SME
Nedeľa, 11. apríl, 2021 | Meniny má JúliusKrížovkyKrížovky

Pri odbočovaní sme egoisti

Veľa zbytočných nehôd spôsobujú zlozvyky pri odbočovaní z hlavných ciest a pripájaní sa na diaľnicu. Zapnutá smerovka ešte neznamená bezproblémové odbočenie.

Plynulé odbočenie z hlavného ťahu si vyžaduje zapojenie všetkých zručností vodiča. Zapnúť smerovku, súčasne spomaliť, podradiť na nižší rýchlostný stupeň a ak nič nejde, svižne odbočiť. Existujú miesta, kde môže byť odbočujúce auto v strede cesty a oba prPlynulé odbočenie z hlavného ťahu si vyžaduje zapojenie všetkých zručností vodiča. Zapnúť smerovku, súčasne spomaliť, podradiť na nižší rýchlostný stupeň a ak nič nejde, svižne odbočiť. Existujú miesta, kde môže byť odbočujúce auto v strede cesty a oba pr (Zdroj: autor)

Veľa zbytočných nehôd spôsobujú zlozvyky pri odbočovaní z hlavných ciest a pripájaní sa na diaľnicu. Zapnutá smerovka ešte neznamená bezproblémové odbočenie, lebo vodiči vidia iba svoj záujem bez ohľadu na ostatných. Na diaľnici komplikujú dopravu krátke pripájacie pruhy a zlý spôsob jazdy.

BREZNO, BRATISLAVA. V tradičnej pondelkovej kolóne odchádzame z Nitry do Zlatých Moraviec. V kritickej nehodovej lokalite, pri odbočke do Jelenca, kolóna prudko brzdí. Dym z pneumatík každodennú kritickú situáciu ešte zhoršuje.

Vodič modrej Octavie odbočoval z hlavného ťahu cez protismer doľava. Zostal stáť v strede svojho pruhu, neposunul sa do stredu a čakal kým prejde vzdialené auto v protismere. Autá za ním nemali kadiaľ prejsť, lebo cesta je úzka a krajnica nerozšírená. Všetko mohlo byť inak, keby odbočovanie signalizoval skôr, posunul sa do stredu cesty a nečakal zbytočne na vzdialené auto v protismere.

Zlepšenie v nedohľadne

Miesta častých vážnych nehôd sú polícii a správcom ciest dôverne známe. Mnohé z nich sú práve na križovatkách hlavných ciest prvej triedy s vedľajšími cestami. Nie všade je možné nahradiť klasickú križovatku kruhovým objazdom a konštrukčné zmeny trvajú dlhé roky.

Na starých cestách a pri stúpajúcej intenzite dopravy nestačí k bezproblémovému odbočeniu zapnúť smerovku a dať prednosť. Vodič by mal reagovať rýchlo, svižne a s ohľadom na dopravu okolo seba. Porušenie osemnásteho paragrafu o správnom odbočovaní patrí medzi desať najčastejších príčin nehôd.

Nechajte voľný pruh

Každé odbočenie cez protismer na inú cestu spôsobuje spomalenie premávky. Veľa vodičov zabúda na prvú a základnú povinnosť pri odbočovaní a to, dať zavčasu svoj úmysel najavo vodičom v protismere, aj za sebou. Smerovku treba zapnúť skôr alebo minimálne súčasne so znižovaním rýchlosti.

Na pomalé odbočenie doprava alebo doľava má každý vodič plné právo, ale v záujme bezpečnosti by mal urobiť manéver čo najrýchlejšie a zbytočne nestáť na hlavnej ceste v strede pruhu. Odbočujúci doľava sa čo najviac priblíži k stredovej čiare v prípade, že nejde nič v protismere aj tam. Potom čo najrýchlejšie odísť a nestáť zbytočne v strede cesty.

 

Pomalé reakcie

Mnohí si zastanú, zaradia jednotku a až potom sa pohnú doľava, pritom v protismere nič nejde. Vodiči v krajinách s hustou dopravou si už zvykli odbočovať svižne a bez prestojov. Keď dajú svoj úmysel zavčasu najavo, ostatní ich tolerujú. To isté platí o odbočovaní vpravo, ktoré má byť o to plynulejšie, že netreba prihliadať na protismer.

Pri dnešných preplnených cestách je odbočovanie z hlavného ťahu skomplikovaním situácie. Ak vodič odbočujúceho auta zastaví celú kolónu, zbytočne tak vytvorí množstvo rizikových situácií. Preto vždy pri odbočovaní z hlavného ťahu treba zavčasu na svoj úmysel upozorniť a pokiaľ je to možné, urobiť manéver čo najplynulejšie.

Krátke pripájacie pruhy

Časté kolapsy na diaľnici vznikajú v blízkosti pripájacích pruhov. Za situáciu môžu šoféri, ale tiež stav našich diaľnic. Pripájacie pruhy sú krátke aj tam, kde by mohli byť dlhšie. Národná diaľničná spoločnosť stavia nové diaľnice podľa slovenských noriem a tomu zodpovedajú parametre pripájacích a odbočovacích pruhov na diaľniciach. Staré úseky sú dnes nepostačujúce a zodpovedali dobe, kedy boli postavené „Keď sa tie diaľnice stavali, jazdilo po nich päť áut a z toho bol jeden Trabant,“ povedal Marcel Jánošík, hovorca Národnej diaľničnej spoločnosti.

Rekonštrukcia starých a krátkych výjazdov z odpočívadiel nie je v pláne. Situáciu dočasne riešia rýchlostné obmedzenia, ktoré tam na žiadosť polície umiestnil správca cesty. „Ak dostaneme objednávku a budú finančné prostriedky, okamžite sa pustíme do rekonštrukcie. Vždy keď išlo o bezpečnosť, financie sa našli,“ doplnil Jánošík.

