SME
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Benzíny nemôžu byť lacnejšie len preto, že chceme

Ľudia sú nespokojní nie len, keď sa ceny pohonných látok posúvajú hore, ale aj v časoch, keď benzíny a nafta zlacňujú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - REUTERS)

Už niekoľko týždňov si všímame rôzne reakcie ľudí na zlacňovanie pohonných látok na Slovensku. Väčšina z diskutujúcich je nespokojná.

Rastúca cena pohonných látok zvyšuje náklady na život a prácu. Kde sa však skrýva dôvod na hromženie v časoch, keď ceny benzínov a nafty klesajú?

Mýty a fakty

Dôvodom na hnev je predovšetkým predstava, že sa ceny pohonných látok znižujú pomaly. Používajú sa pritom argumenty typu (napríklad):

  1. ropa zlacnela o 40%, benzíny len o 4%
  2. na zlacňovanie pumpy nereagujú tak pružne ako na zdražovanie
  3. v okolitých krajinách zlacneli pohonné látky oveľa viac ako u nás (najčastejšie sa spomína Rakúsko)

Na základe niekoľkoročného sledovania vývoja cien pohonných látok na Slovensku, v Európe, na burze v Rotterdame a cien ropy na svetových trhoch môžem povedať, že podobné argumenty sú "vytrhnuté z kontextu". Jednoducho sú neúplné. Prečo?

Cena ropy nerozhoduje o cene benzínu alebo nafty na Slovensku

Vývoj cien pohonných látok na Slovensku sa riadi na základe vývoja cien pohonných látok na burze v Rotterdame. Ceny ropy do tohto procesu vstupujú nepriamo, pretože "len" ovplyvňujú rozhodovanie obchodníkov na rotterdamskej burze.

Netreba tiež zabúdať, že ropa sa predáva v dolároch za barel. Benzíny a nafta v Rotterdame sa obchodujú v dolároch za tonu, pohonné látky na Slovensku v korunách za liter (pričom tu treba pripočítať vplyv fixného daňového zaťaženia v podobe spotrebných daní).

Ceny motorových palív na Slovensku sa počítajú na základe niekoľkodňových priemerov cien pohonných látok na burze v Rotterdame. To má za následok tieto efekty:

  • pri zlacňovaní vo svete sa zlacňovanie na Slovensku oneskoruje (cca týždeň až dva)
  • pri zdražovaní vo svete sa zdražovanie na Slovensku oneskoruje (cca týždeň až dva)
  • ak ceny vo svete lietajú a nevedia sa rozhodnúť, ktorým smerom sa vybrať, na Slovensku sa ceny nehýbu

Spomínané oneskorenie je však porovnateľné v oboch prípadoch (zdražovanie, zlacňovanie). Vidno to aj na grafe vývoja cien benzínov od začiatku roka 2006.

Možno sa to niektorým takto nepáči. Tento spôsob však eliminuje extrémy, ktorých prípady sa v nedávnej dobe udiali v neďalekých krajinách. Spomeniem rok 2005 a Nemecko a Česko. Zo dňa na deň tam benzíny a nafta na čerpacích staniciach vyskočili o niekoľko korún za liter ...

Reakcie púmp na zmeny cien

Čerpacie stanice reagujú na zmeny cien pohonných látok týmito spôsobmi:

  • ceny zmenia, až keď sa im minú zásoby nakúpené za staré ceny
  • ceny zmenia okamžite (alebo o deň - dva neskôr), pretože im to v konečnom dôsledku ich zisky neovplyvní

Je pravda, že keď sa ceny pohonných látok na Slovensku znižujú, niektoré čerpacie stanice reagujú možno o deň neskôr, ako v prípade zdražovania. To však má minimálny vplyv na výsledok. Dôkazom je nasledujúca štatistika popisujúca obdobie od novembra 2005 doteraz:

  • avizované zmeny cien benzínov na Slovensku v súhrne: -0,10 Sk/liter
  • reálne zmeny cien benzínov na Slovensku v súhrne: -0,86 Sk/liter
  • reálne zmeny cien benzínov na burze v Rotterdame v súhrne: -0.80 Sk/liter

Okolité štáty

Ak sa porovnávame s okolitými štátmi, je pravda, že máme najdrahšie pohonné látky. Netreba však zabúdať, že v krajinách V4 a v Rakúsku reagujú na zmeny cien benzínov a nafty na burze v Rotterdame oveľa pružnejšie než na Slovensku. To však so sebou prináša prudšie výkyvy nie len smerom nadol ale aj nahor, a nie len nižšie ale aj vyššie ceny pohonných látok.

Netreba tiež zabúdať, že máme najvyššie daňové zaťaženie pohonných látok v porovnaní s okolitými štátmi. Pritom, spotrebné dane by sme mohli mať nižšie približne o 4 Sk/liter. To by sme potom mohli tankovať o takúto sumu lacnejšie. Dôkazom toho je aj nedávne zníženie cien LPG po zrušení spotrebnej dane na toto palivo. Samozrejme, štát by takto prišiel o nemalé sumy do štátneho rozpočtu.

Pozrime sa ešte na Rakúsko. Skutočne tam majú veľmi nízke ceny pohonných látok v porovnaní so Slovenskom. Platí však, že v Rakúsku majú momentálne najnižšie ceny benzínov bez daní v rámci celej Európskej únie. Pravdepodobne to spôsobil konkurenčný boj čerpacích staníc o zákazníka. Dokonca to zaváňa cenovou vojnou.

Záver

Zatiaľ to vyzerá tak, že na Slovensku bude pokračovať zlacňovanie pohonných látok. A posledné pred obdobím zdražovania (ktoré určite v budúcnosti v Európe príde) bude v čase, keď v okolitých štátoch budú ceny pohonných látok stagnovať alebo budú rásť.

A keď budú v únii ceny benzínov a nafty rásť, na Slovensku budú pomalšie a neskôr ... to vravia skúsenosti.

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 355
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 317
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 13 584
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 317
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 629
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 195
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 483
  8. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 324
  9. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 247
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 159
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Občania boli veľmi zodpovední, hodnotí Naď. Spokojný je aj Matovič (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 43 843. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Komentár Tomáša Prokopčáka

Prevrat na STU

Na Slovenskej technickej univerzite sa pokúsia odvolať rektora.

Tomáš Prokopčák.
Zdravotníci v nemocnici v Kyjove.
S prvou republikou sa nám spája doba elegancie, prosperity a pohody. Nie vždy to bola pravda.

Neprehliadnite tiež

Po nastúpení do auta chytáme pri zatváraní dverí vnútornú kľučku. Na jej čistenie nepoužívajte agresívnu chémiu.
Volkswagen ID.3 1st

Seat Tarraco FR je skvelé SUV, ktoré si zaslúži lepší motor (test)

Testovaný motor už v cenníku nahrádza výkonnejšia verzia.

Seat Tarraco FR
Osvetlená soška Spirit of Ecstasy.