SME
Nedeľa, 26. január, 2020 | Meniny má Tamara

Peugeot 908 HY ušetrí prebytočnú energiu. Je to hybrid

Hybridný systém má za úlohu pomáhať pri extrémnom brzdení, ktoré je v pretekoch prakticky pred každou zákrutou. Podľa výpočtov takéto pretekárske auto na jednom okruhu strávi 20 až 30 sekúnd brzdením. Hybridný systém usporí litre paliva.

Peugeot tvrdí, že úspora paliva  sa pohybuje  okolo piatich percent.Peugeot tvrdí, že úspora paliva sa pohybuje okolo piatich percent.(Zdroj: Peugeot Sport)

SILVERSTONE, BRATISLAVA. Vytrvalostné preteky série Le Mans sa stali nástrojom prezentácie úspory energie. V kontexte vytrvalostných jázd nejde iba o marketingový ťah, ale tiež o cielenú úsporu paliva, zníženie počtu tankovaní a lepšie využívanie vzniknutej kinetickej energie. Efekt úspory paliva a energie sa pri niekoľkohodinových až celodenných pretekoch stihne prejaviť.

Prvý krok urobilo Audi predstavením špeciálu R10 TDI s naftovým motorom. Potom prišiel Peugeot s naftovým modelom 908 HDi FAP. Francúzsky lev sa s pozíciou druhého v poradí a vo výsledkovej listine nezmieri a robí ďalší krok vpred. Na okruhu v Silverstone jazdilo prvé hybridné auto tejto kategórie.

Fanúšikovia vytrvalostných pretekov sa budú musieť zmieriť s tým, že v dohľadnom čase budú okrem „hrkajúcich" dieselov jazdiť aj hybridy. Homologácia a úprava pravidiel zrejme nenechá na seba dlho čakať, pretože vo vytrvalostných pretekoch už jazdili limuzíny Lexus s hybridným pohonom. Automobilová federácia FIA musí starostlivo zvážiť ako stanoví pravidlá, pretože už teraz sa benzínové autá cítia v nevýhode voči dieselovým.

Klasický hybrid

Peugeot siahol po osvedčenej kombinácii spaľovacieho motora, elektromotora a batérií. Naftový dvanásťvalec s výkonom 515 kW (700 koní) nemá klasický štartér ale elektromotor, ktorý funguje ako generátor, motor aj štartér. K výkonu naftového motora pribudlo ďalších 60 elektrických kilowattov (81 koní). Navýšený výkon je v podstate kompenzácia nárastu hmotnosti o 45 kilogramov.

Brzdenie do zásoby

Hybridný systém má za úlohu pomáhať pri extrémnom brzdení, ktoré je v pretekoch prakticky pred každou zákrutou. Podľa výpočtov takéto pretekárske auto na jednom okruhu strávi 20 až 30 sekúnd brzdením. Zabrzdená kinetická energia sa už nemení iba na teplo rozžeravených brzdových kotúčov ale sa cez generátor ukladá do batérií v podobe elektrickej energie.

Zložitá elektronika dokáže zaťažiť generátor tak, že vyvinie veľkú brzdnú silu. Získaná elektrická energia sa uchováva v 600 litium-ionových článkoch uložených do 10 batérií. Športový špeciál potom prechádza cez boxy na elektrický pohon. Rovnako z boxov vychádza na elektrický pohon. Priamo na dráhe môže elektromotor sekundovať pri zrýchlení. Prácu hybridného systému riadi conventor uložený v zadnej časti pod ľavou stranou krídla.

Koľko usporia?

Peugeot tvrdí, že úspora paliva sa pohybuje okolo piatich percent. Vo vytrvalostných pretekoch Le Mans prejdú najrýchlejšie autá za 24 hodín okolo 5000 kilometrov a spotrebujú približne 2000 litrov paliva. S hybridom môžu ušetriť približne 100 litrov. Ak všetko dobre pôjde, už budúci rok bude hybridná verzia nasadená do pretekov série Le Mans. Jedinou prekážkou je úprava súťažných pravidiel.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  3. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  4. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  5. Česko-Slovenský ples sa blíži, v predaji sú posledné vstupenky
  6. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy
  7. Ako budeme jesť v roku 2020? Letí výstrednosť aj ekológia
  8. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých
  9. Prichádza nová doba: firmy, ktoré riešia spoločenské problémy
  10. Viete, prečo sú dôležité ekologické predajne?
  1. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte
  2. Košičan Erik Ňarjaš vyzve do tanca parlament!
  3. Úrazy v zimnom období sú častou príčinou práceneschopnosti
  4. Natankujete len za 1 euro. OMV otvára novú čerpačku
  5. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku?
  6. Rádio Košice počúva každý tretí Košičan
  7. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne
  8. Šperk, ktorý sa neodkladá do šperkovnice
  9. Hlavným partnerom súťaže Podnikateľka Slovenska sa stala BILLA
  10. Kúpeľný park Kováčová spustil predaj nových pozemkov
  1. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 12 542
  2. First moment Turecko: Deväť hotelov len pre dospelých 12 192
  3. Slovenský magazín čítajú v 83 krajinách sveta. Viete, o čom je? 10 170
  4. Na otočku či pár dní. Tieto výlety za hranice zvládnete hocikedy 9 606
  5. Stredné školy: Kam a kedy poslať prihlášku? 8 988
  6. Takto by ste sa mali správať v horách, radí horský záchranár 8 931
  7. Zimná dovolenka: Doprajte si slnko a pohodu v Egypte 8 769
  8. Fixný výnos teraz až do 8 % ročne 8 136
  9. Obraz, ktorý chceli komunisti do každého bytu, ide na kreditky 7 299
  10. Tipy od sprievodkyne: Magický Marakéš vás očarí svojimi vôňami 7 181

Hlavné správy zo Sme.sk

Stĺpček Petra Schutza

Lunter a Lunter by mali žiadať o pardon

O probléme s kotlebovskými dodatkami vedeli dosť dlho.

Peter Schutz
Dobré ráno

Dobré ráno: Bödör stratil pamäť, prokurátor to chce preveriť

Čo sa udialo na súde s vrahmi Kuciaka a Kušnírovej.

Podcast Dobré Ráno.
Kobe Bryant.
AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Umierajúci chlapec márne prosí o pomoc. Putin Váňu nepočuje

Rodinu so vzácnym genetickým ochorením označili za zdravú. Aby ušetrili.

Prezident Vladimir Putin v sprievode ministerky zdravotníctva si trasie ruku s pacientom, ktorý sa stal obeťou teroristického útoku vo Volgograde v roku 2014. Pre obete ruského zdravotníctva si čas nenašiel.

Neprehliadnite tiež

Zo Smartu je šikovný elektromobil (prvá jazda)

Auto dostalo aplikáciu na zmeranie nákupu.

Smart EQ Forfour

Opel Corsa sa už v Nemecku legitimuje francúzskym pasom (test)

Segment malých áut má ďalšieho kvalitného zástupcu.

Opel Corsa GS-Line

LADA v Európe končí a sťahuje sa späť do Ruska

Dôvodom sú príliš prísne emisné limity.

Seat Arona CNG