Benzíny nemôžu byť lacnejšie len preto, že chceme

Ľudia sú nespokojní nie len, keď sa ceny pohonných látok posúvajú hore, ale aj v časoch, keď benzíny a nafta zlacňujú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - REUTERS)

Už niekoľko týždňov si všímame rôzne reakcie ľudí na zlacňovanie pohonných látok na Slovensku. Väčšina z diskutujúcich je nespokojná.

Rastúca cena pohonných látok zvyšuje náklady na život a prácu. Kde sa však skrýva dôvod na hromženie v časoch, keď ceny benzínov a nafty klesajú?

Mýty a fakty

Dôvodom na hnev je predovšetkým predstava, že sa ceny pohonných látok znižujú pomaly. Používajú sa pritom argumenty typu (napríklad):

  1. ropa zlacnela o 40%, benzíny len o 4%
  2. na zlacňovanie pumpy nereagujú tak pružne ako na zdražovanie
  3. v okolitých krajinách zlacneli pohonné látky oveľa viac ako u nás (najčastejšie sa spomína Rakúsko)

Na základe niekoľkoročného sledovania vývoja cien pohonných látok na Slovensku, v Európe, na burze v Rotterdame a cien ropy na svetových trhoch môžem povedať, že podobné argumenty sú "vytrhnuté z kontextu". Jednoducho sú neúplné. Prečo?

Cena ropy nerozhoduje o cene benzínu alebo nafty na Slovensku

Vývoj cien pohonných látok na Slovensku sa riadi na základe vývoja cien pohonných látok na burze v Rotterdame. Ceny ropy do tohto procesu vstupujú nepriamo, pretože "len" ovplyvňujú rozhodovanie obchodníkov na rotterdamskej burze.

Netreba tiež zabúdať, že ropa sa predáva v dolároch za barel. Benzíny a nafta v Rotterdame sa obchodujú v dolároch za tonu, pohonné látky na Slovensku v korunách za liter (pričom tu treba pripočítať vplyv fixného daňového zaťaženia v podobe spotrebných daní).

Ceny motorových palív na Slovensku sa počítajú na základe niekoľkodňových priemerov cien pohonných látok na burze v Rotterdame. To má za následok tieto efekty:

  • pri zlacňovaní vo svete sa zlacňovanie na Slovensku oneskoruje (cca týždeň až dva)
  • pri zdražovaní vo svete sa zdražovanie na Slovensku oneskoruje (cca týždeň až dva)
  • ak ceny vo svete lietajú a nevedia sa rozhodnúť, ktorým smerom sa vybrať, na Slovensku sa ceny nehýbu

Spomínané oneskorenie je však porovnateľné v oboch prípadoch (zdražovanie, zlacňovanie). Vidno to aj na grafe vývoja cien benzínov od začiatku roka 2006.

Možno sa to niektorým takto nepáči. Tento spôsob však eliminuje extrémy, ktorých prípady sa v nedávnej dobe udiali v neďalekých krajinách. Spomeniem rok 2005 a Nemecko a Česko. Zo dňa na deň tam benzíny a nafta na čerpacích staniciach vyskočili o niekoľko korún za liter ...

Reakcie púmp na zmeny cien

Čerpacie stanice reagujú na zmeny cien pohonných látok týmito spôsobmi:

  • ceny zmenia, až keď sa im minú zásoby nakúpené za staré ceny
  • ceny zmenia okamžite (alebo o deň - dva neskôr), pretože im to v konečnom dôsledku ich zisky neovplyvní

Je pravda, že keď sa ceny pohonných látok na Slovensku znižujú, niektoré čerpacie stanice reagujú možno o deň neskôr, ako v prípade zdražovania. To však má minimálny vplyv na výsledok. Dôkazom je nasledujúca štatistika popisujúca obdobie od novembra 2005 doteraz:

  • avizované zmeny cien benzínov na Slovensku v súhrne: -0,10 Sk/liter
  • reálne zmeny cien benzínov na Slovensku v súhrne: -0,86 Sk/liter
  • reálne zmeny cien benzínov na burze v Rotterdame v súhrne: -0.80 Sk/liter

Okolité štáty

Ak sa porovnávame s okolitými štátmi, je pravda, že máme najdrahšie pohonné látky. Netreba však zabúdať, že v krajinách V4 a v Rakúsku reagujú na zmeny cien benzínov a nafty na burze v Rotterdame oveľa pružnejšie než na Slovensku. To však so sebou prináša prudšie výkyvy nie len smerom nadol ale aj nahor, a nie len nižšie ale aj vyššie ceny pohonných látok.

