Diaľnice v SR budú užšie, so strmšími stúpaniami

Od 1. júla tohto roka platí na Slovensku revidovaná norma pre projektovanie ciest a diaľnic. Slovenské diaľnice budú užšie a so strmšími stúpaniami. Upravená norma totiž zavádza viaceré úsporné opatrenia, pričom k najdôležitejším patrí zúženie

diaľnice o dva metre oproti súčasným 26,5 metra. Dosiahne sa to zúžením stredového rozdeľovacieho pruhu zo štyroch na tri metre a jazdných pruhov z 3,75 na 3,5 metra. Agentúru SITA o tom v utorok informovala vedúca služobného úradu na Úrade pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR (ÚNMS) Zuzana Oprchalová. Zníženie minimálnej šírky diaľnice umožňuje Európska dohoda o hlavných cestách s medzinárodnou premávkou. Úrad upravil normu pre projektovanie ciest a diaľnic vzhľadom na hospodársky a spoločenský tlak na urýchlenie výstavby diaľnic.

"Výstavba diaľnic sa postupne dostáva do hornatých a horských oblastí a budovať rýchlostné komunikácie v mimoriadne náročných terénnych podmienkach by podľa pôvodnej normy bolo značne komplikované a neefektívne," zdôvodnil ÚNMS zmenu spomínanej normy. Podobný prístup podľa neho uplatňujú aj iné európske krajiny.

Štát tak bude môcť budovať investične menej náročný užší typ diaľnice, ktorý sa na Slovensku nevyužíval. Generálna riaditeľka Slovenského ústavu technickej normalizácie (SÚTN) Božena Tušová v tejto súvislosti uviedla: "To však neznamená, že bude musieť stavať len užšie diaľnice. Ich šírka sa bude prispôsobovať náročnosti výstavby, intenzite dopravy a ďalším parametrom". Vyššiu bezpečnosť ciest prinesú podľa nej miernejšie oblúky zákrut. To znamená, že nové úseky diaľnic a rýchlostných komunikácií budú rovnejšie. Projektanti tak nebudú môcť prispôsobovať trasu podmienkam terénu ako doteraz. Nová norma zároveň umožňuje zvýšiť maximálny sklon stúpania zo štyroch na šesť percent.

"Šoféri sa však nemusia obávať dlhých tiahlych stúpaní, lebo takéto úseky budú môcť byť len krátkodobé," spresnila Tušová. Upravenú normu pripomienkovali mnohé stavebné organizácie a podniky, polícia a hasiči, ako aj ministerstvo dopravy, Národná diaľničná spoločnosť a Výskumný ústav dopravný.

Poslaním ÚNMS je informovať podnikateľské subjekty a širokú verejnosť o technických požiadavkách na výrobky v krajinách Európskej únie a Svetovej obchodnej organizácie (WTO). Zabezpečuje fungovanie nástrojov, na ktorých je založená dôveryhodnosť merania a obchodných transakcií. Sleduje takisto dodržiavanie zákonných požiadaviek na výrobky z hľadiska posudzovania zhody, aby ich na európskom a celosvetovom trhu akceptoval každý zákazník. ÚNMS je zriaďovateľom SÚTN.

© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 7 389
  2. Moskva alebo Petrohrad? 5 424
  3. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 3 049
  4. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 2 937
  5. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 2 334
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 2 306
  7. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 290
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 234
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 450
  10. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 247

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Ak sa bude chcieť pacient objednať, vyšetrenie nech si zaplatí sám

Minister zdravotníctva Tomáš Drucker chce zmeniť spôsob objednávania pacientov.

DOMOV

Dobré ráno: Fico má strach? Zase sa pustil do prezidenta

Prečo Fico zaútočil na Kisku? A čo sa deje v Smere?

KOMENTÁRE

Poplatky za objednanie? Nápad sa tvári životaschopne

Ľudia si za doplnkové ordinačné hodiny priplatia.

DOMOV

Prečo štát stavia drahšie nemocnice ako súkromný investor?

Penta ide niekedy až na úkor štátu.

Neprehliadnite tiež

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.

Uber má novinky pre vodičov aj cestujúcich. Spoplatní čakanie

Zákazník má dve minúty na zrušenie jazdy aj dobehnutie k autu

PSA bude v Trnave vyrábať elektromobily. Model je tajomný

Koncern PSA Groupe na Slovensku vyrába Citroën C3 a Peugeot 208.

Renault po cestách už jazdí s autom pre rok 2023

Experimentálny koncept ukazuje, ako budú vyzerať Renaulty o niekoľko rokov.