Návštevník portálu Natankuj.sk nám dnes na jednu z našich e-mailových adries poslal niekoľko záberov spolu s touto informáciou: Dnes v skorších večerných hodinách došlo pred Bratislavou na D1 k dopravnej nehode, kde vodič potom ako neprispôsobil jazdu svojim schopnostiam vyletel z cesty a prevrátil sa na strechu (Zábery sú potom ako automobil už postavili opäť na kolesá). Vodič skončil s vážnymi poraneniami v nemocnici.
Kam sa asi ponáhľal? Chcel prísť do cieľa o niekoľko minút skôr? Ušetril niečo? Často krát takto hazardujeme a to nielen so svojím vlastným životom ale aj so životmi naších spolujazdcov alebo so životmi ďaľších účastnikov dopravy.
Ako jazdiť bezpečnejšie? Pozrime sa napr. na jedno z praktických pravidiel bezpečnejšej jazdy:
Dodržiavanie bezpečnej vzdialenosti
- Ako dodržať bezpečnú vzdialenosť?
Keď vozidlo idúce pred Vami minie nejaký pevný bod, ktorý si určite (napr. strom, dopravná značka a pod.), tak potom k tomuto bodu by ste nemali prísť autom skôr ako uplynú 2 sekundy. - Prečo je dôležitá bezpečná vzdialenosť?
Keď vozidlo pred Vami začne s brzdením, vy nedokážete brzdiť v rovnakom časovom okamihu, ale s určitým oneskorením. Toto oneskorenie je spôsobené vašou tzv. reakčnou dobou ( t.j. doba keď spozorujete podnet k brzdeniu a prehodíte nohu z plynového pedálu na brzdový pedál). Doba reakcie je pri dobrej kondícii vodiča približne 1 sekunda, ale v praxi je to často dlhšia doba - je to spôsobené zníženou pozornosťou vodiča ako napr. monotónna jazda po diaľnici, únava, telefonovanie, rozhovor so spolucestujúcim a pod. Pritom len za 2 sekundy pri jazde 130 km/h prejdete vzdialenosť 72 metrov, čo zodpovedá dĺžke približne osemnástich áut. - Prečo minimálne dve sekundy?
Ide o rozšírené náučné pravidlo, ktoré sa v zahraničí už dosť dlho používa. Všeobecne ste povinný dodržiavať takú vzdialenosť, na ktorej v danej situácii dokážete bezpečne zabrzdiť. Veľmi záleží na stave cesty, na aktuálnom počasí a samozrejme v neposlednom rade aj na stave vašeho motorového vozidla a vašej pozornosti.
Napr. v susednom Rakúsku vám policajti odmerajú, či pri rýchlosti nad 90 km/h dodržujete minimálny odstup 50m, alebo či na križovatke zastavíte tak, aby ste videli výfuk auta ktoré stojí pred Vami.