SME
Sobota, 24. október, 2020 | Meniny má KvetoslavaKrížovkyKrížovky

Peugeot 908 HY ušetrí prebytočnú energiu. Je to hybrid

Hybridný systém má za úlohu pomáhať pri extrémnom brzdení, ktoré je v pretekoch prakticky pred každou zákrutou. Podľa výpočtov takéto pretekárske auto na jednom okruhu strávi 20 až 30 sekúnd brzdením. Hybridný systém usporí litre paliva.

Peugeot tvrdí, že úspora paliva  sa pohybuje  okolo piatich percent.Peugeot tvrdí, že úspora paliva sa pohybuje okolo piatich percent. (Zdroj: Peugeot Sport)

SILVERSTONE, BRATISLAVA. Vytrvalostné preteky série Le Mans sa stali nástrojom prezentácie úspory energie. V kontexte vytrvalostných jázd nejde iba o marketingový ťah, ale tiež o cielenú úsporu paliva, zníženie počtu tankovaní a lepšie využívanie vzniknutej kinetickej energie. Efekt úspory paliva a energie sa pri niekoľkohodinových až celodenných pretekoch stihne prejaviť.

Prvý krok urobilo Audi predstavením špeciálu R10 TDI s naftovým motorom. Potom prišiel Peugeot s naftovým modelom 908 HDi FAP. Francúzsky lev sa s pozíciou druhého v poradí a vo výsledkovej listine nezmieri a robí ďalší krok vpred. Na okruhu v Silverstone jazdilo prvé hybridné auto tejto kategórie.

Fanúšikovia vytrvalostných pretekov sa budú musieť zmieriť s tým, že v dohľadnom čase budú okrem „hrkajúcich" dieselov jazdiť aj hybridy. Homologácia a úprava pravidiel zrejme nenechá na seba dlho čakať, pretože vo vytrvalostných pretekoch už jazdili limuzíny Lexus s hybridným pohonom. Automobilová federácia FIA musí starostlivo zvážiť ako stanoví pravidlá, pretože už teraz sa benzínové autá cítia v nevýhode voči dieselovým.

Klasický hybrid

Peugeot siahol po osvedčenej kombinácii spaľovacieho motora, elektromotora a batérií. Naftový dvanásťvalec s výkonom 515 kW (700 koní) nemá klasický štartér ale elektromotor, ktorý funguje ako generátor, motor aj štartér. K výkonu naftového motora pribudlo ďalších 60 elektrických kilowattov (81 koní). Navýšený výkon je v podstate kompenzácia nárastu hmotnosti o 45 kilogramov.

Brzdenie do zásoby

Hybridný systém má za úlohu pomáhať pri extrémnom brzdení, ktoré je v pretekoch prakticky pred každou zákrutou. Podľa výpočtov takéto pretekárske auto na jednom okruhu strávi 20 až 30 sekúnd brzdením. Zabrzdená kinetická energia sa už nemení iba na teplo rozžeravených brzdových kotúčov ale sa cez generátor ukladá do batérií v podobe elektrickej energie.

Zložitá elektronika dokáže zaťažiť generátor tak, že vyvinie veľkú brzdnú silu. Získaná elektrická energia sa uchováva v 600 litium-ionových článkoch uložených do 10 batérií. Športový špeciál potom prechádza cez boxy na elektrický pohon. Rovnako z boxov vychádza na elektrický pohon. Priamo na dráhe môže elektromotor sekundovať pri zrýchlení. Prácu hybridného systému riadi conventor uložený v zadnej časti pod ľavou stranou krídla.

Koľko usporia?

Peugeot tvrdí, že úspora paliva sa pohybuje okolo piatich percent. Vo vytrvalostných pretekoch Le Mans prejdú najrýchlejšie autá za 24 hodín okolo 5000 kilometrov a spotrebujú približne 2000 litrov paliva. S hybridom môžu ušetriť približne 100 litrov. Ak všetko dobre pôjde, už budúci rok bude hybridná verzia nasadená do pretekov série Le Mans. Jedinou prekážkou je úprava súťažných pravidiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Vitajte v postapokalyptickom svete
  2. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  3. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  4. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  7. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  8. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  9. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  2. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  3. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  4. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  5. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  6. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  7. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  8. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  9. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  10. 5 vecí, ktoré definujú prémiové bývanie
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 17 015
  2. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 912
  3. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 018
  4. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 015
  5. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 11 878
  6. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 10 695
  7. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 10 385
  8. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 663
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 566
  10. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 9 537
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Hrozby zabrali, ľudia prišli. Oravčania stáli v radoch už pred testovaním

Tri a pol percentu doteraz testovaných odhalili nákazu.

Čakanie na testovanie na Orave.
Hornádska ulica v Krompachoch v piatok 10. apríla.

Život na Slovensku sa opäť obmedzuje, začína sa miernejší lockdown (prehľad)

Zákaz vychádzania sa netýka cesty do práce, na Orave a v Bardejove treba aj test.

Ilustračné foto.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.