SME
Pondelok, 25. január, 2021 | Meniny má GejzaKrížovkyKrížovky

O nezmyselnosti výziev na bojkot čerpacích staníc

Stretli ste sa už niekedy s výzvou, ktorá hovorí o znížení cien benzínov a nafty vtedy, keď nebudeme tankovať pohonné látky na čerpacích staniciach Slovnaft? Nám včera večer jedna kópia prišla do e-mailovej schránky. Po prvom prečítaní som musel

skonštatovať, že ten, kto túto výzvu vytvoril, nemá predstavu o priemysle točiacom sa okolo pohonných látok. Vo výzve sa okrem iného píše:

"Nekupujme ani kvapku benzínu u najdôležitejšej naftovej spoločnosti a to Slovnaft. Pokiaľ oni nepredajú benzín, budú musieť znížiť jeho cenu. Pokiaľ oni znížia ceny, ostatné spoločnosti ich budú musieť nasledovať. Aby to malo skutočný vplyv, musíme získať spoluprácu asi pol milióna klientov Slovnaftu. Dodržaním tejto zásady nám dáva možnosť toho dosiahnuť.
Táto správa bola zaslaná približne 30 osobám. Ak každý z nich to pošle zhruba ďalším desiatim (30x10 = 300), a títo urobia to isté (300x10 = 3000) atd., Túto správu môže obdržať viac než 300 000 spotrebiteľov. Všetko, čo musíte urobiť, je to, poslať túto správu desiatim ľudom a požiadať ich, aby urobili to isté. A samozrejme nezabudnite bojkotovať Slovnaft! To je všetko, pokiaľ si myslíte, že môžeme spoločne vyprovokovať ceny benzínu, pošlite túto správu všetkým vašim známym.
"

Nasledujúce body vysvetlia, prečo podobné výzvy nemajú žiadny význam.

  • Väčšina produkcie PHM Slovnaftu (cca 80%) smeruje na zahraničné trhy. Ak si vezmeme, že tento e-mail dostane nie len pol milióna ľudí ale všetci, ktorý majú prístup na internet (cca 50% z populácie) a ak by platilo, že všetci na výzvu zareagujú, ohrozených by bolo 10% produkcie. Lenže ak by sa na Slovensku takéto množstvo nepredalo, Slovnaft by ho mohol bez problémov umiestniť v zahraničí, kde je napriek vysokým cenám stále veľký dopyt po pohonných látkach. A to som vynechal informáciu, že Slovnaft zásobuje na Slovensku aj iné značky čerpacích staníc benzínmi a naftou, ktorých sa bojkot netýka ...
  • Ak by platilo, že nepredané pohonné látky sa umiestnia na zahraničné trhy, nielenže by ich mohol byť na Slovensku nedostatok, čo by v prvom rade pocítili motoristi zvýšením cien PHM, ale zároveň by štát mohol prísť o stámilióny korún na daniach, ktoré by mu určite chýbali.

Ako vznikajú ceny PHM?
Ceny PHM na Slovensku sa tvoria na základe aktuálnych cien benzínov a nafty na burze v Rotterdame. Tam rozhodujú obchodníci z celého sveta na základe dopytu a ponuky. Ak by ste dokázali ovplyvňovať rozhodnutia týchto obchodníkov, potom by ste dokázali ovplyvňovať vývoj cien PHM na Slovensku. Ak by to aj bolo možné, museli by ste byť jedným z najbohatších mužov sveta, aby ste to dokázali.

Faktom zostáva, že každá rafinéria nakupuje ropu za svetové ceny (ak je šikovná, možno o čosi lacnejšie, ale určite nie o veľa). Z ropy sa vyrábajú PHM, ktoré sa väčšinou predávajú vo svete prostredníctvom búrz. Tam sa PHM predajú obchodníkom za ceny o málo vyššie (v závislosti od ponuky a dopytu), než sú náklady na výrobu PHM. Obchodníci to predávajú ďalším obchodníkom dovtedy, kým sa neobjavia v rukách predajcov pohonných látok, ktorí nemajú rafinérie alebo majú nedostatok PHM.

Na Slovensku máme rafinériu. Kvôli pravidlám v EU však nesmie predávať pohonné látky za iné ceny predajcom PHM v našej krajine a za iné ceny v iných krajinách. A keďže sa drží vývoja cien na svetových trhoch, aj na Slovensku ceny kopírujú ceny PHM vo svete (dôkaz nájdete v grafoch na stránkach venujúcich sa prognózam vývoja cien PHM).

Ako znížiť ceny PHM?
Podľa nášho názoru sa to momentálne dá len prostredníctvom "manipulácie" s daňovým zaťažením PHM na Slovensku. Analýze, o koľko by ceny PHM mohli byť lacnejšie po znížení daní, sme sa venovali v článku Prečo nebudú dane z PHM nižšie. Aj táto možnosť je však, bohužiaľ, málo pravdepodobná.

V každom prípade, výzvy typu "netankujte" v konečnom dôsledku poškodia len motoristov, ktorí nie sú zvyknutí prekonávať vzdialenosti inak, ako svojím autom ...

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  6. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  7. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  8. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  2. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  3. Operatívny lízing zmierni dopady krízy na váš biznis
  4. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  5. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  6. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  7. Hygge ako životný štýl
  8. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  9. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  10. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 41 240
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 40 368
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 14 078
  4. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 9 356
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 914
  6. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 846
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 298
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 174
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 037
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 914
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zľava: Jozef Brhel, Milan Fiľo, Jaroslav Haščák a Juraj Široký.

Skupina najbohatších Slovákov má vyššie ambície ako kaviareň či reštauráciu.

17 h

Prvá vlna ich minula, druhá udrela horšie.

7 h

Nemocnica nikdy nezažila toľko úmrtí.

22. jan

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan