SME

Subaru Justy: Čistokrvný Japonec

Krajina vychádzajúceho slnka je pre Európana fascinujúcou zemou. Odlišná kultúra sa odzrkadľuje v rôznych oblastiach - hudbe, technike, gastronómii,... Okrem iného aj v prístupe ku konštrukcii automobilov.



Japonci milujú malé autá, z čisto zištných dôvodov, keďže miesto na parkovanie je v každom väčšom japonskom meste vysoko nedostatkovým artiklom. Jedným z typických predstaviteľov malých japonských áut je nový Subaru Justy. Ide o derivát modelu Sirionu u nás takmer neznámeho špecialistu na malé autá, značky Daihatsu. Subaru sa orientuje skôr na väčšie a výkonnejšie typy, preto s výnimkou prvého Justy z roku 1984, vyvinutého vo vlastnej réžii, všetky ďalšie generácie vznikli v spolupráci s automobilkou Suzuki. Pod označením Subaru sa predával Swift s pohonom všetkých kolies, predchádzajúca generácia Justy vychádzala zo Suzuki Ignis.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Dvojičky

K zmene došlo keď Subaru ukončil spoluprácu s koncernom General Motors a jeho čiastkovým vlastníkom sa stala Toyota, pod ktorej krídla patrí aj spomínaná značka Daihatsu. Preto je aktuálna generácia Subaru Justy viac-menej zhodná s modelom Daihatsu Sirion. Rozdiely medzi oboma automobilmi sú minimálne. Líšia sa len maskou chladiča, predným nárazníkom a označeniami. Meno výrobcu Subaru Justy - Daihatsu Motor Co. - je jasne uvedené aj na výrobnom štítku v motorovom priestore.

Spolujazdec má na dosah ruky 4 odkladacie priestory. Ďalšie sa nachádzajú vo dverách.

Priestranné

Rečiam o tom, ako konštruktéri niektorých automobiliek dokážu doslova čarovať s priestorom pre posádku v malej karosérii uveríte, keď nastúpite dnu. Na auto vonkajších rozmerov 3610 x 1665 x 1550 mm ponúka Justy skutočne veľkorysý vnútorný priestor a to aj na zadných sedadlách, kde prekvapí hlavne dostatok miesta pre nohy. Na svedomí to má vzhľadom na celkovú dĺžku auta veľký rázvor (2430 mm) a prísne praktický, „krabicovitý" tvar karosérie.

SkryťVypnúť reklamu

Palubná doska pôsobí sviežo a kvalitne. Najdôležitejšie ovládacie prvky sú dostatočne veľké a na miestach, kde ich vodič intuitívne hľadá.

Novému Justy nemožno uprieť vysokú mieru nápaditosti. A to ani v interiéri, ktorého ozdobou je veľké množstvo odkladacích priestorov - až päť ich napríklad nájdete na palubnej doske. Vtipné sú aj niektoré detaily. Napríklad oválny prístrojový panel sa pohybuje spoločne s (iba) výškovo nastaviteľným volantom, alebo zadné sedadlá s polohovateľným sklonom operadiel.

Čiperné

Svižný pohyb po mestskej džungli zabezpečuje čiperný 1,0-litrový trojvalec Toyota. Motor miluje vyššie otáčky, čo dokazuje fakt, že výkon 70 k dosahuje pri 6000 1/min a krútiaci moment 98 Nm až pri 3600 1/min. Napriek vyslovene svižnej jazde po meste si však agregát málokedy vypýtal viac než 6 l/100 km. Pri bežnom tempe sa uspokojí aj s 5,2 l/100 km. Živý a pritom úsporný motorček ale nedokáže zaprieť fakt, že má iba tri valce. Jeho zvukový prejav plynulo narastá so stúpajúcimi otáčkami a jemné vibrácie sa prenášajú do volantu aj radiacej páky 5-stupňovej manuálnej prevodovky.

SkryťVypnúť reklamu

Batožinový priestor má objem 225 l. Zaujímavým prvkom je polohovateľné operadlo zadných sedadiel.

Zábavné

Subaru Justy je typické malé auto, s ktorým si vodič môže užiť veľa zábavy. Vďaka kolesám umiestneným v rohoch karosérie a pomerne širokému rozchodu sa správa ako motokára. Pri rýchlejšom prejazde zákrutou má zadok tendenciu odskočiť do strany, čo na jednej strane prispieva k zábave za volantom, ale nemusí to vyhovovať každému. V bežnej premávke sa podvozok správa suverénne.

Daňou za kvalitné jazdné vlastnosti je horší komfort pruženia na menej kvalitných cestách. Otázkou na záver zostáva prečo Justy nemá pohon 4x4, keď Subaru patrí k jeho najväčším zástancom. Navyše východiskový Daihatsu Sirion existuje aj vo verzii s pohonom všetkých kolies. Podľa predstaviteľov automobilky príčinou je snaha stlačiť cenu auta a emisie čo najnižšie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Subaru Justy - technické údaje

Motor 1.0
Zdvihový objem [cm3] 998
Výkon [kW/k] 51/70
pri otáčkach [1/min] 6000
Krútiaci moment [Nm] 98
pri otáčkach [1/min] 3600
Maximálna rýchlosť [km/h] 160
Zrýchlenie z 0 na 100 km/h [s] 13,9
Nameraná spotreba [l/100 km] 5,5
Objem batožinového priestoru [l] 225/630
Cena testovaného modelu od [Sk] 349.000

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 541
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 232
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 704
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 983
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 009
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 950
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 822
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 453
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  2. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  3. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  4. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  5. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  6. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  7. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  8. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 334
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 718
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 875
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 913
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 566
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 608
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 914
  8. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku 5 423
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu