SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Nehodovosť kamiónov v Nemecku klesá

Pravdepodobne to súvisí s obrovským množstvom úžitkových vozidiel, ktoré na niektorých účastníkov cestnej premávky pôsobia hrozivo ... určite to však súvisí s ohromujúcim účinkom dopravných nehôd úžitkových automobilov - majú totiž negatívny

bezpečnostný imidž. Nehoda s účasťou nákladného automobilu sa v tlači spravidla uvádza ako "havaroval kamión", a to aj v prípadoch, keď sa na nehode podieľal len okrajovo a jeho vodič vinu vôbec neniesol. Mediálny účinok nehody s účasťou kamiónu je podstatne vyšší, než havária osobných áut. Aká je však skutočná situácia?

Trend: menej nehôd, enormne zmiernené aj ich následky
V Európskom regióne sú overené, detailné a porovnateľné štatistiky účasti kamiónov na dopravných nehodách k dispozícii len zriedka. Jasné závery sa však dajú formulovať z precíznych rozborov Spolkového štatistického úradu v Nemecku. Monitorujú totiž situáciu až do roku 2004. Uvádzajú, že v roku 2004 havarovalo v Nemecku celkovo 50 281 účastníkov cestnej premávky pri nehodách, kedy boli zainteresované aj kamióny. Táto hodnota je o 5,7 percent nižšia v porovnaní so situáciou spred dvanástich rokov, a to napriek zvýšenému dopravnému výkonu úžitkových automobilov. Podstatne sa však zmenili následky dopravných nehôd. Nárastu ľahko zranených o päť percent (na úroveň 39 817 osôb) sekunduje jednak výrazný pokles usmrtených o 32 percent (1284 osôb), ako aj pokles ťažko zranených o 31 percent (8180 osôb). Inými slovami: na každej siedmej smrteľnej nehode sa podieľal nákladný automobil.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Z dôvodu obrovskej hmotnosti kamiónov sú následky nehôd pre ostatných účastníkov výrazne ťažšie, než pre cestujúcich v nákladných vozidlách. Na používateľov kamiónov pripadla počtom 12.003 osôb iba štvrtina havarovaných. Riziko usmr-tenia pri nehode s účasťou nákladného vozidla je pomerom 233 usmrtených na 1051 nehôd pre ostatných účastníkov premávky viac než štyri razy vyššie.

Vinu na ťažkých haváriách často nesú iní
Enormné množstvo vozidiel a zvýšené zaťaženie vodičov kamiónov v dôsledku zvyšovania hustoty premávky však neznamená, že vodiči ťažkých nákladných áut spôsobujú viacej dopravných nehôd. Podľa údajov Spolkového štatistického úradu nesú vodiči kamiónov nad dvanásť ton celkovej hmotnosti vinu pri 52 percentách dopravných nehôd, pri ktorých dôjde k zraneniu osôb. U ťahačov je to 51 percent. Obe hodnoty zostávajú už po niekoľko rokov nemenné.

Skryť Vypnúť reklamu

Nápadné: vodiči ťažkotonážnych kamiónov nesú vinu na diaľničných nehodách len vo výrazne podpriemernej miere. Pri nehodách s účasťou kamiónov, pri ktorých došlo k zraneniu osôb, sú vodiči ťahačov vinní len v 45 percentách prípadov; vodiči nákladných áut nad 16 ton celkovej hmotnosti dokonca iba v 42 percentách. Vo všeobecnosti spôsobujú vodiči kamiónov iba 32,2 percenta smrteľných diaľničných nehôd, na ktorých sa podieľajú. Skutočná situácia tak odporuje často sa objavujúcim predsudkom.

Nárazy zozadu dominujú nehodovým štatistikám
Podľa druhu by sa dali nehody s účasťou kamiónov z roku 2004 v Nemecku rozdeliť nasledovne: z 40.174 nehôd, pri ktorých došlo k zraneniam za účasti nákladného auta, by sa dalo 16.475 prípadov (41 percent ) označiť ako nehoda „pozdĺžnej premávky". Na základe okolností by sa dalo očakávať, že sa 5.438 nehôd (65 per-cent) z celkového počtu 8.355 nehôd so zranenými účastníkmi, odohrá na diaľniciach.
Situácia by sa dala ešte detailnejšie rozčleniť nasledovne: z 8.355 nehôd, ktoré si vyžiadali zranenia išlo v 4.320 prípadoch (51,7 percenta) o kolízie do zadnej časti idúcich alebo stojacich vozidiel. Iba v menšine prípadov nesú vinu vodiči kamiónov. Na druhom mieste nasleduje 1.609 prípadov (19,3 percenta) zídenia z vo-zovky a na treťom mieste sú s počtom 1.519 prípadov (18,2 percenta) kolízie s vozidlami, ktoré išli rovnakým smerom, napríklad počas zmeny jazdného pruhu.

