Zabíja nepozornosť, nie rýchlosť

Prvotnou príčinou nehôd nebýva prekročenie maximálnej rýchlosti, ani rýchlosť ako taká. Skôr to, že rýchlosť nebola primeraná schopnostiam vodiča.

Majitelia rýchlych áut chodia jazdiť na nemecký okruh Nurburgring. Tu sa dajú načerpať zručnosti a nové schopnosti. Zároveň si šofér veľmi dobre uvedomí ako sa auto správa v rýchlosti.(Zdroj: TV SME)

Prvotnou príčinou nehôd nebýva prekročenie maximálnej rýchlosti, ani rýchlosť ako taká. Skôr to, že rýchlosť nebola primeraná schopnostiam vodiča a možnostiam pneumatík v danej situácii. Ministerstvo vnútra chce trestať motoristov, ale schopnosti čerstých absolventov autoškôl a vzdelávacie programy zostávajú nepovšimnuté.

V chladnom septembrovom popoludní vchádzame so športovým autom Lexus IS-F na legendárnu severnú slučku okruhu Nurburgring. Na cestu do „zeleného pekla“ sa chystá ďalších dvesto cestných pirátov na autách najzvučnejších mien od Porsche cez Ferrari až po Lotus alebo Aston Martin.

Postupne všetci vychádzajú na najťažší dvadsaťkilometrový pretekársky okruh v Európe. Po pravom boku Lexusu zrýchľuje motocyklista na superrýchlom Kawasaki. Dvestovkou sa blížime do prvej zákruty, keď motorkár zapne pravú smerovku a púšťa nás dopredu. Jedni jazdia na úzkej dráhe pomalšie, iní až na hranici, keď pneumatiky strácajú priľnavosť k ceste.

Horizonty striedajú ostré zákruty a tiahle roviny, kde nám tachometer ukázal 240 kilometrov za hodinu. Desiatky áut a motoriek rozťahané po okruhu idú rýchlo a bez kolízie. Každý šofér má oči uprené na cestu, predvída, čo urobí ten druhý a zároveň sleduje dianie za sebou. Pomalší zapínajú pravú smerovku a nechajú sa predchádzať. Rýchlejší ich neobmedzujú, pritom je asfalt iba o málo širší, ako u nás bežná cesta.

Každý tak zistí, aké sú schopnosti auta a jeho vlastné vodičské zručnosti. Keby len jeden zdvihol mobil a nevenoval sa riadeniu, harmónia na okruhu sa skončí. Kto nemá odskúšané svoje Porsche a okruh nepozná, ide pomalšie ako obstarožné BMW, pretože sa prispôsobuje svojim schopnostiam. Pritom je úplne jedno, že ostatní prechádzajú zákrutu na plný plyn.

V praxi sa opäť raz utvrdzujeme, že príčinou ťažkých nehôd nie je rýchlosť ako taká, ale precenenie schopností šoféra, nepozornosť a nesústredenie sa. Ak ide vodič dobrého auta po hlavnej ceste a v obojsmernej premávke, vie, že nemôže ísť dvesto. Niekedy je aj povolených 90 kilometrov za hodinu veľa, zvlášť, keď prší.

Jazdiť sa dá rýchlo aj bezpečne

Policajný prezident Ján Packa najazdil jeden a pol milióna kilometrov bez nehody, hoci sa netají tým, že jazdil rýchlo a používal veľmi rýchle autá. Ako policajt si to mohol dovoliť. Packa tvrdí, že vodič nemá jazdiť rýchlo, ale bezpečne. „Bezpečne a rýchlo znamená ísť tak rýchlo, koľko mi dovoľuje stav cesty, moje skúsenosti, vozidlo, cestná premávka a dopravné predpisy. Toto je zásada bezpečnej jazdy a má platiť pre každého,“ povedal.

Polícia priznáva, že nehody klasifikované ako „neprispôsobenie rýchlosti schopnostiam vodiča, vlastnostiam auta a poveternostným podmienkam“, nesúvisia vždy s prekročením maximálnej rýchlosti v kritickom momente. „Myslím, že nemusí ísť vždy o prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti. Hlavnou príčinou je nepozornosť a nevenovanie sa premávke,“ hovorí Packa. „Vodiči robia všetko možné, len sa nevenujú riadeniu auta.“

V rýchlosti sú kritické zákruty

Nehody s tragickými následkami, ku ktorým prispela vysoká rýchlosť, sa väčšinou stávajú v zákrutách, kde autá prejdú do protismeru, zídu z cesty, narazia do stromu alebo sa prevrátia. Najhoršie sú podľa polície zmeny počasia, napríklad keď po dlhšom čase poprší a zároveň sa ochladí. „Vodiči nezmenia svoje správanie za volantom a jazdia, ako keby bolo sucho. Okamžite nám narastie počet ťažkých nehôd,“ povedal hovorca policajného prezídia Viktor Plézel.

 

Rizikom sú neskúsení mladí šoféri na silnejších autách. V nočných hodinách sa predvádzajú a často skončia s autom v strome. Koncom septembra takto 22-ročný vodič zabil svojich spolujazdcov v päťkovom BMW. Rýchlosť nie je problémom na diaľnici, kde ju paradoxne polícia meria najčastejšie. Diaľničné nehody vznikajú, keď vodiči nedodržia dostatočný odstup medzi autami a nie sú sústredení. Plézel potvrdil, že ťažko hľadať súvislosť medzi neprispôsobením rýchlosti okolnostiam a prekročením jej maximálnej povolenej hodnoty. Chyba je v nedostatočnej zručnosti vodičov, v neskúsenosti a preceňovaní sa.

