SME
Pondelok, 17. január, 2022 | Meniny má NatašaKrížovkyKrížovky

Zabíja nepozornosť, nie rýchlosť

Prvotnou príčinou nehôd nebýva prekročenie maximálnej rýchlosti, ani rýchlosť ako taká. Skôr to, že rýchlosť nebola primeraná schopnostiam vodiča.

Majitelia rýchlych áut chodia jazdiť na nemecký okruh Nurburgring. Tu sa dajú načerpať zručnosti a nové schopnosti. Zároveň si šofér veľmi dobre uvedomí ako sa auto správa v rýchlosti.Majitelia rýchlych áut chodia jazdiť na nemecký okruh Nurburgring. Tu sa dajú načerpať zručnosti a nové schopnosti. Zároveň si šofér veľmi dobre uvedomí ako sa auto správa v rýchlosti. (Zdroj: TV SME)

Prvotnou príčinou nehôd nebýva prekročenie maximálnej rýchlosti, ani rýchlosť ako taká. Skôr to, že rýchlosť nebola primeraná schopnostiam vodiča a možnostiam pneumatík v danej situácii. Ministerstvo vnútra chce trestať motoristov, ale schopnosti čerstých absolventov autoškôl a vzdelávacie programy zostávajú nepovšimnuté.

V chladnom septembrovom popoludní vchádzame so športovým autom Lexus IS-F na legendárnu severnú slučku okruhu Nurburgring. Na cestu do „zeleného pekla“ sa chystá ďalších dvesto cestných pirátov na autách najzvučnejších mien od Porsche cez Ferrari až po Lotus alebo Aston Martin.

Postupne všetci vychádzajú na najťažší dvadsaťkilometrový pretekársky okruh v Európe. Po pravom boku Lexusu zrýchľuje motocyklista na superrýchlom Kawasaki. Dvestovkou sa blížime do prvej zákruty, keď motorkár zapne pravú smerovku a púšťa nás dopredu. Jedni jazdia na úzkej dráhe pomalšie, iní až na hranici, keď pneumatiky strácajú priľnavosť k ceste.

Horizonty striedajú ostré zákruty a tiahle roviny, kde nám tachometer ukázal 240 kilometrov za hodinu. Desiatky áut a motoriek rozťahané po okruhu idú rýchlo a bez kolízie. Každý šofér má oči uprené na cestu, predvída, čo urobí ten druhý a zároveň sleduje dianie za sebou. Pomalší zapínajú pravú smerovku a nechajú sa predchádzať. Rýchlejší ich neobmedzujú, pritom je asfalt iba o málo širší, ako u nás bežná cesta.

Každý tak zistí, aké sú schopnosti auta a jeho vlastné vodičské zručnosti. Keby len jeden zdvihol mobil a nevenoval sa riadeniu, harmónia na okruhu sa skončí. Kto nemá odskúšané svoje Porsche a okruh nepozná, ide pomalšie ako obstarožné BMW, pretože sa prispôsobuje svojim schopnostiam. Pritom je úplne jedno, že ostatní prechádzajú zákrutu na plný plyn.

V praxi sa opäť raz utvrdzujeme, že príčinou ťažkých nehôd nie je rýchlosť ako taká, ale precenenie schopností šoféra, nepozornosť a nesústredenie sa. Ak ide vodič dobrého auta po hlavnej ceste a v obojsmernej premávke, vie, že nemôže ísť dvesto. Niekedy je aj povolených 90 kilometrov za hodinu veľa, zvlášť, keď prší.

Jazdiť sa dá rýchlo aj bezpečne

Policajný prezident Ján Packa najazdil jeden a pol milióna kilometrov bez nehody, hoci sa netají tým, že jazdil rýchlo a používal veľmi rýchle autá. Ako policajt si to mohol dovoliť. Packa tvrdí, že vodič nemá jazdiť rýchlo, ale bezpečne. „Bezpečne a rýchlo znamená ísť tak rýchlo, koľko mi dovoľuje stav cesty, moje skúsenosti, vozidlo, cestná premávka a dopravné predpisy. Toto je zásada bezpečnej jazdy a má platiť pre každého,“ povedal.

Polícia priznáva, že nehody klasifikované ako „neprispôsobenie rýchlosti schopnostiam vodiča, vlastnostiam auta a poveternostným podmienkam“, nesúvisia vždy s prekročením maximálnej rýchlosti v kritickom momente. „Myslím, že nemusí ísť vždy o prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti. Hlavnou príčinou je nepozornosť a nevenovanie sa premávke,“ hovorí Packa. „Vodiči robia všetko možné, len sa nevenujú riadeniu auta.“

V rýchlosti sú kritické zákruty

Nehody s tragickými následkami, ku ktorým prispela vysoká rýchlosť, sa väčšinou stávajú v zákrutách, kde autá prejdú do protismeru, zídu z cesty, narazia do stromu alebo sa prevrátia. Najhoršie sú podľa polície zmeny počasia, napríklad keď po dlhšom čase poprší a zároveň sa ochladí. „Vodiči nezmenia svoje správanie za volantom a jazdia, ako keby bolo sucho. Okamžite nám narastie počet ťažkých nehôd,“ povedal hovorca policajného prezídia Viktor Plézel.

