Benzínový motor výkonom neohúri, ale nemá vyššiu spotrebu ako píše výrobca. Najnižšia výbava je príliš chudobná, najvyššia konkurencieschopná. Na trh prišlo auto, ktoré je súhrnom potrieb motoristu, nie vášní a emócií.
Automobilka Dacia je nástrojom v rukách koncernu Renault, ktorý má jasné vízie s motorizáciou chudobných. Celosvetový úspech Loganu sa neodrazil na našom trhu, pretože hneď po jeho uvedení importér zlacnil Renault Thaliu o sto tisíc korún a neskôr chýbali autá. Po Logane prichádza na trh menšie a krajšie Sandero, ktoré má byť ešte prístupnejším a zároveň moderným autom. Rozmermi zapadá medzi malé autá ako Fabia, Punto, Corsa alebo Peugeot 207.
Funkčná krása
Náklady na vývoj a výrobu súvisia priamoúmerne s cenou. Jednoduchý dizajn prvej Dacie Logan bol toho dôkazom. Sandero je krajšie, má zaujímavé stvárnenie prednej časti a prepracovanejšie detaily. Predná maska má zaujímavé línie a doslova lahodí oku. Na tvar zadnej časti si treba jednoducho zvyknúť. Vzhľadom na niektoré dizajnové nepodarky v triede malých áut sa nikto nemusí za lacné Sandero hanbiť. Dokonca teraz, keď je novinkou na trhu, mimoriadne púta pozornosť. Dôkazom vysokej funkčnosti je tvar zadných dverí takmer štvorcového tvaru. Nevyzerajú efektne, ale nastupovanie do zadu je mimoriadne pohodlné.
Interiér stavia na jednoduchosti staršieho modelu Logan. Paradoxne detaily, ktoré mali zlepšiť imidž pôsobia lacno. Dôkazom sú madlá na dverách. |
Lepšie sedadlá
Interiér neponúka taký veľký priestor ako o triedu väčší Logan. V konkurencii malých áut je však jeden z najpriestrannejších a to isté platí o batožinovom priestore objemu 320 litrov. Na nakladacej hrane síce chýba plastový kryt, ale za ovládač sklápania sedadiel by sa nemuseli hanbiť ani drahé autá. Podstatné zlepšenie oproti Loganu znamená tvar predných sedadiel s nastaviteľnou polohou bedrovej opierky a na želanie bočnými airbagmi. Škoda, že nie sú výškovo nastaviteľné.
Lacná hračka
Prístrojový panel s pekne spracovanými ciferníkmi je na vysokej úrovni. Naopak, ovládanie ventilácie na stredovom tuneli je až nevhodne nízko. Dôkazom šetrenia výrobných nákladov je elektrické ovládanie predných aj zadných okien a spätných zrkadiel na stredovom tuneli. Nízkej nadobúdacej cene treba niečo obetovať, napríklad vzhľad plastových madiel dverí v striebornej farbe. Kým prístrojová doska inšpirovaná Loganom vyzerá lepšie, madlá na dverách vyzerajú ako lacná hračka. Netreba sa nechať odradiť prvým pohľadom do interiéru. Časom mu príde človek na chuť.
|
Prístrojový panel je prehľadný a dobre osvetlený. Dobrá práca. |
So zárukou
Na zladení a chode mechanických komponentov prekáža iba možné nadvihnutie pedálu spojky a plynu pri prekladaní nôh. Brzda drží ako má. Radenie prevzaté z modelov Clio je vyladené ešte lepšie ako sme ho poznali v Renaultoch. Konkurenti ponúkajú 12 ročnú záruku proti prehrdzaveniu karosérie. Automobilka Dacia verí povrchovej úprave a odolnosti karosérie Sandera po dobu šiestich rokov. Kvalitu laku garantuje po dobu u nás bežnej dvojročnej záruky. Najpodstatnejšia je trojročná záruka na celé auto. Servisný interval 30 000 kilometrov považujeme za štandard a zároveň maximum, ktoré je prospešné pre auto aj šetrenie nákladov na opravy.
Stredová konzola má krajšie ovládače ako Logan. Stále sú však veľmi nízko. |
Reálna spotreba
Nízkym nákladom na výrobu zodpovedá výber osvedčených motorov, ktoré si už pod značkou Renault dávno zarobili na svoj vývoj. Základný štvorvalec 1,4 MPI jednoduchej konštrukcie bude spoľahlivo pracovať v tvrdých klimatických podmienkach. Sedemlitrová priemerná spotreba udávaná výrobcom nevyzerá tak ideálne ako u konkurentov ale v teste sme ju neprekročili a to je podstatné. Občas klesla na 6,4 litra na sto kilometrov. Motor treba pri predbiehaní pustiť do vyšších otáčok, ktoré mu neprekážajú. Najtvrdší zvuk a má v stredných otáčkach. Pod aj nad sú prejavy celkom prijateľné.
