Automobilka štyroch kruhov sa roky pýši priekopníckymi činmi v oblasti pohonu všetkých kolies v osobných autách, ale do populárnej triedy športovo - úžitkových áut vstúpila v poslednej chvíli. Audi Q7, donedávna jediný zástupca značky v triede, prechádza neustálym zušľachťovaním, aby si držal na dohľad konkurentov od BMW a Mercedesu.
Na našom trhu sa za prvých osem mesiacov tohto roka predalo 331 kusov BMW X5 a 180 vozidiel Mercedes ML. Audi Q7 prispelo do mlyna luxusných SUV 145 kusmi. Zlikvidovať evidentný náskok BMW má aj nové vybavenie XXL, ktoré sme vyskúšali vo verzii 3,0 TDI.
Darčekové balenie Audi Q7 pôsobí majestátne, najmä v čiernej farbe s príplatkovými lištami okolo okien, balíkom športových doplnkov S-line a dvadsaťpalcovými diskami kolies. Do zlepšenej vizáže treba zainvestovať približne 4000 eur.
Ak sa k tomu pripočíta pneumatický podvozok, kožený interiér, navigačný systém, posuvné sedadlá, autotelefón Bluetooth a rad iných drobností, základná cena vzrastie o 20 200 eur. V nemilosrdnom porovnaní základnej ceny XXL s konkurenciou je Audi v značnej výhode.
V rámci akcie XXL sú zadarmo xenónové svetlá s ostrekovačmi, denné stretávacie svetlá, tempomat, parkovací asistent, vyšší rad palubného systému MMI, autorádio High, CD menič a devätnásť palcové disky kolies. Povedzme že označenie vybavenia je priliehavé jej charakteru. Nám z doplnkového vybavenia vyhovuje pneumatické pruženie, elektrické nastavovanie predných sedadiel a trojramenný multifunkčný volant.
Bez rozliateho mlieka Batožinový priestor má nakladaciu hranu v jednej rovine s dnom kufra. Komu je privysoká, môže ju vďaka pneumatickému pruženiu spustiť o pár centimetrov nižšie. Najdôležitejším detailom je špeciálny systém uchytenia batožiny pomocou deliacej teleskopickej dosky a vysúvateľného pásu. Využiť dynamiku auta a pritom netŕpnuť, čo sa deje v kufri s nákupmi, príde vhod.
Prídavná sieť zaradila testované auto do polovice predaných kusov, ktoré sú definované ako dodávky. Našťastie vo verzii N1 vychádza 5 miest na sedenie a plechová časť sa dá vyklopiť. Potom aspoň čiastočne možno využiť maximálnu vnútornú prepravnú dĺžku 2038 milimetrov. Základná dĺžka kufra je 1201 milimetrov a šírka 1159 milimetrov. Rovnako veľkolepé je sedenie na zadných sedadlách.
Pán sedí vzadu Päťmiestna verzia s posuvnými sedadlami ponúka veľa miesta na nohy a hlavu. Nie každému bude vyhovovať menší výškový rozdiel medzi podlahou a sedákom zadných sedadiel. Na druhej strane stredový tunel zasahuje do interiéru iba minimálne.
Ku komfortu sedenia vzadu prispievajú nie symbolické, ale ozajstné odkladacie priestory vo dverách a výborná ventilácia. Za rozumné považujeme dať dozadu vyhrievanie sedadiel a dobrú ventiláciu.
Dostatok výduchov ventilácie v Q7 je oveľa podstatnejší ako štvor- zónové nastavovanie klimatizácie, ktoré v tomto prípade nechýba. Výmena vzduchu vzadu je totiž na vysokej úrovni.
Tlačidlá navyše Vpredu je každé Audi sterilne dokonalé s precíznym spracovaním a trochu chladnými neosobnými materiálmi. Na druhej strane, všetky detaily ohurujú vypracovaním. Veľmi prehľadné je menu palubného systému MMI na centrálnom displeji.
To nemožno povedať o šestnástich tlačidlách v okolo otočného ovládača na stredovom tuneli.