 

Rizikom sú neskúsení mladí šoféri na silnejších autách. V nočných hodinách sa predvádzajú a často skončia s autom v strome. Koncom septembra takto 22-ročný vodič zabil svojich spolujazdcov v päťkovom BMW. Rýchlosť nie je problémom na diaľnici, kde ju paradoxne polícia meria najčastejšie. Diaľničné nehody vznikajú, keď vodiči nedodržia dostatočný odstup medzi autami a nie sú sústredení. Plézel potvrdil, že ťažko hľadať súvislosť medzi neprispôsobením rýchlosti okolnostiam a prekročením jej maximálnej povolenej hodnoty. Chyba je v nedostatočnej zručnosti vodičov, v neskúsenosti a preceňovaní sa.

Nový zákon pôjde iným smerom

Pripravovaný zákon o premávke na pozemných komunikáciách znižuje rýchlosť v obci a pripravuje na vodičov tvrdšiu represiu. Premávka tak bude ešte menej plynulá ad oplatia na to mnohí slušní vodiči. K pozitívnym krokom patrí sprísnenie postihov za jazdu pod vplyvom alkoholu a zákaz telefonovania. Polícia by mala dôslednejšie kontrolovať telefonovanie a iné rozptyľovanie za volantom a venovať sa preventívnym akciám.

Nepozornosť hrozí aj pri pomalej jazde

Stratu pozornosti môže spôsobiť aj príliš pomalá monotónna jazda v prehustenej premávke. Moderné autá nevyžadujú toľko pozornosti pri ovládaní a v šoféroch vyvolávajú pocit, že sa nemusia venovať jazde. „Som presvedčený, že pomalá jazda vedie k strate pozornosti a zapríčiňuje nepochopiteľné kolízie. Svižná, nie riskantná jazda núti vodiča byť pozorným a sledovať premávku,“ hovorí automobilový pretekár Igor Drotár.

Príčiny, pre ktoré šofér nezvládne auto, tkvejú podľa Drotára v nedostatočnej príprave nových vodičov. Autoškoly chŕlia veľa absolventov, ktorých naučia šoférovať, ale nie reagovať na situácie v premávke. V podstate ani viac urobiť nemôžu. „Tak ako je dnes potrebných veľa vysokých škôl, tak je nutné poskytnúť mladým vyššiu školu šoférovania,“ myslí si. Jazda vysokou rýchlosťou a nehoda, ktorá z nej môže vyplynúť, je vyvrcholením stresu, pracovného tempa alebo vplyvu alkoholu. Prvotnou príčinou nehody môže byť nepozornosť a nesústredenosť, prípadne nezvládnutý šmyk.

V sobotu 20. septembra na banskobystrickom sídlisku Fončorda vodička a matka dvoch detí pred zákrutou neznížila rýchlosť, prešla do protismeru, kde rovno narazila do stĺpu trolejového vedenia. Príčinou tragickej nehody bol alkohol za volantom.

Ľudí z vraku nevyťahujte

Následky nehôd sú priamoúmerné veľkosti nárazu a rýchlosti. Často dochádza k poraneniam krčnej chrbtice, miechy alebo zlomeninám panvovej kosti. Najhoršie na nárazoch vo vysokej rýchlosti nebývajú tržné rany a zlomeniny ale vnútorné poranenia a odtrhnutie orgánov v dôsledku veľkého preťaženia.

