Šoférovali sme naftové monštrum Audi Q7 V12 TDI

Audi opäť raz predbehlo zvyšok automobilového sveta, keď uviedlo do predaja prvý V12 naftový motor na svete.

(Zdroj: Audi)

Svetový unikát

To, čo sa pred niekoľkými rokmi zdalo iba ako umelá demonštrácia technologického pokroku s nereálnymi vyhliadkami na sériovú výrobu, je dnes skutočnosťou. Stačí mať na konte minimálne 105.000 Euro a Audi Q7 s najsilnejším naftovým motorom na trhu môžete vlastniť.

Správny rodokmeň

Veľkolepé naftové monštrum vyvinuli technici športového oddelenia automobilky Audi - quattro GmBh, zodpovední za klenoty ako RS4, RS6 a R8. Takže, napriek absencii písmenka „R" v názve, najsilnejšie naftové Audi Q7 sa narodilo v dobrej rodine.

Naftové svaly

Jeho strojovňa pod prednou kapotou debutovala v superšportovom koncepte Audi R8 TDI začiatkom roka na autosalóne v Detroite a bola inšpirovaná pohonnou jednotkou pretekárskeho špeciálu, niekoľkonásobného víťaza Le Mans Audi R10 TDI. Agregát vznikol zdvojením známeho šesťvalca 3.0 TDI. Oba rady valcov však zvierajú uhol 60º namiesto pôvodných 90º, čo prináša mimoriadnu kultúru chodu.

Motor disponuje zdvihovým objemom 5934 cm³ a na dĺžku meria 634 mm. Piezoelektrické vstrekovače s ôsmymi otvormi, pracujúcimi pod tlakom 2000 bar dodala firma Bosch. Každý rad valcov má vlastné turbodúchadlo s premenlivou geometriou lopatiek. Plniaci tlak môže dosahovať až 2,6 baru. Stlačený vzduch pred vstupom do spaľovacích priestorov ochladzuje dvojica medzichladičov. Dvojité je rovnako plniace, aj výfukové potrubie vrátane vzduchových a časticových filtrov.

Takto vybavený agregát dosahuje výkon 368 kW/500 k pri 3750 ot/min a maximálny krútiaci moment 1000 Nm, ktorý dáva plne k dispozícii už od 1200 ot/min. Obe sú to hrôzostrašné hodnoty, aj keď si uvedomíte, že tento arzenál sily prenáša na cestu prostredníctvom 6-stupňovej automatickej prevodovky Tiptronic a pohonu quattro na všetky 4 kolesá, sériovo obuté do 20-palcových pneumatík rozmeru 295/40 R20.

Superšport s karosériou SUV

Mimochodom, za koľko myslíte, že tento 2600 kg vážiaci mastodont zrýchli z 0 na 100 km/h? Trvá mu to len neuveriteľných 5,5 s! Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h, ale na želanie to quattro GmBh odblokuje. Dynamika motora je úchvatná. Sotva pošteklíte plynový pedál, motor vám odpovie kopnutím do chrbta a za ďalší okamih, pokiaľ sa spamätáte z preťaženia už máte na tachometri 200 km/h. Údajom výrobcu o zrýchlení nemal preto nikto z nás dôvod neveriť.

Dvanásťvalec akceleruje na jeden nádych od 1200 ot./min do cca 4500 ot./min. Auto s ním vyráža prudko vpred pri akýchkoľvek otáčkach. Výrobca sľubuje kombinovanú spotrebu 11,3 l/100 km. My sme sa počas prvých testovacích jázd dostali najnižšie na 13,0 l/100 km, ale pravda je, že autá boli ešte relatívne nové. V priemere sme počas našej jazdy potiahli z nádrže 15,6 l/100 km.

Kultivovaný chod, ale duní

Podobne ako dynamika je fascinujúca aj kultúra chodu. Vo vnútri znie motor úplne ako benziňák. Do kabíny preniká len jemné dunenie, ktoré ale po chvíli začína byť nepríjemné. Najmä pri rýchlostiach okolo 80 až 100 km/h pripomína hukot v kabíne lietadla počas letu, čo nemusí každému vyhovovať.

