SME
Streda, 27. január, 2021 | Meniny má BohušKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Subaru Forester boxer diesel

Šesť mesiacov po uvedení novej generácie modelu Forester prichádza Subaru s naftovou verziou 2.0D. Forester konečne dostal motor, aký si zaslúžil. Stal sa tak zaujímavým pre širšiu skupinu zákazníkov.

(Zdroj: Subaru)

Šesť mesiacov po uvedení novej generácie modelu Forester prichádza Subaru s naftovou verziou 2.0D. Forester konečne dostal motor, aký si zaslúžil. Stal sa tak zaujímavým pre širšiu skupinu zákazníkov a zároveň plnohodnotnou konkurenciou, silným zástupcom tejto kategórie na európskom trhu. Importér vsadil všetko na jednu kartu a „diesel" bude ponúkať za cenu „benzínu".

Už mu nič nechýba

Príchodom dlho očakávanej vznetovej verzie modelu Forester automobilka ukončila premenu tohto modelového radu z kompaktného kombi s výhradne benzínovým pohonom na plnohodnotné rodinné auto so všetkým, čo potrebuje pre úspech na európskom trhu. Dobrou správou je, že bez toho, aby stratil čo i len kúsok zo skvelej ovládateľnosti a vynikajúcich jazdných vlastností predchodcu.

Práve vzhľadom na túto skutočnosť, ktorej si je výrobca určite vedomý, pozostávala testovacia trasa z dvoch približne 200 km dlhých okruhov so všetkými druhmi ciest – od asfaltovej diaľnice, cez kľukaté prudké horské stúpania až po šotolinové úseky v lese. Na to, že novinkou bola v podstate „len" kombinácia Forester a diesel, sa teda jazdilo pomerne veľa. Aj tým dal výrobca najavo, akú dôležitosť prikladá tomuto modelu.

302_forester_big.jpg

303_forester_big.jpg

Naftový dvojliter od benzínového rozoznáte podľa otvoru na prívod vzduchu do medzichladiča

na prednej kapote a tiež podľa loga boxer diesel na zadných dverách.

Nie je tajomstvom, že vývoj naftového motora stál automobilku veľa peňazí (koľko, to radšej nehovorí) a preto si nemôže dovoliť byť stratová. Pravdepodobne aj z tohto dôvodu sa dieselový Forester u nás predáva za rovnakú sumu ako benzínový dvojliter, čo milovníci úspornej dynamickej jazdy iste ocenia.

Na výber sú dva stupne výbavy. Už základný model 2.0D X Classic za 930.000 Sk je dosť naplnený. V štandarde ponúka 6 airbagov, automatickú klimatizáciu, stabilizačný systém VDC, asistenta pre rozjazd do kopca, automatické nastavovanie svetlej výšky podvozka na zadnej náprave, vyhrievanie predných sedadiel, elektrické ovládanie bočných okien, tempomat a audiosystém so štyrmi reproduktormi. Vyšší stupeň 2.0D XS Comfort za 1.049.000 Sk ponúka audiosystém so siedmymi reproduktormi a meničom na 6 CD a navyše elektricky ovládateľnú panoramatickú strechu, xenónové svetlomety s vysúvateľnými ostrekovačmi, 17-palcové kolesá a strešné nosiče.

Poznávacie znaky

Navonok sa naftový Forester od benzínového dvojlitra odlišuje len otvorom v prednej kapote (pri otvorení podopretej plynovými vzperami) na prívod vzduchu k medzichladiču a logom „boxer diesel" na zadnom veku. Inak sú obe verzie úplne identické. To platí aj o interiéri, až na dva podstatné detaily. Na rozdiel od zážihového variantu sa vznetový vo Foresteri kombinuje so šesťstupňovým manuálom (Legacy boxer diesel si až do príchodu novej generácie musí vystačiť s piatimi rýchlostnými stupňami). Druhým detailom je, že diesel nemá redukovanú prevodovku.

Prednú kapotu už podopierajú plynové vzpery.

Väčší ako sa zdá

Nového „lesníka" sme už skúšali, takže interiér nebol pre nás ničím novým. Opäť iba konštatujeme, že rozhodnutie urobiť z neho priestorovo plnohodnotného konkurenta súčasným SUV bol viac než dôležitý ťah – teraz je to skutočné rodinné auto, vďaka čomu si ho určite všimnú mnohí otcovia rodín, ktorí v minulosti o ňom ani neuvažovali. Vnútri je pritom ešte väčší ako sa na prvý pohľad zdá.

Po nastúpení dozadu neuveríte, že sedíte vo Foresteri. Miesta je tam neúrekom. Zadné dvere sa dajú otvárať do uhla 90º.

