Japonská automobilka prispôsobovala Vitaru podmienkam na trhu módnej vlne a novým trendom. Z malého offroadu sa stalo veľké športovo úžitkové auto. Modernizácia a prechod z jednej kategórie do druhej mu neubral na schopnostiach v teréne. Táto jeseň priniesla ďalšiu modernizáciu.
BRATISLAVA. Keď v roku 1988 predstavili prvú generáciu Suzuki Vitara, konkurencia bila na poplach. Automobil s rozmanitou ponukou karosárskych verzií a kompaktnými rozmermi nemal problém preplietať sa mestom aj terénom. Už prvá Vitara mala rebrinový rám a redukčnú prevodovku. Druhá generácia nastúpila o deväť rokov neskôr s mierne upraveným názvom Grand Vitara. Obe generácie si našli spolu viac než 1,1 milióna zákazníkov. Vitaru poznajú na celom svete, od Japonska, cez Rusko, celú Európu, Indiu, až po USA.
Revolúcia
Módna vlna športovo úžitkových automobilov SUV priniesla mnohým výrobcom novú príležitosť. Zareagovalo aj Suzuki a v roku 2005 sa verejnosti predstavila druhá generácia Grand Vitary. Pojem revolúcia je na mieste, keďže novinku s predchádzajúcim modelom spájal iba názov. Auto opäť vyrástlo, pôvodné oblé línie karosérie nahradili hranatejšie tvary. Ešte dramatickejšie zmeny zaznamenala technika.
Grand Vitara prišla o tradičný podvozok tvorený rámom a tuhú zadnú nápravu v prospech jazdných vlastností na spevnených komunikáciách. Nie však na úkor pohyblivosti v teréne.
Z cesty do terénu
Výnimočnosť konštrukcie pre jazdu po asfalte aj mimo neho spočíva v riešení podlahy, ktorá je vystužená priečnymi a pozdĺžnymi profilmi simulujúcimi rám. Spolu s prídavnou redukčnou prevodovkou, stálym pohonom všetkých štyroch kolies a uzamykateľným diferenciálom prejde také terénny ako čisto offradová predchodkyňa. Zdolávanie terénnych nástrah obom karosárskym prevedeniam umožňuje veľkorysá svetlá výška - plných 200 mm, predný nájazdový uhol s hodnotou 29°, zadný 27° pre 5dv. a 36° v prípade 3dv. verzie.
|
Nová technika, viac pohodlia
Práve, keď Vitara oslavuje desiate narodeniny, prichádza aj na slovenský trh inovované prevedenie jej druhej generácie. Modernizácia sa dotkla takmer každej oblasti. Karosériu skrášľuje nový predný nárazník, vďaka ktorému narástla celková dĺžka automobilu o 30 mm na konečných 3935 (3dv.) alebo 4500 mm (5dv.). Výraznejšia maska chladiča dodáva celej prednej časti ešte dynamickejší výraz a novinkou sú aj vonkajšie spätné zrkadlá osadené bočnými smerovkami. Kozmetické úpravy v podobe nových materiálov a ovládačov, kvalitnejšej audiosústavy, či informačného displeja sa nevyhli ani interiéru.
|
Nový interiér je na míle vzdialený prvej Vitare. Zmenila sa forma, priestor a pohodlie, ale funkčnosť zostáva. |
Silnejšie motory
Omnoho významnejšia je však modernizácia techniky. Suzuki Grand Vitara dostal dve nové pohonné jednotky. Z ponuky vypadol dvojliter, ktorý nahradil modernejší štvorvalec 2,4 litra. Špičkovú motorizáciu predstavuje šesťvalec 3,2 l. Milovníci nafty sa zrejme priklonia k vznetovému agregátu 1,9 DDiS. Šesťvalcová Grand Vitara jazdí na výrazných 18-palcových ľahkozliatinových diskoch. Novinkou vo výbave je systém hill hold control umožňujúci jednoduchší rozjazd do kopca a asistent pre prudké klesanie v teréne hill descent control.