Nehodovosť kamiónov v Nemecku klesá

Pravdepodobne to súvisí s obrovským množstvom úžitkových vozidiel, ktoré na niektorých účastníkov cestnej premávky pôsobia hrozivo ... určite to však súvisí s ohromujúcim účinkom dopravných nehôd úžitkových automobilov - majú totiž negatívny

bezpečnostný imidž. Nehoda s účasťou nákladného automobilu sa v tlači spravidla uvádza ako "havaroval kamión", a to aj v prípadoch, keď sa na nehode podieľal len okrajovo a jeho vodič vinu vôbec neniesol. Mediálny účinok nehody s účasťou kamiónu je podstatne vyšší, než havária osobných áut. Aká je však skutočná situácia?

Trend: menej nehôd, enormne zmiernené aj ich následky
V Európskom regióne sú overené, detailné a porovnateľné štatistiky účasti kamiónov na dopravných nehodách k dispozícii len zriedka. Jasné závery sa však dajú formulovať z precíznych rozborov Spolkového štatistického úradu v Nemecku. Monitorujú totiž situáciu až do roku 2004. Uvádzajú, že v roku 2004 havarovalo v Nemecku celkovo 50 281 účastníkov cestnej premávky pri nehodách, kedy boli zainteresované aj kamióny. Táto hodnota je o 5,7 percent nižšia v porovnaní so situáciou spred dvanástich rokov, a to napriek zvýšenému dopravnému výkonu úžitkových automobilov. Podstatne sa však zmenili následky dopravných nehôd. Nárastu ľahko zranených o päť percent (na úroveň 39 817 osôb) sekunduje jednak výrazný pokles usmrtených o 32 percent (1284 osôb), ako aj pokles ťažko zranených o 31 percent (8180 osôb). Inými slovami: na každej siedmej smrteľnej nehode sa podieľal nákladný automobil.

Z dôvodu obrovskej hmotnosti kamiónov sú následky nehôd pre ostatných účastníkov výrazne ťažšie, než pre cestujúcich v nákladných vozidlách. Na používateľov kamiónov pripadla počtom 12.003 osôb iba štvrtina havarovaných. Riziko usmr-tenia pri nehode s účasťou nákladného vozidla je pomerom 233 usmrtených na 1051 nehôd pre ostatných účastníkov premávky viac než štyri razy vyššie.

Vinu na ťažkých haváriách často nesú iní
Enormné množstvo vozidiel a zvýšené zaťaženie vodičov kamiónov v dôsledku zvyšovania hustoty premávky však neznamená, že vodiči ťažkých nákladných áut spôsobujú viacej dopravných nehôd. Podľa údajov Spolkového štatistického úradu nesú vodiči kamiónov nad dvanásť ton celkovej hmotnosti vinu pri 52 percentách dopravných nehôd, pri ktorých dôjde k zraneniu osôb. U ťahačov je to 51 percent. Obe hodnoty zostávajú už po niekoľko rokov nemenné.

Nápadné: vodiči ťažkotonážnych kamiónov nesú vinu na diaľničných nehodách len vo výrazne podpriemernej miere. Pri nehodách s účasťou kamiónov, pri ktorých došlo k zraneniu osôb, sú vodiči ťahačov vinní len v 45 percentách prípadov; vodiči nákladných áut nad 16 ton celkovej hmotnosti dokonca iba v 42 percentách. Vo všeobecnosti spôsobujú vodiči kamiónov iba 32,2 percenta smrteľných diaľničných nehôd, na ktorých sa podieľajú. Skutočná situácia tak odporuje často sa objavujúcim predsudkom.

Nárazy zozadu dominujú nehodovým štatistikám
Podľa druhu by sa dali nehody s účasťou kamiónov z roku 2004 v Nemecku rozdeliť nasledovne: z 40.174 nehôd, pri ktorých došlo k zraneniam za účasti nákladného auta, by sa dalo 16.475 prípadov (41 percent ) označiť ako nehoda „pozdĺžnej premávky". Na základe okolností by sa dalo očakávať, že sa 5.438 nehôd (65 per-cent) z celkového počtu 8.355 nehôd so zranenými účastníkmi, odohrá na diaľniciach.
Situácia by sa dala ešte detailnejšie rozčleniť nasledovne: z 8.355 nehôd, ktoré si vyžiadali zranenia išlo v 4.320 prípadoch (51,7 percenta) o kolízie do zadnej časti idúcich alebo stojacich vozidiel. Iba v menšine prípadov nesú vinu vodiči kamiónov. Na druhom mieste nasleduje 1.609 prípadov (19,3 percenta) zídenia z vo-zovky a na treťom mieste sú s počtom 1.519 prípadov (18,2 percenta) kolízie s vozidlami, ktoré išli rovnakým smerom, napríklad počas zmeny jazdného pruhu.

