Pri odbočovaní sme egoisti

Veľa zbytočných nehôd spôsobujú zlozvyky pri odbočovaní z hlavných ciest a pripájaní sa na diaľnicu. Zapnutá smerovka ešte neznamená bezproblémové odbočenie.

Plynulé odbočenie z hlavného ťahu si vyžaduje zapojenie všetkých zručností vodiča. Zapnúť smerovku, súčasne spomaliť, podradiť na nižší rýchlostný stupeň a ak nič nejde, svižne odbočiť. Existujú miesta, kde môže byť odbočujúce auto v strede cesty a oba pr(Zdroj: autor)

Veľa zbytočných nehôd spôsobujú zlozvyky pri odbočovaní z hlavných ciest a pripájaní sa na diaľnicu. Zapnutá smerovka ešte neznamená bezproblémové odbočenie, lebo vodiči vidia iba svoj záujem bez ohľadu na ostatných. Na diaľnici komplikujú dopravu krátke pripájacie pruhy a zlý spôsob jazdy.

BREZNO, BRATISLAVA. V tradičnej pondelkovej kolóne odchádzame z Nitry do Zlatých Moraviec. V kritickej nehodovej lokalite, pri odbočke do Jelenca, kolóna prudko brzdí. Dym z pneumatík každodennú kritickú situáciu ešte zhoršuje.

Vodič modrej Octavie odbočoval z hlavného ťahu cez protismer doľava. Zostal stáť v strede svojho pruhu, neposunul sa do stredu a čakal kým prejde vzdialené auto v protismere. Autá za ním nemali kadiaľ prejsť, lebo cesta je úzka a krajnica nerozšírená. Všetko mohlo byť inak, keby odbočovanie signalizoval skôr, posunul sa do stredu cesty a nečakal zbytočne na vzdialené auto v protismere.

Zlepšenie v nedohľadne

Miesta častých vážnych nehôd sú polícii a správcom ciest dôverne známe. Mnohé z nich sú práve na križovatkách hlavných ciest prvej triedy s vedľajšími cestami. Nie všade je možné nahradiť klasickú križovatku kruhovým objazdom a konštrukčné zmeny trvajú dlhé roky.

Na starých cestách a pri stúpajúcej intenzite dopravy nestačí k bezproblémovému odbočeniu zapnúť smerovku a dať prednosť. Vodič by mal reagovať rýchlo, svižne a s ohľadom na dopravu okolo seba. Porušenie osemnásteho paragrafu o správnom odbočovaní patrí medzi desať najčastejších príčin nehôd.

Nechajte voľný pruh

Každé odbočenie cez protismer na inú cestu spôsobuje spomalenie premávky. Veľa vodičov zabúda na prvú a základnú povinnosť pri odbočovaní a to, dať zavčasu svoj úmysel najavo vodičom v protismere, aj za sebou. Smerovku treba zapnúť skôr alebo minimálne súčasne so znižovaním rýchlosti.

Na pomalé odbočenie doprava alebo doľava má každý vodič plné právo, ale v záujme bezpečnosti by mal urobiť manéver čo najrýchlejšie a zbytočne nestáť na hlavnej ceste v strede pruhu. Odbočujúci doľava sa čo najviac priblíži k stredovej čiare v prípade, že nejde nič v protismere aj tam. Potom čo najrýchlejšie odísť a nestáť zbytočne v strede cesty.

 

Pomalé reakcie

Mnohí si zastanú, zaradia jednotku a až potom sa pohnú doľava, pritom v protismere nič nejde. Vodiči v krajinách s hustou dopravou si už zvykli odbočovať svižne a bez prestojov. Keď dajú svoj úmysel zavčasu najavo, ostatní ich tolerujú. To isté platí o odbočovaní vpravo, ktoré má byť o to plynulejšie, že netreba prihliadať na protismer.

Pri dnešných preplnených cestách je odbočovanie z hlavného ťahu skomplikovaním situácie. Ak vodič odbočujúceho auta zastaví celú kolónu, zbytočne tak vytvorí množstvo rizikových situácií. Preto vždy pri odbočovaní z hlavného ťahu treba zavčasu na svoj úmysel upozorniť a pokiaľ je to možné, urobiť manéver čo najplynulejšie.

Krátke pripájacie pruhy

Časté kolapsy na diaľnici vznikajú v blízkosti pripájacích pruhov. Za situáciu môžu šoféri, ale tiež stav našich diaľnic. Pripájacie pruhy sú krátke aj tam, kde by mohli byť dlhšie. Národná diaľničná spoločnosť stavia nové diaľnice podľa slovenských noriem a tomu zodpovedajú parametre pripájacích a odbočovacích pruhov na diaľniciach. Staré úseky sú dnes nepostačujúce a zodpovedali dobe, kedy boli postavené „Keď sa tie diaľnice stavali, jazdilo po nich päť áut a z toho bol jeden Trabant,“ povedal Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

Rekonštrukcia starých a krátkych výjazdov z odpočívadiel nie je v pláne. Situáciu dočasne riešia rýchlostné obmedzenia, ktoré tam na žiadosť polície umiestnil správca cesty. „Ak dostaneme objednávku a budú finančné prostriedky, okamžite sa pustíme do rekonštrukcie. Vždy keď išlo o bezpečnosť, financie sa našli,“ doplnil Jánošík.

