Toyota Corolla sa pre mnohé generácie stala synonymom ľudovo prístupného a vďačného rodinného auta. Jej štafetu od minulého roka prevzal úplne nový model s novým a, povedzme si, aj so zaujímavým menom Auris. Tí, čo sa vyznajú v chémii, to majú o čosi ľahšie, pre ostatných – Au je chemická značka zlata.
Výkonné srdcia
Srdcom každého auta je motor. Auris môže poháňať päť motorov so širokým výkonovým poľom. Zaujímavé je, že v ponuke prevládajú naftové motory nad benzínovými. Hoci nafta je drahšia, jej nesporné výhody – nižšia spotreba a väčšia pružnosť – sú atribúty, ktoré oslovujú mnohých potenciálnych kupcov.
V tejto sekcii je preto naozaj zaujímavá ponuka – základ tvorí 1,4 l motor s výkonom 66 kW (90 k) a s päťstupňovou manuálnou prevodovkou. Na prvý pohľad možno nezaujímavý motor je nadmieru kultivovaný a tichý a to aj pri studených štartoch. Výrobca udáva priemernú spotrebu 5,0 l/100 km. Za ním v ponuke nasleduje dvojliter, ktorý je síce rapídne silnejší – 93 kW (126 k), ale výrobca udáva priemernú spotrebu vyššiu len o 0,4 l/100 km.
![]() |
Posledný v ponuke je ozajstnou lahôdkou pre skutočných fajnšmekrov. Motor 2,2 D-4D Clean Power s výkonom až 130 kW (177 k) a s maximálnym krútiacim momentom 400 Nm! Enormná sila však neznamená enormné stúpnutie prevádzkových nákladov – výrobca udáva priemernú spotrebu 6,2 l/100 km. Tu však už zadnú vlečenú nápravu nahradilo sofistikovanejšie dvojité lichobežníkové zavesenie.
Ponuka benzínových motorov sa sústredila na dve objemové kategórie – 1,4 a 1,6. Oba majú variabilné časovanie sacích ventilov, väčší motor dokonca aj výfukových ventilov. Použitie modernej techniky sa prejavilo nielen na vysokom výkone – 71 kW (97 k), resp. 91 kW (124 k), ale aj na príjemne nízkej priemernej spotrebe 6,9, resp. 7,1 l/100 km.
Chuť zajazdiť si
Auto to nie je len motor. To je súhra mnohých aspektov, ktoré v konečnom dôsledku rozhodujú o kúpe, prípadne o nekúpe. V Toyote preto stavili na istý odvážny konzervativizmus. Linky exteriéru sú odvážne, pritom nie uletené. Auris nezapadne len tak medzi ostatné automobily. Tvarovo ide o bežný hatchback s vonkajšími rozmermi 4 220 x 1 760 x 1 515 mm, ale detailne vidno jeho väčšiu výšku. Možno sa to niekomu bude zdať banálne, ale ak je auto vyššie, pasažieri môžu sedieť kolmejšie, takže netreba až toľko priestoru na nohy.
Dominujúcim dizajnérskym prvkom prístrojovej dosky je akýsi výčnelok, na ktorom je umiestnená radiaca páka. Opticky, ale aj prakticky veľmi vydarené riešenie. Má to však istú nevýhodu, neexistujú tu tradičné odkladacie priestory okolo radiacej páky. Všetky sú nižšie za originálne riešenou pákou ručnej brzdy. Toto všetko je len statické skúmanie, kvality sa prejavia najmä pri jazde.
![]() |
Aj napriek výške Auris nie je nestabilný. Volant má obojsmerné nastavenie s dostatočne dlhými dráhami. Trošku tam síce cítiť bezpečnostné zameranie – aj v najnižšej polohe sa sedí pomerne vysoko, ale táto poloha vôbec neprekáža. Absolútna nirvána je jazda s najsilnejším naftovým motorom. Prebytok výkonu a tlačenie do sedadiel prebudí aj najväčšieho lenivca za volantom.
Auris to je aj praktický rodinný prepravca. Už zo spomínanej výšky ťažia pasažieri sediaci vzadu, ale je tu dostatok priestoru aj na batožinu. Základný objem batožinového priestoru je 354 l. Viac ako samotný objem však poteší tvarovanie bez výstupkov (samozrejme, okrem vyčnievajúcich podbehov).
Niečo pre každého
Súčasným trendom v automobilovom svete je pomáhať vodičovi všetkými dostupnými prostriedkami. Aj na toto mysleli v Toyote. Napríklad vodičovi pomáha indikátor radenia, ktorý upozorní vodiča na vhodné preradenie, ale aj podradenie. Mladí ocenia možnosť prehrávania muziky vo formáte MP3, ale aj WMA. Leniví zase elektronický kľúč (podľa stupňa vybavenia), stačí mať ho vo vrecku a len zatiahnuť za kľučku a auto sa otvorí.
Je tu aj veľa prvkov, ktoré dohliadajú na samotnú jazdu a bezpečné zastavenie. ABS je štandardom, je však doplnené o brzdového asistenta BA – pomáha pri núdzovom brzdení. V závislosti od stupňa výbavy sa dodáva aj stabilizačný systém, za mierny poplatok sa dá dokúpiť k základnej verzii.
![]() |
Málokto si však uvedomuje, že aj klimatizácia je istým, nielen komfortným, ale aj bezpečnostným prvkom. Extrémne teplo počas letných mesiacov negatívne vplýva na reakčný čas vodiča aj na jeho pohodu za volantom. Preto je Auris už v od druhého stupňa vybavený manuálnou klimatizáciou, ktorú vo vyšších stupňoch nahradila automatická.
Keď sa povie zaujímavá cena, v prípade Aurisu je to naozaj pravda. Toyota Auris 1,4 VVT-i v päťdverovej úprave totiž stojí od 429 900 Sk (14 270,07 €) vrátane klimatizácie. No a nakoniec Toyota ponúka na Auris trojročnú záruku alebo 100 000 km. Toyota to je aj nadštandardná kvalita a spoľahlivosť.
|
http://auto.sme.sk/c/3448802/Toyota-Auris-vie-kedy-preradit-prvy-test.html
http://auto.sme.sk/c/3131606/Toyota-Auris-ked-dizajn-nestaci-prva-jazda.html
Autor: Toyota