SME
Pondelok, 15. august, 2022 | Meniny má Marcela

Na zásoby ropy by sa podľa SŠHR mali skladať všetci motoristi

Správa štátnych hmotných rezerv chce, aby sa na budovanie núdzových zásob ropy a ropných produktov od začiatku budúceho roka, skladali všetci motoristi hradením nového poplatku v rámci konečnej ceny pohonných látok.

Správa štátnych hmotných rezerv (SŠHR) chce, aby sa na budovanie núdzových zásob ropy a ropných produktov od začiatku budúceho roka, skladali všetci motoristi hradením nového poplatku v rámci konečnej ceny pohonných látok. Podľa návrhu novely zákona o núdzových zásobách ropy a ropných výrobkov a návrhu nariadenia vlády o určení poplatku, ktoré SŠHR predložila do pripomienkového konania, by poplatok na liter nafty, benzínu a kerozínu v budúcom roku predstavoval 50 halierov (0,0165 Euro) a na liter vykurovacieho oleja 20 halierov (0,0066 Euro).

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Vybrané peniaze by mal SŠHR odvádzať predajca, ktorý by nový poplatok zakalkuloval priamo do konečnej ceny pohonných látok. SŠHR by týmto spôsobom chcela v budúcom roku získať 1,459 mld. Sk (48,43 mil. Euro), čo by podľa jej prepočtov malo stačiť na pokrytie finančných potrieb budovania ropných zásob na rok 2009.

"Požiadavka na núdzové zásoby pre rok 2009 predstavuje čiastku zhruba 1,459 mld. Sk (48,43 mil. Euro). Pre rok 2009 nie je zo štátneho rozpočtu na núdzové zásoby zabezpečené finančné krytie a v prípade nezavedenia výberu poplatku by bola požadovaná zo štátneho rozpočtu," konštatuje SŠHR.

Pre dopravcov by však takéto riešenie bolo neprijateľné. "Štát by to mal riešiť iným spôsobom a nie ďalším zvyšovaním cien pohonných látok. Už dnes je cena pohonných hmôt vysoká a neadekvátne zvyšuje náklady dopravcov v Slovenskej republike," povedal pre agentúru SITA generálny tajomník združenia cestných dopravcov Česmad Pavol Reich.

SkryťVypnúť reklamu

Doteraz sa na financovaní budovania núdzových zásob ropy a ropných produktov podieľal štát prostredníctvom štátneho rozpočtu a samotná SŠHR, podľa ktorej však pôvodný plán financovania nepočítal s takým výrazným nárastom cien ropy a ropných výrobkov, ako tomu bolo v posledných mesiacoch. Správa tak podľa dôvodovej správy k návrhu nemala na plnenie svojich záväzkov v súvislosti s budovaním zásob, teda na nákup a obmenu zásob a tiež na náklady spojené so skladovaním, dostatočné prostriedky.

"V uplynulých rokoch zo štátneho rozpočtu neboli SŠHR na tvorbu núdzových zásob prideľované potrebné finančné prostriedky. Nákup hmoty do núdzových zásob, ako i financovanie skladovania, ochraňovania a obmeny tak boli realizované najmä z mimorozpočtového účtu SŠHR, tvoreného najmä z odpredaja priemyselných a potravinárskych komodít štátnych hmotných rezerv," zdôvodňuje svoj návrh SŠHR.

SkryťVypnúť reklamu

Správa svoj návrh obhajuje tým, že navrhovaný spôsob financovania aplikuje prevažná časť krajín Európskej únie. Podľa nej ide o model financovania, ktorý nie je závislý len na verejných financiách, ale je založený na príspevku na núdzové zásoby od cieľovej skupiny, ktorá ropné výrobky spotrebúva a na druhej strane má v prípade ropnej núdze zabezpečenú ochranu štátom na zmiernenie dopadov použitím núdzových zásob.

"Krajiny, ktoré uplatňujú tento model nezápasia s nedostatkom finančných prostriedkov pre skladovanie, dopĺňanie a ochraňovanie núdzových zásob a sú ostatným členom Medzinárodnej energetickej agentúry dávané za vzor. Ako jeden z kľúčových argumentov sa uvádza transparentnosť modelu, jeho nezávislosť na verejných zdrojoch, ktoré môžu byť použité na iné priority vlády, ako aj jeho spravodlivosť, keďže ho financujú najmä tí, ktorí systém môžu v čase krízy aj najviac využívať," uvádza SŠHR.

SkryťVypnúť reklamu

Slovensko je povinné dobudovať a udržiavať núdzové zásoby ropy a ropných výrobkov na cieľový stav 90 dní, čo je v súlade s medzinárodnými záväzkami, ktorými je Slovensko viazané.

SŠHR sa pokúšala rovnaký systém financovania tvorby núdzových zásob ropy presadiť aj minulý rok s tým, že poplatky by sa zaviedli od apríla 2008. Napokon však vláda návrh neschválila s tým, že zohnala finančné prostriedky, aby sa urobili potrebné nákupy pohonných hmôt. Minister financií Ján Počiatek vtedy pri prerokúvaní návrhu povedal, že by išlo o kvázi zvyšovanie spotrebnej dane, čo nie je cesta, ktorou by sa chcela vybrať súčasná vláda. Otázka financovania núdzových zásob sa tak však vyriešila iba pre rok 2008.

