SME
Utorok, 19. október, 2021 | Meniny má KristiánKrížovkyKrížovky

Autosalón Paríž: Automobilky podľahli hybridom

Motorom automobilového priemyslu sa stala ekológia, znižovanie spotreby a využitie alternatívnych zdrojov. Takmer každá štúdia budúcnosti súvisí s ekológiou a dizajn je druhoradý.

Motorom automobilového priemyslu sa stala ekológia, znižovanie spotreby a využitie alternatívnych zdrojov. Takmer každá štúdia budúcnosti súvisí s ekológiou a dizajn je až na druhom mieste.

Práve prebiehajúci autosalón v Paríži veľkolepo nadväzuje na svoju úspešnú minulosť. Pred dvomi rokmi prešlo v priebehu autosalónu parížskym výstaviskom jedenásť tisíc novinárov a jeden a pol milióna návštevníkov. Túžba po ešte väčšom úspechu pritiahla do Paríža 362 vystavovateľov a 90 svetových výstavných premiér. Paris Motor Show oslavuje 110 výročie svojho vzniku a zároveň dokumentuje zmenu v orientácii automobilového sveta.

Fascináciu z rýchlosti a výkonu nahradili nízke emisie, alternatívne palivá, plyn a hybridné pohony. Bokom neostáva ani slnečná energia, palivové články a vodíkový pohon. Nosnou líniou sú reálne a dostupné spôsoby znižovania spotreby. Takmer každá významnejšia automobilka chce ponúknuť aspoň nejaké riešenie dostupné tu a teraz alebo aspoň v blízkej budúcnosti.

Všetci chcú mať hybrid

Jasným dôkazom zmeny v myslení konštruktérov a motoristov je Lamborghini Estoque. Tradičný výrobca extrémne rýchlych športových áut predstavil koncept štvordverového super športového auta, ktoré môže mať hybridný pohon. Kým sa táto vízia stane skutočnosťou, svet bude zaplavený hybridmi, teda automobilmi, ktoré dokážu uchovať prebytočnú energiu pri brzdení a opätovne ju využiť počas rozbiehania alebo pri jazde v meste.

Hybrid pre každého

Rozhodujúcim faktorom pre širšie využitie hybridných automobilov v praxi bude ich cena, ale aj kvalita batérií, hmotnosť a efektivita celého systému. Najväčšiemu výrobcovi hybridných áut na svete, japonskej Toyote, chce konkurovať Honda, ktorá má s hybridmi skúsenosti.

Na autosalóne predstavený model Insight má byť dostupným hybridným autom za 20 000 eur s päťdverovou a päťmiestnou karosériou. Najväčší konkurent najpredávanejšieho hybridného auta, Toyoty Prius, bude poháňať benzínový motor objemu 1,3 litra s integrovaným elektromotorom.

Honda Insight má byť prvý dostupný hybrid s päťdverovou karosériou. Sériový model veľmi podobný konceptu z Paríža predstavia na jeseň.

Kvôli lepšiemu využitiu vnútorného priestoru má Insight batérie v podlahe. Toyota posunula myšlienku hybridného pohonu ešte ďalej a Prius vybavila systémom plug-in, ktorý mu umožní dobíjať batérie z bežnej elektrickej siete a prejsť väčšiu dráhu iba na elektrický pohon.

Francúzi nezaostávajú

Japonský Lexus je najväčším výrobcom výkonných áut s hybridným pohonom. Práve v kategórii benzínových motorov s vysokým výkonom je úspora paliva najväčšia. Francúzske automobilky sa chystajú zaútočiť hybridnou sústavou s naftovým motorom.

Štúdia Lexus Xh má pohon všetkých kolies a hybridnú sústavu s úsporným šesťvalcom a dvomi elektromotormi. Matný lak karosérie má eliminovať všetky odlesky karosérie a vyzdvihnúť dizajn.

Citroen predstavil futuristický koncept luxusného štvormiestneho crossoveru Hypnos s dĺžkou takmer päť metrov. Jeho hybridný systém je zložený z turbodiesla 2,0 HDi DPFS a elektromotora. Automobil sa pýši maximálnou rýchlosťou 212 km/h a šprint z pokoja na 100 km/h zvládne za 9,6 s. Pritom v priemere spotrebuje len 4,5 l nafty na 100 kilometrov a do ovzdušia vypustí 120 g CO2/km.

