SME
Streda, 20. október, 2021 | Meniny má VendelínKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Subaru Forester boxer diesel

Šesť mesiacov po uvedení novej generácie modelu Forester prichádza Subaru s naftovou verziou 2.0D. Forester konečne dostal motor, aký si zaslúžil. Stal sa tak zaujímavým pre širšiu skupinu zákazníkov.

(Zdroj: Subaru)

Šesť mesiacov po uvedení novej generácie modelu Forester prichádza Subaru s naftovou verziou 2.0D. Forester konečne dostal motor, aký si zaslúžil. Stal sa tak zaujímavým pre širšiu skupinu zákazníkov a zároveň plnohodnotnou konkurenciou, silným zástupcom tejto kategórie na európskom trhu. Importér vsadil všetko na jednu kartu a „diesel" bude ponúkať za cenu „benzínu".

Už mu nič nechýba

Príchodom dlho očakávanej vznetovej verzie modelu Forester automobilka ukončila premenu tohto modelového radu z kompaktného kombi s výhradne benzínovým pohonom na plnohodnotné rodinné auto so všetkým, čo potrebuje pre úspech na európskom trhu. Dobrou správou je, že bez toho, aby stratil čo i len kúsok zo skvelej ovládateľnosti a vynikajúcich jazdných vlastností predchodcu.

Práve vzhľadom na túto skutočnosť, ktorej si je výrobca určite vedomý, pozostávala testovacia trasa z dvoch približne 200 km dlhých okruhov so všetkými druhmi ciest – od asfaltovej diaľnice, cez kľukaté prudké horské stúpania až po šotolinové úseky v lese. Na to, že novinkou bola v podstate „len" kombinácia Forester a diesel, sa teda jazdilo pomerne veľa. Aj tým dal výrobca najavo, akú dôležitosť prikladá tomuto modelu.

302_forester_big.jpg

303_forester_big.jpg

Naftový dvojliter od benzínového rozoznáte podľa otvoru na prívod vzduchu do medzichladiča

na prednej kapote a tiež podľa loga boxer diesel na zadných dverách.

Nie je tajomstvom, že vývoj naftového motora stál automobilku veľa peňazí (koľko, to radšej nehovorí) a preto si nemôže dovoliť byť stratová. Pravdepodobne aj z tohto dôvodu sa dieselový Forester u nás predáva za rovnakú sumu ako benzínový dvojliter, čo milovníci úspornej dynamickej jazdy iste ocenia.

Na výber sú dva stupne výbavy. Už základný model 2.0D X Classic za 930.000 Sk je dosť naplnený. V štandarde ponúka 6 airbagov, automatickú klimatizáciu, stabilizačný systém VDC, asistenta pre rozjazd do kopca, automatické nastavovanie svetlej výšky podvozka na zadnej náprave, vyhrievanie predných sedadiel, elektrické ovládanie bočných okien, tempomat a audiosystém so štyrmi reproduktormi. Vyšší stupeň 2.0D XS Comfort za 1.049.000 Sk ponúka audiosystém so siedmymi reproduktormi a meničom na 6 CD a navyše elektricky ovládateľnú panoramatickú strechu, xenónové svetlomety s vysúvateľnými ostrekovačmi, 17-palcové kolesá a strešné nosiče.

Poznávacie znaky

Navonok sa naftový Forester od benzínového dvojlitra odlišuje len otvorom v prednej kapote (pri otvorení podopretej plynovými vzperami) na prívod vzduchu k medzichladiču a logom „boxer diesel" na zadnom veku. Inak sú obe verzie úplne identické. To platí aj o interiéri, až na dva podstatné detaily. Na rozdiel od zážihového variantu sa vznetový vo Foresteri kombinuje so šesťstupňovým manuálom (Legacy boxer diesel si až do príchodu novej generácie musí vystačiť s piatimi rýchlostnými stupňami). Druhým detailom je, že diesel nemá redukovanú prevodovku.

Prednú kapotu už podopierajú plynové vzpery.

Väčší ako sa zdá

Nového „lesníka" sme už skúšali, takže interiér nebol pre nás ničím novým. Opäť iba konštatujeme, že rozhodnutie urobiť z neho priestorovo plnohodnotného konkurenta súčasným SUV bol viac než dôležitý ťah – teraz je to skutočné rodinné auto, vďaka čomu si ho určite všimnú mnohí otcovia rodín, ktorí v minulosti o ňom ani neuvažovali. Vnútri je pritom ešte väčší ako sa na prvý pohľad zdá.

Po nastúpení dozadu neuveríte, že sedíte vo Foresteri. Miesta je tam neúrekom. Zadné dvere sa dajú otvárať do uhla 90º.

Tomu, kto sedel v predošlej generácii, vyrazí dych najmä priestor na zadných sedadlách. Vďaka novej, kompaktnejšej zadnej náprave narástol tiež batožinový priestor (+ 38 l), aj keď 450 l rozhodne nie je rekordná hodnota. Chýbať nám však budú pre Subaru typické bezrámové dvere. Ak sa neviete rozhodnúť, či kožené alebo látkové poťahy sedadiel, odporúčame textil, pretože pokiaľ Subaru nemá kožené sedačky s ventiláciou, dosť sa v nich potí chrbát.

