Nie každá automobilka sa môže v ostatných rokoch pochváliť progresom, aký prináša Hyundai s každým novým modelom. Testy posledných generácií modelov SantaFe, i30 alebo Coupe boli príjemným prekvapením. Do konceptu zapadá tiež parížska novinka i20, ktorá nahradí Getz.
Menšie skoky
Predchádzajúca Sonata urobila tiež poriadny skok dopredu. O to viac sme sa tešili na test najnovšej alternácie modelu Sonata, avšak už s vedomím, že rozdiely budú čoraz menšie. Hyundai v priebehu desiatich rokov dobehol pomyselnú stratu v úrovni techniky , motorov, jazdných vlastností a dizajnu na európske automobilky. So zlepšením produktov značky sa sprísňujú aj nároky a očakávania, napokon po ostatnom útoku nových modelov v strednej triede to kórejská limuzína nebude mať ľahké. Jej nový model sa zmenil iba minimálne. Veľké zmeny prídu zrejme až časom keď sa v označení objaví písmeno „i“.
|
Modernizáciou prešli predné svetlomety s integrovaným obrysovými svetlami na spodnom okraji. Hyundai rýchlo zareagoval na nový módny trend. Namiesto LED diód je v obrysovom svetle obyčajná žiarovka. Diódový efekt robí tvarovanie vnútornej odrazovej plochy. |
Iba kozmetické zmeny
Kým menšie modely i30, i20 postupujú v dizajne dravo, Sonata ostáva konzervatívne tvarovaným autom bez väčších zmien na karosérii. Jediným miestom kreácie zostávajú predné a zadné svetlá prípadne nové odtiene lakov. Iné značky sa pri zachovaní vážnosti manažérskej strednej triedy snažia o rozveselenie a rozptýlenie.
Sonata sa tvári vážne ako klasická limuzína. Navonok vytvára dojem, že je väčšia než v skutočnosti. Mnohých to práve priťahuje na aute, ktoré môžu mať už za sedemstotisíc korún. Navonok sa teda príchodom novej Sonaty nič vážne neudialo, rozmery nevynímajúc.
|
Peknej karosérii chýba ešte pár detailov. Ukryť trysky ostrekovačov a stierače do aerodynamického tieňa prednej kapoty. |
Krátky rázvor náprav
Karosérii chýba do piatich metrov dvadsať centimetrov, takže dĺžkou plne zapadne medzi konkurentov. Horšie je to s krátkym rázvorom náprav, ktorý zostal nezmenený na úrovni 2730 mm. Dlhší rázvor by v prípade Sonaty znamenal lepšiu stabilitu vo vysokých rýchlostiach. Deficitom vnútorného priestoru toto auto netrpí. Najmä na zadných sedadlách, ktoré sú vybavené úchytmi detských sedačiek Isofix a masívnou lakťovou opierkou.
|
Prednú kapotu zdvíha plynová vzpera, motor je výborne odhlučnený a mimoriadne komfortný spoločník na cestách. |
Iný život za volantom
Podstatné a veľmi príjemné zmeny sa udiali vpredu. Sedadlá síce zostali široké a viac komfortné než schopné držať telo v zákrutách, ale prístrojová doska vyzerá podstatne lepšie. Rozdelený panel minulej generácie nahradila pekná stredová konzola s ovládačmi vo vrchnej časti a veľkými odkladacími priestormi dole.
Potešia tiež jednoduchšie a krajšie stupnice prístrojového panelu s plasticky tvarovanými ciferníkmi. Našťastie gýčové stredy ručičiek nahradilo decentné vyhotovenie. Celkovo vpredu sa sedí podstatne príjemnejšie a vodič má o všetkom dobrý prehľad. Potešilo by ovládanie palubného počítača integrované do páčok alebo volantu. Tlačidlo na prístrojovej doske je v nepohodlnom dosahu. Subjektívne máme pocit nižšieho aerodynamického hluku, hoci vo vysokých rýchlostiach sú Laguna, Mondeo alebo Citroen C5 tichšie.
|
Prístrojová doska vyzerá veľmi príťažlivo. |
Tichý motor inšpiruje
Spomenutí konkurenti strednej triedy, ktorí sú motorom automobilového pokroku, by sa mali inšpirovať tichým chodom dvojlitrového naftového motora Hyundai. Maximálny výkon 110 kW plne zodpovedá dnešným nárokom a trendom. Mierne zaostáva iba krútiaci moment a nástup motora.