V 450 prípadoch smrteľných nehôd s účasťou nákladného vozidla, ktoré sa odohrali na nemeckých diaľniciach v roku 2004, sa kategórie nehôd vymedzujú ešte zreteľnejšie: 246 osôb (54,7 percenta) zomrelo v dôsledku nárazu zozadu, 93 osôb (20,7 percenta) pri zídení z vozovky a 23 osôb (5,1 percenta) pri nehodách s vozidlami idúcimi rovnakým smerom pri náraze zboku, ako aj pri zrážke s chodcami.

Príčiny a účastníci nehôd
Nielen typ nehody, ale aj analýza zlyhania vodičov ťažkých vozidiel prináša objasnenie nevyhnutných opatrení pre výrazné zníženie počtu havárií a tiež zmiernenie ich následkov. Príčinami nehôd ťahačov sú neprimeraná rýchlosť (trend má však klesajúcu tendenciu), nedostatočný odstup, nedanie prednosti a chyby pri odbo-čovaní. V roku 2004 sa pri nehodách so zranenými účastníkmi presne 4.574 vodi-čom pripísalo nesprávne konanie. Na prvom mieste išlo v 944 prípadoch (20,6 percenta) o neprimeranú rýchlosť, 722 vodičov (15,8 percenta) nedodržalo dostatočný odstup, došlo taktiež k 327 chybám (7,0 percenta) pri dávaní prednosti a 268 chybám pri odbočovaní (5,9 percenta). Nadmerná únava (106 prípadov, 2,3 percenta) a vplyv alkoholu (45 prípadov, 1,0 percenta) zohrávajú len malú úlohu.

Štatistiky ponúkajú aj detailný rozbor účastníkov nehôd. V 4.092 prípadoch kolízií medzi dvoma účastníkmi cestnej premávky, pri ktorých došlo k zraneniam za účasti ťahačov, sa tieto v 67 percentách zrazili s osobným automobilom a v 16 percentách s iným kamiónom, dodávkou, alebo ťažným strojom. Ostatní účastníci premávky sa s kamiónmi zrazili iba veľmi zriedka.

Nehody ťažkých nákladných áut čoraz zriedkavejšie
Rovnako prospešné ako analýzy nehôd, pri ktorých došlo k zraneniam osôb, sú analýzy nehôd so škodami na majetku. V prípade ťažkých kamiónov a ťahačov sa podiel na nehodách v rokoch 1994 až 2004 v Nemecku znížil z 18.756 na iba 5.271. V roku 1994 niesli v 55,5 percentách prípadov vinu vodiči ťažkých vozidiel, ale o desať rokov neskôr už iba v 44,9 percentách.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  7. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  3. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  4. Noc architektúry 2018
  5. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  6. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  7. Talent - vzdelanie - úspech
  8. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  9. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  10. Európske univerzity a podnikatelia spoločne
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 27 073
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 19 011
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 14 144
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 9 358
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 089
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 4 068
  7. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk 4 030
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 983
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 136
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 069

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Vymáhači dlhov: Ľudia sa spamätávajú, až keď ich dáme na súd

Základom je komunikovať, pretože ak si človek myslí, že po vynechanej splátke opäť zaplatí a nič sa nedeje, mýli sa.

ŠPORT

Česi porazili USA a postúpili už do semifinále

Do olympijského turnaja vstúpili rozpačito.

Neprehliadnite tiež

Ako sa darí predajom elektromobilov v Európe? Renault poráža Nissan

Medziročne došlo v k 33-percentnému nárastu v predaji elektromobilov.

Opel Insignia Country Tourer nie je len o plastoch navyše (prvá jazda)

Zdvihnutie podvozka o 25 milimetrov je na rozbitých cestách citeľné zlepšenie.

BMW M oslavuje tridsať rokov bez strechy limitovanou edíciou

Špeciálna edícia M4 30 Jahre vznikne v počte 300 kusov, na modely z minulosti odkazuje exkluzívnymi farbami.

Tesla Roadster má 10 rokov. Ako vzniklo prvé auto vyslané do vesmíru?

Na začiatku nebol Musk, ani snaha postaviť od základov vlastné auto.

Volkswagen Golf Sportsvan je nenápadným autom pre rozumných ľudí (test)

Za názvom Sportsvan sa skrýva naozaj dobré a šikovné auto, na ktorom však nie je športové vôbec nič.