
Na jar 1999 prišla prvá väčšia modernizácia vzhľadu najmenšieho Citroëna Saxo, ktorá mu dodala výraz a sebavedomie životaschopného malého automobilu, ktorý svojim vnútorným priestorom, jazdným komfortom, ale predovšetkým ekonomickou prevádzkou uspokojí aj skromnejšiu rodinu. Kozmetické úpravy na karosérii najmenšieho Citroëna veľmi vylepšili jeho vzhľad. Najviac v prednej časti, kde kapota motora s otvorom pre vstup vzduchu s výraznou maskou a znakmi Citroëna siaha teraz až k nárazníku. Tá spolu so zmenenými svetlometmi s čírym krycím sklom, ktoré prekrýva okrem tlmených a diaľkových svetiel aj smerové svetlá a prepúšťa viac svetla, dominuje prednej časti automobilu. Zmenou v zadnej časti sú hlavne nové zadné koncové svetlá, ktoré spolu s veľkoplošnými krytmi kolies dodávajú malému Citroënu kompaktný výraz. Nechceme tvrdiť, že Saxo je po týchto faceliftových úpravách dizajnový hit, rozhodne je však prinajmenšom solídnym a hádam aj šarmantne pôsobiacim automobilom.
Interiér svojim dizajnom, ergonómiou, použitými materiálmi a dielenským spracovaním mieri viac do vyššieho segmentu, než tento malý Francúz patrí. To sa týka aj sedadiel, ich tvarovania a pohodlia, ktoré posádke automobilu ponúkajú. Ich pomerne masívna konštrukcia tvarovanie sedacej i operadlovej časti rozhodne nepripomínajú chudobný interiér malého automobilu. Aj batožinový priestor pri základnom usporiadaní sedadiel Saxa patrí k tým väčším vo svojom segmente. Latku úžitkovej hodnoty zdvíha variabilnosť interiéru s možnosťou sklápania delených operadiel zadných sedadiel. Moderne pôsobí aj panel s prístrojmi s hlbokým zapustením, ale aj stredový panel, kde trošku nemoderne pôsobí jedine páčkové ovládanie prívodu vzduchu do kabíny. Inak však celkový dobrý dojem z celej palubnej dosky dotvárajú kvalitné materiály a dielenské spracovanie. Spomínané plusy vyniknú ešte viac za jazdy. Malé Saxo sa napriek svojmu menšiemu „vzrastu“ na ceste správa ako dospelý automobil, ktorý vari v ničom nezaostáva za konkurenciou. Má solídne, pravé francúzske, teda mäkšie pruženie. Dobre sedí na ceste, solídne vlastnosti preukazuje v zákrutách. Dobre akceleruje pri polovičnom obsadení, ale netrápi sa ani pri plnom zaťažení. Rovnako alebo ešte lepšie je na tom aj s brzdami, ktoré majú dobrý nábeh a možno sa na ne spoľahnúť. Riadenie s posilňovačom ocenia najmä ženy pri parkovaní v meste alebo na sídliskách. Žiadne námietky nemožno adresovať ani na radenie, ktoré je presné.
Srdcom Xasa je „malý“, len jedenapollitrový diesel. Ten napriek svojmu nie príliš vysokému výkonu dokazuje v ľahkej, len necelých deväťsto kilogramov vážiacej karosérii solídne dynamické vlastnosti. Je tichý i dobre odhlučnený, takže ani pri vyšších rýchlostiach neruší pohodu cestovania ani pri povolenej stotridsať kilometrovej rýchlosti na našich diaľniciach. Zrýchľovanie na treťom, štvrtom i piatom prevodovom stupni z rýchlostí štyridsať, šesťdesiat a osemdesiat km/h je s dieslovým Saxom bezproblémové, ba až lahodné. Možno viac ako príjemná jazda poteší jej ekonomika. Štyridsaťpäť litrová nádrž pri normálnom jazdnom režime vystačí na prejdenie tisíc kilometrov. Počas testu činila priemerná spotreba 4,3 l/100 km. Takže, klobúk dolu pred úspornosťou Saxa. Citroën Saxo je najmä po vydarenom facelifte, ale aj pre iné svoje prednosti teraz vyrovnaným konkurentom v segmente malých automobilov.
Technické údaje Citroën Saxo 1,5D
Motor
Radový vodou chladený vznetový štvorvalec uložený vpredu naprieč. Ventilový rozvod OHC, poháňaný ozubeným remeňom. Dva ventily na valec ovládané prostredníctvom hydraulických zdvíhadiel, samočinné vymedzovanie vôle. Zdvihový objem 1527 cm3, vŕtanie a zdvih 77 x 82 mm. Kompresný pomer 23 : 1. Najväčší výkon 42 kW/58 k pri otáčkach 5000 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 95 Nm pri otáčkach 2250 min.-1. Blok motora a hlava valcov z ľahkej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Nepriame vstrekovanie nafty.
Prevodové ústrojenstvo
Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s ručným radením. Prevodové stupne 3,64 - 1,95 - 1,28 - 0,98 - 0,77, R – 3,58. Stály prevod 3,56 : 1.
Podvozok
Bezrámová konštrukcia. Všetky kolesá nezávisle zavesené, predné na priečnych spodných trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson, zadná náprava kľuková s vlečenými ramenami. Vpredu priečny skrutný stabilizátor. Odpruženie vpredu i vzadu vinutými pružinami s teleskopickými tlmičmi. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu kotúčové, vzadu bubnové. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 165/70 R 13.
Rozmery a hmotnosti
Dĺžka/šírka/výška 3720/1595/1370 mm, rázvor náprav 2385 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1380/1300 mm. Pohotovostná hmotnosť 890 kg, celková 1390 kg. Objem palivovej nádrže 45 (?) l. Priemer otáčania 10,5 m. Objem batožinového priestoru 280/955 l.
Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 158 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 18,3 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 6,9/4,3/5,3 l/100 km.
Karoséria
Samonosná oceľová, päťmiestny päťdverový hatchback.
Cena základného modelu 380 900 Sk
Autor: gold