V meste alebo pri predbiehaní na preplnených cestách by sme potrebovali rýchlejšiu reakciu na plynový pedál, najmä v nízkych otáčkach. Výrobca si so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a dvojlitrom trúfa na priemernú šesťlitrovú spotrebu, do ktorej sme sa nevmestili. Sedem litrov nafty na sto kilometrov je realita našich uponáhľaných ciest. Pri troche opatrnosti sa Sonata uskromní so spotrebou 6,4 l/100km.
|
Mäkké pruženie prináša posádke komfort na každom type ciest. Pri brzdení do zákruty sa predná časť auta trochu „ponára“. |
Prioritný je komfort
Podvozku by jednoznačne prospel dlhší rázvor a lepšie odfiltrovanie kmitov karosérie. Vo vysokých rýchlostiach by to prinieslo istejší prejazd zákrutou. Jednoducho o Sonate nemožno povedať, že je športovou limuzínou strednej triedy.
Komfortné auto má však stabilizačný systém a bezpečne prepraví posádku aj vo vysokej diaľničnej rýchlosti. Pozitívne je, že vodičovi dá jasne najavo blížiace sa hranice a k ničomu neprovokuje. Sonata nenadchne priaznivcov myšičiek, predbiehania a vykrajovania ideálnych línií v zákrutách. Naopak na cesty prináša pokoj ale aj schopnosť bezpečne sa prispôsobiť tempu doby.
![]() |
Automobilka ponúka niekoľko zaujímavých kombinácií čalúnenia a dreveného obkladu, vrátane textílie so štruktúrou, ktorú sme nazvali „kreslo u starej mamy“. |
![]() |
Na predné široké sedadlá sa ľahko sadá, ale v zákrute sa radšej držte volantu. |
|
Zvláštnosťou, aspoň u nás, je núdzové otváranie palivovej nádrže lankom v batožinovom priestore. Kufor je veľký ale úzky medzi vnútornými blatníkmi. |
Hyundai Sonata 2,0 CRDi VGT Premium
Cena modelu od | 699 900 Sk |
Cena testovanej verzie | 799 900 Sk |
Motor | |
Typ | 2,0 CRDi VGT |
Uloženie | priečne |
Zdvihový objem (cm3) | 1991 |
Výkon (kw/k) | 110/150 |
Pri otáčkach (ot./min.) | 3 800 |
Krútiaci moment (Nm) | 305 |
Pri otáčkach (ot./min) | 1 800-2 500 |
Kilogramový výkon (kg/k) | 11,2 |
Litrový výkon (k/l) | 75,3 |
Karoséria | |
Typ | 5-miestna |
Počet dverí | 4-dverová |
Pneumatiky | 215/60 R16, 225/50 R17 |
Prevodovka | ![]() |
Typ | manuálna |
Počet stupňov | 6 |
Poháňané kolesá | predné |
Podvozok | |
Predná náprava | nezávislé lichobežníkové zavesenie |
Zadná náprava | nezávislá viacprvková |
Svetlosť podvozka (mm) | 160 |
Priemer otočenia (m) | 12 |
Brzdy vpredu | kotúčové s vnútorným chladením |
Brzdy vzadu | kotúčové |
Rozmery, hmotnosti, objemy | |
Rázvor náprav (mm) | 2730 |
Dĺžka (mm) | 4800 |
Širka (mm) | 1832 |
Výška (mm) | 1475 |
Pohotovostná hmot (kg) | 1660 |
Užitočná hmotnosť (kg) | 490 |
Batožinový priestor (l) | 523 |
Objem pal. nádrže (l) | 70 |
Prevádzkové hodnoty | |
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) | 10,2 |
Maximálna rýchlosť (km/h) | 203 |
Spotreba mesto(l/100 km) | 7,8 |
Spotreba mimo mesto (l/100 km) | 5,0 |
Spotreba kombinácia (l/100 km) | 6,0 |
Spotreba v teste (l/100 km) | 6,9 |