POPRAD.
História automobilových súťaží sa pod Tatrami začala písať v roku 1969. Dnes už legendárny názov Rally Tatry ale vstúpil do platnosti až o rok neskôr. Počas 38-ročnej histórie zažilo toto podujatie množstvo vzostupov i pádov. Významným míľnikom sa stal rok 1982, kedy boli Tatry prvýkrát súčasťou majstrovstiev Európy.
Prví Slováci
Súťaž od počiatku lákala na štart renomované zahraničné posádky a tak premiérové víťazstvo slovenskej dvojice, s výnimkou 1. ročníka ešte pod názvom Tatranská rally, prišlo až v roku 1984, kedy sa najrýchlejšími v cieli stali Jozef Béreš a Michal Kočí v kokpite špičkového Nissanu Pulsar GT-R. Sľubný rozvoj podujatia brzdili finančné problémy organizátorov.
Zásah Vlka
V roku 2000 sa o neštandardný záver postarali protestujúci aktivisti lesoochranárskeho združenia VLK blokujúci niektoré rýchlostné skúšky. Keď sa už zdalo, že Rally Tatry definitívne zanikne, pomocnú ruku podal gumárenský gigant z Púchova. 32. ročník sa preto spod tatranských štítov presťahoval na Považie. Novým centrom súťaže sa na sedem rokov stalo mesto Púchov.
Tradíciu usporadúvania rely v Poprade obnovili už vlani, no Rally Tatry sa sem oficiálne vráti až teraz. V galérii víťazov tejto súťaže nájdeme množstvo výnimočných pilotov minulosti, ako Hubáček, Zasada, Pavlík, Ceccato, Sibera, Křeček, či Chovanec, ale aj stále jazdiaceho Igora Drotára alebo už spomínaného Jozefa Béreša.
Štart na námestí
Program 39. ročníka otvorí vo štvrtok 11.9. večer slávnostný štart situovaný na popradské Námestie sv. Egídia. V piatok posádky absolvujú deväť rýchlostných skúšok s dĺžkou 104 meraných kilometrov rozdelených do troch sekcií. Prvé trofeje sa budú rozdávať už v piatok večer, keďže súťaž je v rámci majstrovstiev Slovenska rozdelená na dve samostatné podujatia a každý deň sa hodnotí zvlášť. V sobotu 13.9. čaká na súťažiacich obdobný program, keď aj tentoraz absolvujú deväť testov v troch sekciách so spoločnou dĺžkou 120 meraných km. Najrýchlejšia posádka sa na cieľovej rampe objaví krátko pred 18:00 hod.
Kto zvíťazí?
Medzi hlavných kandidátov na víťazstvo patrí aktuálny líder priebežného poradia slovenského šampionátu Jozef Béreš jr. navigovaný Róbertom Müllerom s Fiatom Punto S2000, ale aj už legendárna dvojica Drotár/Bánoci v kokpite Škody Octavia WRC, Peter Gavlák s českým spolujazdcom Milošom Hůlkom alebo navrátilec na rýchlostné skúšky – Tibor Cserhalmi (obaja Mitsubishi Lancer). Chýbať nebude zahraničná konkurencia v podobe Poliaka Grzyba (Fiat Punto S2000) a početná enkláva českých jazdcov na čele s Václavom Pechom jun. štartujúcim s Mitsubishi Lancer. Bližšie informácie o podujatí, časový harmonogram rýchlostných skúšok a mapu nájdete na www.tempusrally.sk .