Citroen Hypnos má vysoký výkon a nízku spotrebu. Interiér sa sfarbuje podľa aktuálnej nálady vodiča, ktorú auto sleduje prostredníctvom kamery v spätnom zrkadle.

Toyota Avensis

Nová Toyota Avensis je približne o 50 mm dlhšia a širšia ako súčasná generácia. S novou generáciou prichádza aj vylepšený systém stability vozidla počas jazdy s elektronickou asistenciou riadenia, Pre-Crash Safety System a adaptívne svetlomety ASF. Novinkou je bezstupňová prevodovka CVT Multidrive S so siedmimi prednastavenými prevodovými stupňami.

Audi A1

Audi A1 Sportback je jasnou odpoveďou na dohady o vstupe ingolstadtskej automobilky do segmentu B, teda medzi malé autá. Podľa neoficiálnych informácií by produkčná verzia mohla byť uvedená už na jar roku 2009 v Ženeve. Predaje by mali začať na prelome rokov 2009 a 2010. Koncept Audi A1 Sportback poháňa turbomotor 1,4 TSI (110 kW/150 k) a elektromotor s výkonom 20 kW. O prenos krútiaceho momentu na predné kolesá sa stará dvojspojková prevodovka Audi S tronic.

BMW X1

BMW oficiálne potvrdilo, že štúdia malého SUV Concept X1 vystavená v Paríži príde približne o rok do sériovej výroby. Nemecká značka posilnená úspechmi väčších modelov X3, X5 a X6 pripravuje konkurenta pre kompaktné SUV ako Mercedes GLK či VW Tiguan. Keď si vraj odmyslíme niektoré futuristické detaily, máme pred sebou nové X1. Podoba interiéru zostáva zahalená tajomstvom. Technika pohonu 4x4 bude pochádzať od BMW X3, motory a prevodovky z radu 1.

Mazda Kiyora

Kiyora znamená v preklade čistý a predznamenáva, o čo konštruktérom Mazdy pri stavbe tejto štúdie išlo. Malé mestské auto s dĺžkou 3770 mm je vyrobené z uhlíkových vlákien. Poháňa ho extrémne úsporný motor novej generácie 1,3 DISI vybavený systémom stop/štart spolupracujúci so šesťstupňovou automatickou prevodovkou. Inšpiráciou pre dizajnérov pri návrhu karosérie bola kvapka vody. Interiér pojme štyroch pasažierov, ale chýba mu batožinový priestor.

Mini Crossover

Štýlové Mini zamieri aj mimo spevnené vozovky. Crossover Concept je predobrazom sériového modelu, ktorý by sa mal začať vyrábať v roku 2010. Informácie o technike, prípadne pohone všetkých kolies nie sú známe. Štúdia je prvé Mini s dĺžkou presahujúcou štvormetrovú hranicu. Zaujímavý je aj prístup na zadné sedadlá prostredníctvom tradičných, v smere jazdy otváracích dverí vpravo. Na ľavej strane chýba B-stĺpik a zadné dvere sú posuvné.

Renault Mégane

Nová generácia Renaultu Mégane prichádza najprv ako troj- (nazývaný Coupé) a päťdverový hatchback. V porovnaní s predchodcom je úplne iný, ale stále svojský. Tvary oboch karosárskych verzií síce sú o málo konzervatívnejšie, no nemožno im uprieť veľkú dávku originality. Konštruktéri sa pri stavbe interiéru evidentne inšpirovali novou Lagunou, čo dokumentujú nielen tvary, ale aj použité materiály. Do novinky sa bude montovať až 11 pohonných jednotiek.

Ford Ka

Najmenší Ford čiastočne prišiel o svoje čaro. Aktuálne je v móde uniformita, preto aj nové Ka dostalo niektoré štylistické prvky Fiesty a Mondea. Interiér pôsobí mladistvo, no nedokáže zakryť fakt, že auto po technickej stránke vychádza z Fiatu 500. V porovnaní s ním je menej imidžové a pravdepodobne bude aj lacnejše než Talian. Pod kapotou sa ukrývajú motory Fiat - zážihové 1,2 l a 1,4 l, alebo vznetový MultiJet (vo Forde s označením TDCI) objemu 1,3 l.

