SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Peugeot 908 HY ušetrí prebytočnú energiu. Je to hybrid

Hybridný systém má za úlohu pomáhať pri extrémnom brzdení, ktoré je v pretekoch prakticky pred každou zákrutou. Podľa výpočtov takéto pretekárske auto na jednom okruhu strávi 20 až 30 sekúnd brzdením. Hybridný systém usporí litre paliva.

Peugeot tvrdí, že úspora paliva  sa pohybuje  okolo piatich percent.Peugeot tvrdí, že úspora paliva sa pohybuje okolo piatich percent. (Zdroj: Peugeot Sport)

SILVERSTONE, BRATISLAVA. Vytrvalostné preteky série Le Mans sa stali nástrojom prezentácie úspory energie. V kontexte vytrvalostných jázd nejde iba o marketingový ťah, ale tiež o cielenú úsporu paliva, zníženie počtu tankovaní a lepšie využívanie vzniknutej kinetickej energie. Efekt úspory paliva a energie sa pri niekoľkohodinových až celodenných pretekoch stihne prejaviť.

Prvý krok urobilo Audi predstavením špeciálu R10 TDI s naftovým motorom. Potom prišiel Peugeot s naftovým modelom 908 HDi FAP. Francúzsky lev sa s pozíciou druhého v poradí a vo výsledkovej listine nezmieri a robí ďalší krok vpred. Na okruhu v Silverstone jazdilo prvé hybridné auto tejto kategórie.

Fanúšikovia vytrvalostných pretekov sa budú musieť zmieriť s tým, že v dohľadnom čase budú okrem „hrkajúcich" dieselov jazdiť aj hybridy. Homologácia a úprava pravidiel zrejme nenechá na seba dlho čakať, pretože vo vytrvalostných pretekoch už jazdili limuzíny Lexus s hybridným pohonom. Automobilová federácia FIA musí starostlivo zvážiť ako stanoví pravidlá, pretože už teraz sa benzínové autá cítia v nevýhode voči dieselovým.

Klasický hybrid

Peugeot siahol po osvedčenej kombinácii spaľovacieho motora, elektromotora a batérií. Naftový dvanásťvalec s výkonom 515 kW (700 koní) nemá klasický štartér ale elektromotor, ktorý funguje ako generátor, motor aj štartér. K výkonu naftového motora pribudlo ďalších 60 elektrických kilowattov (81 koní). Navýšený výkon je v podstate kompenzácia nárastu hmotnosti o 45 kilogramov.

Brzdenie do zásoby

Hybridný systém má za úlohu pomáhať pri extrémnom brzdení, ktoré je v pretekoch prakticky pred každou zákrutou. Podľa výpočtov takéto pretekárske auto na jednom okruhu strávi 20 až 30 sekúnd brzdením. Zabrzdená kinetická energia sa už nemení iba na teplo rozžeravených brzdových kotúčov ale sa cez generátor ukladá do batérií v podobe elektrickej energie.

Zložitá elektronika dokáže zaťažiť generátor tak, že vyvinie veľkú brzdnú silu. Získaná elektrická energia sa uchováva v 600 litium-ionových článkoch uložených do 10 batérií. Športový špeciál potom prechádza cez boxy na elektrický pohon. Rovnako z boxov vychádza na elektrický pohon. Priamo na dráhe môže elektromotor sekundovať pri zrýchlení. Prácu hybridného systému riadi conventor uložený v zadnej časti pod ľavou stranou krídla.

Koľko usporia?

Peugeot tvrdí, že úspora paliva sa pohybuje okolo piatich percent. Vo vytrvalostných pretekoch Le Mans prejdú najrýchlejšie autá za 24 hodín okolo 5000 kilometrov a spotrebujú približne 2000 litrov paliva. S hybridom môžu ušetriť približne 100 litrov. Ak všetko dobre pôjde, už budúci rok bude hybridná verzia nasadená do pretekov série Le Mans. Jedinou prekážkou je úprava súťažných pravidiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  2. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  9. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 201
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 425
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 341
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 165
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 991
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 923
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 193
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 906
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 705
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 593
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

22. jan

O klíme si kladieme falošné otázky.

22. jan
Policajti blokujú demonštrantov počas protestu proti väzneniu ruského opozičného lídra Alexeja Navaľného v Jekaterinburgu.

Rusi demonštrovali proti Putinovmu režimu.

5 h
Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

9 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

14 h
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan