Slovenský tím na preteku o najnižšiu spotrebu

Aktuálny ročník pretekov Shell Eco-marathon, ktorý skončil v sobotu 22. mája, priniesol rekordné výsledky, a to hneď v niekoľkých kategóriách. Víťazom v kategórii Prototypov sa stal francúzsky tím, ktorý svojím výsledkom 3 382 km/l prekonal svoj

víťazný výkon v tejto kategórii z roku 2007. Vozidlo mestského konceptu (UrbanConcept) holandského tímu prešlo na vodíkový pohon 848 km/l a zlomilo tak doterajší rekord 810 km/l. Taktiež minuloročný rekord v produkcii emisií bol prekonaný výsledkom 6,15 gramov emisií CO2 na jeden kilometer.

Preteky Shell Eco-marathon Europe boli aj tento rok skutočnou medzinárodnou udalosťou - medzi prihlásenými boli tímy z 22 krajín z celého sveta - od Nórska až po Singapur. Po prvýkrát sa ho zúčastnili tímy z Bulharska, Iránu, Maďarska a Maroka.

"Shell Eco-marathon Europe 2008 bol opäť skvelou ukážkou toho, ako môžu vozidlá navrhnuté študentskými tímami prispievať k čistejšej budúcnosti a zároveň byť šetrnejšie k životnému prostrediu," uviedol Mark Singer, globálny manažér Shell Eco-marathonu k aktuálnemu ročníku. "Shell Eco-marathon okrem svojej vzdelávacej roviny taktiež ukázal, že zvyšovanie efektívnosti palív a znižovanie emisií oxidu uhličitého môže byť pre tisíce zúčastnených študentov taktiež veľmi príjemnou zábavou."

Kategória vozidiel mestskej premávky (UrbanConcept)

V kategórii UrbanConcept si prvú cenu za svoje vozidlo poháňané vodíkom a výkon 848 km/l odniesol tím z holandskej univerzity. Na druhom a treťom mieste sa s vozidlami na vodíkový pohon umiestnili tímy z Nórska a Turecka.

Medzi vozidlami so spaľovacím motorom dosiahol najlepší výsledok švédsky tím, ktorý sa celkovo umiestnil na štvrtom mieste. S vozidlom poháňaným etanolom dosiahol celkom 299 km/l a produkciu 6,15 gramov emisií CO2/km, čím zlomil doterajší rekord 9 g/km. Vyhral taktiež cenu Climate Change Award za najnižšiu produkciu CO2 a zároveň získal tretiu cenu, Bosch Technical Innovation Award, za systém recirkulácie výfukových plynov s celkovou efektivitou 90 %. Na piatom mieste skončil portugalský tím, ktorý prešiel 291 km/l.

Kategória Prototypov

V kategórii Prototypov, rovnako ako v minulom roku, zvíťazil francúzsky tím z Lyceé La Joliverie, ktorý zlepšil svoj minuloročný víťazný výkon 3 297 km/l a dosiahol výsledok 3 382 km/l. Vyhral zároveň aj cenu Climate Friendly Award za produkciu len 0,8 gramov emisií CO2/km. Na druhom mieste sa umiestnil nemecký tím, ktorý so svojím vozidlom poháňaným vodíkom prešiel 3 198 km/l. Tretie miesto obsadil ďalší francúzsky tím s výsledkom 3 036 km/l.

Slovenský tím dosiahol svoj najlepší výsledok v súťaži o vyprodukovanie najnižšej úrovne emisií v kategórii Prototypov, kde dosiahol výsledok 5 gramov emisií CO2/km, čím sa umiestnil na 52. mieste. Z hľadiska počtu prejazdených kilometrov sa zo 106 tímov klasifikovaných v tejto kategórii umiestnil na 57. mieste. Svoj najlepší výsledok dosiahol v prvom kole, keď so svojím vozidlom prešiel 529 km/l. (fotografie priložené k tomuto článku zobrazujú vozidlo slovenského tímu)

Cena Bosch Technical Innovation Award bola v tejto kategórii udelená francúzskemu tímu za motor s palivovými článkami, ktorý bol ocenený za efektivitu a flexibilitu. Ceny za dizajn (SKF Design Award a Autodesk Eco-design Award) získal tím z Nemecka. Jeho vozidlo v tvare žraloka bolo vyrobené z prírodných materiálov - hodvábnych vlákien, balzového dreva a živice - čo taktiež pomohlo znížiť hmotnosť a celkovú spotrebu paliva.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  5. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  6. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  7. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  8. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  9. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  10. Rastie nám pokrivená generácia?
  1. Poslanec Borguľa žiada vládu o podporu pre Bratislavu
  2. Otvorenie akademického roka 2017/2018 na EU v Bratislave
  3. Projekt Seberíniho: 60% vypredané ešte pred začiatkom kampane
  4. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  5. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  6. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  7. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  8. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  9. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  10. Detské zúbky sú veda
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 5 718
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to) 5 455
  3. Rastie nám pokrivená generácia? 3 007
  4. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 513
  5. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 1 586
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 333
  7. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 1 311
  8. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície? 1 081
  9. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 002
  10. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 894

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Legenda Merckx o Saganovi: Súperi mu len nahrávajú

Merckx nevidel na MS poriadne preteky.

BRATISLAVA

Rušiť gymnáziá, prihlasovať ľudí? Kandidáti povedali, čo chcú s Bratislavou

V SME Naživo diskutovali Ftáčnik, Frešo, Droba a Kusý.

SVET

Café Európa: Ako sa zmení Európa po nemeckých voľbách

Aký dopad budú mať voľby na Európu i na Slovensko? Sledujte diskusiu.

Neprehliadnite tiež

Pozrite si 30 najpredávanejších áut v Európe za prvý polrok

Úspech zaznamenal Volkswagen Tiguan aj Citroen C3.

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.