Test: Hyundai Sonata po kozmetickej kúre

Nová limuzína strednej triedy má tichý motor, podstatne krajší interiér a kvalitné spracovanie. Karoséria a jazdné vlastnosti sa zmenili iba minimálne. Prednosťou modelu Sonata je komfort, cena a vnútorný priestor.

Hyundai Sonata predstavuje cenovo zaujímavú alternatívu auta strednej triedy s veľkým vnútorným priestorom a dobrou výbavou. Bezpečie na ceste stráži ESP, ale podvozok na lídrov triedy jednoducho nemá.(Zdroj: Autor)

Nie každá automobilka sa môže v ostatných rokoch pochváliť progresom, aký prináša Hyundai s každým novým modelom. Testy posledných generácií modelov SantaFe, i30 alebo Coupe boli príjemným prekvapením. Do konceptu zapadá tiež parížska novinka i20, ktorá nahradí Getz.

Menšie skoky

Predchádzajúca Sonata urobila tiež poriadny skok dopredu. O to viac sme sa tešili na test najnovšej alternácie modelu Sonata, avšak už s vedomím, že rozdiely budú čoraz menšie. Hyundai v priebehu desiatich rokov dobehol pomyselnú stratu v úrovni techniky , motorov, jazdných vlastností a dizajnu na európske automobilky. So zlepšením produktov značky sa sprísňujú aj nároky a očakávania, napokon po ostatnom útoku nových modelov v strednej triede to kórejská limuzína nebude mať ľahké. Jej nový model sa zmenil iba minimálne. Veľké zmeny prídu zrejme až časom keď sa v označení objaví písmeno „i“.

51.jpg

Modernizáciou prešli predné svetlomety s integrovaným obrysovými svetlami na spodnom okraji. Hyundai rýchlo zareagoval na nový módny trend. Namiesto LED diód je v obrysovom svetle obyčajná žiarovka. Diódový efekt robí tvarovanie vnútornej odrazovej plochy.

Iba kozmetické zmeny

Kým menšie modely i30, i20 postupujú v dizajne dravo, Sonata ostáva konzervatívne tvarovaným autom bez väčších zmien na karosérii. Jediným miestom kreácie zostávajú predné a zadné svetlá prípadne nové odtiene lakov. Iné značky sa pri zachovaní vážnosti manažérskej strednej triedy snažia o rozveselenie a rozptýlenie.

Sonata sa tvári vážne ako klasická limuzína. Navonok vytvára dojem, že je väčšia než v skutočnosti. Mnohých to práve priťahuje na aute, ktoré môžu mať už za sedemstotisíc korún. Navonok sa teda príchodom novej Sonaty nič vážne neudialo, rozmery nevynímajúc.

52.jpg

Peknej karosérii chýba ešte pár detailov. Ukryť trysky ostrekovačov a stierače do aerodynamického tieňa prednej kapoty.

Krátky rázvor náprav

Karosérii chýba do piatich metrov dvadsať centimetrov, takže dĺžkou plne zapadne medzi konkurentov. Horšie je to s krátkym rázvorom náprav, ktorý zostal nezmenený na úrovni 2730 mm. Dlhší rázvor by v prípade Sonaty znamenal lepšiu stabilitu vo vysokých rýchlostiach. Deficitom vnútorného priestoru toto auto netrpí. Najmä na zadných sedadlách, ktoré sú vybavené úchytmi detských sedačiek Isofix a masívnou lakťovou opierkou.

53.jpg

Prednú kapotu zdvíha plynová vzpera, motor je výborne odhlučnený a mimoriadne komfortný spoločník na cestách.

Iný život za volantom

Podstatné a veľmi príjemné zmeny sa udiali vpredu. Sedadlá síce zostali široké a viac komfortné než schopné držať telo v zákrutách, ale prístrojová doska vyzerá podstatne lepšie. Rozdelený panel minulej generácie nahradila pekná stredová konzola s ovládačmi vo vrchnej časti a veľkými odkladacími priestormi dole.

Potešia tiež jednoduchšie a krajšie stupnice prístrojového panelu s plasticky tvarovanými ciferníkmi. Našťastie gýčové stredy ručičiek nahradilo decentné vyhotovenie. Celkovo vpredu sa sedí podstatne príjemnejšie a vodič má o všetkom dobrý prehľad. Potešilo by ovládanie palubného počítača integrované do páčok alebo volantu. Tlačidlo na prístrojovej doske je v nepohodlnom dosahu. Subjektívne máme pocit nižšieho aerodynamického hluku, hoci vo vysokých rýchlostiach sú Laguna, Mondeo alebo Citroen C5 tichšie.

58.jpg

Prístrojová doska vyzerá veľmi príťažlivo.

