porovnaním prvých troch mesiacov minulého a tohto roka zistiť, o koľko by sa mohli znížiť spotrebné dane bez toho, aby to malo dopad na náš štát.
Podľa toho, čo viem, štát svoje príjmy a výdavky plánuje dopredu. Na základe toho odhadu, odkiaľ koľko pritečie a kam sa koľko dá. Ak by ste na základe tohto predpokladu zobrali odhadovaný príjem štátu z cien PHM od januára do marca tohto roku a porovnali ho s rovnakým ukazovateľom v takom istom období roku 2007, zistili by ste, že štát si tento rok pravdepodobne výrazne polepšil. Napríklad na 95-oktánovom benzíne Natural zarobil o 233 miliónov korún viac, ako minulý rok (na DPH o 99 mil. Sk, na spotrebnej dani o 134 mil. Sk). Na nafte dokonca o 559 miliónov viac (na DPH o 261 mil. Sk, na spotrebnej dani o 298 mil. Sk). A to všetko za prvý štvrťrok. Dôvody sú dva: rast cien PHM a vyššia spotreba benzínov a nafty oproti predchádzajúcemu roku. Nafty sa napríklad spotrebovalo o 14%, 95-ky o 7% viac v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2007.
Európska únia určuje všetkým svojim členom minimálne spotrebné dane na pohonné látky. Benzíny musia byť zaťažené sumou 0.359 Euro/liter, nafta 0.302 Euro/liter. V prepočte na koruny podľa súčasného kurzu, ktorý sa pohybuje okolo 30.30 Sk/liter, je to pre benzíny minimálne 10.80 Sk/liter, pre naftu minimálne 9.10 Sk/liter. Na Slovensku máme napriek tomu benzíny zdanené spotrebnou daňou 15.50 Sk/liter plus 19% DPH a naftu spotrebnou daňou 14.50 Sk/liter plus 19% DPH.
Ak by sme nebrali do úvahy rast spotreby, potom sa na základe analýz vývoja priemerných cien PHM a kurzu koruny voči euru dá dospieť k hodnote, ktorá by neuškodila plánovanému štátnemu rozpočtu: spotrebné dane na benzíny by sa mohli znížiť o 3.30 Sk/liter (+19%DPH), spotrebné dane na naftu o 5.40 Sk/liter (+19%DPH).
Je pravda, že ak by sa o spomínané sumy znížili spotrebné dane na PHM, štát by mohol štvrťročne prísť o viac ako neplánovaných tri štvrte miliardy korún. Ak však naďalej bude pokračovať rast cien pohonných látok, je viac ako pravdepodobné, že spotreba PHM poklesne a stratia na tom nie len producenti a predajcovia pohonných látok, ale aj štát (na príjmoch do štátneho rozpočtu) a občania (zdražením všetkého, čo má súvis s dopravou).
Mimochodom, na základe údajov, ktoré máme k dispozícii z organizácie SAPPO (združuje petrolejárske spoločnosti pôsobiace na Slovensku), v marci sa výrazne spomalil rast spotreby nafty a benzínov. Bolo by zaujímavé pozrieť sa aj na štatistiky apríla a mája, kedy ceny PHM, najmä nafty, stúpli najviac ...
Na záver, poznámka k výrokom predstaviteľov vlády, podľa ktorých by sa zníženie spotrebných daní premietlo do ziskov predajcov a výrobcov PHM. Je pravdepodobné, že o istú časť zo zníženia daní by sa motoristi podelili s výrobcami a predajcami PHM, podľa môjho odhadu by to však nebolo viac ako 1.50 Sk/liter. Zvyšok zo zlacnenia (2.10 Sk/liter za benzíny a 4.60 Sk/liter za naftu) by znamenalo stlačenie cien najpredávanejších pohonných látok na Slovensku pod hranicu 40 Sk/liter.