Ropa – ponuka a dopyt

Ropa ako energetická komodita zaznamenala v posledných dvoch rokoch rýchly cenový nárast, od roku 2006 o viac ako 100 %. Je to najmä vďaka rastúcemu dopytu z Indie a Číny. "V týchto krajinách žije 38 % celkovej svetovej populácie a ekonomiky

Ropa ako energetická komodita zaznamenala v posledných dvoch rokoch rýchly cenový nárast, od roku 2006 o viac ako 100 %. Je to najmä vďaka rastúcemu dopytu z Indie a Číny.

"V týchto krajinách žije 38 % celkovej svetovej populácie a ekonomiky oboch krajín rastú rekordným tempom," uvádza Vladimír Gešperík, predseda predstavenstva Capital Markets a dodáva: "Čínska ekonomika patrí medzi najrýchlejšie sa rozvíjajúce ekonomiky na svete. S postupným nárastom životnej úrovne sa zvýšil predaj áut a tým i dopyt po pohonných hmotách a nič nenaznačuje tomu, že by sa mal tento rast v najbližšom období spomaliť."

Medzinárodná energetická agentúra (EIA) vo svojom Oil Market Reporte predpokladá rast dopytu v roku 2008 na 88 mil. barelov denne, čo je viac než sú štáty produkujúce ropu schopné dodať na trh. „Podľa EIA bude musieť svet produkovať v roku 2030 až 118 mil. barelov denne, čo je o 39 % viac než je súčasná produkčná kapacita, ktorá sa nachádza na hladine 85 mil. barelov ropy za deň," uvádza Vladimír Gešperík.

Hubbertova lokálna teória zaoberajúca sa dlhodobými predpoveďami spotreby a vyčerpaním ropy bola zobraná na vedomie až po vrchole ťažby v USA v roku 1971. Túto teóriu podporuje fakt, že krivka objavov nových ropných nálezísk dosiahla vrchol v 60. rokoch, odvtedy neustále klesá a od roku 1980 prevyšuje nárast spotreby ropy prírastok jej produkcie. Ďalším faktorom je, že v roku 2005 začala dramaticky klesať príprava projektov na základe ktorých by mala začať ťažba ropy. Náklady na ťažbu ropy sa neustále zvyšujú z dôvodu menej dostupných miest na ťažbu.

"V súčasnosti je zo 65 najväčších miest ťažiacich ropu 54 za vrcholom a ich ťažba rok od roku kontinuálne klesá," uvádza Vladimír Gešperík a dodáva: "Dôvodom spomalenia tempa objavovania nových ložísk bola samotná cena ropy, ktorá sa pohybovala na nízkych úrovniach, ako aj nedostatočná ekonomická návratnosť vložených nákladov. Nízke ceny ropy v 90. rokoch sa tak paradoxne stali príčinou cenového boomu v súčasnosti."

Náklady na prieskum a ťažbu jedného barelu ropy vzrástli od roku 2000 do roku 2007 zo 4 na 18 USD. V rovnakom čase vzrástol podľa Medzinárodnej agentúry pre energiu i dopyt o 11 %, čo je 8,8 mil. barelov denne a do roku 2012 by sa mal zvýšiť o ďalších 8,5 % na 95,8 mil. barelov za deň. "Prakticky už neexistujú ľahko dostupné ložiská a ak sa spoločnostiam nepodarí dostať k novým energetickým zdrojom, cena ropy môže ísť do roku 2010 až k úrovni 200 - 250 USD za barel," uzatvára Vladimír Gešperík.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 706
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 140
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 688
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 120
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 271
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 251
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 039
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 993
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 816
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 777

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.

Autá z emisnej kauzy ročne spôsobujú 5-tisíc úmrtí, hovorí nová štúdia

Štyrom pätinám úmrtí by sa dalo zabrániť, keby sme jazdili na benzín.