SME
Piatok, 17. september, 2021 | Meniny má OlympiaKrížovkyKrížovky

Šoférovali sme naftové monštrum Audi Q7 V12 TDI

Audi opäť raz predbehlo zvyšok automobilového sveta, keď uviedlo do predaja prvý V12 naftový motor na svete.

(Zdroj: Audi)

Svetový unikát

To, čo sa pred niekoľkými rokmi zdalo iba ako umelá demonštrácia technologického pokroku s nereálnymi vyhliadkami na sériovú výrobu, je dnes skutočnosťou. Stačí mať na konte minimálne 105.000 Euro a Audi Q7 s najsilnejším naftovým motorom na trhu môžete vlastniť.

Správny rodokmeň

Veľkolepé naftové monštrum vyvinuli technici športového oddelenia automobilky Audi - quattro GmBh, zodpovední za klenoty ako RS4, RS6 a R8. Takže, napriek absencii písmenka „R" v názve, najsilnejšie naftové Audi Q7 sa narodilo v dobrej rodine.

Naftové svaly

Jeho strojovňa pod prednou kapotou debutovala v superšportovom koncepte Audi R8 TDI začiatkom roka na autosalóne v Detroite a bola inšpirovaná pohonnou jednotkou pretekárskeho špeciálu, niekoľkonásobného víťaza Le Mans Audi R10 TDI. Agregát vznikol zdvojením známeho šesťvalca 3.0 TDI. Oba rady valcov však zvierajú uhol 60º namiesto pôvodných 90º, čo prináša mimoriadnu kultúru chodu.

Motor disponuje zdvihovým objemom 5934 cm³ a na dĺžku meria 634 mm. Piezoelektrické vstrekovače s ôsmymi otvormi, pracujúcimi pod tlakom 2000 bar dodala firma Bosch. Každý rad valcov má vlastné turbodúchadlo s premenlivou geometriou lopatiek. Plniaci tlak môže dosahovať až 2,6 baru. Stlačený vzduch pred vstupom do spaľovacích priestorov ochladzuje dvojica medzichladičov. Dvojité je rovnako plniace, aj výfukové potrubie vrátane vzduchových a časticových filtrov.

Takto vybavený agregát dosahuje výkon 368 kW/500 k pri 3750 ot/min a maximálny krútiaci moment 1000 Nm, ktorý dáva plne k dispozícii už od 1200 ot/min. Obe sú to hrôzostrašné hodnoty, aj keď si uvedomíte, že tento arzenál sily prenáša na cestu prostredníctvom 6-stupňovej automatickej prevodovky Tiptronic a pohonu quattro na všetky 4 kolesá, sériovo obuté do 20-palcových pneumatík rozmeru 295/40 R20.

Superšport s karosériou SUV

Mimochodom, za koľko myslíte, že tento 2600 kg vážiaci mastodont zrýchli z 0 na 100 km/h? Trvá mu to len neuveriteľných 5,5 s! Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h, ale na želanie to quattro GmBh odblokuje. Dynamika motora je úchvatná. Sotva pošteklíte plynový pedál, motor vám odpovie kopnutím do chrbta a za ďalší okamih, pokiaľ sa spamätáte z preťaženia už máte na tachometri 200 km/h. Údajom výrobcu o zrýchlení nemal preto nikto z nás dôvod neveriť.

Dvanásťvalec akceleruje na jeden nádych od 1200 ot./min do cca 4500 ot./min. Auto s ním vyráža prudko vpred pri akýchkoľvek otáčkach. Výrobca sľubuje kombinovanú spotrebu 11,3 l/100 km. My sme sa počas prvých testovacích jázd dostali najnižšie na 13,0 l/100 km, ale pravda je, že autá boli ešte relatívne nové. V priemere sme počas našej jazdy potiahli z nádrže 15,6 l/100 km.

Kultivovaný chod, ale duní

Podobne ako dynamika je fascinujúca aj kultúra chodu. Vo vnútri znie motor úplne ako benziňák. Do kabíny preniká len jemné dunenie, ktoré ale po chvíli začína byť nepríjemné. Najmä pri rýchlostiach okolo 80 až 100 km/h pripomína hukot v kabíne lietadla počas letu, čo nemusí každému vyhovovať.

Spotené ruky

Krútiaci moment je podobne ako u všetkých posledných modelov so štyrmi kruhmi v znaku štandardne prerozdeľovaný medzi nápravy v pomere 40:60 v prospech zadných kolies, ale stredový diferenciál Torsen vie tento pomer meniť podľa potreby. Aj vďaka tomu je Audi Q7 V12 TDI na niečo tak obrovské a ťažké pomerne slušne ovládateľné, hoci v sérii serpentín ľahko môžete prísť k svalovici, pretože váha motora pri točení volantom dáva zabrať nielen posilňovaču riadenia, ale aj vodičovým bicepsom. Riadenie pôsobí ťažkým dojmom a udržať volant pevne v rukách pri prejazde zákruty si vyžaduje podstatne viac sily ako v Audi Q7 3.0 TDI.

