Peugeot 908 HY ušetrí prebytočnú energiu. Je to hybrid

Hybridný systém má za úlohu pomáhať pri extrémnom brzdení, ktoré je v pretekoch prakticky pred každou zákrutou. Podľa výpočtov takéto pretekárske auto na jednom okruhu strávi 20 až 30 sekúnd brzdením. Hybridný systém usporí litre paliva.

Peugeot tvrdí, že úspora paliva sa pohybuje okolo piatich percent.(Zdroj: Peugeot Sport)

SILVERSTONE, BRATISLAVA. Vytrvalostné preteky série Le Mans sa stali nástrojom prezentácie úspory energie. V kontexte vytrvalostných jázd nejde iba o marketingový ťah, ale tiež o cielenú úsporu paliva, zníženie počtu tankovaní a lepšie využívanie vzniknutej kinetickej energie. Efekt úspory paliva a energie sa pri niekoľkohodinových až celodenných pretekoch stihne prejaviť.

Prvý krok urobilo Audi predstavením špeciálu R10 TDI s naftovým motorom. Potom prišiel Peugeot s naftovým modelom 908 HDi FAP. Francúzsky lev sa s pozíciou druhého v poradí a vo výsledkovej listine nezmieri a robí ďalší krok vpred. Na okruhu v Silverstone jazdilo prvé hybridné auto tejto kategórie.

Fanúšikovia vytrvalostných pretekov sa budú musieť zmieriť s tým, že v dohľadnom čase budú okrem „hrkajúcich" dieselov jazdiť aj hybridy. Homologácia a úprava pravidiel zrejme nenechá na seba dlho čakať, pretože vo vytrvalostných pretekoch už jazdili limuzíny Lexus s hybridným pohonom. Automobilová federácia FIA musí starostlivo zvážiť ako stanoví pravidlá, pretože už teraz sa benzínové autá cítia v nevýhode voči dieselovým.

Klasický hybrid

Peugeot siahol po osvedčenej kombinácii spaľovacieho motora, elektromotora a batérií. Naftový dvanásťvalec s výkonom 515 kW (700 koní) nemá klasický štartér ale elektromotor, ktorý funguje ako generátor, motor aj štartér. K výkonu naftového motora pribudlo ďalších 60 elektrických kilowattov (81 koní). Navýšený výkon je v podstate kompenzácia nárastu hmotnosti o 45 kilogramov.

Brzdenie do zásoby

Hybridný systém má za úlohu pomáhať pri extrémnom brzdení, ktoré je v pretekoch prakticky pred každou zákrutou. Podľa výpočtov takéto pretekárske auto na jednom okruhu strávi 20 až 30 sekúnd brzdením. Zabrzdená kinetická energia sa už nemení iba na teplo rozžeravených brzdových kotúčov ale sa cez generátor ukladá do batérií v podobe elektrickej energie.

Zložitá elektronika dokáže zaťažiť generátor tak, že vyvinie veľkú brzdnú silu. Získaná elektrická energia sa uchováva v 600 litium-ionových článkoch uložených do 10 batérií. Športový špeciál potom prechádza cez boxy na elektrický pohon. Rovnako z boxov vychádza na elektrický pohon. Priamo na dráhe môže elektromotor sekundovať pri zrýchlení. Prácu hybridného systému riadi conventor uložený v zadnej časti pod ľavou stranou krídla.

Koľko usporia?

Peugeot tvrdí, že úspora paliva sa pohybuje okolo piatich percent. Vo vytrvalostných pretekoch Le Mans prejdú najrýchlejšie autá za 24 hodín okolo 5000 kilometrov a spotrebujú približne 2000 litrov paliva. S hybridom môžu ušetriť približne 100 litrov. Ak všetko dobre pôjde, už budúci rok bude hybridná verzia nasadená do pretekov série Le Mans. Jedinou prekážkou je úprava súťažných pravidiel.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  2. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  3. Kreditná karta – áno alebo nie
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  2. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  3. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  4. Kreditná karta – áno alebo nie
  5. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  6. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  8. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  9. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  10. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 31 994
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 23 444
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 17 894
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 17 299
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 11 872
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 438
  7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 6 190
  8. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 5 658
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 5 265
  10. Sú bolesti kĺbov dôvodom, že nemôžete v živote robiť čo chcete? 3 055

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Aktivitou v parlamente nesrší, politickú budúcnosť má Kaliňák už spečatenú

V Smere je stále veľmi silný, hovorí o Robertovi Kaliňákovi politológ.

Komentár Zuzany Kepplovej

Všetci sú napojení na všetkých. Aj farmári na slušných

Protestujúci sa učia jeden od druhého. No a čo?

Neprehliadnite tiež

Audi A1 narástlo na veľkosť Pola. Dieselový motor už nedostane

Digitálne budíky na prístrojovej doske ponúkne už v základe.

Dopravu v Bratislave a okolí komplikuje viacero nehôd a kolóny

Situáciu môže skomplikovať aj jazda protestujúcich farmárov na traktoroch.

Čo kúpiť: Volkswagen Golf alebo konkurenciu?

V Európe je najpredávanejší Volkswagen Golf. Na Slovensku ho predbehla Škoda Octavia.

Servis klimatizácie: Z akých úkonov pozostáva?

Klimatizáciu treba zapínať pravidelne a vypínať predčasne.