Viac tlačidiel namiesto multifunkčnosti si zaslúži dvojzónová klimatizácia. Pred zmenou intenzity fúkania treba navoliť tlačidlom túto funkciu a otáčať iným, ktoré inokedy slúži na nastavovanie teploty. To isté platí o púšťaní vyhrievania sedadiel.
Dobrá kombinácia Najžiadanejší naftový šesťvalec predstavuje zlatý stred z celej ponuky. Pri práci ho príliš nepočuť, dobre ťahá od nízkych otáčok a výkon 240 koní je primeraný. K vydarenému motoru sa nie vždy prispôsobí automatická prevodovka. Niekedy zbytočne podradí a auto stráca pri predbiehaní čas. Medzičasom sa zlepšila práca prevodovky pri brzdení, keď si v športovom režime pekne intuitívne podraďuje.
Desaťlitrová spotreba nafty príde vhod každému, tiež človeku, ktorý za Audi Q7 3,0 TDI XXL zaplatí 53 510 eur. S príplatkovým vybavením 74 000 eur. Naftový trojliter dokáže s jednou nádržou prejsť približne tisíc kilometrov, čo dodáva vodičovi pri pohľade na stav nádrže optimizmus. Treba si však zvyknúť na takmer štvortisícové účty pri tankovaní plnej.
Vzducholoď Bez vzduchového pruženia to v tejto triede ani nejde. Za 2800 eur má vodič na výber niekoľko jazdných režimov, z ktorých je na ceste najprirodzenejší dynamický. Ten sa oplatí vypnúť iba vtedy, ak je potrebná vyššia svetlosť podvozka, pretože dvadsaťpalcové kolesá filtrujú veľa nerovností. V komfortnom a terénnom režime karoséria príliš kmitá.
Možnosť voľby príde vhod v teréne, do ktorého sme plánovali ísť. Rozhodnutie zmenila čierna metalíza bez škrabancov a nádherné disky. Na poriadnu zaťažkávaciu skúšku vyzeralo Audi Q7 až príliš fajnovo. Na horských cestách, kde už limuzíny nechodia, sme si uvedomili skutočný význam tohto typu auta. Žiaľ, mnohí si ho kúpia do mesta, kde si väčšina vodičov musí pripadať ako na slonovi v porceláne.
Von z mesta Audi Q7 3,0 TDI je ideálny partner na dlhé cesty končiace v ľahkom teréne alebo na štrku. Čím častejšie, tým lepšie. Trojmetrový rázvor uberá na agilite ale dáva zmysluplnosť sedeniu na zadných sedadlách.
Plusy
dizajn
vnútorný priestor
motor
kufor
nádrž
Mínusy
ovládanie MMI
prudký zásah ESP
Audi Q7 XXL 3,0TDI quattro
cena modelu XXL od 54 510 eur (1 642 168 korún)
cena testovanej verzie 74 714 eur (2 250 834 korún)
motor V6 3,0 TDI CR
objem 2967 cm3
výkon 176 kW (240 koní)
pri otáčkach 4000 – 4400 ot./min.
krútiaci moment 550 Nm
pri otáčkach 2000 – 2250 ot./min.
zrýchlenie 0 – 100 km/h 8,5 s
maximálna rýchlosť 210 km/h
spotreba 9,1 l/100 km
spotreba v teste 10,0 l/100 km
emisie C02 239 g/km
Vonkajšie rozmery
dĺžka 5086 mm
výška 1737 mm
šírka 1983 mm
rázvor 3002 mm
svetlá výška 204 – 240 mm
nájazdový uhol vpredu 24 stupňov
nájazdový uhol vzadu 25 stupňov
Vnútorné rozmery
šírka v ramenách vpredu 1490 mm
šírka v ramenách vzadu 1475 mm
výška vpredu 1030 mm
výška vzadu 990 mm
dĺžka kufra 1201 mm
šírka kufra 1159 mm
maximálna dĺžka vo vnútri 2038 mm
výška nakladacej hrany 765 – 836 mm
objem kufra po strechu 775 litrov