víťazný výkon v tejto kategórii z roku 2007. Vozidlo mestského konceptu (UrbanConcept) holandského tímu prešlo na vodíkový pohon 848 km/l a zlomilo tak doterajší rekord 810 km/l. Taktiež minuloročný rekord v produkcii emisií bol prekonaný výsledkom 6,15 gramov emisií CO2 na jeden kilometer.
Preteky Shell Eco-marathon Europe boli aj tento rok skutočnou medzinárodnou udalosťou - medzi prihlásenými boli tímy z 22 krajín z celého sveta - od Nórska až po Singapur. Po prvýkrát sa ho zúčastnili tímy z Bulharska, Iránu, Maďarska a Maroka.
"Shell Eco-marathon Europe 2008 bol opäť skvelou ukážkou toho, ako môžu vozidlá navrhnuté študentskými tímami prispievať k čistejšej budúcnosti a zároveň byť šetrnejšie k životnému prostrediu," uviedol Mark Singer, globálny manažér Shell Eco-marathonu k aktuálnemu ročníku. "Shell Eco-marathon okrem svojej vzdelávacej roviny taktiež ukázal, že zvyšovanie efektívnosti palív a znižovanie emisií oxidu uhličitého môže byť pre tisíce zúčastnených študentov taktiež veľmi príjemnou zábavou."
Kategória vozidiel mestskej premávky (UrbanConcept)
V kategórii UrbanConcept si prvú cenu za svoje vozidlo poháňané vodíkom a výkon 848 km/l odniesol tím z holandskej univerzity. Na druhom a treťom mieste sa s vozidlami na vodíkový pohon umiestnili tímy z Nórska a Turecka.
Medzi vozidlami so spaľovacím motorom dosiahol najlepší výsledok švédsky tím, ktorý sa celkovo umiestnil na štvrtom mieste. S vozidlom poháňaným etanolom dosiahol celkom 299 km/l a produkciu 6,15 gramov emisií CO2/km, čím zlomil doterajší rekord 9 g/km. Vyhral taktiež cenu Climate Change Award za najnižšiu produkciu CO2 a zároveň získal tretiu cenu, Bosch Technical Innovation Award, za systém recirkulácie výfukových plynov s celkovou efektivitou 90 %. Na piatom mieste skončil portugalský tím, ktorý prešiel 291 km/l.
Kategória Prototypov
V kategórii Prototypov, rovnako ako v minulom roku, zvíťazil francúzsky tím z Lyceé La Joliverie, ktorý zlepšil svoj minuloročný víťazný výkon 3 297 km/l a dosiahol výsledok 3 382 km/l. Vyhral zároveň aj cenu Climate Friendly Award za produkciu len 0,8 gramov emisií CO2/km. Na druhom mieste sa umiestnil nemecký tím, ktorý so svojím vozidlom poháňaným vodíkom prešiel 3 198 km/l. Tretie miesto obsadil ďalší francúzsky tím s výsledkom 3 036 km/l.
Slovenský tím dosiahol svoj najlepší výsledok v súťaži o vyprodukovanie najnižšej úrovne emisií v kategórii Prototypov, kde dosiahol výsledok 5 gramov emisií CO2/km, čím sa umiestnil na 52. mieste. Z hľadiska počtu prejazdených kilometrov sa zo 106 tímov klasifikovaných v tejto kategórii umiestnil na 57. mieste. Svoj najlepší výsledok dosiahol v prvom kole, keď so svojím vozidlom prešiel 529 km/l. (fotografie priložené k tomuto článku zobrazujú vozidlo slovenského tímu)
Cena Bosch Technical Innovation Award bola v tejto kategórii udelená francúzskemu tímu za motor s palivovými článkami, ktorý bol ocenený za efektivitu a flexibilitu. Ceny za dizajn (SKF Design Award a Autodesk Eco-design Award) získal tím z Nemecka. Jeho vozidlo v tvare žraloka bolo vyrobené z prírodných materiálov - hodvábnych vlákien, balzového dreva a živice - čo taktiež pomohlo znížiť hmotnosť a celkovú spotrebu paliva.
Autor: Shell