Tomu, kto sedel v predošlej generácii, vyrazí dych najmä priestor na zadných sedadlách. Vďaka novej, kompaktnejšej zadnej náprave narástol tiež batožinový priestor (+ 38 l), aj keď 450 l rozhodne nie je rekordná hodnota. Chýbať nám však budú pre Subaru typické bezrámové dvere. Ak sa neviete rozhodnúť, či kožené alebo látkové poťahy sedadiel, odporúčame textil, pretože pokiaľ Subaru nemá kožené sedačky s ventiláciou, dosť sa v nich potí chrbát.

Technický klenot

O práci motorárov Subaru, ktorí si vždy dali záležať, aby každý ich agregát a teda aj naftový, bol dokonalý, sme už písali. Preto iba v krátkosti zhrnieme pár podstatných faktov. Motor s protiľahlými valcami (boxer) so zdvihovým objemom 1998 cm3 je najľahší a najkompaktnejší spomedzi vznetových agregátov v tejto objemovej triede.

Dokonca je ľahší a napriek pomerne dlhým dráham piestov aj o 61,3 mm kratší ako rovnako veľký zážihový oponent. Tým výrobca úplne vylúčil akýkoľvek negatívny vplyv motora na jazdné vlastnosti. Dosiahol to viacerými dômyselnými technickými riešeniami.

Interiér je kvalitne vypracovaný a dobre odhlučnený. Nová éra v histórii automobilky sa dotkla aj bočných dverí. Bezrámové okná nám budú chýbať.

Napríklad hlava valcov je v porovnaní s benzínovým bratom tenšia o 17 mm, pritom pevnosť v spaľovacej komore ostala zachovaná. Špeciálne elektromagnetické vstrekovače pracujúce pod tlakom 1800 bar sú približne o 40 až 50 mm kratšie ako tie, ktoré používa konkurencia v dieselových dvojlitroch a konštrukcia typu boxer umožnila technikom vynechať vyvažovacie hriadele bez toho, aby sa to negatívne dotklo kultúry chodu.

O dostatočný prísun sily v celom spektre otáčok sa stará turbodúchadlo s premenlivou geometriou lopatiek, ktoré je umiestnené pod motorom a priamo napojené na katalyzátor a filter pevných častíc PDF, čo zasa prospieva zachovaniu nízkeho ťažiska a zároveň zmenšuje produkciu emisií. Forester boxer diesel vyprodukuje v priemere 167 g škodlivín na km a to zodpovedá emisnej norme Euro 4.


Tichý, úsporný a o poznanie živší

Prvé, čo každému udrie do ucha po naštartovaní naftového boxer motora je jeho úžasná kultúra chodu. Stretli sme sa s názormi, podľa ktorých jeho zvuk nebol až taký kultivovaný. Ale pri dlhších debatách sme sa napokon zhodli, že problém nie je v kultúre chodu. Niekomu sa špecifický akustický prejav jednoducho nemusí natoľko pozdávať ako zvuk klasického radového štvorvalca.

Takže ak ho porovnáme s rovnako výkonným benzínovým dvojlitrom (110 kW/150 benzín verzus 108 kW/147 k diesel), na kultúre chodu zákazník nestratí takmer nič, a naopak veľa získa v oblasti dynamiky a spotreby paliva. Papierový údaj o zrýchlení z 0 na 100 km/h síce vykazuje zlepšenie iba o 0,6 s (z 11,0 s na 10,4 s), no posun v elasticite na jednotlivých prevodových stupňoch je oveľa citeľnejší, o spotrebe ani nehovoriac. Rozdiel 2 l podľa údajov výrobcu sa na základe našich skúseností môže vyšplhať aj na 3 alebo 4 l/100 km.

Kulisa šesťrýchlostnej manuálnej prevodovky potrebuje ešte doladiť. Dráhy sú priveľmi dlhé a na presnosť radenia sa treba sústrediť.

Reálne dosiahnuteľným kombinovaným priemerom je 6,3 l/100 k (u Legacy diesel sme opakovane nemali problém s dosiahnutím výrobcom udávanej spotreby), na auto so stálym pohonom 4x4 je to výborná hodnota. Ak naopak porovnáme naftový Forester s naftovým Legacy, výhoda 6-stupňovej manuálnej prevodovky, ktorú „lesník" dostal prvý, v konečnom dôsledku nepriniesla žiaden prekvapivý dynamický efekt. Vznetový motor a nová prevodovka majú s Foresterom nepochybne menej práce a je s nimi evidentne živší ako s benzínovým dvojlitrom. Legacy boxer diesel však stále pôsobí o niečo svižnejším dojmom. Určite má na tom podiel aj veľký skok medzi druhým a tretím prevodovým stupňom.

Keďže naftový boxer diesel sa nedodáva s redukovanou prevodovkou, mali sme dojem, ako keby prvé dva krátke rýchlostné stupne boli navrhnuté vyslovene na ťahanie ťažkých prívesov, do hmotnosti 2000 kg. Logicky sa musela prejaviť aj vyššia hmotnosť o poznanie väčšej karosérie. Riadenie je pri ostrejšom štýle jazdy menej citlivé ako by sa žiadalo, za normálnych okolností sa ale Forester diesel ovláda čisto a rovnako presne ako kompaktnejšia Impreza.

