O nezmyselnosti výziev na bojkot čerpacích staníc

Stretli ste sa už niekedy s výzvou, ktorá hovorí o znížení cien benzínov a nafty vtedy, keď nebudeme tankovať pohonné látky na čerpacích staniciach Slovnaft? Nám včera večer jedna kópia prišla do e-mailovej schránky. Po prvom prečítaní som musel

skonštatovať, že ten, kto túto výzvu vytvoril, nemá predstavu o priemysle točiacom sa okolo pohonných látok. Vo výzve sa okrem iného píše:

"Nekupujme ani kvapku benzínu u najdôležitejšej naftovej spoločnosti a to Slovnaft. Pokiaľ oni nepredajú benzín, budú musieť znížiť jeho cenu. Pokiaľ oni znížia ceny, ostatné spoločnosti ich budú musieť nasledovať. Aby to malo skutočný vplyv, musíme získať spoluprácu asi pol milióna klientov Slovnaftu. Dodržaním tejto zásady nám dáva možnosť toho dosiahnuť.
Táto správa bola zaslaná približne 30 osobám. Ak každý z nich to pošle zhruba ďalším desiatim (30x10 = 300), a títo urobia to isté (300x10 = 3000) atd., Túto správu môže obdržať viac než 300 000 spotrebiteľov. Všetko, čo musíte urobiť, je to, poslať túto správu desiatim ľudom a požiadať ich, aby urobili to isté. A samozrejme nezabudnite bojkotovať Slovnaft! To je všetko, pokiaľ si myslíte, že môžeme spoločne vyprovokovať ceny benzínu, pošlite túto správu všetkým vašim známym.
"

Nasledujúce body vysvetlia, prečo podobné výzvy nemajú žiadny význam.

  • Väčšina produkcie PHM Slovnaftu (cca 80%) smeruje na zahraničné trhy. Ak si vezmeme, že tento e-mail dostane nie len pol milióna ľudí ale všetci, ktorý majú prístup na internet (cca 50% z populácie) a ak by platilo, že všetci na výzvu zareagujú, ohrozených by bolo 10% produkcie. Lenže ak by sa na Slovensku takéto množstvo nepredalo, Slovnaft by ho mohol bez problémov umiestniť v zahraničí, kde je napriek vysokým cenám stále veľký dopyt po pohonných látkach. A to som vynechal informáciu, že Slovnaft zásobuje na Slovensku aj iné značky čerpacích staníc benzínmi a naftou, ktorých sa bojkot netýka ...
  • Ak by platilo, že nepredané pohonné látky sa umiestnia na zahraničné trhy, nielenže by ich mohol byť na Slovensku nedostatok, čo by v prvom rade pocítili motoristi zvýšením cien PHM, ale zároveň by štát mohol prísť o stámilióny korún na daniach, ktoré by mu určite chýbali.

Ako vznikajú ceny PHM?
Ceny PHM na Slovensku sa tvoria na základe aktuálnych cien benzínov a nafty na burze v Rotterdame. Tam rozhodujú obchodníci z celého sveta na základe dopytu a ponuky. Ak by ste dokázali ovplyvňovať rozhodnutia týchto obchodníkov, potom by ste dokázali ovplyvňovať vývoj cien PHM na Slovensku. Ak by to aj bolo možné, museli by ste byť jedným z najbohatších mužov sveta, aby ste to dokázali.

Faktom zostáva, že každá rafinéria nakupuje ropu za svetové ceny (ak je šikovná, možno o čosi lacnejšie, ale určite nie o veľa). Z ropy sa vyrábajú PHM, ktoré sa väčšinou predávajú vo svete prostredníctvom búrz. Tam sa PHM predajú obchodníkom za ceny o málo vyššie (v závislosti od ponuky a dopytu), než sú náklady na výrobu PHM. Obchodníci to predávajú ďalším obchodníkom dovtedy, kým sa neobjavia v rukách predajcov pohonných látok, ktorí nemajú rafinérie alebo majú nedostatok PHM.

Na Slovensku máme rafinériu. Kvôli pravidlám v EU však nesmie predávať pohonné látky za iné ceny predajcom PHM v našej krajine a za iné ceny v iných krajinách. A keďže sa drží vývoja cien na svetových trhoch, aj na Slovensku ceny kopírujú ceny PHM vo svete (dôkaz nájdete v grafoch na stránkach venujúcich sa prognózam vývoja cien PHM).

Ako znížiť ceny PHM?
Podľa nášho názoru sa to momentálne dá len prostredníctvom "manipulácie" s daňovým zaťažením PHM na Slovensku. Analýze, o koľko by ceny PHM mohli byť lacnejšie po znížení daní, sme sa venovali v článku Prečo nebudú dane z PHM nižšie. Aj táto možnosť je však, bohužiaľ, málo pravdepodobná.

V každom prípade, výzvy typu "netankujte" v konečnom dôsledku poškodia len motoristov, ktorí nie sú zvyknutí prekonávať vzdialenosti inak, ako svojím autom ...

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 15 424
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 8 919
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 767
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 4 757
  5. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 2 490
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 005
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 715
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 574
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 541
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 011

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Podozrivé inzeráty lákajú na zdravotné pomôcky. Sú to šmejdy

Načúvací prístroj alebo strojček, ktorý narovnáva krivý palec na nohe, by si ľudia mali vyberať u lekára, nie v inzerátoch.

KOMENTÁRE

Komédia na súdoch. Prečo nie sú prípady Majského a Čuňu uzavreté

Treba sa pýtať, kde sme urobili chybu.

PRIMÁR

Desať potravín, ktoré nabijú telo energiou

Proti únave a vyčerpaniu sa dá bojovať aj jedlom.

Neprehliadnite tiež

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.