SME
Piatok, 22. január, 2021 | Meniny má ZoraKrížovkyKrížovky

Nehodovosť kamiónov v Nemecku klesá

Pravdepodobne to súvisí s obrovským množstvom úžitkových vozidiel, ktoré na niektorých účastníkov cestnej premávky pôsobia hrozivo ... určite to však súvisí s ohromujúcim účinkom dopravných nehôd úžitkových automobilov - majú totiž negatívny

bezpečnostný imidž. Nehoda s účasťou nákladného automobilu sa v tlači spravidla uvádza ako "havaroval kamión", a to aj v prípadoch, keď sa na nehode podieľal len okrajovo a jeho vodič vinu vôbec neniesol. Mediálny účinok nehody s účasťou kamiónu je podstatne vyšší, než havária osobných áut. Aká je však skutočná situácia?

Trend: menej nehôd, enormne zmiernené aj ich následky
V Európskom regióne sú overené, detailné a porovnateľné štatistiky účasti kamiónov na dopravných nehodách k dispozícii len zriedka. Jasné závery sa však dajú formulovať z precíznych rozborov Spolkového štatistického úradu v Nemecku. Monitorujú totiž situáciu až do roku 2004. Uvádzajú, že v roku 2004 havarovalo v Nemecku celkovo 50 281 účastníkov cestnej premávky pri nehodách, kedy boli zainteresované aj kamióny. Táto hodnota je o 5,7 percent nižšia v porovnaní so situáciou spred dvanástich rokov, a to napriek zvýšenému dopravnému výkonu úžitkových automobilov. Podstatne sa však zmenili následky dopravných nehôd. Nárastu ľahko zranených o päť percent (na úroveň 39 817 osôb) sekunduje jednak výrazný pokles usmrtených o 32 percent (1284 osôb), ako aj pokles ťažko zranených o 31 percent (8180 osôb). Inými slovami: na každej siedmej smrteľnej nehode sa podieľal nákladný automobil.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Z dôvodu obrovskej hmotnosti kamiónov sú následky nehôd pre ostatných účastníkov výrazne ťažšie, než pre cestujúcich v nákladných vozidlách. Na používateľov kamiónov pripadla počtom 12.003 osôb iba štvrtina havarovaných. Riziko usmr-tenia pri nehode s účasťou nákladného vozidla je pomerom 233 usmrtených na 1051 nehôd pre ostatných účastníkov premávky viac než štyri razy vyššie.

Vinu na ťažkých haváriách často nesú iní
Enormné množstvo vozidiel a zvýšené zaťaženie vodičov kamiónov v dôsledku zvyšovania hustoty premávky však neznamená, že vodiči ťažkých nákladných áut spôsobujú viacej dopravných nehôd. Podľa údajov Spolkového štatistického úradu nesú vodiči kamiónov nad dvanásť ton celkovej hmotnosti vinu pri 52 percentách dopravných nehôd, pri ktorých dôjde k zraneniu osôb. U ťahačov je to 51 percent. Obe hodnoty zostávajú už po niekoľko rokov nemenné.

Skryť Vypnúť reklamu

Nápadné: vodiči ťažkotonážnych kamiónov nesú vinu na diaľničných nehodách len vo výrazne podpriemernej miere. Pri nehodách s účasťou kamiónov, pri ktorých došlo k zraneniu osôb, sú vodiči ťahačov vinní len v 45 percentách prípadov; vodiči nákladných áut nad 16 ton celkovej hmotnosti dokonca iba v 42 percentách. Vo všeobecnosti spôsobujú vodiči kamiónov iba 32,2 percenta smrteľných diaľničných nehôd, na ktorých sa podieľajú. Skutočná situácia tak odporuje často sa objavujúcim predsudkom.

