SME

Peugeot 908 HY ušetrí prebytočnú energiu. Je to hybrid

Hybridný systém má za úlohu pomáhať pri extrémnom brzdení, ktoré je v pretekoch prakticky pred každou zákrutou. Podľa výpočtov takéto pretekárske auto na jednom okruhu strávi 20 až 30 sekúnd brzdením. Hybridný systém usporí litre paliva.

Peugeot tvrdí, že úspora paliva  sa pohybuje  okolo piatich percent.Peugeot tvrdí, že úspora paliva sa pohybuje okolo piatich percent. (Zdroj: Peugeot Sport)

SILVERSTONE, BRATISLAVA. Vytrvalostné preteky série Le Mans sa stali nástrojom prezentácie úspory energie. V kontexte vytrvalostných jázd nejde iba o marketingový ťah, ale tiež o cielenú úsporu paliva, zníženie počtu tankovaní a lepšie využívanie vzniknutej kinetickej energie. Efekt úspory paliva a energie sa pri niekoľkohodinových až celodenných pretekoch stihne prejaviť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Prvý krok urobilo Audi predstavením špeciálu R10 TDI s naftovým motorom. Potom prišiel Peugeot s naftovým modelom 908 HDi FAP. Francúzsky lev sa s pozíciou druhého v poradí a vo výsledkovej listine nezmieri a robí ďalší krok vpred. Na okruhu v Silverstone jazdilo prvé hybridné auto tejto kategórie.

SkryťVypnúť reklamu

Fanúšikovia vytrvalostných pretekov sa budú musieť zmieriť s tým, že v dohľadnom čase budú okrem „hrkajúcich" dieselov jazdiť aj hybridy. Homologácia a úprava pravidiel zrejme nenechá na seba dlho čakať, pretože vo vytrvalostných pretekoch už jazdili limuzíny Lexus s hybridným pohonom. Automobilová federácia FIA musí starostlivo zvážiť ako stanoví pravidlá, pretože už teraz sa benzínové autá cítia v nevýhode voči dieselovým.

Klasický hybrid

Peugeot siahol po osvedčenej kombinácii spaľovacieho motora, elektromotora a batérií. Naftový dvanásťvalec s výkonom 515 kW (700 koní) nemá klasický štartér ale elektromotor, ktorý funguje ako generátor, motor aj štartér. K výkonu naftového motora pribudlo ďalších 60 elektrických kilowattov (81 koní). Navýšený výkon je v podstate kompenzácia nárastu hmotnosti o 45 kilogramov.

SkryťVypnúť reklamu

Brzdenie do zásoby

Hybridný systém má za úlohu pomáhať pri extrémnom brzdení, ktoré je v pretekoch prakticky pred každou zákrutou. Podľa výpočtov takéto pretekárske auto na jednom okruhu strávi 20 až 30 sekúnd brzdením. Zabrzdená kinetická energia sa už nemení iba na teplo rozžeravených brzdových kotúčov ale sa cez generátor ukladá do batérií v podobe elektrickej energie.

Zložitá elektronika dokáže zaťažiť generátor tak, že vyvinie veľkú brzdnú silu. Získaná elektrická energia sa uchováva v 600 litium-ionových článkoch uložených do 10 batérií. Športový špeciál potom prechádza cez boxy na elektrický pohon. Rovnako z boxov vychádza na elektrický pohon. Priamo na dráhe môže elektromotor sekundovať pri zrýchlení. Prácu hybridného systému riadi conventor uložený v zadnej časti pod ľavou stranou krídla.

SkryťVypnúť reklamu

Koľko usporia?

Peugeot tvrdí, že úspora paliva sa pohybuje okolo piatich percent. Vo vytrvalostných pretekoch Le Mans prejdú najrýchlejšie autá za 24 hodín okolo 5000 kilometrov a spotrebujú približne 2000 litrov paliva. S hybridom môžu ušetriť približne 100 litrov. Ak všetko dobre pôjde, už budúci rok bude hybridná verzia nasadená do pretekov série Le Mans. Jedinou prekážkou je úprava súťažných pravidiel.

Autor: Peugeot Sport

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  5. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  6. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  7. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  8. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 525
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 187
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 701
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 3 843
  5. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 981
  6. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 2 716
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 791
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 484
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Jozef Stasík: Čakáme na nové elity. Nie, ani tie nás nespasia.
  2. Viktor Pamula: Ako sa minister obrany ministrom zdravotníctva stal
  3. Miroslav Ferkl: Na máji záleží
  4. Viktor Pamula: Samosprávy môžu prísť o eurofondy
  5. Radoslav Záhumenský: Rozhľadňa Kamenec: Nový výhľadový skvost nad kopanicami, ktorý si zamilujete
  6. Pavol Kéri: Dole krásna jar a hore zima ako za dávnych čias
  7. Zdravotní Klauni: Smiech, ktorý si dáva načas
  8. Jozef Pivarník: Národný kŕdeľ v tieni extrémizmu: Daniel Bombic alias Danny Kollár a jeho vládna ochrana
  1. Natália Milanová: Ministerstvo kultúry minulo 170 000 eur na neexistujúce múzeum 31 424
  2. Věra Tepličková: Zdá sa, že Slovensko zasa príde o jednu úžasnú, krásnu a múdru ženu 25 654
  3. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície? 22 530
  4. Michael Achberger: Jogurty pod lupou: Pravda, ktorú vám výrobcovia radšej nepovedia 10 847
  5. Miroslav Ferkl: Ficove priznanie 7 556
  6. Viktor Pamula: Ako predseda Jednoty Dôchodcov Slovenska do Spišskej prišiel 6 198
  7. Ján Šeďo: Tatranské železnice opätovne prekvapujú, alebo ani nie ? 5 869
  8. Jolana Čuláková: V sobotu zabalzamované telo uložili do hrobu a v nedeľu muž nevstal z mŕtvych 5 803
  1. Tupou Ceruzou: Smerákov
  2. Radko Mačuha: Nie, Putin nás neoslobodil a netreba mu ďakovať.
  3. Marcel Rebro: Robert Fico: do Londýna neletím, lebo na britského premiéra nemám čas!
  4. Karol Galek: Ficova pomsta – drahé energie pre voličov opozície?
  5. Věra Tepličková: Logika nepustí alebo Prečo je Eštok ministrom vnútra?
  6. Věra Tepličková: Je čas na kázne
  7. Pavel Macko: Analýza: Je na dosah trvalý a spravodlivý mier?
  8. Věra Tepličková: Kvíz: Ako poznáte naše koaličné politické špičky (súčasné i bývalé)?
SkryťZatvoriť reklamu