Blíži sa ďalší ročník podujatia Shell Eco-marathon

Tohtoročný 24. ročník európskych pretekov Shell Eco-marathon bude zrejme patriť medzi najostrejšie ročníky v histórii súťaže. Po náročnom výbere z viac než 300 prihlášok pozval organizačný výbor do maratónu, zameraného na dosiahnutie minimálnej

pomernej spotreby paliva 200 tímov. Súťaž sa bude konať v dňoch 22. až 24. mája na automobilovom okruhu Nogaro vo Francúzsku.

Pri výbere zúčastnených tímov chcel organizačný výbor zaistiť najvyššiu úroveň bezpečnosti na okruhu i mimo neho spolu s čo najväčšou rôznorodosťou z hľadiska súťažiacich krajín, vzdelávacích inštitúcií, kategórií palív a typov motorov.

Najdôležitejšie údaje tohto ročníka Shell Eco-marathon 2008

  • 200 tímov reprezentujúcich 25 rôznych krajín - v porovnaní s minulým rokom ide o 25% nárast počtu účastníckych krajín.
  • Do súťaže sa prihlásili 4 nové európske krajiny: Bulharsko (1 tím), Maďarsko (2 tímy) a Ukrajina (2 tímy).
  • Do súťaže sa prihlásili 2 nové mimoeurópske krajiny: Irán (1 tím) a Maroko (1 tím).
  • Kategórie vozidiel: 75 % vozidiel v kategórii Prototypy; 25 % vozidiel v kategórii UrbanConcept (nárast o 40 % v porovnaní s rokom 2007, čo dokazuje rastúcu obľúbenosť tejto kategórie).
  • Spolu 4 kategórie paliva: benzín, nafta, LPG a alternatívne zdroje energie, vrátane biopalív, vodíka, skvapalneného plynu (GTL) a solárnej energie (alternatívne energie sú hneď po benzíne druhou najobľúbenejšou kategóriou).
  • Tretina vybraných tímov prichádza zo stredných škôl a dve tretiny z univerzít.

Ani tohto roku nebude chýbať slovenský tím
Slovenský tím pod vedením prof. Ing. Aurela Slobodu, PhD. z Katedry bezpečnosti a kvality produkcie Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach sa na súťaži tento rok opäť plánuje zúčastniť už po štrnásty raz. Bude súťažiť so špeciálne upraveným vozidlom B&S 3, ktoré bude poháňať spaľovací jednovalcový motor vlastnej výroby so zdvihovým objemom 25,4 cm3 a výkonom 0,7 kW. Benzínový motor pritom bude využívať dvojventilovú techniku a rozvod DOHC.

V posledných 24 rokoch bol Shell Eco-marathon výzvou pre niektorých z najbystrejších európskych študentov a pre ich učiteľov, aby vyvinuli nové úsporné technológie a skonštruovali vozidlá, ktoré sú schopné prejsť obrovské vzdialenosti a spotrebovať pri tom minimálne množstvo paliva. Avšak tým to nekončí. Shell Eco-marathon je skvelým príkladom vzájomného pôsobenia medzi akademickým svetom a priemyslom. Vzhľadom na rastúci tlak na dosahovanie vyššej úspornosti a trvalej udržateľnosti dopravy môžu byť vozidla a technológie študentských tímov použité v eco-marathone cenným zdrojom inšpirácie pre automobilový a energetický priemysel.

"Je zaujímavé, že v tomto roku sme v kategórii UrbanConcept svedkami príchodu niekoľkých hybridných vozidiel. Tieto vozidlá sú vybavené kombináciou spaľovacieho motora, vodíkového palivového článku alebo solárneho panelu s elektrickým akumulátorom - vo väčšine prípadov ide o superkondenzátor - na optimálne využívanie energie počas pretekov," vysvetľuje Vincent Tertois, technický riaditeľ Shell Eco-marathonu. "V súčasnej dobe je vývoj hybridných systémov jednou z najväčších priorít pre výrobcov automobilov. Dokazuje to opäť, že študenti, ktorí sa zúčastnia Shell Eco-marathonu, sa skutočne zaoberajú reálnymi problémami a sledujú aktuálne trendy v tomto odvetví," uviedol Vincent Tertois.

Ako príklad možno uviesť tím KTH Stockholm zo Švédska. Títo študenti používajú pre svoje vozidlo z kategórie UrbanConcept hybridný motor HCCI. Podľa niektorých odborníkov a správ v oznamovacích prostriedkoch, je HCCI alebo Homogeneous Charge Compression Ignition (vznetový motor s homogénnym naplnením spaľovacieho priestoru) jednou z najvýznamnejších noviniek v technológii motorov v posledných rokoch. Okrem univerzít a štátnych laboratórií pracuje na tejto perspektívnej technológii prakticky každý významný výrobca automobilov vo svete a výskum v oblasti HCCI teraz prináša hmatateľné výsledky.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  8. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 969
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 622
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 547
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 530
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 144
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 030
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 900
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 687
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Politika ako Danko nikto nechce, demokrati ani oligarchovia

Definitívny politický pád Danka sme sledovali v priamom prenose.

EKONOMIKA

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na štyri roky

Prečo novinka bude trvať len istý čas, nie je jasné.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

Neprehliadnite tiež

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.

Volkswagen láka na štýlový crossover. Svetu ho predstaví o týždeň

Model T-Roc dizajnovo nadviaže na koncept z roku 2014.

S novým asfaltom vydržia cesty dlhšie, sú v ňom magnetické nanočastice

Rozpraskaný asfalt sa môže zahojiť, stačí pridať teplo a magnetickú silu.