Svedkovia ťažkých nehôd by mali dbať predovšetkým o svoju bezpečnosť a zabezpečiť zdemolované auto proti požiaru, prípade zistiť, či nehrozí, že sa opäť prevráti. Ak je auto veľmi zdeformované, treba sa snažiť udržať kontakt so zraneným, ak nie je pri vedomí, overiť jeho základné životné funkcie a privolať pomoc. „Netreba sa hrať na hrdinu a zraneného nasilu ťahať z ťažko poškodeného auta. Ak nedýcha, záklonom hlavy spriechodníme jeho dýchacie cesty,“ povedal Benčík zo Stanice prvej pomoci Červeného kríža v Banskej Bystrici.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  2. Marrákeš je červená perla Maroka
  3. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  4. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  5. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  6. Ochutnajte všetky slovenské chute a farby. Tu ich majú najviac
  7. Očarujúca Srí Lanka: Malý ostrov plný prekvapení
  8. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny
  9. Megatrendy ovplyvňujú život aj vaše investície. Poznáte ich?
  10. Cukrovkári a covid-19
  1. V roku 2021 kúpili Slováci kryptomeny za viac ako 25 000 000 €
  2. Marrákeš je červená perla Maroka
  3. Mám za sebou jeden z najťažších rokov svojho života
  4. Viac ako 30 000 € z Vianočnej lotérie BILLA poputuje na pomoc
  5. Projekt nórskych grantov „Decent work – dôstojná práca“
  6. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať
  7. PODCAST: Nárok pacienta na invalidný dôchodok a ŤZP
  8. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu
  9. Skleróza multiplex u detí: Kedy navštíviť lekára?
  10. Predplatné SME.sk len za 29 eur
  1. Chyby, ktoré robíte pri platbe kartou a ani ste o nich nevedeli 5 866
  2. Cukrovkári a covid-19 4 213
  3. Marrákeš je červená perla Maroka 3 722
  4. Vieme, kde získate najlepšie semienka zeleniny 2 476
  5. Mám za sebou jeden z najťažších rokov svojho života 2 473
  6. Predplatné SME.sk len za 29 eur 2 078
  7. Očarujúca Srí Lanka: Malý ostrov plný prekvapení 1 532
  8. Akcie, fondy, kryptomeny. Do čoho treba tento rok investovať 1 397
  9. F&F Slovensko je najdôveryhodnejšou odevnou značkou na trhu 1 169
  10. Ochutnajte všetky slovenské chute a farby. Tu ich majú najviac 1 119
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Renault Austral s maskovaním počas záverečných testov.

Výrobca sa nebude spoliehať len na elektromobily.


14. jan
Citroën C5 Aircross

V ponuke ostávajú benzínové aj naftové motory.


13. jan
Mercedes-Benz EQS 580 4Matic

Ovládanie hlasom funguje na úrovni.


12. jan
Škoda Fabia Ambition

Vo výbere je pestrý mix rôznych cieľových skupín.


10. jan

Blogy SME

  1. Martin Greguš: Dôchodky. Aké sú ročné príjmy z poistného? Koľko musí štát, každý rok doplatiť? Je tento systém bez reformy udržateľný?
  2. Igor Bilák: Post Covid Príhodka #35 - Tour de Zwift - stage 2 - London Loop
  3. Tomáš Harustiak: Spasia nás mimozemšťania ?
  4. Viktória Floreková: Beh ‒ začnite s ním
  5. Ivan Mlynár: Klinická smrť demokracie na Slovensku ? Nie, nedospelosť
  6. Samuel Ivančák: Písanie o písaní alebo sila vlastných zápiskov
  7. Adam Sedláček: Stavanie družstva
  8. Jaroslav Polaček: Košice majú najlepšie základné školy, teší ma to aj ako otca
  1. INEKO: Nové školské rebríčky s viacerými posunmi – na prvých miestach bratislavské GJH, SPŠ elektrotechnická v Prešove a po novom aj ZŠ Staničná, Košice 23 115
  2. František Ptáček: Spýtajte sa Fica, kde bol - povie vám kto ste, aj ako vyzeráte 5 676
  3. Ondrej Prostredník: Pán biskup Haľko, ospravedlňte sa prosím. 5 491
  4. Tereza Krajčová: Anglický denník: 20. Veci sa balia, náhrady hľadajú a srdce ticho puká 3 760
  5. Martin Borguľa: Obranná zmluva s USA? Za mňa – NIE! 3 538
  6. Ondrej Prostredník: Obhajcovia Räsänenovej zabúdajú, že Biblia je produktom cenzúry 3 354
  7. Štefan Vrátny: Zmluva s USA z pohľadu, prepytujem, jedného občana 2 582
  8. Linda Ágoštonová: S láskou Tvoja Žofia 2 536
  1. Lucia Šicková: S týmito 4 krokmi sme zaviedli kultúru feedbacku v našej firme
  2. Matúš Sarvaš: Prokurátor: Pri čítaní listov na rozlúčku je nemožné neprecítiť slová obete
  3. Valentína Sedileková: Podcast, ktorý vám odhalí svet ľudí s poruchami príjmu potravy
  4. Katarína Pázmányová: Je spoločná manželská posteľ pilierom dobrého manželstva?
  5. Pavol Koprda: Erik Kaliňák používa rovnaké metódy ako Blaha. Verili by ste jemu alebo vedcom? (rozbor videa)
  6. Milota Sidorová: Muži sa boja napadnutia, ženy znásilnenia. Bezpečnosť v meste sa týka všetkých
  7. Pavol Koprda: Šach-mat pre Pfizer? Hoaxer Blaha čítal iba nadpis, štúdiu financoval Pfizer
  8. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu tentokrát stoja na štúdii o sliepkach
Skryť Zatvoriť reklamu