Benzíny nemôžu byť lacnejšie len preto, že chceme

Ľudia sú nespokojní nie len, keď sa ceny pohonných látok posúvajú hore, ale aj v časoch, keď benzíny a nafta zlacňujú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - REUTERS)

Už niekoľko týždňov si všímame rôzne reakcie ľudí na zlacňovanie pohonných látok na Slovensku. Väčšina z diskutujúcich je nespokojná.

Rastúca cena pohonných látok zvyšuje náklady na život a prácu. Kde sa však skrýva dôvod na hromženie v časoch, keď ceny benzínov a nafty klesajú?

Mýty a fakty

Dôvodom na hnev je predovšetkým predstava, že sa ceny pohonných látok znižujú pomaly. Používajú sa pritom argumenty typu (napríklad):

  1. ropa zlacnela o 40%, benzíny len o 4%
  2. na zlacňovanie pumpy nereagujú tak pružne ako na zdražovanie
  3. v okolitých krajinách zlacneli pohonné látky oveľa viac ako u nás (najčastejšie sa spomína Rakúsko)

Na základe niekoľkoročného sledovania vývoja cien pohonných látok na Slovensku, v Európe, na burze v Rotterdame a cien ropy na svetových trhoch môžem povedať, že podobné argumenty sú "vytrhnuté z kontextu". Jednoducho sú neúplné. Prečo?

Cena ropy nerozhoduje o cene benzínu alebo nafty na Slovensku

Vývoj cien pohonných látok na Slovensku sa riadi na základe vývoja cien pohonných látok na burze v Rotterdame. Ceny ropy do tohto procesu vstupujú nepriamo, pretože "len" ovplyvňujú rozhodovanie obchodníkov na rotterdamskej burze.

Netreba tiež zabúdať, že ropa sa predáva v dolároch za barel. Benzíny a nafta v Rotterdame sa obchodujú v dolároch za tonu, pohonné látky na Slovensku v korunách za liter (pričom tu treba pripočítať vplyv fixného daňového zaťaženia v podobe spotrebných daní).

Ceny motorových palív na Slovensku sa počítajú na základe niekoľkodňových priemerov cien pohonných látok na burze v Rotterdame. To má za následok tieto efekty:

  • pri zlacňovaní vo svete sa zlacňovanie na Slovensku oneskoruje (cca týždeň až dva)
  • pri zdražovaní vo svete sa zdražovanie na Slovensku oneskoruje (cca týždeň až dva)
  • ak ceny vo svete lietajú a nevedia sa rozhodnúť, ktorým smerom sa vybrať, na Slovensku sa ceny nehýbu

Spomínané oneskorenie je však porovnateľné v oboch prípadoch (zdražovanie, zlacňovanie). Vidno to aj na grafe vývoja cien benzínov od začiatku roka 2006.

Možno sa to niektorým takto nepáči. Tento spôsob však eliminuje extrémy, ktorých prípady sa v nedávnej dobe udiali v neďalekých krajinách. Spomeniem rok 2005 a Nemecko a Česko. Zo dňa na deň tam benzíny a nafta na čerpacích staniciach vyskočili o niekoľko korún za liter ...

Reakcie púmp na zmeny cien

Čerpacie stanice reagujú na zmeny cien pohonných látok týmito spôsobmi:

  • ceny zmenia, až keď sa im minú zásoby nakúpené za staré ceny
  • ceny zmenia okamžite (alebo o deň - dva neskôr), pretože im to v konečnom dôsledku ich zisky neovplyvní

Je pravda, že keď sa ceny pohonných látok na Slovensku znižujú, niektoré čerpacie stanice reagujú možno o deň neskôr, ako v prípade zdražovania. To však má minimálny vplyv na výsledok. Dôkazom je nasledujúca štatistika popisujúca obdobie od novembra 2005 doteraz:

  • avizované zmeny cien benzínov na Slovensku v súhrne: -0,10 Sk/liter
  • reálne zmeny cien benzínov na Slovensku v súhrne: -0,86 Sk/liter
  • reálne zmeny cien benzínov na burze v Rotterdame v súhrne: -0.80 Sk/liter

Okolité štáty

Ak sa porovnávame s okolitými štátmi, je pravda, že máme najdrahšie pohonné látky. Netreba však zabúdať, že v krajinách V4 a v Rakúsku reagujú na zmeny cien benzínov a nafty na burze v Rotterdame oveľa pružnejšie než na Slovensku. To však so sebou prináša prudšie výkyvy nie len smerom nadol ale aj nahor, a nie len nižšie ale aj vyššie ceny pohonných látok.

Netreba tiež zabúdať, že máme najvyššie daňové zaťaženie pohonných látok v porovnaní s okolitými štátmi. Pritom, spotrebné dane by sme mohli mať nižšie približne o 4 Sk/liter. To by sme potom mohli tankovať o takúto sumu lacnejšie. Dôkazom toho je aj nedávne zníženie cien LPG po zrušení spotrebnej dane na toto palivo. Samozrejme, štát by takto prišiel o nemalé sumy do štátneho rozpočtu.

Pozrime sa ešte na Rakúsko. Skutočne tam majú veľmi nízke ceny pohonných látok v porovnaní so Slovenskom. Platí však, že v Rakúsku majú momentálne najnižšie ceny benzínov bez daní v rámci celej Európskej únie. Pravdepodobne to spôsobil konkurenčný boj čerpacích staníc o zákazníka. Dokonca to zaváňa cenovou vojnou.

Záver

Zatiaľ to vyzerá tak, že na Slovensku bude pokračovať zlacňovanie pohonných látok. A posledné pred obdobím zdražovania (ktoré určite v budúcnosti v Európe príde) bude v čase, keď v okolitých štátoch budú ceny pohonných látok stagnovať alebo budú rásť.

A keď budú v únii ceny benzínov a nafty rásť, na Slovensku budú pomalšie a neskôr ... to vravia skúsenosti.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Poslanec Borguľa žiada o uvoľnenie parkoviska pre rezidentov
  2. OMV sa postará o pitný režim, bude rozdávať vodu
  3. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  4. Leto nekončí!
  5. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  7. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  8. Už aj seniori presadajú do SUV
  9. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  10. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 424
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 3 879
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 158
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 694
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 334
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 316
  7. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 070
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 022
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 652
  10. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte 621

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Málo tu oslavujeme to dobro, čo na Slovensku bolo, je a bude

Možno to zle vidím; možno Slovákom budú tieto slová znieť trochu pateticky alebo prehnane.

KOMENTÁRE

SNS neodíde. Nikto na ňu nečaká

V prípade predčasných volieb by sa SNS nemuselo dostať do vlády.

DOMOV

Danko zatiaľ nepovedal, ako ďalej, krízu budú riešiť v piatok

SMS-kou oznámil, že jeho ministri na rokovanie vlády tak skoro neprídu.

DOMOV

Soták nie je jediným podnikateľom, ktorý zachraňoval politikov

Podnikateľ sa k školstvu vyjadrovať nechce.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Máte, alebo nemáte pustiť túto električku?

Vypnuté semafory môžu spôsobiť problémy.

Múdre autá z nás robia hlúpych vodičov

Asistenčné systémy nefungujú poriadne, ale už sa na ne spoliehame.