Diaľnice v SR budú užšie, so strmšími stúpaniami

Od 1. júla tohto roka platí na Slovensku revidovaná norma pre projektovanie ciest a diaľnic. Slovenské diaľnice budú užšie a so strmšími stúpaniami. Upravená norma totiž zavádza viaceré úsporné opatrenia, pričom k najdôležitejším patrí zúženie

diaľnice o dva metre oproti súčasným 26,5 metra. Dosiahne sa to zúžením stredového rozdeľovacieho pruhu zo štyroch na tri metre a jazdných pruhov z 3,75 na 3,5 metra. Agentúru SITA o tom v utorok informovala vedúca služobného úradu na Úrade pre normalizáciu, metrológiu a skúšobníctvo SR (ÚNMS) Zuzana Oprchalová. Zníženie minimálnej šírky diaľnice umožňuje Európska dohoda o hlavných cestách s medzinárodnou premávkou. Úrad upravil normu pre projektovanie ciest a diaľnic vzhľadom na hospodársky a spoločenský tlak na urýchlenie výstavby diaľnic.

"Výstavba diaľnic sa postupne dostáva do hornatých a horských oblastí a budovať rýchlostné komunikácie v mimoriadne náročných terénnych podmienkach by podľa pôvodnej normy bolo značne komplikované a neefektívne," zdôvodnil ÚNMS zmenu spomínanej normy. Podobný prístup podľa neho uplatňujú aj iné európske krajiny.

Štát tak bude môcť budovať investične menej náročný užší typ diaľnice, ktorý sa na Slovensku nevyužíval. Generálna riaditeľka Slovenského ústavu technickej normalizácie (SÚTN) Božena Tušová v tejto súvislosti uviedla: "To však neznamená, že bude musieť stavať len užšie diaľnice. Ich šírka sa bude prispôsobovať náročnosti výstavby, intenzite dopravy a ďalším parametrom". Vyššiu bezpečnosť ciest prinesú podľa nej miernejšie oblúky zákrut. To znamená, že nové úseky diaľnic a rýchlostných komunikácií budú rovnejšie. Projektanti tak nebudú môcť prispôsobovať trasu podmienkam terénu ako doteraz. Nová norma zároveň umožňuje zvýšiť maximálny sklon stúpania zo štyroch na šesť percent.

"Šoféri sa však nemusia obávať dlhých tiahlych stúpaní, lebo takéto úseky budú môcť byť len krátkodobé," spresnila Tušová. Upravenú normu pripomienkovali mnohé stavebné organizácie a podniky, polícia a hasiči, ako aj ministerstvo dopravy, Národná diaľničná spoločnosť a Výskumný ústav dopravný.

Poslaním ÚNMS je informovať podnikateľské subjekty a širokú verejnosť o technických požiadavkách na výrobky v krajinách Európskej únie a Svetovej obchodnej organizácie (WTO). Zabezpečuje fungovanie nástrojov, na ktorých je založená dôveryhodnosť merania a obchodných transakcií. Sleduje takisto dodržiavanie zákonných požiadaviek na výrobky z hľadiska posudzovania zhody, aby ich na európskom a celosvetovom trhu akceptoval každý zákazník. ÚNMS je zriaďovateľom SÚTN.

© 2008, Autorské práva SITA a.s a uvedené agentúry. Všetky práva vyhradené. Opätovné vydanie alebo rozširovanie obsahu tejto správy bez predchádzajúceho písomného súhlasu SITA a.s. a uvedených agentúr je výslovne zakázané.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Čo majú študovať naše deti, aby si v budúcnosti našli prácu?
  2. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  3. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  4. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  5. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie
  6. Mobil banking VÚB opäť bližšie k najlepšej bankovej aplikácii
  7. Na čo dbať pri výbere nehnuteľnosti? Tu je niekoľko rád
  8. Objavte novinku s duálnym účinkom proti starnutiu pleti
  9. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre
  10. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia
  1. Problém s darčekom? 10 perfektných tipov na Vianočné darčeky!
  2. Slovensko bude vo svete reprezentovať projekt Zachráň včely
  3. Vzťah k seniorom chce zmeniť výzvou
  4. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska
  5. Moderný hotel, kde sa cítite ako doma
  6. Vedecká rada k 80. výročiu SvF STU v Bratislave
  7. Stavebná fakulta STU má učebňu na 3D tlač a virtuálnu realitu
  8. Brzdia vás technické výpadky vo výrobe?
  9. Hovoriaci systém priblíži zrakovo znevýhodneným expozíciu múzea
  10. Slovensko spieva koledy
  1. Pracoval som v mekáči a vydržal tri dni. Hranolky sú prekliatie 60 361
  2. Stíhame napredovať s technológiami? Môže už byť neskoro 16 643
  3. First moment za skvelú cenu: Neapol, Capri, Pompeje, Ischia 10 687
  4. Takto vyzerá miesto, odkiaľ k nám putuje slovenské hovädzie 9 922
  5. Tip na výlet: Prechádzka tokajskými vinicami a biele tigre 9 109
  6. Slováci sa pripravujú o stovky až tisícky eur 5 793
  7. Bangkok, Phuket, pláže, chrámy: Za 13 dní to naj z Thajska 4 593
  8. Geológ: recykláciu umelého kopca v Slnečniciach sledujeme denne 4 018
  9. Kartou míňame viac. Čo by obchodníci mali vedieť o zákazníkoch 3 892
  10. Nový cestovný poriadok ŽSR z vášho regiónu v denníku SME 3 580

Hlavné správy zo Sme.sk

STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Prieskum ukazuje bezradnosť parlamentnej opozície

Z minulých volieb sme sa stále nespamätali.

SVET

Ruská agentka sa na súde priznala. Ako funguje ruská špionáž v USA?

Na jedného špióna je viac ako desať ľudí.

Neprehliadnite tiež

Pozrite si desať tipov na vianočné darčeky pre motoristov

Vybrali sme praktické aj zábavné kúsky.

Podcast Za volantom

Za volantom: Pozrite si, čo môžete kúpiť na Vianoce pre vášnivého šoféra

Internet ponúka neobmedzené možnosti na výber.

Motor pre Aston Martin Valkyrie zvládne 1000 koní aj bez turba

Výkonný dvanásťvalec s objemom 6,5 litra váži iba 204 kilogramov.

Jaguar s novou kolekciou predvádza psie kusy

Doplnky uľahčia život psovi aj jeho majiteľovi.