SME
Utorok, 20. október, 2020 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Šoférovali sme naftové monštrum Audi Q7 V12 TDI

Audi opäť raz predbehlo zvyšok automobilového sveta, keď uviedlo do predaja prvý V12 naftový motor na svete.

(Zdroj: Audi)

Svetový unikát

To, čo sa pred niekoľkými rokmi zdalo iba ako umelá demonštrácia technologického pokroku s nereálnymi vyhliadkami na sériovú výrobu, je dnes skutočnosťou. Stačí mať na konte minimálne 105.000 Euro a Audi Q7 s najsilnejším naftovým motorom na trhu môžete vlastniť.

Správny rodokmeň

Veľkolepé naftové monštrum vyvinuli technici športového oddelenia automobilky Audi - quattro GmBh, zodpovední za klenoty ako RS4, RS6 a R8. Takže, napriek absencii písmenka „R" v názve, najsilnejšie naftové Audi Q7 sa narodilo v dobrej rodine.

Naftové svaly

Jeho strojovňa pod prednou kapotou debutovala v superšportovom koncepte Audi R8 TDI začiatkom roka na autosalóne v Detroite a bola inšpirovaná pohonnou jednotkou pretekárskeho špeciálu, niekoľkonásobného víťaza Le Mans Audi R10 TDI. Agregát vznikol zdvojením známeho šesťvalca 3.0 TDI. Oba rady valcov však zvierajú uhol 60º namiesto pôvodných 90º, čo prináša mimoriadnu kultúru chodu.

Motor disponuje zdvihovým objemom 5934 cm³ a na dĺžku meria 634 mm. Piezoelektrické vstrekovače s ôsmymi otvormi, pracujúcimi pod tlakom 2000 bar dodala firma Bosch. Každý rad valcov má vlastné turbodúchadlo s premenlivou geometriou lopatiek. Plniaci tlak môže dosahovať až 2,6 baru. Stlačený vzduch pred vstupom do spaľovacích priestorov ochladzuje dvojica medzichladičov. Dvojité je rovnako plniace, aj výfukové potrubie vrátane vzduchových a časticových filtrov.

Takto vybavený agregát dosahuje výkon 368 kW/500 k pri 3750 ot/min a maximálny krútiaci moment 1000 Nm, ktorý dáva plne k dispozícii už od 1200 ot/min. Obe sú to hrôzostrašné hodnoty, aj keď si uvedomíte, že tento arzenál sily prenáša na cestu prostredníctvom 6-stupňovej automatickej prevodovky Tiptronic a pohonu quattro na všetky 4 kolesá, sériovo obuté do 20-palcových pneumatík rozmeru 295/40 R20.

Superšport s karosériou SUV

Mimochodom, za koľko myslíte, že tento 2600 kg vážiaci mastodont zrýchli z 0 na 100 km/h? Trvá mu to len neuveriteľných 5,5 s! Maximálna rýchlosť je elektronicky obmedzená na 250 km/h, ale na želanie to quattro GmBh odblokuje. Dynamika motora je úchvatná. Sotva pošteklíte plynový pedál, motor vám odpovie kopnutím do chrbta a za ďalší okamih, pokiaľ sa spamätáte z preťaženia už máte na tachometri 200 km/h. Údajom výrobcu o zrýchlení nemal preto nikto z nás dôvod neveriť.

Dvanásťvalec akceleruje na jeden nádych od 1200 ot./min do cca 4500 ot./min. Auto s ním vyráža prudko vpred pri akýchkoľvek otáčkach. Výrobca sľubuje kombinovanú spotrebu 11,3 l/100 km. My sme sa počas prvých testovacích jázd dostali najnižšie na 13,0 l/100 km, ale pravda je, že autá boli ešte relatívne nové. V priemere sme počas našej jazdy potiahli z nádrže 15,6 l/100 km.

Kultivovaný chod, ale duní

Podobne ako dynamika je fascinujúca aj kultúra chodu. Vo vnútri znie motor úplne ako benziňák. Do kabíny preniká len jemné dunenie, ktoré ale po chvíli začína byť nepríjemné. Najmä pri rýchlostiach okolo 80 až 100 km/h pripomína hukot v kabíne lietadla počas letu, čo nemusí každému vyhovovať.

Spotené ruky

Krútiaci moment je podobne ako u všetkých posledných modelov so štyrmi kruhmi v znaku štandardne prerozdeľovaný medzi nápravy v pomere 40:60 v prospech zadných kolies, ale stredový diferenciál Torsen vie tento pomer meniť podľa potreby. Aj vďaka tomu je Audi Q7 V12 TDI na niečo tak obrovské a ťažké pomerne slušne ovládateľné, hoci v sérii serpentín ľahko môžete prísť k svalovici, pretože váha motora pri točení volantom dáva zabrať nielen posilňovaču riadenia, ale aj vodičovým bicepsom. Riadenie pôsobí ťažkým dojmom a udržať volant pevne v rukách pri prejazde zákruty si vyžaduje podstatne viac sily ako v Audi Q7 3.0 TDI.