Bratislavský obchvat

Diaľniční policajti evidujú dopravné nehody podľa kilometra a následne zisťujú súvislosti medzi nehodou a miestom, kde sa stala. Najhoršie je na tom diaľničný obchvat Bratislavy, kde sú krátke pripájacie pruhy. Kritický je úsek medzi vjazdom na diaľnicu z Gagarinovej smerom do Trnavy a výjazdom k obchodným centrám.

Odbočovacie pruhy nie sú spojené a šofér musí vojsť do pravého diaľničného pruhu aj vtedy, ak po v jazde na diaľnicu po pár sto metroch schádza k obchodným centrám. V smere do mesta je situácia ešte horšia. „Niektorí zostávajú v odstavnom pruhu, čím si uľahčia situáciu, ale zároveň ohrozia tých, ktorí chcú zísť z diaľnice na začiatku odbočovacieho pruhu. Takéto nehody riešime v často,“ povedal Viktor Kiss z diaľničnej polície.

Poriadne pridať

Kritickým miestam obchvatu by namiesto odstavných pruhov pomohli tretie priebežné pruhy. Nehodové situácie spôsobuje tiež neohľaduplnosť vodičov v priebežných jazdných pruhoch. V bežnej premávke treba zrýchliť v pripájacom pruhu na maximálnu rýchlosť, aká je tam povolená, ale počítať s tým, že do prázdneho pravého pruhu sa môže niekto presunúť z ľavého. „Keď vodič vchádza na diaľnicu, musí sledovať autá pred sebou, za sebou a v oboch jazdných pruhoch,“ upozornil Kiss.

Každý pripájací pruh na diaľnicu musí byť označený dopravnou značkou diaľnice. Od tohto miesta je v pripájacom pruhu povolená osemdesiatka. Vodiči často vchádzajú diaľnicu pomaly a s veľkým rýchlostným rozdielom voči autám na diaľnici.


Ako odbočovať doľava

• zavčasu dať znamenie
• plynule spomaľovať
• stále monitorovať dianie vzadu
• posunúť sa do stredu cesty
• ak netreba, tak nezastaviť
• nechať voľné miesto na pravej strane
• neodbočovať na poslednú chvíľu

Ako odbočovať doprava

• zavčasu dať znamenie
• plynule spomaľovať
• posunúť sa na krajnicu
• nechať voľné miesto na ľavej strane
• brať ohľad na chodcov v ulici

Ako vychádzať na diaľnicu

• pozerať pred seba
• pozor na mŕtvy uhol
• kontrolovať oba pruhy diaľnice
• prispôsobiť rýchlosť kolóne
• nezastaviť na konci pruhu
• nevojsť pomaly medzi rýchle autá

Ako schádzať z diaľnice

• plynule sa vyradiť z kolóny
• brzdiť až v odbočovacom pruhu
• nenechávať manéver na koniec pruhu

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  2. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19
  3. Nové medzinárodné príležitosti vo vzdelávaní 2021 – 2027
  4. Pán Králiček: Aj keď predávate „len“ kávu, musíte inovovať
  5. Novinka, ktorá sa neodmieta: Niké predstavuje Bonus bez limitu
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  8. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov?
  9. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen?
  10. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou
  1. Virtuálny Suptech workshop o Blockchain technológiách
  2. Ranný rituál plný zdravia pre celú rodinu
  3. Koľko ovocia by ste mali denne zjesť? Máme odpoveď
  4. Wüstenrot poisťovňa dosiahla čistý zisk 1,8 milióna eur
  5. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest
  6. Skúšanie a monitorovanie technických systémov na FVT
  7. Prekonalo Vaše dieťa COVID-19?
  8. Za 16 rokov pomohli Prešovskému kraju získať milióny eur
  9. Slovník investora 04: Kto môže investovať
  10. Na čo si dať pozor pri zateplení fasády
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 28 556
  2. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 27 769
  3. Ako zasiahnu zmeny vo svete pneumatík bežných vodičov? 23 253
  4. Úspech predali Američanom. Ako sa zrodil slovenský 3D sen? 21 696
  5. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 14 700
  6. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 14 501
  7. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 11 534
  8. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 9 108
  9. Aj sladkosti môžu byť zdravé. Viete, ako ich spoznáte? 8 716
  10. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 6 876
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Ospravedlňujeme sa za dočasnú nedostupnosť archívnych diskusií. Náš diskusný systém vylepšujeme do novej podoby a všetky diskusné vlákna budú dostupné v priebehu nasledujúcich dní.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Prieskum preferencií: Apríl 2021.

Pozrite si najnovší prieskum preferencií politických strán.

2 h
Zatvorená predajňa obuvi v nákupnom centre.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 371-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 10 565 obetí.

9 h
Maďarský minister zahraničných vecí Péter Szijjártó (vpravo) a slovenský podpredseda vlády a minister financií Igor Matovič.

Ak chce niekto viac vakcín, ide do Bruselu a nie do Moskvy.

6 h
Ilustračné foto.

Pozrite si dokument o oceánoch. Ľudstvo je to posledné, čo sa môže na niečo sťažovať.

9. apr

Neprehliadnite tiež

Tatra 128 prichádza do nového múzea.

Nákladiaky naštartovali po rokoch.

9. apr
Hyundai v uplynulom štvrťroku ťažil z dopredaju starej a nástupu novej generácie Tucsonu.

Skokanmi sú Peugeot 2008 aj Hyundai Tucson.

8. apr
Mazda MX-30 Edition 100

Menší dojazd kompenzuje veľkým kufrom.

8. apr
Toyota GR86

Narozdiel od Subaru BRZ sa s ním stretneme aj u nás.

7. apr