K aktuálnemu návrhu SŠHR sa ministerstvo financií zatiaľ nevyjadrilo.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  2. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  3. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur
  5. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku
  6. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky
  7. Prehľad a automatizácia
  8. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné
  1. Po rokoch cichosci richtuju v Raslavicoch slavnosci
  2. Nie som superman, ale viem, že Prešov má na to byť supermestom.
  3. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane
  4. Energetici prinavrátia Pečnianskemu lesu pôvodnú biodiverzitu
  5. Z vývoja paliva pre Formulu 1 ťažia aj bežní vodiči
  6. Trenčín potrebuje nový impulz!
  7. Shell: So znižovaním emisií to myslíme vážne
  8. Sezóna slovenského ovocia je v plnom prúde
  1. Domčeky trulli mali byť dočasným bývaním v snahe neplatiť dane 20 381
  2. Kam príde, tam vypredá. Nitran vymýšľal vlastný cider dva roky 15 592
  3. Najbohatšie mesto v stredoveku, divoký západ na Slovensku 13 507
  4. Kupón na cestu do Thajska, USA a Vietnamu so zľavou 888 eur 7 740
  5. 100 ovocných druhov, ktoré u nás dokážeme pestovať 3 838
  6. Dráčik nepúta príbehom, ale perlami ducha 2 585
  7. Odomknite si články na mobile a počítači. Stačí jedno predplatné 2 226
  8. Pláže Dominikánskej republiky kraľujú medzi najlepšími na svete 2 129
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Jesenná vlna by už nemala zaplniť nemocnice.

Hlavný hygienik nepredpokladá zavedenie celoplošných opatrení.


11. aug
K1 Attack lákala na svoje autá aj na autosalónoch.

K-1 Attack bol fenoménom. Ale len krátko.


4 h
Nataša Holinová

Ficovci opomenuli jednu zásadnú vec, lebo sa im nehodí do krámu.


10 h
Ranný brífing SME

Prečítajte si najdôležitejšie správy.


3 h

Blogy SME

  1. Tereza Krajčová: Severné Poľsko: Očarujúci Gdansk, piesočné pláže Sopotu a moderná Gdyňa
  2. Jozef Sitko: Tajomstvo môjho dlhého veku (2.)
  3. Ján Serbák: Nová adrenalínová atrakcia na tyrkysovom jazierku v lome Beňatina
  4. Irena Šimuneková: Na výlet s deťmi - Jánošíkove diery, Terchovské srdce
  5. Marian Nanias: Jadrová energia - Múdrosť je viac ako hrubá sila.
  6. Peter Remeň: Vodná nádrž Čierny Váh (horná)
  7. Štefan Vidlár: Volebňí SaS
  8. Peter Lacina: Pozemský raj na Podšípe
  1. Věra Tepličková: A to je koniec, vážení! Čaká nás už len zima, hlad a beznádej... Ak nezasiahne Matovič... 63 778
  2. Jozef Drahovský: Priechod na druhý svet je v Bratislave 14 970
  3. Post Bellum SK: Dovolenka v Juhoslávii ako príležitosť na emigráciu 8 890
  4. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu. 5 803
  5. Ján Šeďo: Očovčania majú do zajtra hladovku, obchod "stráži" medveď ! 5 682
  6. Tomáš Harustiak: Kto šetrí ma za tri / Ako vyžiť z minimálnej mzdy ? / Dá sa vyžiť z minimálnej mzdy ? / Prečo Slováci nemajú peniaze / Ako vyžiť z dôchodku / 4 885
  7. Milan Pilip: Čaká nás rozvrat spoločnosti ak nezasiahneme proti konšpirátorom 4 732
  8. Peter Gregor: Cena slobody sa vždy počíta iba v stratených ľudských životoch. 3 501
  1. Monika Nagyova: Moja babka zažila kvôli podvodníkom trýznivé minúty, ktoré by neželala nikomu.
  2. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 45. - Arktída - Posledná plavba lode Karluk 3/3 - Návrat do civilizácie, 1914
  3. Jiří Ščobák: Kde dnes môžeme ušetriť? Znížiť spotrebu a náklady?
  4. Jiří Ščobák: Proč bychom si měli zapamatovat jméno Anna Chadimová? Co nám po ní zůstalo?
  5. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Ružinovská televízia - pod kontrolou politikov
  6. Jiří Ščobák: Krásne a zaujímavé historické poistné zmluvy: Existovala aj čisto slovenská poisťovňa? A čo bola „zmluva odvážna“?
  7. Monika Nagyova: O žene, ktorá milovala rúško
  8. Martina Hilbertová: Márnivé dcéry z Bratislavy: Novomestská parkovacia: Firma bez kontroly, ktorá nepodnikala, iba míňala
SkryťZatvoriť reklamu