Technický klenot

O práci motorárov Subaru, ktorí si vždy dali záležať, aby každý ich agregát a teda aj naftový, bol dokonalý, sme už písali. Preto iba v krátkosti zhrnieme pár podstatných faktov. Motor s protiľahlými valcami (boxer) so zdvihovým objemom 1998 cm3 je najľahší a najkompaktnejší spomedzi vznetových agregátov v tejto objemovej triede.

Dokonca je ľahší a napriek pomerne dlhým dráham piestov aj o 61,3 mm kratší ako rovnako veľký zážihový oponent. Tým výrobca úplne vylúčil akýkoľvek negatívny vplyv motora na jazdné vlastnosti. Dosiahol to viacerými dômyselnými technickými riešeniami.

Interiér je kvalitne vypracovaný a dobre odhlučnený. Nová éra v histórii automobilky sa dotkla aj bočných dverí. Bezrámové okná nám budú chýbať.

Napríklad hlava valcov je v porovnaní s benzínovým bratom tenšia o 17 mm, pritom pevnosť v spaľovacej komore ostala zachovaná. Špeciálne elektromagnetické vstrekovače pracujúce pod tlakom 1800 bar sú približne o 40 až 50 mm kratšie ako tie, ktoré používa konkurencia v dieselových dvojlitroch a konštrukcia typu boxer umožnila technikom vynechať vyvažovacie hriadele bez toho, aby sa to negatívne dotklo kultúry chodu.

O dostatočný prísun sily v celom spektre otáčok sa stará turbodúchadlo s premenlivou geometriou lopatiek, ktoré je umiestnené pod motorom a priamo napojené na katalyzátor a filter pevných častíc PDF, čo zasa prospieva zachovaniu nízkeho ťažiska a zároveň zmenšuje produkciu emisií. Forester boxer diesel vyprodukuje v priemere 167 g škodlivín na km a to zodpovedá emisnej norme Euro 4.


Tichý, úsporný a o poznanie živší

Prvé, čo každému udrie do ucha po naštartovaní naftového boxer motora je jeho úžasná kultúra chodu. Stretli sme sa s názormi, podľa ktorých jeho zvuk nebol až taký kultivovaný. Ale pri dlhších debatách sme sa napokon zhodli, že problém nie je v kultúre chodu. Niekomu sa špecifický akustický prejav jednoducho nemusí natoľko pozdávať ako zvuk klasického radového štvorvalca.

Takže ak ho porovnáme s rovnako výkonným benzínovým dvojlitrom (110 kW/150 benzín verzus 108 kW/147 k diesel), na kultúre chodu zákazník nestratí takmer nič, a naopak veľa získa v oblasti dynamiky a spotreby paliva. Papierový údaj o zrýchlení z 0 na 100 km/h síce vykazuje zlepšenie iba o 0,6 s (z 11,0 s na 10,4 s), no posun v elasticite na jednotlivých prevodových stupňoch je oveľa citeľnejší, o spotrebe ani nehovoriac. Rozdiel 2 l podľa údajov výrobcu sa na základe našich skúseností môže vyšplhať aj na 3 alebo 4 l/100 km.

Kulisa šesťrýchlostnej manuálnej prevodovky potrebuje ešte doladiť. Dráhy sú priveľmi dlhé a na presnosť radenia sa treba sústrediť.

Reálne dosiahnuteľným kombinovaným priemerom je 6,3 l/100 k (u Legacy diesel sme opakovane nemali problém s dosiahnutím výrobcom udávanej spotreby), na auto so stálym pohonom 4x4 je to výborná hodnota. Ak naopak porovnáme naftový Forester s naftovým Legacy, výhoda 6-stupňovej manuálnej prevodovky, ktorú „lesník" dostal prvý, v konečnom dôsledku nepriniesla žiaden prekvapivý dynamický efekt. Vznetový motor a nová prevodovka majú s Foresterom nepochybne menej práce a je s nimi evidentne živší ako s benzínovým dvojlitrom. Legacy boxer diesel však stále pôsobí o niečo svižnejším dojmom. Určite má na tom podiel aj veľký skok medzi druhým a tretím prevodovým stupňom.

Keďže naftový boxer diesel sa nedodáva s redukovanou prevodovkou, mali sme dojem, ako keby prvé dva krátke rýchlostné stupne boli navrhnuté vyslovene na ťahanie ťažkých prívesov, do hmotnosti 2000 kg. Logicky sa musela prejaviť aj vyššia hmotnosť o poznanie väčšej karosérie. Riadenie je pri ostrejšom štýle jazdy menej citlivé ako by sa žiadalo, za normálnych okolností sa ale Forester diesel ovláda čisto a rovnako presne ako kompaktnejšia Impreza.

