O nezmyselnosti výziev na bojkot čerpacích staníc

Stretli ste sa už niekedy s výzvou, ktorá hovorí o znížení cien benzínov a nafty vtedy, keď nebudeme tankovať pohonné látky na čerpacích staniciach Slovnaft? Nám včera večer jedna kópia prišla do e-mailovej schránky. Po prvom prečítaní som musel

skonštatovať, že ten, kto túto výzvu vytvoril, nemá predstavu o priemysle točiacom sa okolo pohonných látok. Vo výzve sa okrem iného píše:

"Nekupujme ani kvapku benzínu u najdôležitejšej naftovej spoločnosti a to Slovnaft. Pokiaľ oni nepredajú benzín, budú musieť znížiť jeho cenu. Pokiaľ oni znížia ceny, ostatné spoločnosti ich budú musieť nasledovať. Aby to malo skutočný vplyv, musíme získať spoluprácu asi pol milióna klientov Slovnaftu. Dodržaním tejto zásady nám dáva možnosť toho dosiahnuť.
Táto správa bola zaslaná približne 30 osobám. Ak každý z nich to pošle zhruba ďalším desiatim (30x10 = 300), a títo urobia to isté (300x10 = 3000) atd., Túto správu môže obdržať viac než 300 000 spotrebiteľov. Všetko, čo musíte urobiť, je to, poslať túto správu desiatim ľudom a požiadať ich, aby urobili to isté. A samozrejme nezabudnite bojkotovať Slovnaft! To je všetko, pokiaľ si myslíte, že môžeme spoločne vyprovokovať ceny benzínu, pošlite túto správu všetkým vašim známym.
"

Nasledujúce body vysvetlia, prečo podobné výzvy nemajú žiadny význam.

  • Väčšina produkcie PHM Slovnaftu (cca 80%) smeruje na zahraničné trhy. Ak si vezmeme, že tento e-mail dostane nie len pol milióna ľudí ale všetci, ktorý majú prístup na internet (cca 50% z populácie) a ak by platilo, že všetci na výzvu zareagujú, ohrozených by bolo 10% produkcie. Lenže ak by sa na Slovensku takéto množstvo nepredalo, Slovnaft by ho mohol bez problémov umiestniť v zahraničí, kde je napriek vysokým cenám stále veľký dopyt po pohonných látkach. A to som vynechal informáciu, že Slovnaft zásobuje na Slovensku aj iné značky čerpacích staníc benzínmi a naftou, ktorých sa bojkot netýka ...
  • Ak by platilo, že nepredané pohonné látky sa umiestnia na zahraničné trhy, nielenže by ich mohol byť na Slovensku nedostatok, čo by v prvom rade pocítili motoristi zvýšením cien PHM, ale zároveň by štát mohol prísť o stámilióny korún na daniach, ktoré by mu určite chýbali.

Ako vznikajú ceny PHM?
Ceny PHM na Slovensku sa tvoria na základe aktuálnych cien benzínov a nafty na burze v Rotterdame. Tam rozhodujú obchodníci z celého sveta na základe dopytu a ponuky. Ak by ste dokázali ovplyvňovať rozhodnutia týchto obchodníkov, potom by ste dokázali ovplyvňovať vývoj cien PHM na Slovensku. Ak by to aj bolo možné, museli by ste byť jedným z najbohatších mužov sveta, aby ste to dokázali.

Faktom zostáva, že každá rafinéria nakupuje ropu za svetové ceny (ak je šikovná, možno o čosi lacnejšie, ale určite nie o veľa). Z ropy sa vyrábajú PHM, ktoré sa väčšinou predávajú vo svete prostredníctvom búrz. Tam sa PHM predajú obchodníkom za ceny o málo vyššie (v závislosti od ponuky a dopytu), než sú náklady na výrobu PHM. Obchodníci to predávajú ďalším obchodníkom dovtedy, kým sa neobjavia v rukách predajcov pohonných látok, ktorí nemajú rafinérie alebo majú nedostatok PHM.

Na Slovensku máme rafinériu. Kvôli pravidlám v EU však nesmie predávať pohonné látky za iné ceny predajcom PHM v našej krajine a za iné ceny v iných krajinách. A keďže sa drží vývoja cien na svetových trhoch, aj na Slovensku ceny kopírujú ceny PHM vo svete (dôkaz nájdete v grafoch na stránkach venujúcich sa prognózam vývoja cien PHM).

Ako znížiť ceny PHM?
Podľa nášho názoru sa to momentálne dá len prostredníctvom "manipulácie" s daňovým zaťažením PHM na Slovensku. Analýze, o koľko by ceny PHM mohli byť lacnejšie po znížení daní, sme sa venovali v článku Prečo nebudú dane z PHM nižšie. Aj táto možnosť je však, bohužiaľ, málo pravdepodobná.

V každom prípade, výzvy typu "netankujte" v konečnom dôsledku poškodia len motoristov, ktorí nie sú zvyknutí prekonávať vzdialenosti inak, ako svojím autom ...

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  2. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  3. Kreditná karta – áno alebo nie
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  2. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  3. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  4. Kreditná karta – áno alebo nie
  5. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  6. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  8. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  9. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  10. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 31 994
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 23 444
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 17 894
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 17 299
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 11 872
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 438
  7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 6 190
  8. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 5 658
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 5 265
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 055

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Aktivitou v parlamente nesrší, politickú budúcnosť má Kaliňák už spečatenú

V Smere je stále veľmi silný, hovorí o Robertovi Kaliňákovi politológ.

Komentár Zuzany Kepplovej

Všetci sú napojení na všetkých. Aj farmári na slušných

Protestujúci sa učia jeden od druhého. No a čo?

Neprehliadnite tiež

Audi A1 narástlo na veľkosť Pola. Dieselový motor už nedostane

Digitálne budíky na prístrojovej doske ponúkne už v základe.

Dopravu v Bratislave a okolí komplikuje viacero nehôd a kolóny

Situáciu môže skomplikovať aj jazda protestujúcich farmárov na traktoroch.

Čo kúpiť: Volkswagen Golf alebo konkurenciu?

V Európe je najpredávanejší Volkswagen Golf. Na Slovensku ho predbehla Škoda Octavia.

Servis klimatizácie: Z akých úkonov pozostáva?

Klimatizáciu treba zapínať pravidelne a vypínať predčasne.