tom lepšie, ako v minulosti, no nie všetci. Okrem toho Euro NCAP zistilo, že dostupnosť ESC je závislé nie len od krajín EU ale aj od veľkostných kategórií áut.
Európska komisia nedávno navrhla systém ESC ako povinnú súčasť pre všetky nové modely áut s platnosťou po roku 2012 a pre všetky nové autá vyrobené po roku 2014. Do prvého termín zostávajú už len 4 roky, v skutočnosti je však potrebných o niečo viac rokov, aby sa spomínaný bezpečnostný systém objavil v každom aute v predajniach. A to pritom ESC existuje už niekoľko rokov. Dovtedy budú zákazníci automobiliek závislí na ich rozhodnutiach výrobcov.
Zaujímavé je, že zatiaľ čo je ESC ponúkané ako doplnková súčasť nových áut, výška cien tohto systému bráni jeho rozšíreniu. Ročne pritom na európskych cestách zomrie približne 4 000 ľudí a 100 000 ďalších sa zraní.
Prieskum Euro NCAP odhalil, že výrobcovia ako Ford, Hyundai, Mazda a Mitsubishi zvýšili percento systému ESC vo svojich autách ako štandard. Naproti tomu, ostatní tak nerobia. Napríklad, vylepšenia Oplu smerom k ESC nezodpovedajú zvyšujúcej sa škále ich ponuky nových áut. Alebo Kia, ktorá v súčasnosti ponúka viac modelov ako predchádzajúci rok - v priemere jej kleslo množstvo štandardne montovaných ESC do nových modelov áut.
Z prieskumu ďalej vyplýva, že ESC sa častejšie montuje do drahých áut. Napriek tomu je rozdiel medzi modelmi tej istej cenovej úrovne. Prieskum tiež ukázal, že v niektorých krajinách je ESC montované ako súčasť základnej výbavy do všetkých verzií auta, zatiaľ čo v iných členských krajinách EU vôbec. Do prvej skupiny patria krajiny ako Dánsko, Švédsko a Nemecko, do druhej Írsko, Malta a Grécko.
Systém ESC rozozná, kedy autu hrozí šmyk. Elektronika potom rozhoduje, ktoré kolesá treba brzdiť a ktoré nie. Systém reaguje oveľa rýchlejšie než najlepší šofér a pomáha vodičovi zvládať auto v neštandardných situáciách.
Autor: Euro NCAP