Brezno. Po osemdesiatych rokoch, keď sa Lancii darilo najlepšie, prišlo obdobie prázdna a hľadania identity. O to očakávanejší bol návrat Delty. Naše sklamanie na autosalóne v Ženeve, kde Lancia predstavila nové auto bizarných tvarov, ktoré nemá navonok nič spoločné s dobre známou Deltou, ktorá sa dobre predávala a víťazila v svetových súťažiach rely, bolo veľké. Odlišnosť najnovšieho modelu sa zdala spočiatku násilná, v praxi však vyznela inak.
Hra tvarov Na prvý pohľad nezosúladený zovňajšok vytvára zvláštnu harmóniu medzi hlavnými tvarmi a detailmi. Cítiť, že si konštruktéri dali záležať na každom kúsku karosérie. Nachádzali sme stále nové drobnosti a súvislosti medzi veľkými a malými celkami. Karoséria vyzerá naživo veľmi dobre, v zákrutách sa nekrúti a má nízku úroveň aerodynamického hluku.
Cúvať treba podľa zrkadiel a parkovacích senzorov, lebo dozadu nevidieť. V praxi môže prekážať mohutný a dlhý predný previs s nízkym spoilerom a evidenčným číslom tesne nad zemou. Na minulosť odkazujú zvislo natiahnuté svetlá.
Príťažlivý lak Lancia dokáže na majiteľa zapôsobiť kvalitou laku a povrchovou úpravou strechy. Pri ručnom umývaní auta vyjde na povrch sýtosť smotanovej bielej farby. Pri dolievaní tekutiny do ostrekovača zarazí, že auto nižšej strednej triedy s inak rozsiahlou výbavou nemá plynovú vzperu prednej kapoty, ale iba klasickú podkladaciu tyčku.
Z hľadiska bezpečnosti treba oceniť extrémne široké tretie brzdové svetlo. Veľmi dobre ho vidieť v kolóne. Zadný stierač nezaberá veľkú plochu okna piatych dverí. Otvor do batožinového priestoru je trochu zúžený a nakladacia hrana vysoká. Horšie je hlboké dno pod okrajom nakladacej hrany.
Ako v dome módy S netradične vyhotovenými a kvalitne spracovanými sedadlami kontrastujú plastové kryty prahov dverí a lacné gumené pedále. Naproti tomu hlavica radiacej páky kombinuje technický kov a mäkkú kožu v náročnom tvare. Ovládacie prvky z Fiatu Bravo sú veľmi podarene začlenené do priateľsky vyzerajúceho interiéru.
Kamarátsku atmosféru narušia iba dva základné nedostatky. Vodič s dlhými nohami nenájde vhodnú polohu sedadla a volantu. Stĺpik volantu je vždy nízko a prekáža kolenám. Druhým prehreškom sú takmer nevyužiteľné boxy v predných aj zadných dverách. Vodiči s kratšími nohami bez fľaše vody to majú ľahšie.
Prístrojový panel, palubný systém a výbava si zaslúžia superlatíva. Prístrojová doska je prehľadná, taliansky pestrá a prívetivá. Všetko je dokonale zladené, počnúc podsvietením a končiac kombináciou materiálov. Pri špeciálnom kombinovanom poťahu sa dá prepáčiť aj slabšie bočné vedenie sedadiel. Posuvné zadné sedadlá, alebo
lepšie povedané gauč, dokážu utvoriť priestor na úrovni strednej triedy. Pred kúpou odporúčame tento typ sedadiel bez trojitého tvarovania vyskúšať.
Je športová Výhrady k nešportovému a vopred očakávanému charakteru Delty sa končia po prejdení prvého kilometra. Napokon, dodávané motory nepatria do bežnej turistickej triedy. S testovaným motorom 1,4 T Multiair s výkonom 110 kW (150k) sa Lancia príjemne ovláda, malé natočenie volantu výrazne smeruje celé auto. Desiatky moderných systémov pracujú nevtieravo, napríklad asistent rozjazdu do kopca.
Ťažko presne povedať v čom, ale jazda je podstatne iná ako vo Fiate Bravo, z ktorého Lancia z technickej stránky vychádza. Motor je pri športovej jazde úsporný. V ekonomickom režime by mohol pýtať o liter paliva menej. V teste sme dosiahli priemernú spotrebu 8,4 litra na sto kilometrov.
Nenahradí legendu Lanciu Delta ťažko s niečím porovnávať. Rozhodne ide o výnimočnejšie, komfortnejšie a dynamickejšie auto, ako ponuka inej španielskej automobilky.
Jazda zmenila náš názor na Deltu z autosalónu v Ženeve, napriek tomu historickú Lanciu Delta Integrale v našom srdci nenahradí. Legenda stále žije a z tejto sa môže zrodiť nová, len s rovnakým menom.
Lancia Delta 1,4 T Multiair (110 kW)
Cena modelu od 625 000 Sk (20 745 eur)
Cena testovanej verzie od 665 000 Sk (22 073 eur)
Motor 1,4 T Multiair
Výkon motora 110 kW / 150k
Krútiaci moment 206 Nm
Zrýchlenie 0 - 100 km/h 8,7 s
Maximálna rýchlosť 210 km/h
Spotreba podľa výrobcu 7 l/100 km
Spotreba v teste 8,4 l/100 km
Bezpečnosť EURO NCAP 5 hviezdičiek