Nový zákon pôjde iným smerom

Pripravovaný zákon o premávke na pozemných komunikáciách znižuje rýchlosť v obci a pripravuje na vodičov tvrdšiu represiu. Premávka tak bude ešte menej plynulá ad oplatia na to mnohí slušní vodiči. K pozitívnym krokom patrí sprísnenie postihov za jazdu pod vplyvom alkoholu a zákaz telefonovania. Polícia by mala dôslednejšie kontrolovať telefonovanie a iné rozptyľovanie za volantom a venovať sa preventívnym akciám.

Nepozornosť hrozí aj pri pomalej jazde

Stratu pozornosti môže spôsobiť aj príliš pomalá monotónna jazda v prehustenej premávke. Moderné autá nevyžadujú toľko pozornosti pri ovládaní a v šoféroch vyvolávajú pocit, že sa nemusia venovať jazde. „Som presvedčený, že pomalá jazda vedie k strate pozornosti a zapríčiňuje nepochopiteľné kolízie. Svižná, nie riskantná jazda núti vodiča byť pozorným a sledovať premávku,“ hovorí automobilový pretekár Igor Drotár.

Príčiny, pre ktoré šofér nezvládne auto, tkvejú podľa Drotára v nedostatočnej príprave nových vodičov. Autoškoly chŕlia veľa absolventov, ktorých naučia šoférovať, ale nie reagovať na situácie v premávke. V podstate ani viac urobiť nemôžu. „Tak ako je dnes potrebných veľa vysokých škôl, tak je nutné poskytnúť mladým vyššiu školu šoférovania,“ myslí si. Jazda vysokou rýchlosťou a nehoda, ktorá z nej môže vyplynúť, je vyvrcholením stresu, pracovného tempa alebo vplyvu alkoholu. Prvotnou príčinou nehody môže byť nepozornosť a nesústredenosť, prípadne nezvládnutý šmyk.

V sobotu 20. septembra na banskobystrickom sídlisku Fončorda vodička a matka dvoch detí pred zákrutou neznížila rýchlosť, prešla do protismeru, kde rovno narazila do stĺpu trolejového vedenia. Príčinou tragickej nehody bol alkohol za volantom.

Ľudí z vraku nevyťahujte

Následky nehôd sú priamoúmerné veľkosti nárazu a rýchlosti. Často dochádza k poraneniam krčnej chrbtice, miechy alebo zlomeninám panvovej kosti. Najhoršie na nárazoch vo vysokej rýchlosti nebývajú tržné rany a zlomeniny ale vnútorné poranenia a odtrhnutie orgánov v dôsledku veľkého preťaženia.

Svedkovia ťažkých nehôd by mali dbať predovšetkým o svoju bezpečnosť a zabezpečiť zdemolované auto proti požiaru, prípade zistiť, či nehrozí, že sa opäť prevráti. Ak je auto veľmi zdeformované, treba sa snažiť udržať kontakt so zraneným, ak nie je pri vedomí, overiť jeho základné životné funkcie a privolať pomoc. „Netreba sa hrať na hrdinu a zraneného nasilu ťahať z ťažko poškodeného auta. Ak nedýcha, záklonom hlavy spriechodníme jeho dýchacie cesty,“ povedal Benčík zo Stanice prvej pomoci Červeného kríža v Banskej Bystrici.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  4. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  5. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  6. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  7. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Všetky okresy svojimi pobočkami pokrývajú len tri banky
  2. Ochráňte pred zlodejmi celé vozidlo vďaka VAM Akustik
  3. Čerešne - miesto, kde môžete žiť podľa seba
  4. Nová michalovská nemocnica otvorí brány: toto musíte vidieť!
  5. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky
  6. Mladí vodiči preferujú čoraz silnejšie autá
  7. Ako sa zbaviť chladnej podlahy
  8. V tomto roku si už konečne užijem Vianoce bez vrások
  9. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť
  10. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií
  1. Vyrábajú v malom, no presadili sa. Sessler a Farmárske lupienky 11 252
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok 9 194
  3. Slovenské deti dostávajú mesačne 22€ 3 874
  4. Stavba domu na kľúč – úspora času aj financií 3 256
  5. Moskva alebo Petrohrad? 3 171
  6. Ako sa zbaviť chladnej podlahy 2 408
  7. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 2 406
  8. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu 2 330
  9. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 1 889
  10. Online analýza spotreby elektriny vám pomôže ušetriť 1 694

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Danko v dume dvoril Rusom, keď prekrúcajú ´68, mlčí

Danko je absolútne mimo reality, ohodnotil proruský sentiment šéfa slovenského parlamentu politológ Grigorij Mesežnikov.

REPORTÁŽ

Rafting v Líbyi. Kríza sa skončila, ľudia ďalej prichádzajú cez more

Na Sicílii sme blízko migračnej kríze.

KOMENTÁRE

Rusi stále trpia na štokholmský syndróm

Na prvý pohľad je to úplne nepochopiteľné.

Neprehliadnite tiež

Vedec, ktorý vyvíja palivá: Motory majú problémy, aké sme roky nevideli

Benzíny a nafty sa musia vyvíjať s motormi, hovorí Andreas Schäfer.

Volkswagen Polo opäť dvihlo latku vo svojej triede (test)

Trojvalec 1,0 TSI v Pole funguje najlepšie zo všetkých áut koncernu.

Do dražby evidenčných čísel sa v Emirátoch zapojil aj 12-ročný chlapec

Kúpa je dobrou investíciou do budúcnosti a mnohí neváhajú zaplatiť milióny.

Nový Aston Martin Vantage je ľahší, silnejší a rýchlejší

Najmenší model v ponuke dostane 510 koní a nový elektronický diferenciál.

Škoda na veľtrhu predstavila nový elektrobus E'City

Plzenský výrobca tak reaguje na zvýšený dopyt po ekologickej doprave.