SME

Pri odbočovaní sme egoisti

Veľa zbytočných nehôd spôsobujú zlozvyky pri odbočovaní z hlavných ciest a pripájaní sa na diaľnicu. Zapnutá smerovka ešte neznamená bezproblémové odbočenie.

Plynulé odbočenie z hlavného ťahu si vyžaduje zapojenie všetkých zručností vodiča. Zapnúť smerovku, súčasne spomaliť, podradiť na nižší rýchlostný stupeň a ak nič nejde, svižne odbočiť. Existujú miesta, kde môže byť odbočujúce auto v strede cesty a oba prPlynulé odbočenie z hlavného ťahu si vyžaduje zapojenie všetkých zručností vodiča. Zapnúť smerovku, súčasne spomaliť, podradiť na nižší rýchlostný stupeň a ak nič nejde, svižne odbočiť. Existujú miesta, kde môže byť odbočujúce auto v strede cesty a oba pr (Zdroj: autor)

Veľa zbytočných nehôd spôsobujú zlozvyky pri odbočovaní z hlavných ciest a pripájaní sa na diaľnicu. Zapnutá smerovka ešte neznamená bezproblémové odbočenie, lebo vodiči vidia iba svoj záujem bez ohľadu na ostatných. Na diaľnici komplikujú dopravu krátke pripájacie pruhy a zlý spôsob jazdy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

BREZNO, BRATISLAVA. V tradičnej pondelkovej kolóne odchádzame z Nitry do Zlatých Moraviec. V kritickej nehodovej lokalite, pri odbočke do Jelenca, kolóna prudko brzdí. Dym z pneumatík každodennú kritickú situáciu ešte zhoršuje.

SkryťVypnúť reklamu

Vodič modrej Octavie odbočoval z hlavného ťahu cez protismer doľava. Zostal stáť v strede svojho pruhu, neposunul sa do stredu a čakal kým prejde vzdialené auto v protismere. Autá za ním nemali kadiaľ prejsť, lebo cesta je úzka a krajnica nerozšírená. Všetko mohlo byť inak, keby odbočovanie signalizoval skôr, posunul sa do stredu cesty a nečakal zbytočne na vzdialené auto v protismere.

Zlepšenie v nedohľadne Miesta častých vážnych nehôd sú polícii a správcom ciest dôverne známe. Mnohé z nich sú práve na križovatkách hlavných ciest prvej triedy s vedľajšími cestami. Nie všade je možné nahradiť klasickú križovatku kruhovým objazdom a konštrukčné zmeny trvajú dlhé roky.

Na starých cestách a pri stúpajúcej intenzite dopravy nestačí k bezproblémovému odbočeniu zapnúť smerovku a dať prednosť. Vodič by mal reagovať rýchlo, svižne a s ohľadom na dopravu okolo seba. Porušenie osemnásteho paragrafu o správnom odbočovaní patrí medzi desať najčastejších príčin nehôd.

SkryťVypnúť reklamu

Nechajte voľný pruh Každé odbočenie cez protismer na inú cestu spôsobuje spomalenie premávky. Veľa vodičov zabúda na prvú a základnú povinnosť pri odbočovaní a to, dať zavčasu svoj úmysel najavo vodičom v protismere, aj za sebou. Smerovku treba zapnúť skôr alebo minimálne súčasne so znižovaním rýchlosti.

Na pomalé odbočenie doprava alebo doľava má každý vodič plné právo, ale v záujme bezpečnosti by mal urobiť manéver čo najrýchlejšie a zbytočne nestáť na hlavnej ceste v strede pruhu. Odbočujúci doľava sa čo najviac priblíži k stredovej čiare v prípade, že nejde nič v protismere aj tam. Potom čo najrýchlejšie odísť a nestáť zbytočne v strede cesty.

 

Pomalé reakcie Mnohí si zastanú, zaradia jednotku a až potom sa pohnú doľava, pritom v protismere nič nejde. Vodiči v krajinách s hustou dopravou si už zvykli odbočovať svižne a bez prestojov. Keď dajú svoj úmysel zavčasu najavo, ostatní ich tolerujú. To isté platí o odbočovaní vpravo, ktoré má byť o to plynulejšie, že netreba prihliadať na protismer.

SkryťVypnúť reklamu

Pri dnešných preplnených cestách je odbočovanie z hlavného ťahu skomplikovaním situácie. Ak vodič odbočujúceho auta zastaví celú kolónu, zbytočne tak vytvorí množstvo rizikových situácií. Preto vždy pri odbočovaní z hlavného ťahu treba zavčasu na svoj úmysel upozorniť a pokiaľ je to možné, urobiť manéver čo najplynulejšie.