Naopak popracovať ešte treba na kulise šesťstupňovej manuálnej prevodovky, pretože v porovnaní s „päťkvaltom" sú dráhy výrazne dlhšie a na presnosť preraďovania sa treba viac sústrediť. Výrobca si tento nedostatok uvedomuje a v dohľadnej dobe ho odstráni.

Podvozok nemá chybu

Čo sa nezmenilo, sú jazdné vlastnosti. Už pri prvých skúšobných jazdách sme jeho neuveriteľnú stabilitu a zároveň príjemnú mäkkosť prirovnali ku komfortnejšiemu BMW X3 a na tom trváme. Dokonca si dovolíme vysloviť názor, že v tejto kategórii a porovnateľnej cenovej hladine neexistuje auto s lepšie naladeným podvozkom. Bez problémov si poradí s rozbitými okresnými komunikáciami či jamami na poľných cestách. V zákrutách si vás zase získa tým, ako dokáže zatáčať a držať stopu – aj napriek svojim rozmerom.

Jednoducho vie byť zábavný na akomkoľvek povrchu. Základom toľko omieľaného symetrického pohonu 4x4 je totiž fakt, že všetky ťažké komponenty pohonnej sústavy sú kompaktné a nízko položené, medzinápravový diferenciál leží ešte o 10 mm nižšie ako v predošlom modeli, takže vozidlo môže byť mäkké aj bez zbytočného nakláňania v zákrutách. Forester s naftovým boxer motorom prichádza na slovenský trh v týchto dňoch.

Technické parametre vozidla Subaru Forester boxer diesel

motor 2.0D
zdvihový objem [cm3] 1998
výkon [kW/k] 108/147
pri otáčkach [1/min] 3600
krútiaci moment [Nm] 350
pri otáčkach [1/min] 1800 - 2400
pohotovostná hmotnosť [kg] 1540
palivová spotreba [l/100 km] 6,3
zrýchlenie 0-100 km/h [s] 10,4
maximálna rýchlosť [km/h] 186

Rozmery

dĺžka 4560 mm
šírka 1780 mm
výška 1700 mm
rázvor náprav 2615 mm
batožinový priestor 450
hmotnosť brzdeného prívesu 2000 kg
objem palivovej nádrže 60 l

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  2. 4 hi-tech inovácie, ktoré zmenia Slovensko
  3. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  4. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  5. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  6. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  8. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  9. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  10. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  1. Stanovisko Asociácie moderných benefitov k TK RÚZ
  2. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  3. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  4. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato
  5. QSI International School of Bratislava
  6. Ako zamestnať cudzinca: Čo musíte vedieť a na čo si dať pozor
  7. Pestovateľské workshopy pre deti v Šamoríne
  8. Zázračné účinky Arónie na zdravie
  9. Martinus vykupuje čítané knihy, spustil službu Knihovrátok
  10. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 22 535
  2. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia 13 654
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 155
  4. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 5 387
  5. Ako je na tom naša ekonomika? Začína sa konferencia #akonato 4 507
  6. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 806
  7. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 3 481
  8. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov 3 238
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 235
  10. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 3 195
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Sídlo spoločnosti Sipox Holding.

Časť podnikov prvého slovenského oligarchu prosperuje.


15. okt

Poslanec Taraba sa zrazu tvári, že netuší ako sa používajú slová v jazyku. Nie je prvý prípad z tejto jaskyne.


Účastníci nepovoleného protestu.

Štát je k násilníkom napokon láskavý.


19. okt
Jakub Pavlús.

Musím sa priznať, že z toho sa môj farársky žalúdok prevrátil naruby.


19. okt

Neprehliadnite tiež

Google mapy odhadli časový rozdiel na oboch trás v rannej špičke na 19 minút.

Nie každý si využitím novej diaľnice urýchli cestu.


22 h
BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


18. okt
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt

Blogy SME

  1. Matej Hrabovský: Toxická pozitivita vs. vďačnosť – čo rozvíjaš ty?
  2. Ústav verejnej politiky FSEV UK: Ústav verejnej politiky žne úrodu - októbrové novinky!
  3. Marek Šmid: Ak chceme pomôcť, žime v realite
  4. Anna Milanová: Kytice vo váze... 2021
  5. Stanislav Martinčko: Prečo chudoba v R. Sobote mávala prázdnymi čapicami ???
  6. Štefan Vidlár: Moja pekná spomienka
  7. Matúš Lazúr: Úspechy na východnom fronte. Jednotky Delta Force nezadržateľne postupujú smerom na západ.
  8. Samuel Zubo: Zlepšenie prístupu k voľbám MV SR odmietlo
  1. Robert Fico: Pán Kovačič z Markízy, ďakujem, vyhral som vďaka Vám 50 Eur! 28 093
  2. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 8 123
  3. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 6 118
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 875
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 608
  6. Jiří Ščobák: Paní Záborská, jste zbabělec! Dovedete cílit jen na nejsnadnější cíl - ženy 4 444
  7. Věra Tepličková: Nepoškvrnené očkovanie - ďalší zázrak alebo zvrátenosť vlády neboráka Hegera? 3 946
  8. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 762
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  4. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu