SME
Piatok, 3. december, 2021 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Citroën Saxo 1,5 D – kompaktný a úsporný malý Francúz

Kompaktný päťdverový automobil s vpredu naprieč uloženým motorom a pohonom predných kolies debutoval v decembri roku 1995.


Na jar 1999 prišla prvá väčšia modernizácia vzhľadu najmenšieho Citroëna Saxo, ktorá mu dodala výraz a sebavedomie životaschopného malého automobilu, ktorý svojim vnútorným priestorom, jazdným komfortom, ale predovšetkým ekonomickou prevádzkou uspokojí aj skromnejšiu rodinu. Kozmetické úpravy na karosérii najmenšieho Citroëna veľmi vylepšili jeho vzhľad. Najviac v prednej časti, kde kapota motora s otvorom pre vstup vzduchu s výraznou maskou a znakmi Citroëna siaha teraz až k nárazníku. Tá spolu so zmenenými svetlometmi s čírym krycím sklom, ktoré prekrýva okrem tlmených a diaľkových svetiel aj smerové svetlá a prepúšťa viac svetla, dominuje prednej časti automobilu. Zmenou v zadnej časti sú hlavne nové zadné koncové svetlá, ktoré spolu s veľkoplošnými krytmi kolies dodávajú malému Citroënu kompaktný výraz. Nechceme tvrdiť, že Saxo je po týchto faceliftových úpravách dizajnový hit, rozhodne je však prinajmenšom solídnym a hádam aj šarmantne pôsobiacim automobilom.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Interiér svojim dizajnom, ergonómiou, použitými materiálmi a dielenským spracovaním mieri viac do vyššieho segmentu, než tento malý Francúz patrí. To sa týka aj sedadiel, ich tvarovania a pohodlia, ktoré posádke automobilu ponúkajú. Ich pomerne masívna konštrukcia tvarovanie sedacej i operadlovej časti rozhodne nepripomínajú chudobný interiér malého automobilu. Aj batožinový priestor pri základnom usporiadaní sedadiel Saxa patrí k tým väčším vo svojom segmente. Latku úžitkovej hodnoty zdvíha variabilnosť interiéru s možnosťou sklápania delených operadiel zadných sedadiel. Moderne pôsobí aj panel s prístrojmi s hlbokým zapustením, ale aj stredový panel, kde trošku nemoderne pôsobí jedine páčkové ovládanie prívodu vzduchu do kabíny. Inak však celkový dobrý dojem z celej palubnej dosky dotvárajú kvalitné materiály a dielenské spracovanie. Spomínané plusy vyniknú ešte viac za jazdy. Malé Saxo sa napriek svojmu menšiemu „vzrastu“ na ceste správa ako dospelý automobil, ktorý vari v ničom nezaostáva za konkurenciou. Má solídne, pravé francúzske, teda mäkšie pruženie. Dobre sedí na ceste, solídne vlastnosti preukazuje v zákrutách. Dobre akceleruje pri polovičnom obsadení, ale netrápi sa ani pri plnom zaťažení. Rovnako alebo ešte lepšie je na tom aj s brzdami, ktoré majú dobrý nábeh a možno sa na ne spoľahnúť. Riadenie s posilňovačom ocenia najmä ženy pri parkovaní v meste alebo na sídliskách. Žiadne námietky nemožno adresovať ani na radenie, ktoré je presné.

Skryť Vypnúť reklamu

Srdcom Xasa je „malý“, len jedenapollitrový diesel. Ten napriek svojmu nie príliš vysokému výkonu dokazuje v ľahkej, len necelých deväťsto kilogramov vážiacej karosérii solídne dynamické vlastnosti. Je tichý i dobre odhlučnený, takže ani pri vyšších rýchlostiach neruší pohodu cestovania ani pri povolenej stotridsať kilometrovej rýchlosti na našich diaľniciach. Zrýchľovanie na treťom, štvrtom i piatom prevodovom stupni z rýchlostí štyridsať, šesťdesiat a osemdesiat km/h je s dieslovým Saxom bezproblémové, ba až lahodné. Možno viac ako príjemná jazda poteší jej ekonomika. Štyridsaťpäť litrová nádrž pri normálnom jazdnom režime vystačí na prejdenie tisíc kilometrov. Počas testu činila priemerná spotreba 4,3 l/100 km. Takže, klobúk dolu pred úspornosťou Saxa. Citroën Saxo je najmä po vydarenom facelifte, ale aj pre iné svoje prednosti teraz vyrovnaným konkurentom v segmente malých automobilov.