Hyudai i20

Svetovú výstavnú premiéru v Paríži absolvoval Hyundai i20. Malý automobil s celkovou dĺžkou 3940 mm v nás zanechal sympatické dojmy. Kvalitatívny krok dopredu v porovnaní s Getzom urobil interiér. Hyundai do novinky montuje tri benzínové a dva naftové motory naladené na štyri výkonové varianty. Zároveň sa predstavila aj ekologicky ladená verzia i20 Blue s turbodieslom 1,4 CRDi dosahujúcim nadpriemerný výkon 66 kW (90 k) a krútiaci moment 220 Nm. Nízku spotrebu len 3,75 l nafty na 100 km dosahuje aj vďaka šesťstupňovej manuálnej prevodovke a systému stop/štart.

Peugeotu RC HYmotion4

Niektorými detailmi karosérie Peugeotu RC HYmotion4 budú inšpirované budúce modely značky s levom v znaku. Podľa dostupných informácií zdedia najmä podobnú masku chladiča. RC je štvordverový športový automobil vybavený hybridným pohonom. Prepĺňaný benzínový agregát 1,6 THP je umiestnený vzadu naprieč, elektromotor vpredu a líthiové batérie v stredovom tuneli kvôli lepšiemu rozloženiu hmotnosti. Tento hybridný systém by sa mal do dvoch rokov objaviť aj v sériových modeloch Peugeot.

Škoda Octavia

Facelift po štyroch rokoch výroby sa dotkol zovňajšku, interiéru i techniky. Zmeny na karosérii v porovnaní s predchodcom spočívajú hlavne v prednej časti. Nový je predný nárazník, maska chladiča, svetlomety aj predné blatníky. K očakávanej zmene na poli vznetových motorov nedošlo. Pod kapotou modernizovanej Škody Octavia budú naďalej tĺcť zastaralé vznetové pohonné jednotky TDI so vstrekovaním čerpadlo-tryska. Kto chce common-rail, stále musí siahnuť po športovom modeli RS. Zato nový agregát 1,4 TSI (90 kW) poteší milovníkov malých benzínových turbomotorov. V ponuke nahradí atmosférický agregát 1,6 FSI. Okrem neho Octavia vo verzii 4x4 a Scout dostala medzinápravovú, elektronicky riadenú spojku Haldex štvrtej generácie.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  2. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  3. Šéf Accenture: Ak už príde človek do kancelárie, malo by to dávať zmysel
  4. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  5. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  6. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  7. Spánok – základ pevných vzťahov
  8. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  9. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  10. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  1. Tiguan eHybrid: bežné problémy plug-in hybridov sa ho netýkajú
  2. Nechajte kryptomeny na Fumbi
  3. Prichádzame o pamiatky? Obnoviť všetky by trvalo 180 rokov
  4. Ako budú tento rok vyzerať vianočné dôchodky a kedy ich vyplatia
  5. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  6. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  7. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  8. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  9. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  10. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 21 616
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 683
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 099
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 685
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 4 652
  6. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 006
  7. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 3 999
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 925
  9. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 564
  10. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 554
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Robert Fico.

Smer chce nové referendum s dvoma otázkami.


8 h

Neprehliadnite tiež

BMW i4 M50

Zrýchlenie vyrazí dych, zážitok z jazdy je však slabší.


16 h
Rezervné koleso dnes už nie je samozrejmosť a treba si zaň priplatiť.

Vyššia cena sa neskôr zúročí pri predaji auta.


20. máj
Ford Focus Kombi Active

Zmizol väčší trojvalec, pribudli mild-hybridy.


15. okt
Seat Ibiza FR

Štvorvalec zostal v ponuke, ale iba s automatom.


15. okt

Blogy SME

  1. Martina Hilbertová: Zomrela Gruberová, ktorú sme za komunizmu nemohli počúvať
  2. Irena Šimuneková: Po hradoch - 51 Kapušiansky hrad
  3. Igor Múdry: Kľak
  4. Marek Strapko: Toto sa stane, ak ustupujete primitivizmu
  5. Rudolf Pado: Keď je úradník človekom, chválime Medzilaborce
  6. Marek Mačuha: Viac technokracie do politiky
  7. Braňo Švec: Chyby sú fajn aj pri učení sa cudzích jazykov
  8. Denis Jánošík: Október- mesiac úcty k starším
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 17 552
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 375
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 6 913
  4. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 679
  5. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 499
  6. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 3 972
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 806
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 416
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Zatvoriť reklamu