Slovenský tím na preteku o najnižšiu spotrebu

Aktuálny ročník pretekov Shell Eco-marathon, ktorý skončil v sobotu 22. mája, priniesol rekordné výsledky, a to hneď v niekoľkých kategóriách. Víťazom v kategórii Prototypov sa stal francúzsky tím, ktorý svojím výsledkom 3 382 km/l prekonal svoj

víťazný výkon v tejto kategórii z roku 2007. Vozidlo mestského konceptu (UrbanConcept) holandského tímu prešlo na vodíkový pohon 848 km/l a zlomilo tak doterajší rekord 810 km/l. Taktiež minuloročný rekord v produkcii emisií bol prekonaný výsledkom 6,15 gramov emisií CO2 na jeden kilometer.

Preteky Shell Eco-marathon Europe boli aj tento rok skutočnou medzinárodnou udalosťou - medzi prihlásenými boli tímy z 22 krajín z celého sveta - od Nórska až po Singapur. Po prvýkrát sa ho zúčastnili tímy z Bulharska, Iránu, Maďarska a Maroka.

"Shell Eco-marathon Europe 2008 bol opäť skvelou ukážkou toho, ako môžu vozidlá navrhnuté študentskými tímami prispievať k čistejšej budúcnosti a zároveň byť šetrnejšie k životnému prostrediu," uviedol Mark Singer, globálny manažér Shell Eco-marathonu k aktuálnemu ročníku. "Shell Eco-marathon okrem svojej vzdelávacej roviny taktiež ukázal, že zvyšovanie efektívnosti palív a znižovanie emisií oxidu uhličitého môže byť pre tisíce zúčastnených študentov taktiež veľmi príjemnou zábavou."

Kategória vozidiel mestskej premávky (UrbanConcept)

V kategórii UrbanConcept si prvú cenu za svoje vozidlo poháňané vodíkom a výkon 848 km/l odniesol tím z holandskej univerzity. Na druhom a treťom mieste sa s vozidlami na vodíkový pohon umiestnili tímy z Nórska a Turecka.

Medzi vozidlami so spaľovacím motorom dosiahol najlepší výsledok švédsky tím, ktorý sa celkovo umiestnil na štvrtom mieste. S vozidlom poháňaným etanolom dosiahol celkom 299 km/l a produkciu 6,15 gramov emisií CO2/km, čím zlomil doterajší rekord 9 g/km. Vyhral taktiež cenu Climate Change Award za najnižšiu produkciu CO2 a zároveň získal tretiu cenu, Bosch Technical Innovation Award, za systém recirkulácie výfukových plynov s celkovou efektivitou 90 %. Na piatom mieste skončil portugalský tím, ktorý prešiel 291 km/l.

Kategória Prototypov

V kategórii Prototypov, rovnako ako v minulom roku, zvíťazil francúzsky tím z Lyceé La Joliverie, ktorý zlepšil svoj minuloročný víťazný výkon 3 297 km/l a dosiahol výsledok 3 382 km/l. Vyhral zároveň aj cenu Climate Friendly Award za produkciu len 0,8 gramov emisií CO2/km. Na druhom mieste sa umiestnil nemecký tím, ktorý so svojím vozidlom poháňaným vodíkom prešiel 3 198 km/l. Tretie miesto obsadil ďalší francúzsky tím s výsledkom 3 036 km/l.

Slovenský tím dosiahol svoj najlepší výsledok v súťaži o vyprodukovanie najnižšej úrovne emisií v kategórii Prototypov, kde dosiahol výsledok 5 gramov emisií CO2/km, čím sa umiestnil na 52. mieste. Z hľadiska počtu prejazdených kilometrov sa zo 106 tímov klasifikovaných v tejto kategórii umiestnil na 57. mieste. Svoj najlepší výsledok dosiahol v prvom kole, keď so svojím vozidlom prešiel 529 km/l. (fotografie priložené k tomuto článku zobrazujú vozidlo slovenského tímu)

Cena Bosch Technical Innovation Award bola v tejto kategórii udelená francúzskemu tímu za motor s palivovými článkami, ktorý bol ocenený za efektivitu a flexibilitu. Ceny za dizajn (SKF Design Award a Autodesk Eco-design Award) získal tím z Nemecka. Jeho vozidlo v tvare žraloka bolo vyrobené z prírodných materiálov - hodvábnych vlákien, balzového dreva a živice - čo taktiež pomohlo znížiť hmotnosť a celkovú spotrebu paliva.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  3. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  5. Už aj seniori presadajú do SUV
  6. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  7. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  8. Bratislava gets a new public space and park
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 540
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 072
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 462
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 921
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 723
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 366
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 122
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 102
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 685
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 602

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Polovojenská organizácia pýta peniaze na domobranu, končia na súkromnom účte

Výzvou na posielanie finančných príspevkov sa už zaoberá polícia. Slovenskí branci tvrdia, že ide o dobrovoľné dary

KOMENTÁRE

Branci obchádzajú zákon a sú nebezpeční

Demokracia má právo brániť sa a je najvyšší čas, aby to v prípade brancov začala aktívne robiť.

KOMENTÁRE

Po kose na Krym? Zakopnete o tank

Vreckový sprievodca cestovateľov po východných teritóriách, časť III.

Neprehliadnite tiež

NA ČOM SME JAZDILI

V garáži opatruje rodinné dedičstvo: Škodu 120 GLS

Najdrahšia verzia škodovky mala ako jediná olejový chladič, majiteľom však robil problémy.