Ropa – ponuka a dopyt

Ropa ako energetická komodita zaznamenala v posledných dvoch rokoch rýchly cenový nárast, od roku 2006 o viac ako 100 %. Je to najmä vďaka rastúcemu dopytu z Indie a Číny. "V týchto krajinách žije 38 % celkovej svetovej populácie a ekonomiky

Ropa ako energetická komodita zaznamenala v posledných dvoch rokoch rýchly cenový nárast, od roku 2006 o viac ako 100 %. Je to najmä vďaka rastúcemu dopytu z Indie a Číny.

"V týchto krajinách žije 38 % celkovej svetovej populácie a ekonomiky oboch krajín rastú rekordným tempom," uvádza Vladimír Gešperík, predseda predstavenstva Capital Markets a dodáva: "Čínska ekonomika patrí medzi najrýchlejšie sa rozvíjajúce ekonomiky na svete. S postupným nárastom životnej úrovne sa zvýšil predaj áut a tým i dopyt po pohonných hmotách a nič nenaznačuje tomu, že by sa mal tento rast v najbližšom období spomaliť."

Medzinárodná energetická agentúra (EIA) vo svojom Oil Market Reporte predpokladá rast dopytu v roku 2008 na 88 mil. barelov denne, čo je viac než sú štáty produkujúce ropu schopné dodať na trh. „Podľa EIA bude musieť svet produkovať v roku 2030 až 118 mil. barelov denne, čo je o 39 % viac než je súčasná produkčná kapacita, ktorá sa nachádza na hladine 85 mil. barelov ropy za deň," uvádza Vladimír Gešperík.

Hubbertova lokálna teória zaoberajúca sa dlhodobými predpoveďami spotreby a vyčerpaním ropy bola zobraná na vedomie až po vrchole ťažby v USA v roku 1971. Túto teóriu podporuje fakt, že krivka objavov nových ropných nálezísk dosiahla vrchol v 60. rokoch, odvtedy neustále klesá a od roku 1980 prevyšuje nárast spotreby ropy prírastok jej produkcie. Ďalším faktorom je, že v roku 2005 začala dramaticky klesať príprava projektov na základe ktorých by mala začať ťažba ropy. Náklady na ťažbu ropy sa neustále zvyšujú z dôvodu menej dostupných miest na ťažbu.

"V súčasnosti je zo 65 najväčších miest ťažiacich ropu 54 za vrcholom a ich ťažba rok od roku kontinuálne klesá," uvádza Vladimír Gešperík a dodáva: "Dôvodom spomalenia tempa objavovania nových ložísk bola samotná cena ropy, ktorá sa pohybovala na nízkych úrovniach, ako aj nedostatočná ekonomická návratnosť vložených nákladov. Nízke ceny ropy v 90. rokoch sa tak paradoxne stali príčinou cenového boomu v súčasnosti."

Náklady na prieskum a ťažbu jedného barelu ropy vzrástli od roku 2000 do roku 2007 zo 4 na 18 USD. V rovnakom čase vzrástol podľa Medzinárodnej agentúry pre energiu i dopyt o 11 %, čo je 8,8 mil. barelov denne a do roku 2012 by sa mal zvýšiť o ďalších 8,5 % na 95,8 mil. barelov za deň. "Prakticky už neexistujú ľahko dostupné ložiská a ak sa spoločnostiam nepodarí dostať k novým energetickým zdrojom, cena ropy môže ísť do roku 2010 až k úrovni 200 - 250 USD za barel," uzatvára Vladimír Gešperík.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 978
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 017
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 105
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 746
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 607
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 444
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 089
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 028
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 846
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 507

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

KOMENTÁRE

Úrad, ktorý by Slovensku zdvihol reputáciu

To, že prípadný úspech vláda zneužije na marketing, je rub príbehu.

Neprehliadnite tiež

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.

Zásuvka v aute už dávno neslúži iba na zapaľovač. Čo všetko do nej môžete zapojiť?

Prinášame vám výber najpraktickejších či najzaujímavejších pomocníkov do zásuvky vášho automobilu.

Vývojár elektroáut v Renaulte: Ľavá noha vám pri šoférovaní poďakuje (rozhovor)

Elektromobilita je súčasnosť, nie budúcnosť, hovorí Eric Feunteun z Renaultu.