Spotené ruky

Krútiaci moment je podobne ako u všetkých posledných modelov so štyrmi kruhmi v znaku štandardne prerozdeľovaný medzi nápravy v pomere 40:60 v prospech zadných kolies, ale stredový diferenciál Torsen vie tento pomer meniť podľa potreby. Aj vďaka tomu je Audi Q7 V12 TDI na niečo tak obrovské a ťažké pomerne slušne ovládateľné, hoci v sérii serpentín ľahko môžete prísť k svalovici, pretože váha motora pri točení volantom dáva zabrať nielen posilňovaču riadenia, ale aj vodičovým bicepsom. Riadenie pôsobí ťažkým dojmom a udržať volant pevne v rukách pri prejazde zákruty si vyžaduje podstatne viac sily ako v Audi Q7 3.0 TDI.

Úprimne povedané, pre jeho enormne ťažký predok a silnú nedotáčavosť v zákrutách si nevieme predstaviť vypletať s týmto autom zákrutami na Šturci alebo Pezinskej Babe, aj keď brzdová sústava je na to dimenzovaná dostatočne. Predné aj zadné disky doslova vypĺňajú masívne keramické brzdové kotúče priemeru 420 mm a 370 mm vzadu z Bentley Continental GT, zvierané tými istými Brembo brzdičmi, aké má Audi RS6. Jeho parketou bude hlavne diaľnica, prípadne pretekársky okruh, kde sa rozhodne nestratí. Opticky sa Audi Q7 V12 TDI od ostatných verzií odlišuje hlavne veľkými otvormi po bokoch predného nárazníka pre prívod vzduchu k medzichladičom a blatníkmi rozšírenými vpredu o 26 mm, vzadu dokonca až o 30 mm.

Napriek všetkým strhujúcim dynamickým zážitkom je nám jasné, že toto auto si nekúpi žiaden racionálne zmýšľajúci človek. No práve pre takých bolo vyvinuté – ako pozoruhodná výstavná skriňa možností dnešnej automobilovej techniky, ktorú môže vlastniť každý, kto na to má. A to je viac ako dostatočné lákadlo, pretože doposiaľ boli týmto spôsobom výnimočné len koncepty a tie neboli na predaj.


Technické parametre vozidla Audi Q7 V12 TDI

zdvihový objem [cm3] 5934
výkon [kW/k] 368/500
pri otáčkach [1/min] 3750
krútiaci moment [Nm] 1000
pri otáčkach [1/min] 1750 – 3250
pohot./úž. hmotnosť [kg] 2605/3275
palivová spotreba [l/100 km] 11,3
zrýchlenie 0-100 km/h [s] 5,5
maximálna rýchlosť [km/h] 250


Rozmery

dĺžka 5063 mm
šírka 2000 mm
výška 1772 mm
rázvor náprav 3002 mm
rozchod kolies vpredu/vzadu 1651mm/1679 mm
batožinový priestor 775/2035 l
hmotnosť prívesu (brzdený/nebrzdený) 3300 kg/750 kg
objem palivovej nádrže 100 l

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  4. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  9. Top First moment dovolenky na leto 2018
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Používate make-up? Potom spozornite
  2. Legendárna Transsibírska magistrála
  3. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  4. Vianočný bázar chalaňov
  5. Vianočné mecheche 2017
  6. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  7. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  8. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  9. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  10. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 33 138
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 5 728
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 3 190
  4. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 467
  5. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 1 740
  6. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 274
  7. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 209
  8. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 141
  9. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 955
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 891

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Neplačú, rovno to skončia. Na Slovensku pribúda samovrážd mužov

Celosvetovo si na život siahne dvakrát viac chlapov ako žien, u nás je tento pomer trojnásobne vyšší. Prečo a čo s tým?

ŠPORT

Dravecký o vyhodení: Beriem všetko na seba

Dravecký si s veľkou pravdepodobnosťou nezahrá na olympiáde.

PRIEVIDZA

Zničil päť lietadiel. Ficov brat za leteckú nehodu pokutu nedostal

Za haváriu na letisku obíde Ladislav Fico bez trestu.

Denník SME s knihou Róberta Bezáka

Denník SME pripravil pre vás v utorok 19. decembra špeciálne vydanie.

Neprehliadnite tiež

Tesla X ako off-road do lesa? Pre Nóra žiaden problém

Jazda sa skončila natrhnutým nárazníkom.

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.