Úprimne povedané, pre jeho enormne ťažký predok a silnú nedotáčavosť v zákrutách si nevieme predstaviť vypletať s týmto autom zákrutami na Šturci alebo Pezinskej Babe, aj keď brzdová sústava je na to dimenzovaná dostatočne. Predné aj zadné disky doslova vypĺňajú masívne keramické brzdové kotúče priemeru 420 mm a 370 mm vzadu z Bentley Continental GT, zvierané tými istými Brembo brzdičmi, aké má Audi RS6. Jeho parketou bude hlavne diaľnica, prípadne pretekársky okruh, kde sa rozhodne nestratí. Opticky sa Audi Q7 V12 TDI od ostatných verzií odlišuje hlavne veľkými otvormi po bokoch predného nárazníka pre prívod vzduchu k medzichladičom a blatníkmi rozšírenými vpredu o 26 mm, vzadu dokonca až o 30 mm.

Napriek všetkým strhujúcim dynamickým zážitkom je nám jasné, že toto auto si nekúpi žiaden racionálne zmýšľajúci človek. No práve pre takých bolo vyvinuté – ako pozoruhodná výstavná skriňa možností dnešnej automobilovej techniky, ktorú môže vlastniť každý, kto na to má. A to je viac ako dostatočné lákadlo, pretože doposiaľ boli týmto spôsobom výnimočné len koncepty a tie neboli na predaj.


Technické parametre vozidla Audi Q7 V12 TDI

zdvihový objem [cm3] 5934
výkon [kW/k] 368/500
pri otáčkach [1/min] 3750
krútiaci moment [Nm] 1000
pri otáčkach [1/min] 1750 – 3250
pohot./úž. hmotnosť [kg] 2605/3275
palivová spotreba [l/100 km] 11,3
zrýchlenie 0-100 km/h [s] 5,5
maximálna rýchlosť [km/h] 250


Rozmery

dĺžka 5063 mm
šírka 2000 mm
výška 1772 mm
rázvor náprav 3002 mm
rozchod kolies vpredu/vzadu 1651mm/1679 mm
batožinový priestor 775/2035 l
hmotnosť prívesu (brzdený/nebrzdený) 3300 kg/750 kg
objem palivovej nádrže 100 l

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí
  2. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  3. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  4. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  5. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu
  6. Slovenský orloj – svetová atrakcia
  7. Kanceláriám ešte neodzvonilo
  8. Predplaťte si SME.sk s garanciou vrátenia peňazí
  9. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér
  10. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých?
  1. Poznáme slovenské cesty s najkrajším výhľadom!
  2. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  3. Mototechna tento rok predala už vyše 8 tisíc zánovných áut
  4. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  5. Takto dokážu aj vaše peniaze zlepšiť život na našej planéte
  6. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet
  7. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  8. Pápež František požehnal základný kameň novej nemocnice
  9. Ašot Haas v Bratislave: Nenechajte si ujsť umelecký zážitok
  10. Stropný zdvihák zlepší život všetkým imobilným ľuďom
  1. Maldivy, Maurícius či Mexiko sú na dosah jediným letom 7 067
  2. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 6 465
  3. Slovenský orloj – svetová atrakcia 4 889
  4. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 4 194
  5. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi 2 137
  6. Mayo Galuška praží extra kávu, oligarcha Hodorovský je Mr. Krach 2 100
  7. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 1 974
  8. Uznávané štúdio oživilo zanedbané štvrte. Prišlo do Bratislavy 1 813
  9. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 1 732
  10. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 1 608
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Dušan Kováčik prichádza na pojednávanie.

Dokazovanie v procese s bývalým špeciálnym prokurátorom je ukončené.


3 h
Prieskum politických strán september 2021. (AKO)

Do parlamentu by prešlo osem strán.


a 1 ďalší 1 h

Neprehliadnite tiež

Nissan Qashqai

Hybrid e-Power príde neskôr.


13m
Registračný poplatok sa po novom platí pri každej zmene majiteľa. Pri jazdených vozidlách stúpnu aj o niekoľko stoviek eur.

Na predaj auta je dobré myslieť už vopred.


23 h
Papamobil Mercedes-Benz G 500.

Špeciálne upravený Mercedes G bol na Slovensku už v roku 1990.


14. sep
Škoda Enyaq iV 80 pre pápeža Františka.

Poskytnuté autá majú len drobné úpravy.


13. sep
Skryť Zatvoriť reklamu