Nárazy zozadu dominujú nehodovým štatistikám
Podľa druhu by sa dali nehody s účasťou kamiónov z roku 2004 v Nemecku rozdeliť nasledovne: z 40.174 nehôd, pri ktorých došlo k zraneniam za účasti nákladného auta, by sa dalo 16.475 prípadov (41 percent ) označiť ako nehoda „pozdĺžnej premávky". Na základe okolností by sa dalo očakávať, že sa 5.438 nehôd (65 per-cent) z celkového počtu 8.355 nehôd so zranenými účastníkmi, odohrá na diaľniciach.
Situácia by sa dala ešte detailnejšie rozčleniť nasledovne: z 8.355 nehôd, ktoré si vyžiadali zranenia išlo v 4.320 prípadoch (51,7 percenta) o kolízie do zadnej časti idúcich alebo stojacich vozidiel. Iba v menšine prípadov nesú vinu vodiči kamiónov. Na druhom mieste nasleduje 1.609 prípadov (19,3 percenta) zídenia z vo-zovky a na treťom mieste sú s počtom 1.519 prípadov (18,2 percenta) kolízie s vozidlami, ktoré išli rovnakým smerom, napríklad počas zmeny jazdného pruhu.

Skryť Vypnúť reklamu

V 450 prípadoch smrteľných nehôd s účasťou nákladného vozidla, ktoré sa odohrali na nemeckých diaľniciach v roku 2004, sa kategórie nehôd vymedzujú ešte zreteľnejšie: 246 osôb (54,7 percenta) zomrelo v dôsledku nárazu zozadu, 93 osôb (20,7 percenta) pri zídení z vozovky a 23 osôb (5,1 percenta) pri nehodách s vozidlami idúcimi rovnakým smerom pri náraze zboku, ako aj pri zrážke s chodcami.

Príčiny a účastníci nehôd
Nielen typ nehody, ale aj analýza zlyhania vodičov ťažkých vozidiel prináša objasnenie nevyhnutných opatrení pre výrazné zníženie počtu havárií a tiež zmiernenie ich následkov. Príčinami nehôd ťahačov sú neprimeraná rýchlosť (trend má však klesajúcu tendenciu), nedostatočný odstup, nedanie prednosti a chyby pri odbo-čovaní. V roku 2004 sa pri nehodách so zranenými účastníkmi presne 4.574 vodi-čom pripísalo nesprávne konanie. Na prvom mieste išlo v 944 prípadoch (20,6 percenta) o neprimeranú rýchlosť, 722 vodičov (15,8 percenta) nedodržalo dostatočný odstup, došlo taktiež k 327 chybám (7,0 percenta) pri dávaní prednosti a 268 chybám pri odbočovaní (5,9 percenta). Nadmerná únava (106 prípadov, 2,3 percenta) a vplyv alkoholu (45 prípadov, 1,0 percenta) zohrávajú len malú úlohu.

Skryť Vypnúť reklamu

Štatistiky ponúkajú aj detailný rozbor účastníkov nehôd. V 4.092 prípadoch kolízií medzi dvoma účastníkmi cestnej premávky, pri ktorých došlo k zraneniam za účasti ťahačov, sa tieto v 67 percentách zrazili s osobným automobilom a v 16 percentách s iným kamiónom, dodávkou, alebo ťažným strojom. Ostatní účastníci premávky sa s kamiónmi zrazili iba veľmi zriedka.

Nehody ťažkých nákladných áut čoraz zriedkavejšie
Rovnako prospešné ako analýzy nehôd, pri ktorých došlo k zraneniam osôb, sú analýzy nehôd so škodami na majetku. V prípade ťažkých kamiónov a ťahačov sa podiel na nehodách v rokoch 1994 až 2004 v Nemecku znížil z 18.756 na iba 5.271. V roku 1994 niesli v 55,5 percentách prípadov vinu vodiči ťažkých vozidiel, ale o desať rokov neskôr už iba v 44,9 percentách.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 35 326
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 34 255
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 12 190
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 9 483
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 102
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 204
  7. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 717
  8. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 414
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 339
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 350
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister zdravotníctva Marek Krajčí.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 233-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 894 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

11 h
Petra Vlhová.

V zjazde obhájila svoj najlepší výsledok.

59m
Dnes píše Jaroslav Rumpli

Nech si spravia referendum

Peter Pellegrini prichádza na tlačovú konferenciu po online sneme strany.

Životnosť pravdy momentálne neprekračuje horizont niekoľkých dní.

7 h

Máme síce neveľmi priekazné testy, ale kompenzujeme to tým, že ich aspoň úplne zle používame.