O koľko sa môžu znížiť spotrebné dane z PHM?

Politickú udalosť posledných týždňov, zníženie spotrebných daní na pohonné látky, máme za sebou. Určite viete, že Národná rada SR nechce nižšie spotrebné dane. A to napriek tomu, že by mohli byť - bez vplyvu na štátny rozpočet. Pokúšal som sa

porovnaním prvých troch mesiacov minulého a tohto roka zistiť, o koľko by sa mohli znížiť spotrebné dane bez toho, aby to malo dopad na náš štát.

Podľa toho, čo viem, štát svoje príjmy a výdavky plánuje dopredu. Na základe toho odhadu, odkiaľ koľko pritečie a kam sa koľko dá. Ak by ste na základe tohto predpokladu zobrali odhadovaný príjem štátu z cien PHM od januára do marca tohto roku a porovnali ho s rovnakým ukazovateľom v takom istom období roku 2007, zistili by ste, že štát si tento rok pravdepodobne výrazne polepšil. Napríklad na 95-oktánovom benzíne Natural zarobil o 233 miliónov korún viac, ako minulý rok (na DPH o 99 mil. Sk, na spotrebnej dani o 134 mil. Sk). Na nafte dokonca o 559 miliónov viac (na DPH o 261 mil. Sk, na spotrebnej dani o 298 mil. Sk). A to všetko za prvý štvrťrok. Dôvody sú dva: rast cien PHM a vyššia spotreba benzínov a nafty oproti predchádzajúcemu roku. Nafty sa napríklad spotrebovalo o 14%, 95-ky o 7% viac v porovnaní s rovnakým obdobím roku 2007.

Európska únia určuje všetkým svojim členom minimálne spotrebné dane na pohonné látky. Benzíny musia byť zaťažené sumou 0.359 Euro/liter, nafta 0.302 Euro/liter. V prepočte na koruny podľa súčasného kurzu, ktorý sa pohybuje okolo 30.30 Sk/liter, je to pre benzíny minimálne 10.80 Sk/liter, pre naftu minimálne 9.10 Sk/liter. Na Slovensku máme napriek tomu benzíny zdanené spotrebnou daňou 15.50 Sk/liter plus 19% DPH a naftu spotrebnou daňou 14.50 Sk/liter plus 19% DPH.

Ak by sme nebrali do úvahy rast spotreby, potom sa na základe analýz vývoja priemerných cien PHM a kurzu koruny voči euru dá dospieť k hodnote, ktorá by neuškodila plánovanému štátnemu rozpočtu: spotrebné dane na benzíny by sa mohli znížiť o 3.30 Sk/liter (+19%DPH), spotrebné dane na naftu o 5.40 Sk/liter (+19%DPH).

Je pravda, že ak by sa o spomínané sumy znížili spotrebné dane na PHM, štát by mohol štvrťročne prísť o viac ako neplánovaných tri štvrte miliardy korún. Ak však naďalej bude pokračovať rast cien pohonných látok, je viac ako pravdepodobné, že spotreba PHM poklesne a stratia na tom nie len producenti a predajcovia pohonných látok, ale aj štát (na príjmoch do štátneho rozpočtu) a občania (zdražením všetkého, čo má súvis s dopravou).

Mimochodom, na základe údajov, ktoré máme k dispozícii z organizácie SAPPO (združuje petrolejárske spoločnosti pôsobiace na Slovensku), v marci sa výrazne spomalil rast spotreby nafty a benzínov. Bolo by zaujímavé pozrieť sa aj na štatistiky apríla a mája, kedy ceny PHM, najmä nafty, stúpli najviac ...

Na záver, poznámka k výrokom predstaviteľov vlády, podľa ktorých by sa zníženie spotrebných daní premietlo do ziskov predajcov a výrobcov PHM. Je pravdepodobné, že o istú časť zo zníženia daní by sa motoristi podelili s výrobcami a predajcami PHM, podľa môjho odhadu by to však nebolo viac ako 1.50 Sk/liter. Zvyšok zo zlacnenia (2.10 Sk/liter za benzíny a 4.60 Sk/liter za naftu) by znamenalo stlačenie cien najpredávanejších pohonných látok na Slovensku pod hranicu 40 Sk/liter.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  2. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  3. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  4. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  5. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  6. Kam do tepla v januári?
  7. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  8. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  9. Divoký Island: cesta ostrovom ľadu a ohňa
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru?
  1. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  2. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  3. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Tipy pre atraktívne poprsie po dojčení. Plastike povedzte nie
  6. Stanovisko spoločnosti Advokátska kancelária JUDr. Radomír Bžán
  7. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy
  8. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur
  9. Denník SME oslavuje 25 rokov rekordným počtom predplatiteľov
  10. Najinzerovanejšie zánovné auto roku 2017? Mnohých to prekvapí
  1. Iba dnes: Narodeninové predplatné SME.sk za 25 eur 15 982
  2. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 5 949
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 4 639
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 3 966
  5. Kam do tepla v januári? 2 498
  6. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 2 381
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 2 357
  8. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 2 232
  9. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate 1 315
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život 1 101

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Diskriminácia, sťažujú sa veriaci na nový poplatok za sobáš

Za cirkevný sobáš sa doteraz matričný poplatok neplatil, kresťanským aktivistom sa jeho zavedenie nepáči. Ministerstvo vnútra im sľubuje stretnutie.

DOMOV

Dobré ráno: Kto je Harabin a kto ho chce za prezidenta

Konšpirácie už nestačia, Harabina chcú za prezidenta

KOMENTÁRE

Profesionálni kresťania objavili novú diskrimináciu

Úrady si účtujú poplatok za akýsi administratívny úkon.

KOMENTÁRE

Harabin je šašo, nebezpečný bude Kotleba

Kotleba nemá čo prehrať, s hanbou neodíde, môže len oživiť svoj kapitál.

Neprehliadnite tiež

V Kalifornii dostanú autá digitálne evidenčné tabuľky

Okrem povinných údajov môžu zobrazovať aj reklamu.

V Európe sa vlani predalo vyše 15 miliónov áut, prvýkrát za desať rokov

Predaje rástli v Taliansku a Španielsku, Británia prepadla.

Fisker sa po bankrote vracia. Trúfa si na Teslu aj nemeckú prémiu

Zákazníkov priláka netradičným otváraním dverí aj rýchlym nabíjaním.

Športový Peugeot potrebuje pevnú ruku skúseného vodiča (test)

Modelu 308 GTi chýba šťava, ale nie rýchlosť.