Čína stavia závod na výrobu ropy z uhlia

Čína stavia v centrálnej časti Mongolska závod, v ktorom premení svoje obrovské zásoby uhlia prostredníctvom kontroverzného procesu na barely ropy. Dôvodom na výstavbu závodu s využitím technológie CTL sú rastúce ceny čierneho zlata, ktoré dosahujú

v poslednom období historicky vysokú úroveň. Využívanie technológie CTL zvažujú aj krajiny ako USA, Austrália a India, no uvedomujú si dopady na životné prostredie. Čína spustí produkciu v mongolskom závode koncom tohto roka, pričom prevádzkovať ho bude štátna spoločnosť Shenhua Group. Za rok sa v tomto závode premení 3,5 mil. ton uhlia na 1 mil. ton ropných produktov, čo predstavuje produkciu 20. tis. barelov ropy denne. Je to je však iba malá časť vzhľadom na to, že spotreba Číny sa pohybuje na úrovni 7,2 mil. barelov ropy denne.

Technológia CTL, ktorá umožňuje premenu uhlia na ropu, sa stretáva s nesúhlasom environmentalistov, pretože spôsobuje nadmerný vznik skleníkových plynov s obsahom s oxidu uhličitého. Možnosť premeny uhlia na ropu je však zaujímavá pre krajiny bohaté na uhlie, lebo umožňuje stať sa sebestačným a nezávislým na dovoze tejto suroviny. Proces premeny uhlia na ropu si vyžaduje aj veľké množstvo vody a energie.

Proces premeny uhlia na ropu pri využití CTL bola vyvinutá už pred 100 rokmi, no nenašla široké uplatnenie. Pre slabý prístup k rope ju využívali v nacistickom Nemecku a počas apartheidu v Južnej Afrike. Pri súčasnej cene ropy okolo 130 USD za barel je možné vytvoriť ropu pomocou CTL technológie za približne 67 až 82 USD v závislosti od podmienok. Environmentalisti však tvrdia, že Čína by sa mala radšej zamerať na investície do vývoja automobilov na elektrický pohon, ktoré nevyužívajú palivo vyrábané z ropy.

(1 USD = 19,457 SKK )

© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska
  2. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  3. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  6. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  7. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Top First moment dovolenky na leto 2018
  1. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  2. Vianočný bázar chalaňov
  3. Vianočné mecheche 2017
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  5. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  6. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  7. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  8. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  9. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  10. Rekonštrukcia v zime? Prečo nie?
  1. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 357
  2. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 6 116
  3. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 876
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 313
  5. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 2 197
  6. Top First moment dovolenky na leto 2018 2 013
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 906
  8. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní 1 761
  9. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť 1 649
  10. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 319

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

S elektronickým receptom riskuje pacient tour po lekárňach

Čítačku kariet, ktorú potrebujú, aby sa pripojili do elektronického systému receptov, stále nemá 40 percent lekárnikov. Termíny už tlačia.

Neprehliadnite tiež

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.

Fiat Punto dostal nula hviezdičiek za bezpečnosť, najhoršie hodnotenie v histórii

Sklamali aj viaceré modely, ktoré v základnej výbave dostali iba tri z piatich hviezdičiek za bezpečnosť.

Autá dostanú novú povinnú výbavu: núdzové volanie eCall

Každé auto si bude vedieť privolať sanitku v prípade nehody.