Ceny benzínov klesajú. Zlacnie aj LPG? (druhá časť)

V jednom z článkov sme sa nedávno venovali vývoju cien LPG a vplyvom, ktoré na ne pôsobia. Pokúsili sme sa prostredníctvom odpovedí veľkých hráčov na trhu LPG osvetliť niektoré otázky. Dnes budeme pokračovať odpoveďami zástupcu ďalšej spoločnosti.

V nedávno zverejnenom článku Ceny benzínov klesajú. Zlacnie aj LPG? sme sa venovali vývoju cien LPG a vplyvom, ktoré na ne pôsobia. Pokúsili sme sa prostredníctvom odpovedí veľkých hráčov na trhu LPG osvetliť niektoré otázky.

Do redakcie sme dostali odpovede ďalšej spoločnosti, ktorá sa na Slovensku venuje predaju LPG. Na naše otázky odpovedal zástupca spoločnosti FLAGA Progas, Michal Kolárik:

Čo vplýva na cenu LPG?

"LPG ja v podstate skvapalnený ropný plyn pozostávajúci z propánu a butánu a je produkciou rafinérií. Jeho zloženie sa „nastavuje" podľa ročnej sezóny, t. j. v teplejších mesiacoch obsahuje relatívne väčšie množstvo butánu ako v studenších - vyplýva to z fyzikálnych vlastností oboch zložiek.
Na cenu LPG teda celkom logicky najviac vplýva cena ropy.
Rafinérie produkujúce a následne predávajúce LPG sa väčšinou nachádzajú ďaleko mimo územia SR. LPG sa do SR dováža väčšinou koľajovými cisternami priamo z výrobných ropných rafinérií. Ropa do rafinérií prúdi alebo ropovodmi alebo z tankerov kotviacich v námorných prístavoch v Stredozemnom mori.
Na cenu LPG teda celkom logicky vplýva cena dopravy.
Treťou zložkou ceny sú, tiež celkom logicky, náklady a zisk dovozcu a distribútora.
Poslednou zložkou ceny LPG je samozrejme zisk a náklady spojené s predajom na strane finálneho predajcu = čerpacej stanice."

Mal v minulosti (alebo aj v súčasnosti) vývoj cien LPG nejaký pravidelný cyklus? Ak áno, čo ho ovplyvňuje?

"Áno, určite existuje relatívne pravidelný cyklus cien LPG v závislosti od cien ropy na svetových trhoch.Ako iste viete, cena ropy v Európe sa „stanovuje" na Rotterdamskej burze. Jej postavenie v obchode s ropou (a teda aj LPG) a zemným plynom je dané historickým vývojom a realitou na trhu, keď sa tieto médiá do Európy dovážali vždy cez tento námorný uzol. A na tomto postavení nič nezmenili ani súčasné zmenené dopravné trasy a pôvod týchto médií.
Z dlhodobého vývoja cien ropy a zemného plynu sa dá vyčítať, a platí to už roky, že približne 6 - 9 mesiacov po zmene ceny ropy sa mení aj cena zemného plynu - niektorí odborníci a analytici tomu hovoria „fázový posun", iní to označujú termínom „kĺzavý priemer". Niečo podobné existuje aj medzi cenami ropy a LPG. Tu je ten posun len 1 - 2 mesiace. Tento kratší interval je daný bezprostrednou spätosťou ropy a LPG (LPG ja v podstate skvapalnený ropný plyn).
V súčasnosti, v čase globálnej svetovej finančnej krízy, však všetky tieto vypočítateľné závislosti padli a trh s ropou a LPG je v podstate nevypočítateľný.
Všetky články obchodného reťazca začali totiž nevypočítateľne špekulovať, len aby dopad krízy na nich bol čo najmenší, resp. aby na nich kríza dopadla čo najneskôr. Skrátka každý nekompromisne háji svoje záujmy, čo pre obchodovanie s týmito komoditami vytvorilo značné riziká. Je to niekedy v podstate „hop alebo trop" obchodovanie a pre menšie, resp. slabšie spoločnosti to môže znamenať aj existenčný problém. Spoločnosti v súčasnosti vo veľkej miere využívajú obchodovanie tzv. „spotovým spôsobom", t. j. cena LPG bezprostredne reaguje na cenu ropy."

Ceny ropy sa prepadli. Klesajú ceny benzínov a nafty, prečo nie aj LPG?

"To, že sa tak dramaticky prepadli ceny ropy svedčí hlavne o jej neúmernom nadhodnotení, čiže o špekuláciách sprevádzajúcich jej obchodovanie. Samozrejme svoje tu zohrávajú aj vyhlásenia krajín OPEC a Ruska o ťažbe v nasledujúcich obdobiach a aj svetová politika a boj o zóny vplyvu vo svete.
Podľa všetkého cena LPG v priebehu novembra mierne klesne, čo by sa malo odraziť i na čerpacích staniciach LPG v SR. Nebude to však nič dramatické."

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  4. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  5. Splnený sen
  6. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur
  7. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  8. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  9. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný
  1. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  2. Návšteva zo Southwestern University of Finance and Economics
  3. Medzinárodná letná škola EDGE 2017
  4. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  5. Ako na refinancovanie hypotéky
  6. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  7. Splnený sen
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou
  9. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne
  10. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  1. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 10 654
  2. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 5 745
  3. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 3 709
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 794
  5. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 2 431
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 429
  7. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 343
  8. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 1 798
  9. Koniec štátnym príspevkom pre mladých 1 577
  10. Splnený sen 1 426

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Bývalá opatrovateľka: Bol to prázdny život, nedalo sa to vydržať

Agentúry zneužívajú vodičov aj opatrovateľky, tvrdí bývalá opatrovateľka v Rakúsku Angelika Horňáková.

Neprehliadnite tiež

Volkswagenu to so Sciroccom opäť nevyšlo. Výroba končí bez nástupcu

Ukončenie výroby je súčasťou plánu vypustiť z výroby stratové modely.

Tesla prepúšťa pracovníkov, výroba Modelu 3 zaostáva za prognózou

Z linky Modelu S tento týždeň odišlo 400 až 700 zamestnancov.

Pre opravu Špitálskej uzatvárajú križovatku s Mickiewiczovou

Uzávierka sa dotkne liniek 207, 208, N53 a N70.

Ako správne používať hmlovky? Zapínať ich môžete, ale nemusíte

Predné a zadné hmlové svetlá plnia rôzne funkcie, treba nad nimi premýšľať osobitne