Predstavitelia polície už niekoľkokrát avizovali, že plánujú policajtov vybaviť laserovými meračmi rýchlosti. V čom sú iné oproti existujúcim?
Predstavitelia polície už niekoľkokrát avizovali, že plánujú policajtov vybaviť laserovými meračmi rýchlosti. V čom sú iné oproti existujúcim?
Polícia ešte stále kontroluje rýchlosti motorových vozidiel na ceste zariadeniami, ktoré pracujú na princípe Dopplerovho javu. Využívajú na to mikrovlny - frekvencia vysielacej časti meracieho radaru je v pásme 34 MHz. Túto frekvenciu vysiela a následne aj prijíma malá parabolická anténa. Tá je zvyčajne umiestnená v prednej časti - v maske policajného auta.
Článok pokračuje pod video reklamou
Článok pokračuje pod video reklamou
Používané "radary" dokážu zmerať rýchlosť v pásme od 10 km/h do 250 km/h na vzdialenosť najviac 60 m. Práve tento parameter, meracia vzdialenosť alebo dosah radaru, je hlavné obmedzenie pre použitie v doprave. Na túto vzdialenosť je meradlo priamo viditeľné vodičom meraného vozidla.
Nový princíp merania rýchlosti vozidiel v premávke - meranie laserovým lúčom - nemá problém s krátkou vzdialenosťou.
Laserové meradlo, odborne nazývané Lidar (skratka z anglického názvu Light detection and ranging), ktoré bude polícia používať, je postavené na princípe merania vzdialenosti z pevného stanoviska v presne určených časových intervaloch. Z merania vzdialenosti a času zistí rýchlosť. Celkový čas jedného merania aj so záznamom je zvyčajne 0,4 s až 2 s.
Veľkou výhodou nového "radaru" je jeho dosah. Rýchlosť odmeria do vzdialenosti až 1800 m. Ďalšou je jeho veľkosť, respektíve malosť a prenosnosť.
Bežným vybavením Lidar-u, je záznamová videokamera. Súčasne so záznam viditeľnej situácie zaznamenáva aj vzdialenosť meraného vozidla a vypočítanú rýchlosť. Okrem týchto dát sú na zázname aj ostatné potrebné informácie - miesto a čas merania, popis meradla a ďalšie sprievodné údaje.
Autor: UNMS SR