SME
Piatok, 3. december, 2021 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Fiat Fiorino Qubo

Zvonka malý, zvnútra veľký. To bol hlavný zámer konštruktérov pri návrhu veľkopriestorového mestského kombi, výstižne nazvaného Qubo (kocka), odvodeného od malého dodávkového vozidla Fiat Fiorino.

Silnou stránkou Fiorina Qubo je veľký vnútorný priestor na malej ploche, ktorý ťaží zo šírky a výšky kabíny. V meste jeho majitelia zase ocenia skvelý výhľad z kabíny, výbornú ovládateľnosť a dvojicu bočných posuvných dverí, šetriacich miesto vedľa auta.Silnou stránkou Fiorina Qubo je veľký vnútorný priestor na malej ploche, ktorý ťaží zo šírky a výšky kabíny. V meste jeho majitelia zase ocenia skvelý výhľad z kabíny, výbornú ovládateľnosť a dvojicu bočných posuvných dverí, šetriacich miesto vedľa auta. (Zdroj: Fiat)

Zvonka malý, zvnútra veľký. To bol hlavný zámer konštruktérov pri návrhu veľkopriestorového mestského kombi, výstižne nazvaného Qubo (kocka), odvodeného od malého dodávkového vozidla Fiat Fiorino(čerstvého držiteľa prestížneho titulu Van roka 2009).

Sympatické variabilné vozidielko, na ktorého vývoji sa spoločne podieľali oddelenia pre úžitkové aj osobné vozidlá v snahe dosiahnuť optimálny kompromis, chce v boji o zákazníka sťažovať život vozidlám ako Škoda Roomster, či Renault Modus.

Dobre premyslená „kocka"

Dizajnérom turínskeho Centro Style Fiat stačilo urobiť zopár bystrých a opticky efektných zmien, aby z pôvodne úžitkovej dodávky vyčarovali autentické a na pohľad lifestylové rodinné vozidlo. Osloviť ním chcú predovšetkým rodiny a úspešných, aktívne žijúcich mladých ľudí, ktorí nepotrebujú poukazovať na svoj spoločenský status.

Výborne poslúži najmä v meste

V porovnaní s podobne koncipovaným Fiorinom Combi má Qubo presklený aj priestor za bočnými posuvnými dverami a veľkú, do hora výklopnú zadnú stenu s originálne umiestneným logom. Štylisti ho osadili do akejsi plytkej misky, opticky napodobňujúcej rezervné koleso. Na výber je desať exteriérových a tri interiérové farby.

Pekným, ale najmä praktickým doplnkom sú strešné nosiče, ktoré dávajú širší rozmer jeho využitiu pre aktívne trávenie voľného času. Vďaka kompaktným rozmerom 3959 x 1716 x 1735 mm automobil disponuje skvelou manévrovateľnosťou v preplnených uliciach veľkomiest, kde jeho majitelia ocenia predovšetkým vyšší posed vodiča. Ten v kombinácii s krátkou prednou časťou, veľkými presklenými plochami a rozmernými spätnými zrkadlami sa podieľa na jedinečnom výhľade z vozidla, pri súčasnej redukcii mŕtvych uhlov na minimum.

Batožinový priestor ponúka objem 330 l, pri využití jeho kapacity až po strechu 650 l.

V preplnených centrách veľkomiest taktiež ocenia výborný polomer zatáčania - iba 9,59 m a neoceniteľnú službu im urobí aj dvojica posuvných bočných dverí, ktoré šetria priestor okolo auta. Vďaka nim si nemusia viac nechávať rezervu na otvorenie dverí pri parkovaní na úzkom parkovacom mieste, pretože nehrozí, aby pri vystupovaní alebo nastupovaní obili dvere o vedľa stojace auto. Menšie deti bude možné ľahšie usádzať do detských autosedačiek.

Príkladne variabilný

Vnútorný priestor ponúka až šesť rôznych konfigurácií usporiadania sedadiel. Vpäťmiestnej verzii má batožinový priestor objem 330 l. Pri naložení až po strop sa jeho kapacita takmer zdvojnásobí (650 l) a vymontovaním zadných sedadiel delených v pomere 60:40 sa zvýši až na 2500 l. Ďalšiu porciu variability pridáva sklápateľné operadlo spolujazdcovho sedadla, po zložení ktorého vznikne rovná úložná plocha dlhá až 2500 mm. V inom prípade sa dá využiť ako odkladací stolík.

Ako v osobáku

Stvárnenie palubnej dosky a spracovanie interiéru v ničom nezaostáva za bežnými osobnými autami. Kokpit preberá veľa prvkov z modelu Fiat Grande Punto, s ktorým Fiorino zdieľa spoločnú platformu. Určite nikomu nebudú prekážať jeho pohodlné a dobre tvarované sedačky, pekný trojramenný volant, ani uspokojivo zvládnutá ergonómia ovládacích prvkov.

Stvárnenie palubnej dosky a spracovanie interiéru v ničom nezaostáva za bežnými osobnými autami.

Čistenie interiéru zakaždým urýchlia ľahko udržiavateľné plasty. Zákazník si môže objednať všetky prvky komfortu od klimatizácie až po multimediálne rozhranie Blue&Me s MP3 prehrávačom a ovládaním na volante (od uvedenia systému Blue and Me na trh si ho objednalo do svojich vozidiel už vyše 500.000 zákazníkov).

Ekonomická voľba

Na výber sú dve pohonné jednotky montované aj do úžitkovej verzie Fiorina a jeho súrodencov Citroënu Nemo a Peugeotu Bipper. Zážihový 1,4 l agregát s výkonom 54 kW (75 k) pochádza z dielní koncernu PSA. Turbodiesel 1.3 MultiJet dáva podobné výkonové maximum 55 kW (75 k), ale vyšší krútiaci moment 190 Nm pri otáčkach 1750/min. Oba agregáty sú štandardne spriahnuté s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, k vznetovej verzii sa dodáva aj 6-stupňová robotizovaná prevodovka Dualogic. Oba motory sú tiché a úsporné. Neočakávajte však žiaden ohňostroj, pretože ich dynamika je dosť nevýrazná.

Sklopením operadla spolujazdca narastie dĺžka prepravnej úložnej plochy na 2500, čo je pri celkovej dĺžke auta 3959 mm úctyhodná hodnota.

Jazdí isto a úsporne

Najviac sme si zajazdili s motorom 1.3 Multijet v kombinácii s novou 6-stupňovou robotizovanou prevodovkou Dualogic, ktorá patrí medzi rýchlejšie reagujúce prevodovky svojho druhu v tomto segmente. V spolupráci s ňou motor odvádza dobrý kus práce. Na tak malý objem zrýchľuje celkom usilovne, pri predbiehaní si ale treba nechávať viac času.

Na druhej strane, svojho majiteľa poteší veľmi lacnou prevádzkou. Výrobca udáva, že s plnou nádržou (45 l) ubehne až 1000 km pri priemernej spotrebe 4,5 l/100 km (4,6 l/100 km v kombinácii s 5-stupňovým manuálom) a do ovzdušia vypustí len 119 g/km CO2.

Budúci rok s príchodom modelového roku 2010 rozšíri paletu motorov aj jeho výkonnejšia verzia 1.3 MultiJet 66 kW/90 k. Podvozok je príjemne poddajný, ale zároveň dostatočne istý. Veľmi dobre eliminuje vplyv vyššieho ťažiska v zákrutách a dôveru vodičovi dodáva aj presné a tuhé riadenie. Qubo sa spoločne s úžitkovým Fiorinom a jeho súrodencami z koncernu PSA vyrába v tureckej Burse. Ročne z neho vyrobia 20.000 kusov. Na slovenský trh príde začiatkom roka 2009. Ceny v Taliansku začínajú na sume 12.500 Eur v prípade benzínovej verzie 1.4 16V a 14.000 Eur v prípade motorizácie 1.3 MultiJet.


Technické parametre vozidiel Fiat Fiorino Qubo

Motor 1.4 8V 1.3 Multijet
zdvihový objem [cm3] 1368 1248
výkon [kW/k] 54/73 55/75
pri otáčkach [1/min] 5200 4000
krútiaci moment [Nm] 118 190
pri otáčkach [1/min] 2600 1750
pohotovostná hmotnosť [kg] 1255 1275
palivová spotreba [l/100 km] 7,0 4,5
zrýchlenie 0-100 km/h [s] 16,2 16,5
maximálna rýchlosť [km/h] 155 155


Rozmery

dĺžka 3959 mm
šírka 1716 mm
výška 1735 mm
rázvor náprav 2513 mm
batožinový priestor 330/650/2500 l
hmotnosť prívesu (brzdený/nebrzdený) 600 kg/400 kg
objem palivovej nádrže 45 l

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  4. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  7. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  8. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  9. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  10. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  1. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  2. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  4. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  7. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 17 025
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 11 700
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 796
  4. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 7 216
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 6 085
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 811
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 4 185
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 3 917
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 243
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 3 007
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obchod Pepco v Bratislave. (ilustračné foto)

Milan Drahoš o nejednoznačnosti lockdownu i útokoch na zamestnancov.


6 h
Hegerova vláda.

Pri platoch rozhoduje priemerná mzda a plat poslancov.


10 h
Festival Pohoda

Festival Grape sa sťahuje do Trenčína, Pohoda odmieta spoluprácu.


3 h
Vľavo riaditeľ klubu Ľudovít Jurinyi s trénerom hokejistov HK Poprad Coreym Nelsonom a predseda predstavenstva Neklan Herold.

Ako funguje hokejový klub v pandemickej ére?


Ondrej Rusnák 13 h

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 1 h
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


3 h
Opel Astra Sports Tourer

Zväčšil sa rázvor kolies aj objem kufra.


12 h

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Babenkám
  2. Marian Nanias: Jadrová energia – Dôvera spoločnosti k vedeckým poznatkom.
  3. Ján Šeďo: Spomienky bývalého elitného policajta zabalené v kriminálnych príbehoch - akt odvahy v troch dejstvách ( zatiaľ ).
  4. Roland Ondrus: Lockdown
  5. Jakub Konečný: Samit pre demokraciu: východiská a očakávania pred najväčšou diplomatickou akciou roka
  6. ASEKOL SK: Končí sa doba plastová. Do čoho vám zajtra zabalia jedlo?
  7. Věra Tepličková: Kapitán je späť. Rozdal úlohy, funkcie a je pripravený
  8. Štefan Vidlár: Darmožráč
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 14 833
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 928
  3. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 4 903
  4. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 840
  5. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 769
  6. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 609
  7. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 232
  8. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 342
  1. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  2. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu