SME
Piatok, 22. október, 2021 | Meniny má SergejKrížovkyKrížovky

Nehodovosť kamiónov v Nemecku klesá

Pravdepodobne to súvisí s obrovským množstvom úžitkových vozidiel, ktoré na niektorých účastníkov cestnej premávky pôsobia hrozivo ... určite to však súvisí s ohromujúcim účinkom dopravných nehôd úžitkových automobilov - majú totiž negatívny

bezpečnostný imidž. Nehoda s účasťou nákladného automobilu sa v tlači spravidla uvádza ako "havaroval kamión", a to aj v prípadoch, keď sa na nehode podieľal len okrajovo a jeho vodič vinu vôbec neniesol. Mediálny účinok nehody s účasťou kamiónu je podstatne vyšší, než havária osobných áut. Aká je však skutočná situácia?

Trend: menej nehôd, enormne zmiernené aj ich následky
V Európskom regióne sú overené, detailné a porovnateľné štatistiky účasti kamiónov na dopravných nehodách k dispozícii len zriedka. Jasné závery sa však dajú formulovať z precíznych rozborov Spolkového štatistického úradu v Nemecku. Monitorujú totiž situáciu až do roku 2004. Uvádzajú, že v roku 2004 havarovalo v Nemecku celkovo 50 281 účastníkov cestnej premávky pri nehodách, kedy boli zainteresované aj kamióny. Táto hodnota je o 5,7 percent nižšia v porovnaní so situáciou spred dvanástich rokov, a to napriek zvýšenému dopravnému výkonu úžitkových automobilov. Podstatne sa však zmenili následky dopravných nehôd. Nárastu ľahko zranených o päť percent (na úroveň 39 817 osôb) sekunduje jednak výrazný pokles usmrtených o 32 percent (1284 osôb), ako aj pokles ťažko zranených o 31 percent (8180 osôb). Inými slovami: na každej siedmej smrteľnej nehode sa podieľal nákladný automobil.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Z dôvodu obrovskej hmotnosti kamiónov sú následky nehôd pre ostatných účastníkov výrazne ťažšie, než pre cestujúcich v nákladných vozidlách. Na používateľov kamiónov pripadla počtom 12.003 osôb iba štvrtina havarovaných. Riziko usmr-tenia pri nehode s účasťou nákladného vozidla je pomerom 233 usmrtených na 1051 nehôd pre ostatných účastníkov premávky viac než štyri razy vyššie.

Vinu na ťažkých haváriách často nesú iní
Enormné množstvo vozidiel a zvýšené zaťaženie vodičov kamiónov v dôsledku zvyšovania hustoty premávky však neznamená, že vodiči ťažkých nákladných áut spôsobujú viacej dopravných nehôd. Podľa údajov Spolkového štatistického úradu nesú vodiči kamiónov nad dvanásť ton celkovej hmotnosti vinu pri 52 percentách dopravných nehôd, pri ktorých dôjde k zraneniu osôb. U ťahačov je to 51 percent. Obe hodnoty zostávajú už po niekoľko rokov nemenné.

Skryť Vypnúť reklamu

Nápadné: vodiči ťažkotonážnych kamiónov nesú vinu na diaľničných nehodách len vo výrazne podpriemernej miere. Pri nehodách s účasťou kamiónov, pri ktorých došlo k zraneniu osôb, sú vodiči ťahačov vinní len v 45 percentách prípadov; vodiči nákladných áut nad 16 ton celkovej hmotnosti dokonca iba v 42 percentách. Vo všeobecnosti spôsobujú vodiči kamiónov iba 32,2 percenta smrteľných diaľničných nehôd, na ktorých sa podieľajú. Skutočná situácia tak odporuje často sa objavujúcim predsudkom.

Nárazy zozadu dominujú nehodovým štatistikám
Podľa druhu by sa dali nehody s účasťou kamiónov z roku 2004 v Nemecku rozdeliť nasledovne: z 40.174 nehôd, pri ktorých došlo k zraneniam za účasti nákladného auta, by sa dalo 16.475 prípadov (41 percent ) označiť ako nehoda „pozdĺžnej premávky". Na základe okolností by sa dalo očakávať, že sa 5.438 nehôd (65 per-cent) z celkového počtu 8.355 nehôd so zranenými účastníkmi, odohrá na diaľniciach.
Situácia by sa dala ešte detailnejšie rozčleniť nasledovne: z 8.355 nehôd, ktoré si vyžiadali zranenia išlo v 4.320 prípadoch (51,7 percenta) o kolízie do zadnej časti idúcich alebo stojacich vozidiel. Iba v menšine prípadov nesú vinu vodiči kamiónov. Na druhom mieste nasleduje 1.609 prípadov (19,3 percenta) zídenia z vo-zovky a na treťom mieste sú s počtom 1.519 prípadov (18,2 percenta) kolízie s vozidlami, ktoré išli rovnakým smerom, napríklad počas zmeny jazdného pruhu.

Skryť Vypnúť reklamu

V 450 prípadoch smrteľných nehôd s účasťou nákladného vozidla, ktoré sa odohrali na nemeckých diaľniciach v roku 2004, sa kategórie nehôd vymedzujú ešte zreteľnejšie: 246 osôb (54,7 percenta) zomrelo v dôsledku nárazu zozadu, 93 osôb (20,7 percenta) pri zídení z vozovky a 23 osôb (5,1 percenta) pri nehodách s vozidlami idúcimi rovnakým smerom pri náraze zboku, ako aj pri zrážke s chodcami.

