Subaru Justy: Čistokrvný Japonec

Krajina vychádzajúceho slnka je pre Európana fascinujúcou zemou. Odlišná kultúra sa odzrkadľuje v rôznych oblastiach - hudbe, technike, gastronómii,... Okrem iného aj v prístupe ku konštrukcii automobilov.



Japonci milujú malé autá, z čisto zištných dôvodov, keďže miesto na parkovanie je v každom väčšom japonskom meste vysoko nedostatkovým artiklom. Jedným z typických predstaviteľov malých japonských áut je nový Subaru Justy. Ide o derivát modelu Sirionu u nás takmer neznámeho špecialistu na malé autá, značky Daihatsu. Subaru sa orientuje skôr na väčšie a výkonnejšie typy, preto s výnimkou prvého Justy z roku 1984, vyvinutého vo vlastnej réžii, všetky ďalšie generácie vznikli v spolupráci s automobilkou Suzuki. Pod označením Subaru sa predával Swift s pohonom všetkých kolies, predchádzajúca generácia Justy vychádzala zo Suzuki Ignis.

Dvojičky

K zmene došlo keď Subaru ukončil spoluprácu s koncernom General Motors a jeho čiastkovým vlastníkom sa stala Toyota, pod ktorej krídla patrí aj spomínaná značka Daihatsu. Preto je aktuálna generácia Subaru Justy viac-menej zhodná s modelom Daihatsu Sirion. Rozdiely medzi oboma automobilmi sú minimálne. Líšia sa len maskou chladiča, predným nárazníkom a označeniami. Meno výrobcu Subaru Justy - Daihatsu Motor Co. - je jasne uvedené aj na výrobnom štítku v motorovom priestore.

Spolujazdec má na dosah ruky 4 odkladacie priestory. Ďalšie sa nachádzajú vo dverách.

Priestranné

Rečiam o tom, ako konštruktéri niektorých automobiliek dokážu doslova čarovať s priestorom pre posádku v malej karosérii uveríte, keď nastúpite dnu. Na auto vonkajších rozmerov 3610 x 1665 x 1550 mm ponúka Justy skutočne veľkorysý vnútorný priestor a to aj na zadných sedadlách, kde prekvapí hlavne dostatok miesta pre nohy. Na svedomí to má vzhľadom na celkovú dĺžku auta veľký rázvor (2430 mm) a prísne praktický, „krabicovitý" tvar karosérie.

Palubná doska pôsobí sviežo a kvalitne. Najdôležitejšie ovládacie prvky sú dostatočne veľké a na miestach, kde ich vodič intuitívne hľadá.

Novému Justy nemožno uprieť vysokú mieru nápaditosti. A to ani v interiéri, ktorého ozdobou je veľké množstvo odkladacích priestorov - až päť ich napríklad nájdete na palubnej doske. Vtipné sú aj niektoré detaily. Napríklad oválny prístrojový panel sa pohybuje spoločne s (iba) výškovo nastaviteľným volantom, alebo zadné sedadlá s polohovateľným sklonom operadiel.

Čiperné

Svižný pohyb po mestskej džungli zabezpečuje čiperný 1,0-litrový trojvalec Toyota. Motor miluje vyššie otáčky, čo dokazuje fakt, že výkon 70 k dosahuje pri 6000 1/min a krútiaci moment 98 Nm až pri 3600 1/min. Napriek vyslovene svižnej jazde po meste si však agregát málokedy vypýtal viac než 6 l/100 km. Pri bežnom tempe sa uspokojí aj s 5,2 l/100 km. Živý a pritom úsporný motorček ale nedokáže zaprieť fakt, že má iba tri valce. Jeho zvukový prejav plynulo narastá so stúpajúcimi otáčkami a jemné vibrácie sa prenášajú do volantu aj radiacej páky 5-stupňovej manuálnej prevodovky.

Batožinový priestor má objem 225 l. Zaujímavým prvkom je polohovateľné operadlo zadných sedadiel.

Zábavné

Subaru Justy je typické malé auto, s ktorým si vodič môže užiť veľa zábavy. Vďaka kolesám umiestneným v rohoch karosérie a pomerne širokému rozchodu sa správa ako motokára. Pri rýchlejšom prejazde zákrutou má zadok tendenciu odskočiť do strany, čo na jednej strane prispieva k zábave za volantom, ale nemusí to vyhovovať každému. V bežnej premávke sa podvozok správa suverénne.

Daňou za kvalitné jazdné vlastnosti je horší komfort pruženia na menej kvalitných cestách. Otázkou na záver zostáva prečo Justy nemá pohon 4x4, keď Subaru patrí k jeho najväčším zástancom. Navyše východiskový Daihatsu Sirion existuje aj vo verzii s pohonom všetkých kolies. Podľa predstaviteľov automobilky príčinou je snaha stlačiť cenu auta a emisie čo najnižšie.

Subaru Justy - technické údaje

Motor 1.0
Zdvihový objem [cm3] 998
Výkon [kW/k] 51/70
pri otáčkach [1/min] 6000
Krútiaci moment [Nm] 98
pri otáčkach [1/min] 3600
Maximálna rýchlosť [km/h] 160
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 13,9
Nameraná spotreba [l/100 km] 5,5
Objem batožinového priestoru [l] 225/630
Cena testovaného modelu od [Sk] 349.000

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  8. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  9. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  10. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. Už aj seniori presadajú do SUV
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  5. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  6. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  7. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 24 671
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 621
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 538
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 497
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 097
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 002
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 874
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 851
  9. Túžite po práci z pláže? 7 rád, ako sa stať digitálnym nomádom 686
  10. Prísne kontroly a veľa tepla. Takto sa vyrába mlieko 676

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Politika ako Danko nikto nechce, demokrati ani oligarchovia

Definitívny politický pád Danka sme sledovali v priamom prenose.

EKONOMIKA

Štát otočil, vyššie dôchodky zaručí len na štyri roky

Prečo novinka bude trvať len istý čas, nie je jasné.

KOMENTÁRE

Ficov perfektný deň a Dankova estráda ega

Novinári sa museli prehrabávať v úlomkoch Dankovho poníženia.

Neprehliadnite tiež

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.

Volkswagen láka na štýlový crossover. Svetu ho predstaví o týždeň

Model T-Roc dizajnovo nadviaže na koncept z roku 2014.

S novým asfaltom vydržia cesty dlhšie, sú v ňom magnetické nanočastice

Rozpraskaný asfalt sa môže zahojiť, stačí pridať teplo a magnetickú silu.