Bratislavský obchvat

Diaľniční policajti evidujú dopravné nehody podľa kilometra a následne zisťujú súvislosti medzi nehodou a miestom, kde sa stala. Najhoršie je na tom diaľničný obchvat Bratislavy, kde sú krátke pripájacie pruhy. Kritický je úsek medzi vjazdom na diaľnicu z Gagarinovej smerom do Trnavy a výjazdom k obchodným centrám.

Odbočovacie pruhy nie sú spojené a šofér musí vojsť do pravého diaľničného pruhu aj vtedy, ak po v jazde na diaľnicu po pár sto metroch schádza k obchodným centrám. V smere do mesta je situácia ešte horšia. „Niektorí zostávajú v odstavnom pruhu, čím si uľahčia situáciu, ale zároveň ohrozia tých, ktorí chcú zísť z diaľnice na začiatku odbočovacieho pruhu. Takéto nehody riešime v často,“ povedal Viktor Kiss z diaľničnej polície.

Poriadne pridať

Kritickým miestam obchvatu by namiesto odstavných pruhov pomohli tretie priebežné pruhy. Nehodové situácie spôsobuje tiež neohľaduplnosť vodičov v priebežných jazdných pruhoch. V bežnej premávke treba zrýchliť v pripájacom pruhu na maximálnu rýchlosť, aká je tam povolená, ale počítať s tým, že do prázdneho pravého pruhu sa môže niekto presunúť z ľavého. „Keď vodič vchádza na diaľnicu, musí sledovať autá pred sebou, za sebou a v oboch jazdných pruhoch,“ upozornil Kiss.

Každý pripájací pruh na diaľnicu musí byť označený dopravnou značkou diaľnice. Od tohto miesta je v pripájacom pruhu povolená osemdesiatka. Vodiči často vchádzajú diaľnicu pomaly a s veľkým rýchlostným rozdielom voči autám na diaľnici.


Ako odbočovať doľava

• zavčasu dať znamenie
• plynule spomaľovať
• stále monitorovať dianie vzadu
• posunúť sa do stredu cesty
• ak netreba, tak nezastaviť
• nechať voľné miesto na pravej strane
• neodbočovať na poslednú chvíľu

Ako odbočovať doprava

• zavčasu dať znamenie
• plynule spomaľovať
• posunúť sa na krajnicu
• nechať voľné miesto na ľavej strane
• brať ohľad na chodcov v ulici

Ako vychádzať na diaľnicu

• pozerať pred seba
• pozor na mŕtvy uhol
• kontrolovať oba pruhy diaľnice
• prispôsobiť rýchlosť kolóne
• nezastaviť na konci pruhu
• nevojsť pomaly medzi rýchle autá

Ako schádzať z diaľnice

• plynule sa vyradiť z kolóny
• brzdiť až v odbočovacom pruhu
• nenechávať manéver na koniec pruhu

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Od septembra opäť po starom
  2. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  3. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  4. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Mama taxi: Koľko najazdí rodič mesačne kvôli svojim deťom?
  2. Od septembra opäť po starom
  3. Máte doma retro kúsky spojené s pivom Šariš?
  4. Študenti stredných a vysokých škôl môžu získať na účet 1000€
  5. ENERGOFÓRUM® 2017 spojí elektrinu a plyn pod jednu strechu
  6. 100 %-nú hypotéku môžete dostať aj na mestský apartmán
  7. Business Smartphones Connected to Public Wi-Fi Can Be in Danger
  8. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd
  9. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  10. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 6 219
  2. Získajte prístup k zamknutým článkom už o niekoľko sekúnd 3 299
  3. Ako sme jazdili v socializme 1 877
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 791
  5. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 1 456
  6. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 1 370
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 265
  8. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 253
  9. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 170
  10. Leto nekončí! 846

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Gašpar prikryl Kočnerovho vyšetrovateľa

Policajný prezident tvrdil, že požiadal prokurátora o správu, aby mohol proti vyšetrovateľovi zakročiť. Prokuratúra takú žiadosť nedostala.

KOMENTÁRE

Ficov zásadný prelom. Alebo ani nie

Sme na priesečníku, keď Ficov prospech a prospech krajiny, sa pretínajú.

SVET

Premiér Fico kráča iným smerom ako Visegrád

Slovensko začína v regióne viesť debatu o budúcnosti EÚ.

Neprehliadnite tiež

Čínska automobilka chce kúpiť americký Jeep

Great Wall má ambíciu byť najváčším výrobcom SUV na svete.

Nové BMW M5 si ako prví vyskúšajú fanúšikovia počítačových hier

Pribudol pohon všetkých kolies a výkon 600 koní.

Aké realistické sú plány zakázať autá na benzín a naftu?

Termíny sú zatiaľ orientačné ale dôležité.

Dopravná hádanka: Máte, alebo nemáte pustiť túto električku?

Vypnuté semafory môžu spôsobiť problémy.