiny z univerzít.

Ani tohto roku nebude chýbať slovenský tím
Slovenský tím pod vedením prof. Ing. Aurela Slobodu, PhD. z Katedry bezpečnosti a kvality produkcie Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach sa na súťaži tento rok opäť plánuje zúčastniť už po štrnásty raz. Bude súťažiť so špeciálne upraveným vozidlom B&S 3, ktoré bude poháňať spaľovací jednovalcový motor vlastnej výroby so zdvihovým objemom 25,4 cm3 a výkonom 0,7 kW. Benzínový motor pritom bude využívať dvojventilovú techniku a rozvod DOHC.

V posledných 24 rokoch bol Shell Eco-marathon výzvou pre niektorých z najbystrejších európskych študentov a pre ich učiteľov, aby vyvinuli nové úsporné technológie a skonštruovali vozidlá, ktoré sú schopné prejsť obrovské vzdialenosti a spotrebovať pri tom minimálne množstvo paliva. Avšak tým to nekončí. Shell Eco-marathon je skvelým príkladom vzájomného pôsobenia medzi akademickým svetom a priemyslom. Vzhľadom na rastúci tlak na dosahovanie vyššej úspornosti a trvalej udržateľnosti dopravy môžu byť vozidla a technológie študentských tímov použité v eco-marathone cenným zdrojom inšpirácie pre automobilový a energetický priemysel.

"Je zaujímavé, že v tomto roku sme v kategórii UrbanConcept svedkami príchodu niekoľkých hybridných vozidiel. Tieto vozidlá sú vybavené kombináciou spaľovacieho motora, vodíkového palivového článku alebo solárneho panelu s elektrickým akumulátorom - vo väčšine prípadov ide o superkondenzátor - na optimálne využívanie energie počas pretekov," vysvetľuje Vincent Tertois, technický riaditeľ Shell Eco-marathonu. "V súčasnej dobe je vývoj hybridných systémov jednou z najväčších priorít pre výrobcov automobilov. Dokazuje to opäť, že študenti, ktorí sa zúčastnia Shell Eco-marathonu, sa skutočne zaoberajú reálnymi problémami a sledujú aktuálne trendy v tomto odvetví," uviedol Vincent Tertois.

Ako príklad možno uviesť tím KTH Stockholm zo Švédska. Títo študenti používajú pre svoje vozidlo z kategórie UrbanConcept hybridný motor HCCI. Podľa niektorých odborníkov a správ v oznamovacích prostriedkoch, je HCCI alebo Homogeneous Charge Compression Ignition (vznetový motor s homogénnym naplnením spaľovacieho priestoru) jednou z najvýznamnejších noviniek v technológii motorov v posledných rokoch. Okrem univerzít a štátnych laboratórií pracuje na tejto perspektívnej technológii prakticky každý významný výrobca automobilov vo svete a výskum v oblasti HCCI teraz prináša hmatateľné výsledky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  2. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  3. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  4. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  8. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  1. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  2. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  5. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  6. Budovanie zelenej značky
  7. Arval Slovakia: Spoliehajú na nás firmy z kľúčových sektorov
  8. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 29 189
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 22 698
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 16 796
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 094
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 707
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 510
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 600
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 522
  9. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 396
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 343
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračná fotografia.

Slovensko sa bojí míňať vakcíny, aby zostalo na druhú dávku.

20 h
Petra Vlhová ide obrovský slalom.

Sledujte online prenos s nami.

2 h
 Milan Uhrík v končí v Kotlebovej strane.

Pozícia Kotlebu sa výrazne upevnila po zmene v stanovách.

2 h

Neprehliadnite tiež

Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

20 h
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan