Prvá jazda: Fiat Fiorino Qubo

Zvonka malý, zvnútra veľký. To bol hlavný zámer konštruktérov pri návrhu veľkopriestorového mestského kombi, výstižne nazvaného Qubo (kocka), odvodeného od malého dodávkového vozidla Fiat Fiorino.

Silnou stránkou Fiorina Qubo je veľký vnútorný priestor na malej ploche, ktorý ťaží zo šírky a výšky kabíny. V meste jeho majitelia zase ocenia skvelý výhľad z kabíny, výbornú ovládateľnosť a dvojicu bočných posuvných dverí, šetriacich miesto vedľa auta.(Zdroj: Fiat)

Zvonka malý, zvnútra veľký. To bol hlavný zámer konštruktérov pri návrhu veľkopriestorového mestského kombi, výstižne nazvaného Qubo (kocka), odvodeného od malého dodávkového vozidla Fiat Fiorino(čerstvého držiteľa prestížneho titulu Van roka 2009).

Sympatické variabilné vozidielko, na ktorého vývoji sa spoločne podieľali oddelenia pre úžitkové aj osobné vozidlá v snahe dosiahnuť optimálny kompromis, chce v boji o zákazníka sťažovať život vozidlám ako Škoda Roomster, či Renault Modus.

Dobre premyslená „kocka"

Dizajnérom turínskeho Centro Style Fiat stačilo urobiť zopár bystrých a opticky efektných zmien, aby z pôvodne úžitkovej dodávky vyčarovali autentické a na pohľad lifestylové rodinné vozidlo. Osloviť ním chcú predovšetkým rodiny a úspešných, aktívne žijúcich mladých ľudí, ktorí nepotrebujú poukazovať na svoj spoločenský status.

Výborne poslúži najmä v meste

V porovnaní s podobne koncipovaným Fiorinom Combi má Qubo presklený aj priestor za bočnými posuvnými dverami a veľkú, do hora výklopnú zadnú stenu s originálne umiestneným logom. Štylisti ho osadili do akejsi plytkej misky, opticky napodobňujúcej rezervné koleso. Na výber je desať exteriérových a tri interiérové farby.

Pekným, ale najmä praktickým doplnkom sú strešné nosiče, ktoré dávajú širší rozmer jeho využitiu pre aktívne trávenie voľného času. Vďaka kompaktným rozmerom 3959 x 1716 x 1735 mm automobil disponuje skvelou manévrovateľnosťou v preplnených uliciach veľkomiest, kde jeho majitelia ocenia predovšetkým vyšší posed vodiča. Ten v kombinácii s krátkou prednou časťou, veľkými presklenými plochami a rozmernými spätnými zrkadlami sa podieľa na jedinečnom výhľade z vozidla, pri súčasnej redukcii mŕtvych uhlov na minimum.

Batožinový priestor ponúka objem 330 l, pri využití jeho kapacity až po strechu 650 l.

V preplnených centrách veľkomiest taktiež ocenia výborný polomer zatáčania - iba 9,59 m a neoceniteľnú službu im urobí aj dvojica posuvných bočných dverí, ktoré šetria priestor okolo auta. Vďaka nim si nemusia viac nechávať rezervu na otvorenie dverí pri parkovaní na úzkom parkovacom mieste, pretože nehrozí, aby pri vystupovaní alebo nastupovaní obili dvere o vedľa stojace auto. Menšie deti bude možné ľahšie usádzať do detských autosedačiek.

Príkladne variabilný

Vnútorný priestor ponúka až šesť rôznych konfigurácií usporiadania sedadiel. Vpäťmiestnej verzii má batožinový priestor objem 330 l. Pri naložení až po strop sa jeho kapacita takmer zdvojnásobí (650 l) a vymontovaním zadných sedadiel delených v pomere 60:40 sa zvýši až na 2500 l. Ďalšiu porciu variability pridáva sklápateľné operadlo spolujazdcovho sedadla, po zložení ktorého vznikne rovná úložná plocha dlhá až 2500 mm. V inom prípade sa dá využiť ako odkladací stolík.

Ako v osobáku

Stvárnenie palubnej dosky a spracovanie interiéru v ničom nezaostáva za bežnými osobnými autami. Kokpit preberá veľa prvkov z modelu Fiat Grande Punto, s ktorým Fiorino zdieľa spoločnú platformu. Určite nikomu nebudú prekážať jeho pohodlné a dobre tvarované sedačky, pekný trojramenný volant, ani uspokojivo zvládnutá ergonómia ovládacích prvkov.

Stvárnenie palubnej dosky a spracovanie interiéru v ničom nezaostáva za bežnými osobnými autami.

Čistenie interiéru zakaždým urýchlia ľahko udržiavateľné plasty. Zákazník si môže objednať všetky prvky komfortu od klimatizácie až po multimediálne rozhranie Blue&Me s MP3 prehrávačom a ovládaním na volante (od uvedenia systému Blue and Me na trh si ho objednalo do svojich vozidiel už vyše 500.000 zákazníkov).

Ekonomická voľba

Na výber sú dve pohonné jednotky montované aj do úžitkovej verzie Fiorina a jeho súrodencov Citroënu Nemo a Peugeotu Bipper. Zážihový 1,4 l agregát s výkonom 54 kW (75 k) pochádza z dielní koncernu PSA. Turbodiesel 1.3 MultiJet dáva podobné výkonové maximum 55 kW (75 k), ale vyšší krútiaci moment 190 Nm pri otáčkach 1750/min. Oba agregáty sú štandardne spriahnuté s 5-stupňovou manuálnou prevodovkou, k vznetovej verzii sa dodáva aj 6-stupňová robotizovaná prevodovka Dualogic. Oba motory sú tiché a úsporné. Neočakávajte však žiaden ohňostroj, pretože ich dynamika je dosť nevýrazná.

Sklopením operadla spolujazdca narastie dĺžka prepravnej úložnej plochy na 2500, čo je pri celkovej dĺžke auta 3959 mm úctyhodná hodnota.

Jazdí isto a úsporne

Najviac sme si zajazdili s motorom 1.3 Multijet v kombinácii s novou 6-stupňovou robotizovanou prevodovkou Dualogic, ktorá patrí medzi rýchlejšie reagujúce prevodovky svojho druhu v tomto segmente. V spolupráci s ňou motor odvádza dobrý kus práce. Na tak malý objem zrýchľuje celkom usilovne, pri predbiehaní si ale treba nechávať viac času.

Na druhej strane, svojho majiteľa poteší veľmi lacnou prevádzkou. Výrobca udáva, že s plnou nádržou (45 l) ubehne až 1000 km pri priemernej spotrebe 4,5 l/100 km (4,6 l/100 km v kombinácii s 5-stupňovým manuálom) a do ovzdušia vypustí len 119 g/km CO2.

Budúci rok s príchodom modelového roku 2010 rozšíri paletu motorov aj jeho výkonnejšia verzia 1.3 MultiJet 66 kW/90 k. Podvozok je príjemne poddajný, ale zároveň dostatočne istý. Veľmi dobre eliminuje vplyv vyššieho ťažiska v zákrutách a dôveru vodičovi dodáva aj presné a tuhé riadenie. Qubo sa spoločne s úžitkovým Fiorinom a jeho súrodencami z koncernu PSA vyrába v tureckej Burse. Ročne z neho vyrobia 20.000 kusov. Na slovenský trh príde začiatkom roka 2009. Ceny v Taliansku začínajú na sume 12.500 Eur v prípade benzínovej verzie 1.4 16V a 14.000 Eur v prípade motorizácie 1.3 MultiJet.


Technické parametre vozidiel Fiat Fiorino Qubo

Motor 1.4 8V 1.3 Multijet
zdvihový objem [cm3] 1368 1248
výkon [kW/k] 54/73 55/75
pri otáčkach [1/min] 5200 4000
krútiaci moment [Nm] 118 190
pri otáčkach [1/min] 2600 1750
pohotovostná hmotnosť [kg] 1255 1275
palivová spotreba [l/100 km] 7,0 4,5
zrýchlenie 0-100 km/h [s] 16,2 16,5
maximálna rýchlosť [km/h] 155 155


Rozmery

dĺžka 3959 mm
šírka 1716 mm
výška 1735 mm
rázvor náprav 2513 mm
batožinový priestor 330/650/2500 l
hmotnosť prívesu (brzdený/nebrzdený) 600 kg/400 kg
objem palivovej nádrže 45 l

 

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  4. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci
  7. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty?
  8. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach
  9. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty
  10. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande
  1. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  2. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj?
  3. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky
  4. Slávnostná imatrikulácia SvF STU v Bratislave
  5. Unverzita vyTVORená nápadmi študentov!
  6. Slovenské mestá môžu využiť eurofondy na zelené strechy
  7. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať
  8. Program obnovy chodníkov v Starom Meste schválený
  9. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  10. Stavebná fakulta STU získala certifikát EUR-ACE
  1. Poistenci VšZP už nebudú platiť 17 centov v lekárňach za recepty 9 346
  2. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 3 779
  3. Trenčania to chcú mať všade blízko. Kde kupujú byty? 3 079
  4. Lokalita pod Kolibou výrazne mení svoju tvár 3 044
  5. Exotické destinácie s priamym letom z Viedne 2 163
  6. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 653
  7. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 638
  8. Zabudnite na nové a neekologické PC. Je tu Refurbished! 1 425
  9. Potraviny typické pre váš región nájdete už aj v Kauflande 1 422
  10. ENGIE Services odovzdala do prevádzky novú kotolňu v Košiciach 1 058

Téma: Fiat Punto, Bravo, 500, Ducato, ... na Auto.sme.sk


Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Armádny generál: S migmi si načas vystačíme, no bude to drahšie

Udržanie starých stíhačiek bude drahé, Rusi si môžu zapýtať viac. Nebo by nám však dočasne mohli ochrániť aj Česi či Poliaci.

Nadhľad Matie Lenickej

Radi by sme mali istotu, že ráno ešte bude svetlo

Rozumieme, komu najviac nahráva a vyhovuje Kiskova kauza.

Komentár Petra Schutza

Gajdošovi sa veriť nedá, pre Danka

V Smer-SNS-Híd je kapitán veľkým pánom.

EKONOMIKA

Do Moricových železničných opravovní vstupuje nový investor

Budamar získa tretinu v ŽOS Vrútky.

Neprehliadnite tiež

Budúcnosť podľa Audi? Umelá inteligencia s empatiou

Vo Frankfurte sme okrem sériových modelov v stánku Audi mohli vidieť aj dva elektrické autonómne koncepty.

BMW X5 prekonáva konkurenciu silným dieselom (test)

Najlepšie veľké SUV na cesty pochádza z Mníchova.

Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako si vybrať ten správny

Zvažujete prechod od spaľovacieho motora k elektrickému? Toto by ste mali predtým vedieť.

Pozreli sme si nové čínske autá. Aký dojem v nás zanechali Wey, Chery a Borgward?

Kým Európania riešia emisie, Čína pripravuje automobilový útok.