SME

Slovenský tím na preteku o najnižšiu spotrebu

Aktuálny ročník pretekov Shell Eco-marathon, ktorý skončil v sobotu 22. mája, priniesol rekordné výsledky, a to hneď v niekoľkých kategóriách. Víťazom v kategórii Prototypov sa stal francúzsky tím, ktorý svojím výsledkom 3 382 km/l prekonal svoj

víťazný výkon v tejto kategórii z roku 2007. Vozidlo mestského konceptu (UrbanConcept) holandského tímu prešlo na vodíkový pohon 848 km/l a zlomilo tak doterajší rekord 810 km/l. Taktiež minuloročný rekord v produkcii emisií bol prekonaný výsledkom 6,15 gramov emisií CO2 na jeden kilometer.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Preteky Shell Eco-marathon Europe boli aj tento rok skutočnou medzinárodnou udalosťou - medzi prihlásenými boli tímy z 22 krajín z celého sveta - od Nórska až po Singapur. Po prvýkrát sa ho zúčastnili tímy z Bulharska, Iránu, Maďarska a Maroka.

SkryťVypnúť reklamu

"Shell Eco-marathon Europe 2008 bol opäť skvelou ukážkou toho, ako môžu vozidlá navrhnuté študentskými tímami prispievať k čistejšej budúcnosti a zároveň byť šetrnejšie k životnému prostrediu," uviedol Mark Singer, globálny manažér Shell Eco-marathonu k aktuálnemu ročníku. "Shell Eco-marathon okrem svojej vzdelávacej roviny taktiež ukázal, že zvyšovanie efektívnosti palív a znižovanie emisií oxidu uhličitého môže byť pre tisíce zúčastnených študentov taktiež veľmi príjemnou zábavou."

Kategória vozidiel mestskej premávky (UrbanConcept)

V kategórii UrbanConcept si prvú cenu za svoje vozidlo poháňané vodíkom a výkon 848 km/l odniesol tím z holandskej univerzity. Na druhom a treťom mieste sa s vozidlami na vodíkový pohon umiestnili tímy z Nórska a Turecka.

SkryťVypnúť reklamu

Medzi vozidlami so spaľovacím motorom dosiahol najlepší výsledok švédsky tím, ktorý sa celkovo umiestnil na štvrtom mieste. S vozidlom poháňaným etanolom dosiahol celkom 299 km/l a produkciu 6,15 gramov emisií CO2/km, čím zlomil doterajší rekord 9 g/km. Vyhral taktiež cenu Climate Change Award za najnižšiu produkciu CO2 a zároveň získal tretiu cenu, Bosch Technical Innovation Award, za systém recirkulácie výfukových plynov s celkovou efektivitou 90 %. Na piatom mieste skončil portugalský tím, ktorý prešiel 291 km/l.

Kategória Prototypov

V kategórii Prototypov, rovnako ako v minulom roku, zvíťazil francúzsky tím z Lyceé La Joliverie, ktorý zlepšil svoj minuloročný víťazný výkon 3 297 km/l a dosiahol výsledok 3 382 km/l. Vyhral zároveň aj cenu Climate Friendly Award za produkciu len 0,8 gramov emisií CO2/km. Na druhom mieste sa umiestnil nemecký tím, ktorý so svojím vozidlom poháňaným vodíkom prešiel 3 198 km/l. Tretie miesto obsadil ďalší francúzsky tím s výsledkom 3 036 km/l.

SkryťVypnúť reklamu

Slovenský tím dosiahol svoj najlepší výsledok v súťaži o vyprodukovanie najnižšej úrovne emisií v kategórii Prototypov, kde dosiahol výsledok 5 gramov emisií CO2/km, čím sa umiestnil na 52. mieste. Z hľadiska počtu prejazdených kilometrov sa zo 106 tímov klasifikovaných v tejto kategórii umiestnil na 57. mieste. Svoj najlepší výsledok dosiahol v prvom kole, keď so svojím vozidlom prešiel 529 km/l. (fotografie priložené k tomuto článku zobrazujú vozidlo slovenského tímu)

Cena Bosch Technical Innovation Award bola v tejto kategórii udelená francúzskemu tímu za motor s palivovými článkami, ktorý bol ocenený za efektivitu a flexibilitu. Ceny za dizajn (SKF Design Award a Autodesk Eco-design Award) získal tím z Nemecka. Jeho vozidlo v tvare žraloka bolo vyrobené z prírodných materiálov - hodvábnych vlákien, balzového dreva a živice - čo taktiež pomohlo znížiť hmotnosť a celkovú spotrebu paliva.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Autor: Shell

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  3. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  4. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  6. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno
  7. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť?
  8. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice
  1. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  2. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  3. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  4. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete
  5. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni
  6. Skvelý sortiment za výnimočne nízke ceny nájdete v Pepco
  7. S nami máte prístup do všetkých záhrad
  8. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 16 519
  2. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 8 632
  3. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 5 277
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 726
  5. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 4 672
  6. Nevšedný ostrov. Ischia priťahuje pozornosť čoraz viac turistov 2 844
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 821
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 335
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Lukáš Čelinák: Regulácia cien potravín: Nástroj k ožobračeniu tých najchudobnejších?
  2. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť...
  3. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak
  4. Samuel Ivančák: Anton "Toník" Jaro: Keď k tomu pristupuješ srdcom, tak to nemôže byť zlé
  5. Anna Miľanová: Rodičia a duševné zdravie detí... "Dospelí",bolo by fajn, keby ste sa povrchne nerealizovali na bezbranných deťoch.
  6. Eva Bachletová: Domáce poklady
  7. Juraj Tušš: Dnešná situácia vo svete - Východisko.
  8. Vladimír Bojničan: Dodatok k môjmu blogu: Dnes je to už jasné: dogmatické konzervy a klerikáli sa rozhodli rozbiť západnú civilizáciu
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 104 738
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 62 718
  3. Michal Dolňan: Covid vypustili z laboratórií a SLAK na nás vrhli Nemci a Francúzi... 48 383
  4. Jakub Konečný: Našli sme dvoch Slovákov, ktorí sa majú vďaka Ficovej vláde lepšie! 26 489
  5. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 21 938
  6. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 19 692
  7. Ján Šeďo: Stalo sa to včera na "urgente". 16 805
  8. Matej Galo: Pán Fico, ste tak neschopný, alebo len žijete mimo reality? 11 595
  1. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  2. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  3. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  4. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
  5. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  6. Tupou Ceruzou: Medvede
  7. Tupou Ceruzou: Mr. Business
  8. Věra Tepličková: Romana nám odkazuje, že je stále úžasná
SkryťZatvoriť reklamu