Benzíny nemôžu byť lacnejšie len preto, že chceme

Ľudia sú nespokojní nie len, keď sa ceny pohonných látok posúvajú hore, ale aj v časoch, keď benzíny a nafta zlacňujú.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - REUTERS)

Už niekoľko týždňov si všímame rôzne reakcie ľudí na zlacňovanie pohonných látok na Slovensku. Väčšina z diskutujúcich je nespokojná.

Rastúca cena pohonných látok zvyšuje náklady na život a prácu. Kde sa však skrýva dôvod na hromženie v časoch, keď ceny benzínov a nafty klesajú?

Mýty a fakty

Dôvodom na hnev je predovšetkým predstava, že sa ceny pohonných látok znižujú pomaly. Používajú sa pritom argumenty typu (napríklad):

  1. ropa zlacnela o 40%, benzíny len o 4%
  2. na zlacňovanie pumpy nereagujú tak pružne ako na zdražovanie
  3. v okolitých krajinách zlacneli pohonné látky oveľa viac ako u nás (najčastejšie sa spomína Rakúsko)

Na základe niekoľkoročného sledovania vývoja cien pohonných látok na Slovensku, v Európe, na burze v Rotterdame a cien ropy na svetových trhoch môžem povedať, že podobné argumenty sú "vytrhnuté z kontextu". Jednoducho sú neúplné. Prečo?

Cena ropy nerozhoduje o cene benzínu alebo nafty na Slovensku

Vývoj cien pohonných látok na Slovensku sa riadi na základe vývoja cien pohonných látok na burze v Rotterdame. Ceny ropy do tohto procesu vstupujú nepriamo, pretože "len" ovplyvňujú rozhodovanie obchodníkov na rotterdamskej burze.

Netreba tiež zabúdať, že ropa sa predáva v dolároch za barel. Benzíny a nafta v Rotterdame sa obchodujú v dolároch za tonu, pohonné látky na Slovensku v korunách za liter (pričom tu treba pripočítať vplyv fixného daňového zaťaženia v podobe spotrebných daní).

Ceny motorových palív na Slovensku sa počítajú na základe niekoľkodňových priemerov cien pohonných látok na burze v Rotterdame. To má za následok tieto efekty:

  • pri zlacňovaní vo svete sa zlacňovanie na Slovensku oneskoruje (cca týždeň až dva)
  • pri zdražovaní vo svete sa zdražovanie na Slovensku oneskoruje (cca týždeň až dva)
  • ak ceny vo svete lietajú a nevedia sa rozhodnúť, ktorým smerom sa vybrať, na Slovensku sa ceny nehýbu

Spomínané oneskorenie je však porovnateľné v oboch prípadoch (zdražovanie, zlacňovanie). Vidno to aj na grafe vývoja cien benzínov od začiatku roka 2006.

Možno sa to niektorým takto nepáči. Tento spôsob však eliminuje extrémy, ktorých prípady sa v nedávnej dobe udiali v neďalekých krajinách. Spomeniem rok 2005 a Nemecko a Česko. Zo dňa na deň tam benzíny a nafta na čerpacích staniciach vyskočili o niekoľko korún za liter ...

Reakcie púmp na zmeny cien

Čerpacie stanice reagujú na zmeny cien pohonných látok týmito spôsobmi:

  • ceny zmenia, až keď sa im minú zásoby nakúpené za staré ceny
  • ceny zmenia okamžite (alebo o deň - dva neskôr), pretože im to v konečnom dôsledku ich zisky neovplyvní

Je pravda, že keď sa ceny pohonných látok na Slovensku znižujú, niektoré čerpacie stanice reagujú možno o deň neskôr, ako v prípade zdražovania. To však má minimálny vplyv na výsledok. Dôkazom je nasledujúca štatistika popisujúca obdobie od novembra 2005 doteraz:

  • avizované zmeny cien benzínov na Slovensku v súhrne: -0,10 Sk/liter
  • reálne zmeny cien benzínov na Slovensku v súhrne: -0,86 Sk/liter
  • reálne zmeny cien benzínov na burze v Rotterdame v súhrne: -0.80 Sk/liter

Okolité štáty

Ak sa porovnávame s okolitými štátmi, je pravda, že máme najdrahšie pohonné látky. Netreba však zabúdať, že v krajinách V4 a v Rakúsku reagujú na zmeny cien benzínov a nafty na burze v Rotterdame oveľa pružnejšie než na Slovensku. To však so sebou prináša prudšie výkyvy nie len smerom nadol ale aj nahor, a nie len nižšie ale aj vyššie ceny pohonných látok.

Netreba tiež zabúdať, že máme najvyššie daňové zaťaženie pohonných látok v porovnaní s okolitými štátmi. Pritom, spotrebné dane by sme mohli mať nižšie približne o 4 Sk/liter. To by sme potom mohli tankovať o takúto sumu lacnejšie. Dôkazom toho je aj nedávne zníženie cien LPG po zrušení spotrebnej dane na toto palivo. Samozrejme, štát by takto prišiel o nemalé sumy do štátneho rozpočtu.

Pozrime sa ešte na Rakúsko. Skutočne tam majú veľmi nízke ceny pohonných látok v porovnaní so Slovenskom. Platí však, že v Rakúsku majú momentálne najnižšie ceny benzínov bez daní v rámci celej Európskej únie. Pravdepodobne to spôsobil konkurenčný boj čerpacích staníc o zákazníka. Dokonca to zaváňa cenovou vojnou.

Záver

Zatiaľ to vyzerá tak, že na Slovensku bude pokračovať zlacňovanie pohonných látok. A posledné pred obdobím zdražovania (ktoré určite v budúcnosti v Európe príde) bude v čase, keď v okolitých štátoch budú ceny pohonných látok stagnovať alebo budú rásť.

A keď budú v únii ceny benzínov a nafty rásť, na Slovensku budú pomalšie a neskôr ... to vravia skúsenosti.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  3. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  4. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  5. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  6. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  8. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  9. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  10. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  1. Volkswagen T-Roc: ofenzíva v triede SUV
  2. Ako dobre bývať v centre Bratislavy?
  3. Príďte diskutovať o budúcnosti Európy v slovenských mestách
  4. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja
  5. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  6. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  7. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  8. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  9. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  10. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 15 996
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 3 525
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 557
  4. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 511
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 341
  6. Ako na refinancovanie hypotéky 947
  7. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 782
  8. Peter Chudík: Chcem byť aj naďalej oporou nášho kraja 685
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 530
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“ 397

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Z Bonaparte do štátnej rezidencie? Fico plánuje bývanie aj pre Kisku a Danka

Šéf Úradu vlády Igor Federič kedysi vybavoval pre premiéra luxusnú vilu pri Bratislavskom hrade. Fico sa bránil, že by sa tam nikdy nenasťahoval.

KOMENTÁRE

Čechov teraz čaká obdobie ich mečiarizmu

České voľby popierajú tézu, že za nástup populistov môžu štandardné strany.

SVET

Anarchisti, hackeri či liberáli? Prečo Česi volili Pirátov

Pustite nás na nich, vyzývala Pirátska strana.

Nová kniha Michala Havrana: Obesíme ťa

Denník SME pripravil v utorok 24. októbra špeciálne vydanie. Kúpite ho v stánkoch s knihou Michala Havrana za 3,99 €.

Neprehliadnite tiež

Na vjazde do Bratislavy sa tvoria kolóny

Zdržanie je na viacerých miestach vyše polhodinové.

F1: V USA vyhral Hamilton pred Vettelom, je o krok bližšie k titulu

Diváci mohli vidieť viacero predbiehacích manévrov.

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.