Dobre tvarované sedadlá majú na želanie bočné airbagy. |
Dobre jazdí
Obavy z nestabilného správania auta s vyšším ťažiskom sú neopodstatnené. Sandero nie je športovo ale užitočné auto. S vyšším podvozkom umožňuje jazdu po horších cestách a neprekážajú mu obrubníky. V komforte na rozbitej ceste predčí ktorékoľvek konkurenčné auto a výborne sa ovláda, ak to vodič šmykľavom povrchu prestrelí. Štandardne montované ABS dobre reaguje aj na štrkovej ceste a riadenie má posilňovač s primeraným účinkom. S ohľadom na účel lacného vozidla sú jazdné vlastnosti viac ako dobré.
Cena a výbava
Dacia Sandero prichádza v čase, keď konkurenčné malé autá ponúkajú technicky vyspelé riešenia a vysokú úroveň bezpečnosti za prístupnú cenu. Možnosti dnes bežného doplnkového vybavenia najlepších konkurentov sú Sanderu na míle vzdialené. Auto na každý deň a za dobrú cenu však nepotrebuje navigáciu, bluetooth, motor s výkonom 150 koní. Napokon mnohé sa dá externými prístrojmi nahradiť. Testovaný model s príplatkovou výbavou a cenou 290 000 Sk ponúka čelné a bočné airbagy, klimatizáciu, ABS, elektrické ovládanie všetkých okien a vonkajších spätných zrkadiel, vypínateľný airbag spolujazdca a delené zadné operadlá. To nedokáže ani jeden rozmerovo podobný konkurent.
|
Praktické a prehľadné vypínanie spolujazdcovho airbagu. |
Zázrak?
Označiť Daciu Sandero za cenový zázrak by bolo pritiahnuté za vlasy. Je to auto primerané svojej nízkej cene so slušným priestorom a vysokou úžitkovou hodnotou. Nechýba mu nutný štandard po stránke bezpečnosti a funkčnosti. Koncern Renault na rozdiel od iných automobiliek nelipne na imidžových autách ale budúcnosť vidí v prístupnej motorizácii pre širokej masy. Z tohto pohľadu je Sandero druhým zmysluplným modelom značky.
Dacia Sandero
plusy | mínusy |
cena | slabší motor |
prístupná výbava | vyššia hlučnosť |
vyšší podvozok | lacnejšie spracovanie detailov |
komfort na rozbitých cestách | nemá výškové nastavovanie sedadla |
veľký kufor | - |
pohodlné nastupovanie | - |
výhľad z miesta vodiča | - |
|
Pochybnosti o jazdných vlastnostiach nie sú na mieste. Sandero sa ľahko ovláda aj na hranici priľnavosti. Podvozok poskytuje komfort a potrebný štandard so systémom ABS. Adekvátne |
Dacia Sandero – základné údaje
Motor | 1,4 MPI |
Technika motora | viacbodové vstrekovanie |
Objem | 1390 cm3 |
Výkon | 55 kW (75k) |
Pri otáčkach | 5000 ot./min. |
Krút. Moment | 112 Nm |
Pri otáčkach | 3000 ot./min. |
Spotreba v meste | 9,6 l/100km |
Spotreba mimo mesta | 5,4 l/100km |
Priemerná spotreba | 7,0 l/100km |
Emisie CO2 | 165 g/km |
Spotreba v teste | 6,9 l/100km |
Maximálna rýchlosť | 161 km/h |
Zrýchlenie z 0 – 100 | 13 s |
Záruky
Na auto | 3 roky alebo 100 000 kilometrov |
Na lak | 2 roky |
Na koróziu | 6 rokov |
Servisný interval | 30 000 km/2roky |
Vonkajšie rozmery
Dĺžka | 4020 mm |
Šírka | 1746 mm |
Výška | 1534 mm |
Rázvor náprav | 2588 mm |
Svetlosť podvozka | 150 mm |
Dacia Sandero - akú výbavu si vybrať?
Dacia stavia úspech a prístupnosť modelu na najnižšej cene. Z tohto pohľadu je atraktívna cena 210 581 Sk (6990 eur) základného modelu 1,4 MPI Access. Motorista za túto cenu nekúpi nové rovnako veľké auto ale získa iba priestor. Auto bude mať ABS a airbag pre vodiča ale bude mu chýbať spolujazdcov vypínateľný airbag, výškové nastavovanie pásov vpredu ale hlavne posilňovač riadenia a výškovo nastaviteľný volant. Obmedzenia budú podstatne väčšie ako úspora peňazí v porovnaní s druhým alebo tretím stupňom vybavenia. K najvyššiemu vybaveniu Lauréate odporúčame klimatizáciu za príplatok iba 15 666 Sk (520 eur) bočné airbagy a autorádio. Spolu to bude stáť 291 320 Sk (9670 eur) a za tú cenu rovnako vybavené nové auto týchto rozmerov nekúpite.