Netreba tiež zabúdať, že máme najvyššie daňové zaťaženie pohonných látok v porovnaní s okolitými štátmi. Pritom, spotrebné dane by sme mohli mať nižšie približne o 4 Sk/liter. To by sme potom mohli tankovať o takúto sumu lacnejšie. Dôkazom toho je aj nedávne zníženie cien LPG po zrušení spotrebnej dane na toto palivo. Samozrejme, štát by takto prišiel o nemalé sumy do štátneho rozpočtu.

Pozrime sa ešte na Rakúsko. Skutočne tam majú veľmi nízke ceny pohonných látok v porovnaní so Slovenskom. Platí však, že v Rakúsku majú momentálne najnižšie ceny benzínov bez daní v rámci celej Európskej únie. Pravdepodobne to spôsobil konkurenčný boj čerpacích staníc o zákazníka. Dokonca to zaváňa cenovou vojnou.

Záver

Zatiaľ to vyzerá tak, že na Slovensku bude pokračovať zlacňovanie pohonných látok. A posledné pred obdobím zdražovania (ktoré určite v budúcnosti v Európe príde) bude v čase, keď v okolitých štátoch budú ceny pohonných látok stagnovať alebo budú rásť.

A keď budú v únii ceny benzínov a nafty rásť, na Slovensku budú pomalšie a neskôr ... to vravia skúsenosti.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Talent - vzdelanie - úspech
  3. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  4. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  5. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  6. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  7. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  8. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  9. Hľadá sa: Vzťah z rozumu. Darujte na Valentína predplatné SME.sk
  10. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME
  1. Uvažujete nad solárnymi kolektormi? Získajte príspevok až 1750 €
  2. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  3. Príbeh tradičného družstva - príbeh Antonína Kvapila
  4. V Botanickej záhrade SPU otvorili jedinečnú výstavu orchideí
  5. Noc architektúry 2018
  6. V súťaži Záhrada, Park a Detail roka uspeli absolventi SPU
  7. Mieru spracovania odpadu zvyšujú automatizované linky
  8. Talent - vzdelanie - úspech
  9. Príbeh tradičného družstva - príbeh Iva Hlisnikovského
  10. Fasáda hotela Danube sa nekolauduje, investor predložil návrhy
  1. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 27 377
  2. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 19 339
  3. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 13 751
  4. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 8 012
  5. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 6 297
  6. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 3 979
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 814
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 3 599
  9. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 3 354
  10. Nové komorné bývanie v Karlovke? Karlove 3 080

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

Verejné korčuľovanie je preč. Čo spravil Ramsay s reprezentáciou?

Kam sa posunula slovenská hokejová reprezentácia od posledného šampionátu v Kolíne? Slováci našli systém, disciplínu ešte nie.

KOMENTÁRE

SNS miznú granáty, ale báť sa máme marihuany

Kto sa niekedy dotkol kokaínu, stal sa zrejme zlom a patrí do trestnice.

Neprehliadnite tiež

Ako sa darí predajom elektromobilov v Európe? Renault poráža Nissan

Medziročne došlo v k 33-percentnému nárastu v predaji elektromobilov.

Opel Insignia Country Tourer nie je len o plastoch navyše (prvá jazda)

Zdvihnutie podvozka o 25 milimetrov je na rozbitých cestách citeľné zlepšenie.

BMW M oslavuje tridsať rokov bez strechy limitovanou edíciou

Špeciálna edícia M4 30 Jahre vznikne v počte 300 kusov, na modely z minulosti odkazuje exkluzívnymi farbami.

Tesla Roadster má 10 rokov. Ako vzniklo prvé auto vyslané do vesmíru?

Na začiatku nebol Musk, ani snaha postaviť od základov vlastné auto.

Volkswagen Golf Sportsvan je nenápadným autom pre rozumných ľudí (test)

Za názvom Sportsvan sa skrýva naozaj dobré a šikovné auto, na ktorom však nie je športové vôbec nič.