SME
Nedeľa, 18. apríl, 2021 | Meniny má ValérKrížovkyKrížovky

Subaru Justy: Čistokrvný Japonec

Krajina vychádzajúceho slnka je pre Európana fascinujúcou zemou. Odlišná kultúra sa odzrkadľuje v rôznych oblastiach - hudbe, technike, gastronómii,... Okrem iného aj v prístupe ku konštrukcii automobilov.



Japonci milujú malé autá, z čisto zištných dôvodov, keďže miesto na parkovanie je v každom väčšom japonskom meste vysoko nedostatkovým artiklom. Jedným z typických predstaviteľov malých japonských áut je nový Subaru Justy. Ide o derivát modelu Sirionu u nás takmer neznámeho špecialistu na malé autá, značky Daihatsu. Subaru sa orientuje skôr na väčšie a výkonnejšie typy, preto s výnimkou prvého Justy z roku 1984, vyvinutého vo vlastnej réžii, všetky ďalšie generácie vznikli v spolupráci s automobilkou Suzuki. Pod označením Subaru sa predával Swift s pohonom všetkých kolies, predchádzajúca generácia Justy vychádzala zo Suzuki Ignis.

Dvojičky

K zmene došlo keď Subaru ukončil spoluprácu s koncernom General Motors a jeho čiastkovým vlastníkom sa stala Toyota, pod ktorej krídla patrí aj spomínaná značka Daihatsu. Preto je aktuálna generácia Subaru Justy viac-menej zhodná s modelom Daihatsu Sirion. Rozdiely medzi oboma automobilmi sú minimálne. Líšia sa len maskou chladiča, predným nárazníkom a označeniami. Meno výrobcu Subaru Justy - Daihatsu Motor Co. - je jasne uvedené aj na výrobnom štítku v motorovom priestore.

Spolujazdec má na dosah ruky 4 odkladacie priestory. Ďalšie sa nachádzajú vo dverách.

Priestranné

Rečiam o tom, ako konštruktéri niektorých automobiliek dokážu doslova čarovať s priestorom pre posádku v malej karosérii uveríte, keď nastúpite dnu. Na auto vonkajších rozmerov 3610 x 1665 x 1550 mm ponúka Justy skutočne veľkorysý vnútorný priestor a to aj na zadných sedadlách, kde prekvapí hlavne dostatok miesta pre nohy. Na svedomí to má vzhľadom na celkovú dĺžku auta veľký rázvor (2430 mm) a prísne praktický, „krabicovitý" tvar karosérie.

Palubná doska pôsobí sviežo a kvalitne. Najdôležitejšie ovládacie prvky sú dostatočne veľké a na miestach, kde ich vodič intuitívne hľadá.

Novému Justy nemožno uprieť vysokú mieru nápaditosti. A to ani v interiéri, ktorého ozdobou je veľké množstvo odkladacích priestorov - až päť ich napríklad nájdete na palubnej doske. Vtipné sú aj niektoré detaily. Napríklad oválny prístrojový panel sa pohybuje spoločne s (iba) výškovo nastaviteľným volantom, alebo zadné sedadlá s polohovateľným sklonom operadiel.

Čiperné

Svižný pohyb po mestskej džungli zabezpečuje čiperný 1,0-litrový trojvalec Toyota. Motor miluje vyššie otáčky, čo dokazuje fakt, že výkon 70 k dosahuje pri 6000 1/min a krútiaci moment 98 Nm až pri 3600 1/min. Napriek vyslovene svižnej jazde po meste si však agregát málokedy vypýtal viac než 6 l/100 km. Pri bežnom tempe sa uspokojí aj s 5,2 l/100 km. Živý a pritom úsporný motorček ale nedokáže zaprieť fakt, že má iba tri valce. Jeho zvukový prejav plynulo narastá so stúpajúcimi otáčkami a jemné vibrácie sa prenášajú do volantu aj radiacej páky 5-stupňovej manuálnej prevodovky.

Batožinový priestor má objem 225 l. Zaujímavým prvkom je polohovateľné operadlo zadných sedadiel.

Zábavné

Subaru Justy je typické malé auto, s ktorým si vodič môže užiť veľa zábavy. Vďaka kolesám umiestneným v rohoch karosérie a pomerne širokému rozchodu sa správa ako motokára. Pri rýchlejšom prejazde zákrutou má zadok tendenciu odskočiť do strany, čo na jednej strane prispieva k zábave za volantom, ale nemusí to vyhovovať každému. V bežnej premávke sa podvozok správa suverénne.

Daňou za kvalitné jazdné vlastnosti je horší komfort pruženia na menej kvalitných cestách. Otázkou na záver zostáva prečo Justy nemá pohon 4x4, keď Subaru patrí k jeho najväčším zástancom. Navyše východiskový Daihatsu Sirion existuje aj vo verzii s pohonom všetkých kolies. Podľa predstaviteľov automobilky príčinou je snaha stlačiť cenu auta a emisie čo najnižšie.

Subaru Justy - technické údaje

Motor 1.0
Zdvihový objem [cm3] 998
Výkon [kW/k] 51/70
pri otáčkach [1/min] 6000
Krútiaci moment [Nm] 98
pri otáčkach [1/min] 3600
Maximálna rýchlosť [km/h] 160
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 13,9
Nameraná spotreba [l/100 km] 5,5
Objem batožinového priestoru [l] 225/630
Cena testovaného modelu od [Sk] 349.000

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  2. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  3. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  4. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  5. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  6. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  7. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME
  8. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  9. Slováci sú rekordéri, majú aj 20 vernostných programov súčasne
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť!
  1. Zase pozeráte do obrazovky? Radí fyzioterapeut aj očný lekár
  2. Happy Hour vymysleli námorníci, dnes poteší aj vaše auto
  3. Podcasty zdravotnej poisťovne Union sú najpočúvanejšie
  4. AURES Holdings sa vydáva na západ
  5. Výčínanie počasia spôsobuje najviac škôd v júni
  6. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  7. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  8. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  9. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  10. Reverzné inžinierstvo na FVT
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 51 996
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 18 662
  3. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku 18 268
  4. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 9 926
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 9 719
  6. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 8 758
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 895
  8. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 7 862
  9. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 7 279
  10. Prihláste sa na odber nových newslettrov od SME 6 277
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda BSCF Gabriel Galgóci

S Gabrielom Galgócim o budúcnosti sektora.

9. apr

Hegerovi dôveruje len 30 percent ľudí.

5 h
Zuzana Kepplová.

Vybrať sa s nákupným vozíkom do Ruska, akoby nebolo žiadne včera ani zajtra, sa nedá.

1 h
Mladý brankár Filip Baláž.

Brankár Banskobystričanov zažil pamätný debut.

17. apr

Neprehliadnite tiež

Upravený Defender, ktorý v sobotu povezie truhlu princa Philipa.

Auto si princ vybral už v roku 2003.

16. apr
Mercedes-Benz EQS

Dojazd sľubuje až 770 kilometrov na jedno nabitie.

16. apr
Seat Arona Xperience

Najväčšie zmeny sa udiali vo vnútri.

15. apr
Nehoda v Kraľovanoch.

Rozdiely medzi okresmi sú priepastné.

15. apr