SME

Kia žiari nocou. Hodnotili sme všetko čo súvisí so svetlom

Z osvetlenia prístrojového panelu máme unavené oči. Ostatné disciplíny súvisiace s nočnou prevádzkou auta zvláda testované auto nadmieru dobre. Vypálené žiarovky zatiaľ nehrozia.

Prístrojový panel doslova žiari. Na vine je vyššia intenzita svetla a farba podsvietenia. Oranžová je príliš kontrastná.Prístrojový panel doslova žiari. Na vine je vyššia intenzita svetla a farba podsvietenia. Oranžová je príliš kontrastná. (Zdroj: Rastislav Chvála)

Jazdy v noci tvoria veľkú časť dlhodobého testu ak nie polovicu. Hltanie kilometrov v tme prináša dobrú spotrebu a zároveň spoznávanie svetelných schopností auta. V porovnaní s predchádzajúcimi modelmi urobila Kia značné pokroky. Sú však ešte detaily, ktoré v nočnej zmene ťahajú oči.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Oranžová žiara Kruhové prístroje majú podsvietené oranžovými pásmi číslice. Tie na nich zanikajú a oranžová farba svetla ťahá oči. Po stránke dizajnu ide o veľmi zaujímavý nápad, ktorý treba v budúcnosti dotiahnuť. Podstatne lepšie sú osvetlené ovládacie prvky na prístrojovej doske a vo dverách. Celkovo je interiér Kie vyriešený veľmi intuitívne.

SkryťVypnúť reklamu

Hmatateľný priestor Usporiadanie odkladacích priestorov a vhodnosť ich umiestnenia oceníte až vtedy, keď pri nočnej jazde potrebujete nahmatať otvorený keks v stredovej konzole, fľašu s vodou vo dverách alebo nedopitý plastový pohár s kávou. Kia Cee´d má veľmi dobre rozmiestnené odkladacie priestory, aj ovládacie prvky. Nastaviť kúrenie alebo autorádio s očami na ceste a iba občasným pohľadom na tlačidlá nie je vôbec problém. Nemali sme ho ani so zapínaním hmloviek. Jediné, čo sa potme ťažko hľadá, je tlačidlo ovládania palubného počítača, ale to je mimo dobrého dosahu aj cez deň.

 

Zadné svetlá vytvárajú dojem akoby boli z LED diód. V skutočnosti technici vytvarovali iba parabolu do vejára malých bodiek. Ani jedna žiarovka sa nevypálila, pritom Kia často jazdí v noci.

SkryťVypnúť reklamu

Rozmery nenahradíš Na ceste sa so svetlami modelu Cee´d nestratíte. Xenónové, prípadne natáčacie svetlomety prenechala automobilka konkurentom a venovala sa vývoju dobrých halogénových svetiel. Široké paraboly stretávacích svetiel sú opäť dôkazom ťažko nahraditeľnej veľkosti. Miniaturizované diaľkové svetlo už nie je také presvedčivé ako stretávacie. V jedinej hustej hmle doslova zažiarili kvalitné hmlovky. Prepínanie so stretávacích na diaľkové našťastie nemá systém dvojitého kliknutia k sebe, ako francúzske autá, ale posúvaním páčky dopredu a dozadu.

Svetlo v pivnici Do batožinového priestoru prináša svetlo jedna lampa na ľavej strane. Jej svetelný výkon plne postačuje na rozoznanie predmetov v kufri, prípadnú prácu so zapínaním na taškách. Po zdvihnutí dna osvetlí aj príplatkový priestor z plastu. Koncové svetlá zostávajú na svojom mieste, aby bolo auto na okraji cesty s otvoreným kufrom dobre viditeľné. V prípade náhleho odstavenia na ceste je doslova poruke a v zornom poli prepínač výstražných smeroviek. Neraz sa nám stalo, že v autách chýrnych značiek sme ho narýchlo nevedeli nájsť.