Skryť Vypnúť reklamu

V 450 prípadoch smrteľných nehôd s účasťou nákladného vozidla, ktoré sa odohrali na nemeckých diaľniciach v roku 2004, sa kategórie nehôd vymedzujú ešte zreteľnejšie: 246 osôb (54,7 percenta) zomrelo v dôsledku nárazu zozadu, 93 osôb (20,7 percenta) pri zídení z vozovky a 23 osôb (5,1 percenta) pri nehodách s vozidlami idúcimi rovnakým smerom pri náraze zboku, ako aj pri zrážke s chodcami.

Príčiny a účastníci nehôd
Nielen typ nehody, ale aj analýza zlyhania vodičov ťažkých vozidiel prináša objasnenie nevyhnutných opatrení pre výrazné zníženie počtu havárií a tiež zmiernenie ich následkov. Príčinami nehôd ťahačov sú neprimeraná rýchlosť (trend má však klesajúcu tendenciu), nedostatočný odstup, nedanie prednosti a chyby pri odbo-čovaní. V roku 2004 sa pri nehodách so zranenými účastníkmi presne 4.574 vodi-čom pripísalo nesprávne konanie. Na prvom mieste išlo v 944 prípadoch (20,6 percenta) o neprimeranú rýchlosť, 722 vodičov (15,8 percenta) nedodržalo dostatočný odstup, došlo taktiež k 327 chybám (7,0 percenta) pri dávaní prednosti a 268 chybám pri odbočovaní (5,9 percenta). Nadmerná únava (106 prípadov, 2,3 percenta) a vplyv alkoholu (45 prípadov, 1,0 percenta) zohrávajú len malú úlohu.

Skryť Vypnúť reklamu

Štatistiky ponúkajú aj detailný rozbor účastníkov nehôd. V 4.092 prípadoch kolízií medzi dvoma účastníkmi cestnej premávky, pri ktorých došlo k zraneniam za účasti ťahačov, sa tieto v 67 percentách zrazili s osobným automobilom a v 16 percentách s iným kamiónom, dodávkou, alebo ťažným strojom. Ostatní účastníci premávky sa s kamiónmi zrazili iba veľmi zriedka.

Nehody ťažkých nákladných áut čoraz zriedkavejšie
Rovnako prospešné ako analýzy nehôd, pri ktorých došlo k zraneniam osôb, sú analýzy nehôd so škodami na majetku. V prípade ťažkých kamiónov a ťahačov sa podiel na nehodách v rokoch 1994 až 2004 v Nemecku znížil z 18.756 na iba 5.271. V roku 1994 niesli v 55,5 percentách prípadov vinu vodiči ťažkých vozidiel, ale o desať rokov neskôr už iba v 44,9 percentách.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Home (ale aj) Office
  2. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  4. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Zelená Bratislava
  7. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  8. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  9. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  10. Záujem o akcie Pilulky prekonal naše očakávania
  1. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  2. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  3. Zelená Bratislava
  4. Ruža zmeny
  5. Úpravy automobilov pre ZŤP
  6. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  7. Mladí ľudia vstupujú do druhého piliera už aj cez internet
  8. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  9. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  10. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 27 820
  2. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 22 920
  3. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 151
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 862
  5. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 13 833
  6. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 645
  7. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 9 759
  8. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 132
  9. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 8 951
  10. Budúcnosť v digitále je plná žien. V čom majú pred mužmi navrch? 8 616
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Na celoplošné testovanie budeme potrebovať zhruba 48-tisíc ľudí. Otázka je, kde ich zoberieme

Na jedno miesto pripadá jeden vojak, potrebujeme naň však asi osem ľudí.

Vzorky na antigénne testy odoberú výterom z nosohltana.
Dobré ráno

Dobré ráno: Testovanie nám dá pár týždňov, a potom čo?

Má to byť najväčšia operácia v moderných dejinách Slovenska.

Podcast Dobré Ráno.
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Vláda sa spolieha na ľudí, ktorých nemá

Slovensko má chronický nedostatok zdravotníkov.

Peter Tkačenko

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy

Slovensko eviduje celkovo 98 úmrtí na Covid-19.

Ilustračná fotografia.

Neprehliadnite tiež

Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric
Jedným z finalistov ankety Autobest 2021 je Citroën C4.