Úprimne povedané, pre jeho enormne ťažký predok a silnú nedotáčavosť v zákrutách si nevieme predstaviť vypletať s týmto autom zákrutami na Šturci alebo Pezinskej Babe, aj keď brzdová sústava je na to dimenzovaná dostatočne. Predné aj zadné disky doslova vypĺňajú masívne keramické brzdové kotúče priemeru 420 mm a 370 mm vzadu z Bentley Continental GT, zvierané tými istými Brembo brzdičmi, aké má Audi RS6. Jeho parketou bude hlavne diaľnica, prípadne pretekársky okruh, kde sa rozhodne nestratí. Opticky sa Audi Q7 V12 TDI od ostatných verzií odlišuje hlavne veľkými otvormi po bokoch predného nárazníka pre prívod vzduchu k medzichladičom a blatníkmi rozšírenými vpredu o 26 mm, vzadu dokonca až o 30 mm.

Napriek všetkým strhujúcim dynamickým zážitkom je nám jasné, že toto auto si nekúpi žiaden racionálne zmýšľajúci človek. No práve pre takých bolo vyvinuté – ako pozoruhodná výstavná skriňa možností dnešnej automobilovej techniky, ktorú môže vlastniť každý, kto na to má. A to je viac ako dostatočné lákadlo, pretože doposiaľ boli týmto spôsobom výnimočné len koncepty a tie neboli na predaj.


Technické parametre vozidla Audi Q7 V12 TDI

zdvihový objem [cm3] 5934
výkon [kW/k] 368/500
pri otáčkach [1/min] 3750
krútiaci moment [Nm] 1000
pri otáčkach [1/min] 1750 – 3250
pohot./úž. hmotnosť [kg] 2605/3275
palivová spotreba [l/100 km] 11,3
zrýchlenie 0-100 km/h [s] 5,5
maximálna rýchlosť [km/h] 250


Rozmery

dĺžka 5063 mm
šírka 2000 mm
výška 1772 mm
rázvor náprav 3002 mm
rozchod kolies vpredu/vzadu 1651mm/1679 mm
batožinový priestor 775/2035 l
hmotnosť prívesu (brzdený/nebrzdený) 3300 kg/750 kg
objem palivovej nádrže 100 l

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zamestnanec chcel príspevok na stravu, no šéf mal iný názor.
  2. Home (ale aj) Office
  3. Downtown Bratislavy sa rozrastie o nový rezidenčný projekt
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte?
  5. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  7. Zelená Bratislava
  8. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  9. Znečistenie riek už možno nebude možné zastaviť
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové
  1. Počas pandémie je dôležité aj správne kúrenie
  2. Bezbariérové vozidlo
  3. Na NFŠ môže byť rýchlo 72 špeciálnych lôžok pre COVID 19
  4. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  5. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  6. Zelená Bratislava
  7. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  8. Ruža zmeny
  9. Úpravy automobilov pre ZŤP
  10. No Finish Line v Bratislave sa presúva do virtuálneho priestoru
  1. Rysy navštívi päťtisíc ľudí denne. Ako vyzerá denný chod chaty 28 948
  2. Jedlo v Bratislave: Tieto reštaurácie určite vyskúšajte 16 188
  3. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 14 937
  4. Čo bude s gastráčmi a miliardy z EÚ ako prekliatie? 13 766
  5. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 12 509
  6. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 10 991
  7. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 9 703
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 9 161
  9. Korenie sexuálneho života po päťdesiatke. Tieto tipy vyskúšajte 9 103
  10. Hodnotenie profesionála: Ako obstáli obľúbené hotely v Tatrách? 8 891
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zákaz vychádzania pre netestovaných? Pochybnosti majú ústavní právnici aj prezidentka

Vláda riskuje, že Ústavný súd zruší testovanie skôr, ako sa začne.

Ilustračné foto.

Prezidentka odmieta sankcie za neúčasť na testovaní (minúta po minúte)

Pribudlo ďalších šesť úmrtí na Covid-19, zomrel aj lekár z Oravy.

Prezidentka Zuzana Čaputová na rokovaní bezpečnostnej rady.
Zamestnanci spoločnosti Volkswagen Slovakia pracujú na výrobnej linke.
Komentár Petra Schutza

Významná časť národa už dávno žije v osobnom lockdowne

Medzi tmami a hmlami.

Peter Schutz.

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson
Renault Mégane eVision Concept
Nový Ford Kuga PHEV zhorel len deň po registrácií v nemeckom Wiesbadene.

Dacia Spring sa stane najlacnejším elektromobilom

Zo začiatku nebude v predaji pre bežných zákazníkov.

Dacia Spring Electric