Príčiny a účastníci nehôd
Nielen typ nehody, ale aj analýza zlyhania vodičov ťažkých vozidiel prináša objasnenie nevyhnutných opatrení pre výrazné zníženie počtu havárií a tiež zmiernenie ich následkov. Príčinami nehôd ťahačov sú neprimeraná rýchlosť (trend má však klesajúcu tendenciu), nedostatočný odstup, nedanie prednosti a chyby pri odbo-čovaní. V roku 2004 sa pri nehodách so zranenými účastníkmi presne 4.574 vodi-čom pripísalo nesprávne konanie. Na prvom mieste išlo v 944 prípadoch (20,6 percenta) o neprimeranú rýchlosť, 722 vodičov (15,8 percenta) nedodržalo dostatočný odstup, došlo taktiež k 327 chybám (7,0 percenta) pri dávaní prednosti a 268 chybám pri odbočovaní (5,9 percenta). Nadmerná únava (106 prípadov, 2,3 percenta) a vplyv alkoholu (45 prípadov, 1,0 percenta) zohrávajú len malú úlohu.

Skryť Vypnúť reklamu

Štatistiky ponúkajú aj detailný rozbor účastníkov nehôd. V 4.092 prípadoch kolízií medzi dvoma účastníkmi cestnej premávky, pri ktorých došlo k zraneniam za účasti ťahačov, sa tieto v 67 percentách zrazili s osobným automobilom a v 16 percentách s iným kamiónom, dodávkou, alebo ťažným strojom. Ostatní účastníci premávky sa s kamiónmi zrazili iba veľmi zriedka.

Nehody ťažkých nákladných áut čoraz zriedkavejšie
Rovnako prospešné ako analýzy nehôd, pri ktorých došlo k zraneniam osôb, sú analýzy nehôd so škodami na majetku. V prípade ťažkých kamiónov a ťahačov sa podiel na nehodách v rokoch 1994 až 2004 v Nemecku znížil z 18.756 na iba 5.271. V roku 1994 niesli v 55,5 percentách prípadov vinu vodiči ťažkých vozidiel, ale o desať rokov neskôr už iba v 44,9 percentách.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  3. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  4. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  5. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  6. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  7. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  8. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  9. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  10. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  1. Zánovné vozidlá na slovenskom trhu za rok zdraželi až o 15 %
  2. Oprášte cestovateľské plány, jeseň sa nesie v znamení poznávania
  3. Darujte úsmev dvakrát pre šťastie mnohých rodín
  4. Ocenenie získali Innovatrics, Kellys Bicycles a Bivio
  5. Ako získať nabíjaciu kartu k novému elektromobilu?
  6. Ako sa technologické spoločnosti starajú o bezpečnosť platieb
  7. Vyberte sa s nami za strašidlami. Žiadny strach, bude to zábava
  8. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom
  9. 5. ročník Trhu kože bude po prvý raz aj v Košiciach
  10. Stanovisko Asociácie moderných benefitov k TK RÚZ
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 16 312
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 14 364
  3. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 6 005
  4. Kaufland otvára prvú predajňu s fotovoltaickým systémom 5 143
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 733
  6. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 4 113
  7. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 659
  8. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 378
  9. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok 2 745
  10. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 2 658
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Infektológ Vladimír Krčméry je jednou z najznámejších tvarí očkovacej kampane na Slovensku

Na facebooku kolovala výzva na smrť mojich vnúčat, vraví Krčméry.


22m
Za komunistického režimu sledovala štátna moc slobodných novinárov, ktorí aj na takýchto strojoch tlačili samizdaty.

Keď novinári pálili odkazy v popolníkoch.


23 h
Nataša Holinová

Koho prepustil z vyšetrovacej väzby súd a koho Generálna prokuratúra, je kľúčové.


3 h
Libor Hudáček.

V premiére strelil dva góly.


Ondrej Rusnák 10 h

Neprehliadnite tiež

Audi Q4 50 e-tron quattro

Pohodlné elektrické SUV nesklame ani zrýchlením.


5 h
Pneumatiky s rozmerom 195/65 R15 skúšal ADAC na Volkswagene Golf.

Častými mínusmi je rýchle opotrebenie a vlastnosti na mokrej ceste.


7 h
Hyundai Kona

Najväčšou novinkou je kombinácia trojvalca s automatom.


21. okt
Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


19. okt

Blogy SME

  1. Lucia Žárska: Nedostatok čipov si riešia firmy po svojom
  2. Olívia Lacenová: Rok a pol od prvých lockdownov: Ako si vedie EU, UK a USA?
  3. Jozo Peric: Nemecká Lufthansa sa zbavuje dlhov vydaním nových akcií, trhy jej zatiaľ veria
  4. Soňa Kallová: Meditácia Vipassana: o čom to je
  5. Nicholas Wintzler: Séria Agnosia
  6. Eva Gallova: Kytice voňavé a živé, ale aj iné
  7. Věra Tepličková: Zdá sa, že OĽaNO to s našimi maternicami myslí naozaj vážne
  8. Danica Chames: Ľahnem si so Soňou a spím
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 32 075
  2. Matúš Lazúr: Neočkovaní dôchodcovia si vianočné príspevky nezaslúžia 12 833
  3. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 9 170
  4. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 7 443
  5. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať 4 827
  6. Július Kovács: Kaliňák a Počiatek ma chcú dostať do basy pomocou justičnej a policajnej mafie, dodnes ju riadi Fico, lebo som upozornil na ich zlodejstvá. 4 273
  7. Stanislav Martinčko: Prečo chudoba v R. Sobote mávala prázdnymi čapicami ??? 4 109
  8. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 3 943
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  5. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu