Už niekoľko týždňov si všímame rôzne reakcie ľudí na zlacňovanie pohonných látok na Slovensku. Väčšina z diskutujúcich je nespokojná.
Rastúca cena pohonných látok zvyšuje náklady na život a prácu. Kde sa však skrýva dôvod na hromženie v časoch, keď ceny benzínov a nafty klesajú?
Mýty a fakty
Dôvodom na hnev je predovšetkým predstava, že sa ceny pohonných látok znižujú pomaly. Používajú sa pritom argumenty typu (napríklad):
- ropa zlacnela o 40%, benzíny len o 4%
- na zlacňovanie pumpy nereagujú tak pružne ako na zdražovanie
- v okolitých krajinách zlacneli pohonné látky oveľa viac ako u nás (najčastejšie sa spomína Rakúsko)
Na základe niekoľkoročného sledovania vývoja cien pohonných látok na Slovensku, v Európe, na burze v Rotterdame a cien ropy na svetových trhoch môžem povedať, že podobné argumenty sú "vytrhnuté z kontextu". Jednoducho sú neúplné. Prečo?
Cena ropy nerozhoduje o cene benzínu alebo nafty na Slovensku
Vývoj cien pohonných látok na Slovensku sa riadi na základe vývoja cien pohonných látok na burze v Rotterdame. Ceny ropy do tohto procesu vstupujú nepriamo, pretože "len" ovplyvňujú rozhodovanie obchodníkov na rotterdamskej burze.
Netreba tiež zabúdať, že ropa sa predáva v dolároch za barel. Benzíny a nafta v Rotterdame sa obchodujú v dolároch za tonu, pohonné látky na Slovensku v korunách za liter (pričom tu treba pripočítať vplyv fixného daňového zaťaženia v podobe spotrebných daní).
Ceny motorových palív na Slovensku sa počítajú na základe niekoľkodňových priemerov cien pohonných látok na burze v Rotterdame. To má za následok tieto efekty:
- pri zlacňovaní vo svete sa zlacňovanie na Slovensku oneskoruje (cca týždeň až dva)
- pri zdražovaní vo svete sa zdražovanie na Slovensku oneskoruje (cca týždeň až dva)
- ak ceny vo svete lietajú a nevedia sa rozhodnúť, ktorým smerom sa vybrať, na Slovensku sa ceny nehýbu
Spomínané oneskorenie je však porovnateľné v oboch prípadoch (zdražovanie, zlacňovanie). Vidno to aj na grafe vývoja cien benzínov od začiatku roka 2006.
Možno sa to niektorým takto nepáči. Tento spôsob však eliminuje extrémy, ktorých prípady sa v nedávnej dobe udiali v neďalekých krajinách. Spomeniem rok 2005 a Nemecko a Česko. Zo dňa na deň tam benzíny a nafta na čerpacích staniciach vyskočili o niekoľko korún za liter ...
Reakcie púmp na zmeny cien
Čerpacie stanice reagujú na zmeny cien pohonných látok týmito spôsobmi:
- ceny zmenia, až keď sa im minú zásoby nakúpené za staré ceny
- ceny zmenia okamžite (alebo o deň - dva neskôr), pretože im to v konečnom dôsledku ich zisky neovplyvní
Je pravda, že keď sa ceny pohonných látok na Slovensku znižujú, niektoré čerpacie stanice reagujú možno o deň neskôr, ako v prípade zdražovania. To však má minimálny vplyv na výsledok. Dôkazom je nasledujúca štatistika popisujúca obdobie od novembra 2005 doteraz:
- avizované zmeny cien benzínov na Slovensku v súhrne: -0,10 Sk/liter
- reálne zmeny cien benzínov na Slovensku v súhrne: -0,86 Sk/liter
- reálne zmeny cien benzínov na burze v Rotterdame v súhrne: -0.80 Sk/liter
Okolité štáty
Ak sa porovnávame s okolitými štátmi, je pravda, že máme najdrahšie pohonné látky. Netreba však zabúdať, že v krajinách V4 a v Rakúsku reagujú na zmeny cien benzínov a nafty na burze v Rotterdame oveľa pružnejšie než na Slovensku. To však so sebou prináša prudšie výkyvy nie len smerom nadol ale aj nahor, a nie len nižšie ale aj vyššie ceny pohonných látok.
Netreba tiež zabúdať, že máme najvyššie daňové zaťaženie pohonných látok v porovnaní s okolitými štátmi. Pritom, spotrebné dane by sme mohli mať nižšie približne o 4 Sk/liter. To by sme potom mohli tankovať o takúto sumu lacnejšie. Dôkazom toho je aj nedávne zníženie cien LPG po zrušení spotrebnej dane na toto palivo. Samozrejme, štát by takto prišiel o nemalé sumy do štátneho rozpočtu.
Pozrime sa ešte na Rakúsko. Skutočne tam majú veľmi nízke ceny pohonných látok v porovnaní so Slovenskom. Platí však, že v Rakúsku majú momentálne najnižšie ceny benzínov bez daní v rámci celej Európskej únie. Pravdepodobne to spôsobil konkurenčný boj čerpacích staníc o zákazníka. Dokonca to zaváňa cenovou vojnou.
Záver
Zatiaľ to vyzerá tak, že na Slovensku bude pokračovať zlacňovanie pohonných látok. A posledné pred obdobím zdražovania (ktoré určite v budúcnosti v Európe príde) bude v čase, keď v okolitých štátoch budú ceny pohonných látok stagnovať alebo budú rásť.
A keď budú v únii ceny benzínov a nafty rásť, na Slovensku budú pomalšie a neskôr ... to vravia skúsenosti.