Naopak popracovať ešte treba na kulise šesťstupňovej manuálnej prevodovky, pretože v porovnaní s „päťkvaltom" sú dráhy výrazne dlhšie a na presnosť preraďovania sa treba viac sústrediť. Výrobca si tento nedostatok uvedomuje a v dohľadnej dobe ho odstráni.

Podvozok nemá chybu

Čo sa nezmenilo, sú jazdné vlastnosti. Už pri prvých skúšobných jazdách sme jeho neuveriteľnú stabilitu a zároveň príjemnú mäkkosť prirovnali ku komfortnejšiemu BMW X3 a na tom trváme. Dokonca si dovolíme vysloviť názor, že v tejto kategórii a porovnateľnej cenovej hladine neexistuje auto s lepšie naladeným podvozkom. Bez problémov si poradí s rozbitými okresnými komunikáciami či jamami na poľných cestách. V zákrutách si vás zase získa tým, ako dokáže zatáčať a držať stopu – aj napriek svojim rozmerom.

Jednoducho vie byť zábavný na akomkoľvek povrchu. Základom toľko omieľaného symetrického pohonu 4x4 je totiž fakt, že všetky ťažké komponenty pohonnej sústavy sú kompaktné a nízko položené, medzinápravový diferenciál leží ešte o 10 mm nižšie ako v predošlom modeli, takže vozidlo môže byť mäkké aj bez zbytočného nakláňania v zákrutách. Forester s naftovým boxer motorom prichádza na slovenský trh v týchto dňoch.

Technické parametre vozidla Subaru Forester boxer diesel

motor 2.0D
zdvihový objem [cm3] 1998
výkon [kW/k] 108/147
pri otáčkach [1/min] 3600
krútiaci moment [Nm] 350
pri otáčkach [1/min] 1800 - 2400
pohotovostná hmotnosť [kg] 1540
palivová spotreba [l/100 km] 6,3
zrýchlenie 0-100 km/h [s] 10,4
maximálna rýchlosť [km/h] 186

Rozmery

dĺžka 4560 mm
šírka 1780 mm
výška 1700 mm
rázvor náprav 2615 mm
batožinový priestor 450
hmotnosť brzdeného prívesu 2000 kg
objem palivovej nádrže 60 l

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. INEKO: Základná škola v Svätom Jure je najlepšia na Slovensku
  2. Hygge ako životný štýl
  3. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  4. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  5. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  6. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  7. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  8. Pandemická kríza urobila obrovské PR online vzdelávaniu
  9. Absolventi Paneurópskej vysokej školy majú takmer najvyšší plat
  10. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  1. Garmin predstavuje Lily, svoje najmenšie inteligentné hodinky
  2. Babylon Berlín: Najdrahší nemecký seriál
  3. Potravinové intolerancie bude KRAJ riešiť aj tento rok
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí
  5. Závod zamestnáva 500 ľudí. Tatravagónka v Trebišove má 50 rokov
  6. Spoločnosť BILLA v novom e-booku radí, ako sa stravovovať zdravo
  7. Počas koronakrízy vzrástli obavy z dopadov práceneschopnosti
  8. Za špičkovým produktom na podporu imunity sú talentovaní Slováci
  9. Ochrana prírody na Slovensku má nové ocenenie
  10. Ako spoznať ekologickejšie potraviny? Radí odborník
  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 20 497
  2. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 19 274
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 18 264
  4. Viete, ako správne umyť ovocie? Čistá voda stačiť nemusí 9 390
  5. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 8 286
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 7 959
  7. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 7 595
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 7 364
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 201
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 7 070
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Darine Antalovej (72) z bratislavskej Petržalky vďaka liečbe liekom Keytruda takmer úplne vymizla rakovina krčku maternice. VšZP jej ho však nechce preplácať, lebo nie je hradený z verejného zdravotného poistenia. Trojtýždňová liečba ním stojí 4170 eur.

Dôchodkyňa a jej deti už za liek zaplatili desaťtisíce eur.

22 h
Fľaštička s vakcínou proti koronavírusu, ktorú vyvinuli vedci z Oxfordskej univerzity v spolupráci s farmaceutickou spoločnosťou AstraZeneca.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 241-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 4 361 obetí. Na Slovensku sa skončilo celoplošné testovanie, platia nové opatrenia.

10 h
Šimák zomrel v utorok (26. 1.) vo veku 72 rokov po dlhej a ťažkej chorobe.

Šimák zomrel vo veku 72 rokov.

24. máj

Neprehliadnite tiež

Hyundai Tucson N Line

Dostane rôzne stupne hybridných pohonov.

3 h
Lepiaca sada pri defekte môže, ale aj nemusí pomôcť.

Lepiaca sada je rýchlou, ale nespoľahlivou záchranou.

22 h
Chevrolet Corvette Stingray

Dnes má jeho kabriolet už slušnú hodnotu.

25. jan
Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

23. jan