O koľko sa môžu znížiť spotrebné dane z PHM?

Politickú udalosť posledných týždňov, zníženie spotrebných daní na pohonné látky, máme za sebou. Určite viete, že Národná rada SR nechce nižšie spotrebné dane. A to napriek tomu, že by mohli byť - bez vplyvu na štátny rozpočet. Pokúšal som sa

porovnaním prvých troch mesiacov minulého a tohto roka zistiť, o koľko by sa mohli znížiť spotrebné dane bez toho, aby to malo dopad na náš štát.

Podľa toho, čo viem, štát svoje príjmy a výdavky plánuje dopredu. Na základe toho odhadu, odkiaľ koľko pritečie a kam sa koľko dá. Ak by ste na základe tohto predpokladu zobrali odhadovaný príjem štátu z cien PHM od januára do marca tohto roku a porovnali ho s rovnakým ukazovateľom v takom istom období roku 2007, zistili by ste, že štát si tento rok pravdepodobne výrazne polepšil. Napríklad na 95-oktánovom benzíne Natural zarobil o 233 miliónov korún viac, ako minulý rok (na DPH o 99 mil. Sk, na spotrebnej dani o 134 mil. Sk). Na nafte dokonca o 559 miliónov viac (na DPH o 261 mil. Sk, na spotrebnej dani o 298 mil. Sk). A to všetko za prvý štvrťrok. Dôvody sú dva: rast cien PHM a vyššia spotreba benzínov a nafty oproti predchádzajúcemu roku. Nafty sa napríklad spotrebovalo o 14%, 95-ky o 7% viac v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2007.

Európska únia určuje všetkým svojim členom minimálne spotrebné dane na pohonné látky. Benzíny musia byť zaťažené sumou 0.359 Euro/liter, nafta 0.302 Euro/liter. V prepočte na koruny podľa súčasného kurzu, ktorý sa pohybuje okolo 30.30 Sk/liter, je to pre benzíny minimálne 10.80 Sk/liter, pre naftu minimálne 9.10 Sk/liter. Na Slovensku máme napriek tomu benzíny zdanené spotrebnou daňou 15.50 Sk/liter plus 19% DPH a naftu spotrebnou daňou 14.50 Sk/liter plus 19% DPH.

Ak by sme nebrali do úvahy rast spotreby, potom sa na základe analýz vývoja priemerných cien PHM a kurzu koruny voči euru dá dospieť k hodnote, ktorá by neuškodila plánovanému štátnemu rozpočtu: spotrebné dane na benzíny by sa mohli znížiť o 3.30 Sk/liter (+19%DPH), spotrebné dane na naftu o 5.40 Sk/liter (+19%DPH).

Je pravda, že ak by sa o spomínané sumy znížili spotrebné dane na PHM, štát by mohol štvrťročne prísť o viac ako neplánovaných tri štvrte miliardy korún. Ak však naďalej bude pokračovať rast cien pohonných látok, je viac ako pravdepodobné, že spotreba PHM poklesne a stratia na tom nie len producenti a predajcovia pohonných látok, ale aj štát (na príjmoch do štátneho rozpočtu) a občania (zdražením všetkého, čo má súvis s dopravou).

Mimochodom, na základe údajov, ktoré máme k dispozícii z organizácie SAPPO (združuje petrolejárske spoločnosti pôsobiace na Slovensku), v marci sa výrazne spomalil rast spotreby nafty a benzínov. Bolo by zaujímavé pozrieť sa aj na štatistiky apríla a mája, kedy ceny PHM, najmä nafty, stúpli najviac ...

Na záver, poznámka k výrokom predstaviteľov vlády, podľa ktorých by sa zníženie spotrebných daní premietlo do ziskov predajcov a výrobcov PHM. Je pravdepodobné, že o istú časť zo zníženia daní by sa motoristi podelili s výrobcami a predajcami PHM, podľa môjho odhadu by to však nebolo viac ako 1.50 Sk/liter. Zvyšok zo zlacnenia (2.10 Sk/liter za benzíny a 4.60 Sk/liter za naftu) by znamenalo stlačenie cien najpredávanejších pohonných látok na Slovensku pod hranicu 40 Sk/liter.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  4. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  5. Nový Jaguar XF Sportbrake
  6. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  8. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  9. Keď ide o zdravie a majetok, rozhodujú sekundy
  10. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program
  1. Moskva alebo Petrohrad?
  2. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  3. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  4. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  5. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  9. Jeden nákup a všetko vybavené, alebo one stop shopping
  10. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  1. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 17 477
  2. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 6 886
  3. Moskva alebo Petrohrad? 6 141
  4. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva 3 282
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 2 400
  6. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 895
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 853
  8. S odletmi z Košíc leto nekončí. A tie ceny! 1 807
  9. Chcela vyliečiť syna, vyvinula prírodnú kozmetiku Ťuli a Ťuli 1 726
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 444

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Lesník: Tetrov z lesov nemizne preto, že tam ťažíme

Riaditeľ odštepného závodu Lesov SR v Liptovskom Hrádku JÁN VRBENSKÝ hovorí, že za holé časti národných parkov môžu kalamity, nie lesníci.

KOMENTÁRE

Už opäť Air Kiska

Kiskov portrét zaujíma v obrazárni nepriateľov Fica (Smeru a SNS) stále popredné miesto.

DOMOV

Ochranár, pred ktorým cúvli lesníci aj štát

Za dlhodobý prínos získal Bielu vranu Erik Baláž.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.