SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Slovenský tím na preteku o najnižšiu spotrebu

Aktuálny ročník pretekov Shell Eco-marathon, ktorý skončil v sobotu 22. mája, priniesol rekordné výsledky, a to hneď v niekoľkých kategóriách. Víťazom v kategórii Prototypov sa stal francúzsky tím, ktorý svojím výsledkom 3 382 km/l prekonal svoj

víťazný výkon v tejto kategórii z roku 2007. Vozidlo mestského konceptu (UrbanConcept) holandského tímu prešlo na vodíkový pohon 848 km/l a zlomilo tak doterajší rekord 810 km/l. Taktiež minuloročný rekord v produkcii emisií bol prekonaný výsledkom 6,15 gramov emisií CO2 na jeden kilometer.

Preteky Shell Eco-marathon Europe boli aj tento rok skutočnou medzinárodnou udalosťou - medzi prihlásenými boli tímy z 22 krajín z celého sveta - od Nórska až po Singapur. Po prvýkrát sa ho zúčastnili tímy z Bulharska, Iránu, Maďarska a Maroka.

"Shell Eco-marathon Europe 2008 bol opäť skvelou ukážkou toho, ako môžu vozidlá navrhnuté študentskými tímami prispievať k čistejšej budúcnosti a zároveň byť šetrnejšie k životnému prostrediu," uviedol Mark Singer, globálny manažér Shell Eco-marathonu k aktuálnemu ročníku. "Shell Eco-marathon okrem svojej vzdelávacej roviny taktiež ukázal, že zvyšovanie efektívnosti palív a znižovanie emisií oxidu uhličitého môže byť pre tisíce zúčastnených študentov taktiež veľmi príjemnou zábavou."

Kategória vozidiel mestskej premávky (UrbanConcept)

V kategórii UrbanConcept si prvú cenu za svoje vozidlo poháňané vodíkom a výkon 848 km/l odniesol tím z holandskej univerzity. Na druhom a treťom mieste sa s vozidlami na vodíkový pohon umiestnili tímy z Nórska a Turecka.

Medzi vozidlami so spaľovacím motorom dosiahol najlepší výsledok švédsky tím, ktorý sa celkovo umiestnil na štvrtom mieste. S vozidlom poháňaným etanolom dosiahol celkom 299 km/l a produkciu 6,15 gramov emisií CO2/km, čím zlomil doterajší rekord 9 g/km. Vyhral taktiež cenu Climate Change Award za najnižšiu produkciu CO2 a zároveň získal tretiu cenu, Bosch Technical Innovation Award, za systém recirkulácie výfukových plynov s celkovou efektivitou 90 %. Na piatom mieste skončil portugalský tím, ktorý prešiel 291 km/l.

Kategória Prototypov

V kategórii Prototypov, rovnako ako v minulom roku, zvíťazil francúzsky tím z Lyceé La Joliverie, ktorý zlepšil svoj minuloročný víťazný výkon 3 297 km/l a dosiahol výsledok 3 382 km/l. Vyhral zároveň aj cenu Climate Friendly Award za produkciu len 0,8 gramov emisií CO2/km. Na druhom mieste sa umiestnil nemecký tím, ktorý so svojím vozidlom poháňaným vodíkom prešiel 3 198 km/l. Tretie miesto obsadil ďalší francúzsky tím s výsledkom 3 036 km/l.

Slovenský tím dosiahol svoj najlepší výsledok v súťaži o vyprodukovanie najnižšej úrovne emisií v kategórii Prototypov, kde dosiahol výsledok 5 gramov emisií CO2/km, čím sa umiestnil na 52. mieste. Z hľadiska počtu prejazdených kilometrov sa zo 106 tímov klasifikovaných v tejto kategórii umiestnil na 57. mieste. Svoj najlepší výsledok dosiahol v prvom kole, keď so svojím vozidlom prešiel 529 km/l. (fotografie priložené k tomuto článku zobrazujú vozidlo slovenského tímu)

Cena Bosch Technical Innovation Award bola v tejto kategórii udelená francúzskemu tímu za motor s palivovými článkami, ktorý bol ocenený za efektivitu a flexibilitu. Ceny za dizajn (SKF Design Award a Autodesk Eco-design Award) získal tím z Nemecka. Jeho vozidlo v tvare žraloka bolo vyrobené z prírodných materiálov - hodvábnych vlákien, balzového dreva a živice - čo taktiež pomohlo znížiť hmotnosť a celkovú spotrebu paliva.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 887
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 811
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 888
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 278
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 800
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 295
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 915
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 758
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 10 733
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 107
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Minister Naď vysvetľuje podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.
Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.
Cynická obluda

Poľovnícka výnimka

Zatiaľ čo matky nemôžu ísť ani kočíkovať do parku, poľovníci môžu hromadne chodiť strieľať na všetko, čo sa pohne.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.