SkryťVypnúť reklamu

Luster Z pohľadu samotnej jazdy v noci je vnútorné stropné svetlo naoko nepodstatné. Riešenie toaletných alebo iných problémov detí si svetlo vyžaduje a to je aj v strede stropu určené pre zadné sedadlá: predné stropné svetlo funguje buď stereo ako celkové osvetlenie prípadne po otvorení dverí. Samostatnými tlačidlami sa zapínajú lampy na čítanie, osobitne pre šoféra aj spolujazdca. Ich svetlo sa príliš rozptyľuje po interiéri, najmä ak spolujazdec potrebuje čítať mapu a vodič šoféruje. Na prepínačoch jednotlivých funkcií vnútorného osvetlenia vidieť, aj cítiť pokrok. Dvadsať rokov staré tlačidlá sú nenávratne preč. Všetky lampy v činnosti osvetlia interiér takou intenzitou, že tam môžete bez problémov vysávať.

Xenónové svetlá v ponuke nie sú. Musíme si vystačiť so sériovou ponukou. Stretávacie svetlá dobre osvetľujú krajnicu. Diaľkové sú v daždi a sychravom počasí trochu slabé. Potešilo nás inteligentné automatické vypínanie svetiel po zamknutí auta.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Keď doslúži Na výmenu základných a najdôležitejších žiaroviek by sme si trúfli, ale bočnú smerovku na prednom blatníku sme vybrať nevedeli. Najviac času zoberie výmena koncových svetiel. Kia má za sebou takmer 35 000 kilometrov a odkrútených minimálne šesťsto hodín. V zime jazdila väčšinou po tme, ale aj v lete má za sebou dovolenkové ponocovanie.

Nevybije sa S ochranou proti vybitiu batérie zamknutého auta si dali konštruktéri námahu. Kia po zamknutí ešte svieti, ale potom zhasne. Aby sa tak stalo musí byť zamknutá. Napriek prítomnosti automatického vypnutia svetiel, vodiča pred opustením auta upozorní výstražný bzučiak. Autobatéria sa so spotrebou množstva elektrických zariadení zatiaľ netrápi a necháva sa výdatne dobíjať.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Kia v noci plusy mínusy

osvetlenie interiéru podsvietenie prístrojového panelu

osvetlenie kufra diaľkové svetlá

koncové svetlá -

intuitívne rozmiestnené prístroje -

stretávacie svetlá -

Kia Ceed 1,4 16V Stav tachometra 34 332 km

Spotrebované palivo 2718 litrov

Priemerná spotreba 7,9 l/100km

Spotreba posledných 5 000 km 7,9 l/100km

 

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  2. Probiotiká nie sú len na trávenie
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  4. Probiotiká nie sú len na trávenie
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Spoločnosť sa dištancuje od falošnej investície
  8. Potrebujete vypnúť, ale letná dovolenka je ešte v nedohľadne?
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 268
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 5 017
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 681
  4. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 3 883
  5. Do čoho sa oplatí investovať: zateplenie, čerpadlo či okná? 3 467
  6. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 814
  7. Inalfa otvára v Trnave 80 prestížnych pracovných miest 1 613
  8. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 1 595
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Juraj Ondruška: Rozhovor pre TV Bratislava Staré letisko Vajnory opäť v ohrození: Vajnoráci povedali NIE – budú ich znova ignorovať?
  2. Jozef Pivarník: Oslobodenie Európy: Spojenci verzus Sovieti – mýtus a realita
  3. Marek Mačuha: Prečo sa Fico ide opäť klaňať Putinovi
  4. Ján Šeďo: "Milostpane, tak nám zatvorili arcivévodu Bombica"!
  5. Jolana Čuláková: Bombic mi robí stále väčšiu radosť. V Nitre ho hnali dáždnikmi a sudca ho dnes poslal do chládku
  6. Martina Paulenová: Pravidlá sú na to, aby sa porušovali
  7. Milan Srnka: Minister zimného spánku Huliak nám ukázal, ako nemiešať politiku s hokejom
  8. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 256
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 24 953
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 18 141
  4. Jozef Ivan: Nasledujúcimi riadkami asi rozprúdim diskusiu, ale o to mi ide 10 350
  5. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 9 042
  6. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 453
  7. Radko Mačuha: To si vážne myslíte, že premiér bol postrelený a že nieje zaočkovaný? 5 876
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 781
  1. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil.
  2. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  4. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  5. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  6. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  7. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
  8. Jiří Ščobák: Diverzifikovať môžeme podnety, aktivity, informácie, zručnosti, zážitky, prácu, identitu, investície, riziká, vedomosti a aj prácu na fyzičke
SkryťZatvoriť reklamu