Ceny benzínov klesajú. Zlacnie aj LPG? (druhá časť)

V jednom z článkov sme sa nedávno venovali vývoju cien LPG a vplyvom, ktoré na ne pôsobia. Pokúsili sme sa prostredníctvom odpovedí veľkých hráčov na trhu LPG osvetliť niektoré otázky. Dnes budeme pokračovať odpoveďami zástupcu ďalšej spoločnosti.

V nedávno zverejnenom článku Ceny benzínov klesajú. Zlacnie aj LPG? sme sa venovali vývoju cien LPG a vplyvom, ktoré na ne pôsobia. Pokúsili sme sa prostredníctvom odpovedí veľkých hráčov na trhu LPG osvetliť niektoré otázky.

Do redakcie sme dostali odpovede ďalšej spoločnosti, ktorá sa na Slovensku venuje predaju LPG. Na naše otázky odpovedal zástupca spoločnosti FLAGA Progas, Michal Kolárik:

Čo vplýva na cenu LPG?

"LPG ja v podstate skvapalnený ropný plyn pozostávajúci z propánu a butánu a je produkciou rafinérií. Jeho zloženie sa „nastavuje" podľa ročnej sezóny, t. j. v teplejších mesiacoch obsahuje relatívne väčšie množstvo butánu ako v studenších - vyplýva to z fyzikálnych vlastností oboch zložiek.
Na cenu LPG teda celkom logicky najviac vplýva cena ropy.
Rafinérie produkujúce a následne predávajúce LPG sa väčšinou nachádzajú ďaleko mimo územia SR. LPG sa do SR dováža väčšinou koľajovými cisternami priamo z výrobných ropných rafinérií. Ropa do rafinérií prúdi alebo ropovodmi alebo z tankerov kotviacich v námorných prístavoch v Stredozemnom mori.
Na cenu LPG teda celkom logicky vplýva cena dopravy.
Treťou zložkou ceny sú, tiež celkom logicky, náklady a zisk dovozcu a distribútora.
Poslednou zložkou ceny LPG je samozrejme zisk a náklady spojené s predajom na strane finálneho predajcu = čerpacej stanice."

Mal v minulosti (alebo aj v súčasnosti) vývoj cien LPG nejaký pravidelný cyklus? Ak áno, čo ho ovplyvňuje?

Článok pokračuje pod video reklamou
"Áno, určite existuje relatívne pravidelný cyklus cien LPG v závislosti od cien ropy na svetových trhoch.Ako iste viete, cena ropy v Európe sa „stanovuje" na Rotterdamskej burze. Jej postavenie v obchode s ropou (a teda aj LPG) a zemným plynom je dané historickým vývojom a realitou na trhu, keď sa tieto médiá do Európy dovážali vždy cez tento námorný uzol. A na tomto postavení nič nezmenili ani súčasné zmenené dopravné trasy a pôvod týchto médií.
Z dlhodobého vývoja cien ropy a zemného plynu sa dá vyčítať, a platí to už roky, že približne 6 - 9 mesiacov po zmene ceny ropy sa mení aj cena zemného plynu - niektorí odborníci a analytici tomu hovoria „fázový posun", iní to označujú termínom „kĺzavý priemer". Niečo podobné existuje aj medzi cenami ropy a LPG. Tu je ten posun len 1 - 2 mesiace. Tento kratší interval je daný bezprostrednou spätosťou ropy a LPG (LPG ja v podstate skvapalnený ropný plyn).
V súčasnosti, v čase globálnej svetovej finančnej krízy, však všetky tieto vypočítateľné závislosti padli a trh s ropou a LPG je v podstate nevypočítateľný.
Všetky články obchodného reťazca začali totiž nevypočítateľne špekulovať, len aby dopad krízy na nich bol čo najmenší, resp. aby na nich kríza dopadla čo najneskôr. Skrátka každý nekompromisne háji svoje záujmy, čo pre obchodovanie s týmito komoditami vytvorilo značné riziká. Je to niekedy v podstate „hop alebo trop" obchodovanie a pre menšie, resp. slabšie spoločnosti to môže znamenať aj existenčný problém. Spoločnosti v súčasnosti vo veľkej miere využívajú obchodovanie tzv. „spotovým spôsobom", t. j. cena LPG bezprostredne reaguje na cenu ropy."

Ceny ropy sa prepadli. Klesajú ceny benzínov a nafty, prečo nie aj LPG?

"To, že sa tak dramaticky prepadli ceny ropy svedčí hlavne o jej neúmernom nadhodnotení, čiže o špekuláciách sprevádzajúcich jej obchodovanie. Samozrejme svoje tu zohrávajú aj vyhlásenia krajín OPEC a Ruska o ťažbe v nasledujúcich obdobiach a aj svetová politika a boj o zóny vplyvu vo svete.
Podľa všetkého cena LPG v priebehu novembra mierne klesne, čo by sa malo odraziť i na čerpacích staniciach LPG v SR. Nebude to však nič dramatické."

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  3. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  1. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  2. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  3. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  4. Kreditná karta – áno alebo nie
  5. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  6. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  8. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  9. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  10. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 31 994
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 23 444
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 17 894
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 17 299
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 11 872
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 438
  7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 6 190
  8. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 5 658
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 5 265
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 055

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Aktivitou v parlamente nesrší, politickú budúcnosť má Kaliňák už spečatenú

V Smere je stále veľmi silný, hovorí o Robertovi Kaliňákovi politológ.

Komentár Zuzany Kepplovej

Všetci sú napojení na všetkých. Aj farmári na slušných

Protestujúci sa učia jeden od druhého. No a čo?

Neprehliadnite tiež

Audi A1 narástlo na veľkosť Pola. Dieselový motor už nedostane

Digitálne budíky na prístrojovej doske ponúkne už v základe.

Dopravu v Bratislave a okolí komplikuje viacero nehôd a kolóny

Situáciu môže skomplikovať aj jazda protestujúcich farmárov na traktoroch.

Čo kúpiť: Volkswagen Golf alebo konkurenciu?

V Európe je najpredávanejší Volkswagen Golf. Na Slovensku ho predbehla Škoda Octavia.

Servis klimatizácie: Z akých úkonov pozostáva?

Klimatizáciu treba zapínať pravidelne a vypínať predčasne.