O nezmyselnosti výziev na bojkot čerpacích staníc

Stretli ste sa už niekedy s výzvou, ktorá hovorí o znížení cien benzínov a nafty vtedy, keď nebudeme tankovať pohonné látky na čerpacích staniciach Slovnaft? Nám včera večer jedna kópia prišla do e-mailovej schránky. Po prvom prečítaní som musel

skonštatovať, že ten, kto túto výzvu vytvoril, nemá predstavu o priemysle točiacom sa okolo pohonných látok. Vo výzve sa okrem iného píše:

"Nekupujme ani kvapku benzínu u najdôležitejšej naftovej spoločnosti a to Slovnaft. Pokiaľ oni nepredajú benzín, budú musieť znížiť jeho cenu. Pokiaľ oni znížia ceny, ostatné spoločnosti ich budú musieť nasledovať. Aby to malo skutočný vplyv, musíme získať spoluprácu asi pol milióna klientov Slovnaftu. Dodržaním tejto zásady nám dáva možnosť toho dosiahnuť.
Táto správa bola zaslaná približne 30 osobám. Ak každý z nich to pošle zhruba ďalším desiatim (30x10 = 300), a títo urobia to isté (300x10 = 3000) atd., Túto správu môže obdržať viac než 300 000 spotrebiteľov. Všetko, čo musíte urobiť, je to, poslať túto správu desiatim ľudom a požiadať ich, aby urobili to isté. A samozrejme nezabudnite bojkotovať Slovnaft! To je všetko, pokiaľ si myslíte, že môžeme spoločne vyprovokovať ceny benzínu, pošlite túto správu všetkým vašim známym.
"

Nasledujúce body vysvetlia, prečo podobné výzvy nemajú žiadny význam.

  • Väčšina produkcie PHM Slovnaftu (cca 80%) smeruje na zahraničné trhy. Ak si vezmeme, že tento e-mail dostane nie len pol milióna ľudí ale všetci, ktorý majú prístup na internet (cca 50% z populácie) a ak by platilo, že všetci na výzvu zareagujú, ohrozených by bolo 10% produkcie. Lenže ak by sa na Slovensku takéto množstvo nepredalo, Slovnaft by ho mohol bez problémov umiestniť v zahraničí, kde je napriek vysokým cenám stále veľký dopyt po pohonných látkach. A to som vynechal informáciu, že Slovnaft zásobuje na Slovensku aj iné značky čerpacích staníc benzínmi a naftou, ktorých sa bojkot netýka ...
  • Ak by platilo, že nepredané pohonné látky sa umiestnia na zahraničné trhy, nielenže by ich mohol byť na Slovensku nedostatok, čo by v prvom rade pocítili motoristi zvýšením cien PHM, ale zároveň by štát mohol prísť o stámilióny korún na daniach, ktoré by mu určite chýbali.

Ako vznikajú ceny PHM?
Ceny PHM na Slovensku sa tvoria na základe aktuálnych cien benzínov a nafty na burze v Rotterdame. Tam rozhodujú obchodníci z celého sveta na základe dopytu a ponuky. Ak by ste dokázali ovplyvňovať rozhodnutia týchto obchodníkov, potom by ste dokázali ovplyvňovať vývoj cien PHM na Slovensku. Ak by to aj bolo možné, museli by ste byť jedným z najbohatších mužov sveta, aby ste to dokázali.

Faktom zostáva, že každá rafinéria nakupuje ropu za svetové ceny (ak je šikovná, možno o čosi lacnejšie, ale určite nie o veľa). Z ropy sa vyrábajú PHM, ktoré sa väčšinou predávajú vo svete prostredníctvom búrz. Tam sa PHM predajú obchodníkom za ceny o málo vyššie (v závislosti od ponuky a dopytu), než sú náklady na výrobu PHM. Obchodníci to predávajú ďalším obchodníkom dovtedy, kým sa neobjavia v rukách predajcov pohonných látok, ktorí nemajú rafinérie alebo majú nedostatok PHM.

Na Slovensku máme rafinériu. Kvôli pravidlám v EU však nesmie predávať pohonné látky za iné ceny predajcom PHM v našej krajine a za iné ceny v iných krajinách. A keďže sa drží vývoja cien na svetových trhoch, aj na Slovensku ceny kopírujú ceny PHM vo svete (dôkaz nájdete v grafoch na stránkach venujúcich sa prognózam vývoja cien PHM).

Ako znížiť ceny PHM?
Podľa nášho názoru sa to momentálne dá len prostredníctvom "manipulácie" s daňovým zaťažením PHM na Slovensku. Analýze, o koľko by ceny PHM mohli byť lacnejšie po znížení daní, sme sa venovali v článku Prečo nebudú dane z PHM nižšie. Aj táto možnosť je však, bohužiaľ, málo pravdepodobná.

V každom prípade, výzvy typu "netankujte" v konečnom dôsledku poškodia len motoristov, ktorí nie sú zvyknutí prekonávať vzdialenosti inak, ako svojím autom ...

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  1. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  3. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  4. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  5. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  6. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  7. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  10. Vysoká hra o súdne trovy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 865
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 4 407
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 3 885
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 410
  5. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 1 620
  6. Splnený sen 1 476
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 267
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 1 154
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 037
  10. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu 877

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum AKO: Uhrík v Nitre výrazne zaostáva za súčasným županom Belicom

Súčasní župani majú podľa prieskumu agentúry AKO najlepšie vyhliadky uspieť v župných voľbách.

SVET

Schwarzenberg pre SME: Okamura či Kotleba, všetko rovnaká háveď

Babiš môže ohroziť demokraciu, tvrdí.

KOMENTÁRE

Akých čudákov tie župné voľby priťahujú

Kandidáti sú najlacnejšou investíciou a ľudia sú hlúpi a zábudliví.

Neprehliadnite tiež

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.

Motory v autách by mohli dostať turbo pre každý valec, pomôže to odozve

Konštruktéri snívajú o trojvalci s tromi turbami a šiestimi škrtiacimi klapkami.

Honda Civic jazdí lahodne a konečne vyzerá dobre (test)

Dojem trochu kazí ovládanie elektroniky na palube.

Malé autá sú čoraz drahšie, ľudia chcú výbavu z veľkých áut

Zákazníci si aj pri kompaktných autách radi priplatia za bohatú výbavu a možnosť prispôsobiť si vzhľad.