SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Blíži sa ďalší ročník podujatia Shell Eco-marathon

Tohtoročný 24. ročník európskych pretekov Shell Eco-marathon bude zrejme patriť medzi najostrejšie ročníky v histórii súťaže. Po náročnom výbere z viac než 300 prihlášok pozval organizačný výbor do maratónu, zameraného na dosiahnutie minimálnej

pomernej spotreby paliva 200 tímov. Súťaž sa bude konať v dňoch 22. až 24. mája na automobilovom okruhu Nogaro vo Francúzsku.

Pri výbere zúčastnených tímov chcel organizačný výbor zaistiť najvyššiu úroveň bezpečnosti na okruhu i mimo neho spolu s čo najväčšou rôznorodosťou z hľadiska súťažiacich krajín, vzdelávacích inštitúcií, kategórií palív a typov motorov.

Najdôležitejšie údaje tohto ročníka Shell Eco-marathon 2008

  • 200 tímov reprezentujúcich 25 rôznych krajín - v porovnaní s minulým rokom ide o 25% nárast počtu účastníckych krajín.
  • Do súťaže sa prihlásili 4 nové európske krajiny: Bulharsko (1 tím), Maďarsko (2 tímy) a Ukrajina (2 tímy).
  • Do súťaže sa prihlásili 2 nové mimoeurópske krajiny: Irán (1 tím) a Maroko (1 tím).
  • Kategórie vozidiel: 75 % vozidiel v kategórii Prototypy; 25 % vozidiel v kategórii UrbanConcept (nárast o 40 % v porovnaní s rokom 2007, čo dokazuje rastúcu obľúbenosť tejto kategórie).
  • Spolu 4 kategórie paliva: benzín, nafta, LPG a alternatívne zdroje energie, vrátane biopalív, vodíka, skvapalneného plynu (GTL) a solárnej energie (alternatívne energie sú hneď po benzíne druhou najobľúbenejšou kategóriou).
  • Tretina vybraných tímov prichádza zo stredných škôl a dve tretiny z univerzít.

Ani tohto roku nebude chýbať slovenský tím
Slovenský tím pod vedením prof. Ing. Aurela Slobodu, PhD. z Katedry bezpečnosti a kvality produkcie Strojníckej fakulty Technickej univerzity v Košiciach sa na súťaži tento rok opäť plánuje zúčastniť už po štrnásty raz. Bude súťažiť so špeciálne upraveným vozidlom B&S 3, ktoré bude poháňať spaľovací jednovalcový motor vlastnej výroby so zdvihovým objemom 25,4 cm3 a výkonom 0,7 kW. Benzínový motor pritom bude využívať dvojventilovú techniku a rozvod DOHC.

V posledných 24 rokoch bol Shell Eco-marathon výzvou pre niektorých z najbystrejších európskych študentov a pre ich učiteľov, aby vyvinuli nové úsporné technológie a skonštruovali vozidlá, ktoré sú schopné prejsť obrovské vzdialenosti a spotrebovať pri tom minimálne množstvo paliva. Avšak tým to nekončí. Shell Eco-marathon je skvelým príkladom vzájomného pôsobenia medzi akademickým svetom a priemyslom. Vzhľadom na rastúci tlak na dosahovanie vyššej úspornosti a trvalej udržateľnosti dopravy môžu byť vozidla a technológie študentských tímov použité v eco-marathone cenným zdrojom inšpirácie pre automobilový a energetický priemysel.

"Je zaujímavé, že v tomto roku sme v kategórii UrbanConcept svedkami príchodu niekoľkých hybridných vozidiel. Tieto vozidlá sú vybavené kombináciou spaľovacieho motora, vodíkového palivového článku alebo solárneho panelu s elektrickým akumulátorom - vo väčšine prípadov ide o superkondenzátor - na optimálne využívanie energie počas pretekov," vysvetľuje Vincent Tertois, technický riaditeľ Shell Eco-marathonu. "V súčasnej dobe je vývoj hybridných systémov jednou z najväčších priorít pre výrobcov automobilov. Dokazuje to opäť, že študenti, ktorí sa zúčastnia Shell Eco-marathonu, sa skutočne zaoberajú reálnymi problémami a sledujú aktuálne trendy v tomto odvetví," uviedol Vincent Tertois.

Ako príklad možno uviesť tím KTH Stockholm zo Švédska. Títo študenti používajú pre svoje vozidlo z kategórie UrbanConcept hybridný motor HCCI. Podľa niektorých odborníkov a správ v oznamovacích prostriedkoch, je HCCI alebo Homogeneous Charge Compression Ignition (vznetový motor s homogénnym naplnením spaľovacieho priestoru) jednou z najvýznamnejších noviniek v technológii motorov v posledných rokoch. Okrem univerzít a štátnych laboratórií pracuje na tejto perspektívnej technológii prakticky každý významný výrobca automobilov vo svete a výskum v oblasti HCCI teraz prináša hmatateľné výsledky.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  7. Zelená Bratislava
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 562
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 23 432
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 158
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 869
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 592
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 355
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 791
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 140
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 939
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 612
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric
Jedným z finalistov ankety Autobest 2021 je Citroën C4.