Krátke pripájacie pruhy Časté kolapsy na diaľnici vznikajú v blízkosti pripájacích pruhov. Za situáciu môžu šoféri, ale tiež stav našich diaľnic. Pripájacie pruhy sú krátke aj tam, kde by mohli byť dlhšie. Národná diaľničná spoločnosť stavia nové diaľnice podľa slovenských noriem a tomu zodpovedajú parametre pripájacích a odbočovacích pruhov na diaľniciach. Staré úseky sú dnes nepostačujúce a zodpovedali dobe, kedy boli postavené „Keď sa tie diaľnice stavali, jazdilo po nich päť áut a z toho bol jeden Trabant,“ povedal Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Rekonštrukcia starých a krátkych výjazdov z odpočívadiel nie je v pláne. Situáciu dočasne riešia rýchlostné obmedzenia, ktoré tam na žiadosť polície umiestnil správca cesty. „Ak dostaneme objednávku a budú finančné prostriedky, okamžite sa pustíme do rekonštrukcie. Vždy keď išlo o bezpečnosť, financie sa našli,“ doplnil Jánošík.

Bratislavský obchvat Diaľniční policajti evidujú dopravné nehody podľa kilometra a následne zisťujú súvislosti medzi nehodou a miestom, kde sa stala. Najhoršie je na tom diaľničný obchvat Bratislavy, kde sú krátke pripájacie pruhy. Kritický je úsek medzi vjazdom na diaľnicu z Gagarinovej smerom do Trnavy a výjazdom k obchodným centrám.

Odbočovacie pruhy nie sú spojené a šofér musí vojsť do pravého diaľničného pruhu aj vtedy, ak po v jazde na diaľnicu po pár sto metroch schádza k obchodným centrám. V smere do mesta je situácia ešte horšia. „Niektorí zostávajú v odstavnom pruhu, čím si uľahčia situáciu, ale zároveň ohrozia tých, ktorí chcú zísť z diaľnice na začiatku odbočovacieho pruhu. Takéto nehody riešime v často,“ povedal Viktor Kiss z diaľničnej polície.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Poriadne pridať Kritickým miestam obchvatu by namiesto odstavných pruhov pomohli tretie priebežné pruhy. Nehodové situácie spôsobuje tiež neohľaduplnosť vodičov v priebežných jazdných pruhoch. V bežnej premávke treba zrýchliť v pripájacom pruhu na maximálnu rýchlosť, aká je tam povolená, ale počítať s tým, že do prázdneho pravého pruhu sa môže niekto presunúť z ľavého. „Keď vodič vchádza na diaľnicu, musí sledovať autá pred sebou, za sebou a v oboch jazdných pruhoch,“ upozornil Kiss.

Každý pripájací pruh na diaľnicu musí byť označený dopravnou značkou diaľnice. Od tohto miesta je v pripájacom pruhu povolená osemdesiatka. Vodiči často vchádzajú diaľnicu pomaly a s veľkým rýchlostným rozdielom voči autám na diaľnici.

Ako odbočovať doľava

SkryťVypnúť reklamu
reklama

• zavčasu dať znamenie

• plynule spomaľovať

• stále monitorovať dianie vzadu

• posunúť sa do stredu cesty

• ak netreba, tak nezastaviť

• nechať voľné miesto na pravej strane

• neodbočovať na poslednú chvíľu

Ako odbočovať doprava • zavčasu dať znamenie

• plynule spomaľovať

• posunúť sa na krajnicu

• nechať voľné miesto na ľavej strane

• brať ohľad na chodcov v ulici

Ako vychádzať na diaľnicu • pozerať pred seba

• pozor na mŕtvy uhol

• kontrolovať oba pruhy diaľnice

• prispôsobiť rýchlosť kolóne

• nezastaviť na konci pruhu

SkryťVypnúť reklamu
reklama

• nevojsť pomaly medzi rýchle autá

Ako schádzať z diaľnice • plynule sa vyradiť z kolóny

• brzdiť až v odbočovacom pruhu

• nenechávať manéver na koniec pruhu

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  2. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  3. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  4. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  5. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  7. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  8. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 99 072
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 21 139
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 10 862
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 462
  5. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 6 098
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 257
  7. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 4 871
  8. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 4 753
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Tlačová konferencia premiéra Fica a Tibora Gašpara.

Prvý prieskum v ére transakčnej dane meria Smeru pokles.


a 1 ďalší 35
Nataša Holinová

Prečo sa Smer zlostí na Šutaja Eštoka?


24
Désiré Doué sa teší z gólu.

Paríž St. Germain zdolal Aston Villu 3:1.


4
Ilustračné foto.

Burzy vo Frankfurte, Londýne a Miláne si pripísali zisky v rozmedzí šesť až osem percent.


SITA a 1 ďalší
SkryťZatvoriť reklamu