Technické údaje Citroën Saxo 1,5D

Motor

Radový vodou chladený vznetový štvorvalec uložený vpredu naprieč. Ventilový rozvod OHC, poháňaný ozubeným remeňom. Dva ventily na valec ovládané prostredníctvom hydraulických zdvíhadiel, samočinné vymedzovanie vôle. Zdvihový objem 1527 cm3, vŕtanie a zdvih 77 x 82 mm. Kompresný pomer 23 : 1. Najväčší výkon 42 kW/58 k pri otáčkach 5000 min.-1. Najvyšší krútiaci moment 95 Nm pri otáčkach 2250 min.-1. Blok motora a hlava valcov z ľahkej zliatiny. Päťkrát uložený kľukový hriadeľ. Nepriame vstrekovanie nafty.

Skryť Vypnúť reklamu

Prevodové ústrojenstvo

Pohon predných kolies, päťstupňová prevodovka s ručným radením. Prevodové stupne 3,64 - 1,95 - 1,28 - 0,98 - 0,77, R – 3,58. Stály prevod 3,56 : 1.

Podvozok

Bezrámová konštrukcia. Všetky kolesá nezávisle zavesené, predné na priečnych spodných trojuholníkových ramenách a vzperách McPherson, zadná náprava kľuková s vlečenými ramenami. Vpredu priečny skrutný stabilizátor. Odpruženie vpredu i vzadu vinutými pružinami s teleskopickými tlmičmi. Prevádzkové brzdy dvojokruhové kvapalinové s podtlakovým posilňovačom, vpredu kotúčové, vzadu bubnové. Parkovacia brzda s účinkom na kolesá zadnej nápravy. Hrebeňové riadenie s posilňovačom. Pneumatiky 165/70 R 13.

Rozmery a hmotnosti

Dĺžka/šírka/výška 3720/1595/1370 mm, rázvor náprav 2385 mm, rozchod kolies vpredu/vzadu 1380/1300 mm. Pohotovostná hmotnosť 890 kg, celková 1390 kg. Objem palivovej nádrže 45 (?) l. Priemer otáčania 10,5 m. Objem batožinového priestoru 280/955 l.

Skryť Vypnúť reklamu

Jazdné výkony
Najvyššia rýchlosť 158 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 18,3 s. Spotreba paliva podľa EU 93/116 6,9/4,3/5,3 l/100 km.

Karoséria
Samonosná oceľová, päťmiestny päťdverový hatchback.

Cena základného modelu 380 900 Sk

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  2. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz
  3. Tento rok turizmu neprial
  4. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  7. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  8. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  9. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  10. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  1. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  2. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  4. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  7. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 16 893
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 11 387
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 791
  4. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 6 929
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 6 618
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 805
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 4 422
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 4 106
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 783
  10. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 2 890
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obchod Pepco v Bratislave. (ilustračné foto)

Milan Drahoš o nejednoznačnosti lockdownu i útokoch na zamestnancov.


3 h
Očkovanie proti ochoreniu Covid-19 v bratislavskom Auparku.

Návod na rýchle odškodňovanie má ministerstvo pripravený.


2. dec
Kritický pohľad Michala Havrana.

Je stále naším spojencom proti tým, ktorí s ním narábajú horšie ako obchodníci s otrokmi so živým tovarom.


1. dec
Mliečne produkty by vo vyváženej strave nemali chýbať.

Sťažujú sa obchodníci, mliekari aj farmári.


6 h

Neprehliadnite tiež

Opel Astra Sports Tourer

Zväčšil sa rázvor kolies aj objem kufra.


9 h
Peugeot 2008

Golf úplne vypadol z aktuálnej desiatky najpredávanejších áut.


1. dec
Dacia Jogger

V ponuke sú zatiaľ dva motory, jeden na LPG.


1. dec
Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


30. nov

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Babenkám
  2. Ján Šeďo: Spomienky bývalého elitného policajta zabalené v kriminálnych príbehoch - akt odvahy v troch dejstvách ( zatiaľ ).
  3. Roland Ondrus: Lockdown
  4. ASEKOL SK: Končí sa doba plastová. Do čoho vám zajtra zabalia jedlo?
  5. Jakub Konečný: Samit pre demokraciu: východiská a očakávania pred najväčšou diplomatickou akciou roka
  6. Štefan Vidlár: Darmožráč
  7. Věra Tepličková: Kapitán je späť. Rozdal úlohy, funkcie a je pripravený
  8. Rudolfa Vallová: Je ľahko kritizovať každú vládu
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 14 680
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 5 060
  3. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 906
  4. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 830
  5. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 755
  6. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 596
  7. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 210
  8. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 3 606
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  8. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
Skryť Zatvoriť reklamu