Ako ušetriť až 33 % nákladov na pohonné hmoty

Väčšina slovenských dovolenkárov využíva pri ceste na dovolenku vlastné auto. Rastúce ceny pohonných látok sa tak priamo prenášajú do zvýšených výdavkov na letnú dovolenku. Štýl jazdy a starostlivosť o vozidlo však môžu výrazne ovplyvniť konečnú

sumu, ktorú vodič vynaloží na pohonné látky.

Kontrola technického stavu vozidla - motor, filtre, pneumatiky
Pred cestou do zahraničia by mal každý vodič navštíviť autorizovaný servis svojej značky a auto podrobiť prehliadke. Ak zanedbá túto návštevu, ľahko sa môže stať, že zle nastavený motor auta zvýši spotrebu aj o 20%. Zanesené filtre zvýšia spotrebu o ďalších 10 %, ku ktorým sa pridáva aj znížená životnosť automobilu, a tým zvyšovanie nákladov. Dôležité je aj udržovanie správneho tlaku v pneumatikách. Dostatočné nafúknutie pneumatík ušetrí až 3 % pohonných hmôt. Zimné pneumatiky používané pri teplotách nad 10 °C zvyšujú spotrebu až o 0,3 l/100 km. Neoriginálne aerodynamické doplnky, otvorené okno alebo lapače nečistôt za kolesami zvyšujú spotrebu a naopak, dobré sú plastové puklice z originálneho príslušenstva na kolesách, ktoré znižujú aerodynamický odpor vozidla.

Plynulá jazda
Štýl jazdy brzda - plyn, hnanie motora do zbytočne vysokých otáčok pri rozbiehaní a neprimerane vysoká rýchlosť zvýši spotrebu paliva v meste o 5 % a na diaľnici dokonca až o 33 %. Preto treba jazdiť plynule, predvídať situácie a využívať v maximálne možnej miere dojazd, dynamiku pohybujúceho sa vozidla a hlavne brzdenie motorom. Hlavne pred semaformi a kolónami áut sa neoplatí pridávať a vzápätí brzdiť. Je dôležité udržiavať stabilnú rýchlosť po celý čas.

Jazdiť pomalšie a menej používať klimatizáciu
Najekonomickejšia je rýchlosť medzi 50 až 60 km/h. Na diaľnici je z hľadiska spotreby najlepšie ísť 90 km/h. Pri zrýchlení napríklad na 130 km/h stúpne spotreba až o 3 litre. Pri rýchlosti 90 km/h je spotreba o 15 %nižšia ako pri 105 km/h. Spotrebu zvyšuje aj zapnutá klimatizácia. Merania ukázali, že na to, aby sa teplota vnútri vozidla znížila z 31 °C na 22 °C, spotrebovali testovacia autá medzi 2,5 až 4,2 litrov/100 km. Takto zvýšená spotreba však trvá len približne prvé tri minúty.

Nepotrebná záťaž
Strešné nosiče, bicykle a hlavne prívesný vozík za autom plný batožiny sú žrúti paliva, ktorí vedia spôsobiť vír v nádrži. Ak je to možné, treba uložiť čiastočne rozmontované bicykle do kufra auta, prípadne použiť nosič, ktorý sa upevňuje na zadnej časti auta. Odborníci taktiež odporúčajú používať aerodynamické, uzavreté strešné boxy z originálneho príslušenstva ktoré sú navrhnuté a testované výrobcom s cieľom minimalizovať ich vlastný aerodynamický odpor. Zníži sa tak odpor vzduchu celého vozidla a tým aj spotreba. Každých 100 kg batožiny dokáže zdvihnúť spotrebu o 4 %, strešný nosič v závislosti od rýchlosti pridá k spotrebe pohonných hmôt ďalších 10-20%.

Ďalšie tipy ako ušetriť:

  • Pri ceste cez viacero krajín sa oplatí zistiť si dopredu, v ktorej krajine sú najvýhodnejšie ceny pohonných hmôt a natankovať v nej plnú nádrž.
  • Informácia palubného počítača automobilu o aktuálnej spotrebe umožňuje prispôsobiť štýl jazdy tak, aby najviac vyhovoval autu.
  • Pri jazde večer je možné ušetriť na vypnutej klimatizácii.
  • Použitie tempomatu umožňuje udržať stabilnú rýchlosť na diaľnici a zníži spotrebu.
  • Satelitná navigácia umožňuje vyhnúť sa dlhému blúdeniu na neznámych miestach.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  2. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  3. Top First moment dovolenky na leto 2018
  4. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  5. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  6. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté
  7. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a.
  9. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať
  10. Slováci triedia lepšie
  1. Accessible Urban Living
  2. RPSP – A good intention ruined by execution
  3. Projekt Zig Zag dokázal, že Slováci túžia po zaujímavom bývaní
  4. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  5. Riešenia pre hnedú planétu
  6. Veľtrh vzdelávania v Srbsku
  7. Exkurzia študijných programov AKP a PSA SvF STU v Bratislave
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Top First moment dovolenky na leto 2018 17 412
  2. Reportáž: Jaternice a klobásy pred jedením netreba šúpať 6 747
  3. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 5 633
  4. Ako pôjdu vlaky po novom? Mení sa cestovný poriadok 3 142
  5. Toto sú najlepší umelci za uplynulý rok 2 443
  6. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 7,25 % p.a. 1 945
  7. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 1 774
  8. Elektronizácia verejnej správy? V Nemecku je rozhodnuté 1 685
  9. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová 1 533
  10. Slováci triedia lepšie 1 179

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Rok 1992: Bleskový rozvod a každý iným smerom. Ako si nás Mečiar s Klausom delili

Rozdelenie Českej a Slovenskej federatívnej republiky nebolo ani zďaleka ľahké.

KOMENTÁRE

SME vás prevedie cez štvrťstoročie

Významné dni si pamätáme aj cez vlastné príbehy.

DOMOV

Dobré ráno: Ľudstvo prehralo, blíži sa zrod Skynetu?

O nových pokrokoch vo vývoji umelej inteligencie.

ŽENA

Trendom roka 2018 je Ultra Violet, farba vesmíru aj kvetov

Fialová bude vládnuť móde, dizajnu aj líčeniu.

Neprehliadnite tiež

Škoda Superb Sportline je ako klaun v obleku (test)

Vďaka upravenému pruženiu ešte lepšie sedí na cestách.

Londýnske čierne taxíky začali jazdiť na elektrinu

Na jedno nabitie prejdú 130 kilometrov, potom sa zapne vstavaný generátor.

Seat Arona patrí k najlepším malým crossoverom (test)

Malé SUV od Seatu vyniká jazdnou dynamikou v segmente, kde by sme ju väčšinou hľadali len ťažko.

Ako prevážať vianočný stromček na aute, aby neuletel

Pri nesprávnom prevážaní nákladu vám hrozí pokuta vo výške päťdesiat eur.