SME

Na zásoby ropy by sa podľa SŠHR mali skladať všetci motoristi

Správa štátnych hmotných rezerv chce, aby sa na budovanie núdzových zásob ropy a ropných produktov od začiatku budúceho roka, skladali všetci motoristi hradením nového poplatku v rámci konečnej ceny pohonných látok.

Správa štátnych hmotných rezerv (SŠHR) chce, aby sa na budovanie núdzových zásob ropy a ropných produktov od začiatku budúceho roka, skladali všetci motoristi hradením nového poplatku v rámci konečnej ceny pohonných látok. Podľa návrhu novely zákona o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a návrhu nariadenia vlády o určení poplatku, ktoré SŠHR predložila do pripomienkového konania, by poplatok na liter nafty, benzínu a kerozínu v budúcom roku predstavoval 50 halierov (0,0165 Euro) a na liter vykurovacieho oleja 20 halierov (0,0066 Euro).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Vybrané peniaze by mal SŠHR odvádzať predajca, ktorý by nový poplatok zakalkuloval priamo do konečnej ceny pohonných látok. SŠHR by týmto spôsobom chcela v budúcom roku získať 1,459 mld. Sk (48,43 mil. Euro), čo by podľa jej prepočtov malo stačiť na pokrytie finančných potrieb budovania ropných zásob na rok 2009.

"Požiadavka na núdzové zásoby pre rok 2009 predstavuje čiastku zhruba 1,459 mld. Sk (48,43 mil. Euro). Pre rok 2009 nie je zo štátneho rozpočtu na núdzové zásoby zabezpečené finančné krytie a v prípade nezavedenia výberu poplatku by bola požadovaná zo štátneho rozpočtu," konštatuje SŠHR.

Pre dopravcov by však takéto riešenie bolo neprijateľné. "Štát by to mal riešiť iným spôsobom a nie ďalším zvyšovaním cien pohonných látok. Už dnes je cena pohonných hmôt vysoká a neadekvátne zvyšuje náklady dopravcov v Slovenskej republike," povedal pre agentúru SITA generálny tajomník združenia cestných dopravcov Česmad Pavol Reich.

SkryťVypnúť reklamu

Doteraz sa na financovaní budovania núdzových zásob ropy a ropných produktov podieľal štát prostredníctvom štátneho rozpočtu a samotná SŠHR, podľa ktorej však pôvodný plán financovania nepočítal s takým výrazným nárastom cien ropy a ropných výrobkov, ako tomu bolo v posledných mesiacoch. Správa tak podľa dôvodovej správy k návrhu nemala na plnenie svojich záväzkov v súvislosti s budovaním zásob, teda na nákup a obmenu zásob a tiež na náklady spojené so skladovaním, dostatočné prostriedky.

"V uplynulých rokoch zo štátneho rozpočtu neboli SŠHR na tvorbu núdzových zásob prideľované potrebné finančné prostriedky. Nákup hmoty do núdzových zásob, ako i financovanie skladovania, ochraňovania a obmeny tak boli realizované najmä z mimorozpočtového účtu SŠHR, tvoreného najmä z odpredaja priemyselných a potravinárskych komodít štátnych hmotných rezerv," zdôvodňuje svoj návrh SŠHR.

SkryťVypnúť reklamu

Správa svoj návrh obhajuje tým, že navrhovaný spôsob financovania aplikuje prevažná časť krajín Európskej únie. Podľa nej ide o model financovania, ktorý nie je závislý len na verejných financiách, ale je založený na príspevku na núdzové zásoby od cieľovej skupiny, ktorá ropné výrobky spotrebúva a na druhej strane má v prípade ropnej núdze zabezpečenú ochranu štátom na zmiernenie dopadov použitím núdzových zásob.

"Krajiny, ktoré uplatňujú tento model nezápasia s nedostatkom finančných prostriedkov pre skladovanie, dopĺňanie a ochraňovanie núdzových zásob a sú ostatným členom Medzinárodnej energetickej agentúry dávané za vzor. Ako jeden z kľúčových argumentov sa uvádza transparentnosť modelu, jeho nezávislosť na verejných zdrojoch, ktoré môžu byť použité na iné priority vlády, ako aj jeho spravodlivosť, keďže ho financujú najmä tí, ktorí systém môžu v čase krízy aj najviac využívať," uvádza SŠHR.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Slovensko je povinné dobudovať a udržiavať núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov na cieľový stav 90 dní, čo je v súlade s medzinárodnými záväzkami, ktorými je Slovensko viazané.

SŠHR sa pokúšala rovnaký systém financovania tvorby núdzových zásob ropy presadiť aj minulý rok s tým, že poplatky by sa zaviedli od apríla 2008. Napokon však vláda návrh neschválila s tým, že zohnala finančné prostriedky, aby sa urobili potrebné nákupy pohonných hmôt. Minister financií Ján Počiatek vtedy pri prerokúvaní návrhu povedal, že by išlo o kvázi zvyšovanie spotrebnej dane, čo nie je cesta, ktorou by sa chcela vybrať súčasná vláda. Otázka financovania núdzových zásob sa tak však vyriešila iba pre rok 2008.

K aktuálnemu návrhu SŠHR sa ministerstvo financií zatiaľ nevyjadrilo.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 580
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 298
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 711
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 107
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 331
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 920
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 860
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 403
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Martin Šuraba: O chlapcovi, ktorý stratil zápalky XXV
  2. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  3. Daniel Bíro: Kapela Slovenská Klobása vznikla už v roku 1993. Aké boli jej začiatky? A aká je súčasnosť kapely?
  4. Jozef Foltýn: Huliak che byť už aj reprezentačný tréner
  5. Štefan Šturdzík: Dvojtvárnosť premiéra.
  6. Milan Srnka: Fico bude v Moskve v “exkluzívnej spoločnosti”
  7. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  8. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 30 019
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 784
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 23 145
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 974
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 575
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 877
  7. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 6 016
  8. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 873
  1. Věra Tepličková: Vo Vajnoroch v šírom poli...
  2. Tupou Ceruzou: Smerákov
  3. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  4. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  5. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  6. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  7. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  8. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
reklama
SkryťZatvoriť reklamu