Diaľnice v SR budú užšie, so strmšími stúpaniami

Od 1. júla tohto roka platí na Slovensku revidovaná norma pre projektovanie ciest a diaľnic. Slovenské diaľnice budú užšie a so strmšími stúpaniami. Upravená norma totiž zavádza viaceré úsporné opatrenia, pričom k najdôležitejším patrí zúženie

diaľnice o dva metre oproti súčasným 26,5 metra. Dosiahne sa to zúžením stredového rozdeľovacieho pruhu zo štyroch na tri metre a jazdných pruhov z 3,75 na 3,5 metra. Agentúru SITA o tom v utorok informovala vedúca služobného úradu na Úrade pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR (ÚNMS) Zuzana Oprchalová. Zníženie minimálnej šírky diaľnice umožňuje Európska dohoda o hlavných cestách s medzinárodnou premávkou. Úrad upravil normu pre projektovanie ciest a diaľnic vzhľadom na hospodársky a spoločenský tlak na urýchlenie výstavby diaľnic.

"Výstavba diaľnic sa postupne dostáva do hornatých a horských oblastí a budovať rýchlostné komunikácie v mimoriadne náročných terénnych podmienkach by podľa pôvodnej normy bolo značne komplikované a neefektívne," zdôvodnil ÚNMS zmenu spomínanej normy. Podobný prístup podľa neho uplatňujú aj iné európske krajiny.

Štát tak bude môcť budovať investične menej náročný užší typ diaľnice, ktorý sa na Slovensku nevyužíval. Generálna riaditeľka Slovenského ústavu technickej normalizácie (SÚTN) Božena Tušová v tejto súvislosti uviedla: "To však neznamená, že bude musieť stavať len užšie diaľnice. Ich šírka sa bude prispôsobovať náročnosti výstavby, intenzite dopravy a ďalším parametrom". Vyššiu bezpečnosť ciest prinesú podľa nej miernejšie oblúky zákrut. To znamená, že nové úseky diaľnic a rýchlostných komunikácií budú rovnejšie. Projektanti tak nebudú môcť prispôsobovať trasu podmienkam terénu ako doteraz. Nová norma zároveň umožňuje zvýšiť maximálny sklon stúpania zo štyroch na šesť percent.

"Šoféri sa však nemusia obávať dlhých tiahlych stúpaní, lebo takéto úseky budú môcť byť len krátkodobé," spresnila Tušová. Upravenú normu pripomienkovali mnohé stavebné organizácie a podniky, polícia a hasiči, ako aj ministerstvo dopravy, Národná diaľničná spoločnosť a Výskumný ústav dopravný.

Poslaním ÚNMS je informovať podnikateľské subjekty a širokú verejnosť o technických požiadavkách na výrobky v krajinách Európskej únie a Svetovej obchodnej organizácie (WTO). Zabezpečuje fungovanie nástrojov, na ktorých je založená dôveryhodnosť merania a obchodných transakcií. Sleduje takisto dodržiavanie zákonných požiadaviek na výrobky z hľadiska posudzovania zhody, aby ich na európskom a celosvetovom trhu akceptoval každý zákazník. ÚNMS je zriaďovateľom SÚTN.

© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  4. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 615
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 11 217
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 638
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 534
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 7 637
  6. Kreditná karta – áno alebo nie 6 578
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 670
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 5 153
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 975
  10. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 3 937

Hlavné správy zo Sme.sk

EKONOMIKA

Kočner a Rusko do väzby nepôjdu, rozhodol súd

Špecializovaný trestný súd v sobotu viac ako osem hodín rozhodoval tom, či budú Kočner a Rusko stíhaní vo väzbe.

EKONOMIKA

Mestá už môžu vykázať staré autá z centier, ale veľmi nechcú

Ministerstvo vytvorilo priestor na vytváranie zón s nízkymi emisiami.

Neprehliadnite tiež

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.