Tichý motor inšpiruje

Spomenutí konkurenti strednej triedy, ktorí sú motorom automobilového pokroku, by sa mali inšpirovať tichým chodom dvojlitrového naftového motora Hyundai. Maximálny výkon 110 kW plne zodpovedá dnešným nárokom a trendom. Mierne zaostáva iba krútiaci moment a nástup motora.

V meste alebo pri predbiehaní na preplnených cestách by sme potrebovali rýchlejšiu reakciu na plynový pedál, najmä v nízkych otáčkach. Výrobca si so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou a dvojlitrom trúfa na priemernú šesťlitrovú spotrebu, do ktorej sme sa nevmestili. Sedem litrov nafty na sto kilometrov je realita našich uponáhľaných ciest. Pri troche opatrnosti sa Sonata uskromní so spotrebou 6,4 l/100km.

54.jpg

Mäkké pruženie prináša posádke komfort na každom type ciest. Pri brzdení do zákruty sa predná časť auta trochu „ponára“.

Prioritný je komfort

Podvozku by jednoznačne prospel dlhší rázvor a lepšie odfiltrovanie kmitov karosérie. Vo vysokých rýchlostiach by to prinieslo istejší prejazd zákrutou. Jednoducho o Sonate nemožno povedať, že je športovou limuzínou strednej triedy.

Komfortné auto má však stabilizačný systém a bezpečne prepraví posádku aj vo vysokej diaľničnej rýchlosti. Pozitívne je, že vodičovi dá jasne najavo blížiace sa hranice a k ničomu neprovokuje. Sonata nenadchne priaznivcov myšičiek, predbiehania a vykrajovania ideálnych línií v zákrutách. Naopak na cesty prináša pokoj ale aj schopnosť bezpečne sa prispôsobiť tempu doby.

 

55.jpg
Automobilka ponúka niekoľko zaujímavých kombinácií čalúnenia a dreveného obkladu, vrátane textílie so štruktúrou, ktorú sme nazvali „kreslo u starej mamy“.

 

56.jpg

Na predné široké sedadlá sa ľahko sadá, ale v zákrute sa radšej držte volantu.

 

57.jpg

Zvláštnosťou, aspoň u nás, je núdzové otváranie palivovej nádrže lankom v batožinovom priestore. Kufor je veľký ale úzky medzi vnútornými blatníkmi.

Hyundai Sonata 2,0 CRDi VGT Premium

 

Cena modelu od 699 900 Sk
Cena testovanej verzie 799 900 Sk

Motor

21_SONATA.JPG
Typ 2,0 CRDi VGT
Uloženie priečne
Zdvihový objem (cm3) 1991
Výkon (kw/k) 110/150
Pri otáčkach (ot./min.) 3 800
Krútiaci moment (Nm) 305
Pri otáčkach (ot./min) 1 800-2 500
Kilogramový výkon (kg/k) 11,2
Litrový výkon (k/l) 75,3

Karoséria

12_SONATA.JPG
Typ 5-miestna
Počet dverí 4-dverová
Pneumatiky 215/60 R16, 225/50 R17
Prevodovka
Typ manuálna
Počet stupňov 6
Poháňané kolesá predné

Podvozok

13_SONATA.JPG
Predná náprava nezávislé lichobežníkové zavesenie
Zadná náprava nezávislá viacprvková
Svetlosť podvozka (mm) 160
Priemer otočenia (m) 12
Brzdy vpredu kotúčové s vnútorným chladením
Brzdy vzadu kotúčové

Rozmery, hmotnosti, objemy

34_SONATA.JPG
Rázvor náprav (mm) 2730
Dĺžka (mm) 4800
Širka (mm) 1832
Výška (mm) 1475
Pohotovostná hmot (kg) 1660
Užitočná hmotnosť (kg) 490
Batožinový priestor (l) 523
Objem pal. nádrže (l) 70

Prevádzkové hodnoty

25_SONATA.JPG
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 10,2
Maximálna rýchlosť (km/h) 203
Spotreba mesto(l/100 km) 7,8
Spotreba mimo mesto (l/100 km) 5,0
Spotreba kombinácia (l/100 km) 6,0
Spotreba v teste (l/100 km) 6,9

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  2. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  3. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  4. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  5. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  6. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  7. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov
  10. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska!
  1. Záujem o Jarabinky rastie, lákajú na zaujímavé prvenstvo
  2. SME.sk môžete teraz čítať aj bez reklamy
  3. Škola fantázie v Tatralandii. Keď učenie dokáže baviť
  4. Brieždenie pod lomenicou
  5. Dobro, kľúč ku šťastnému osudu
  6. Chcete investovať a zároveň sporiť s 3% úrokom?
  7. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy
  8. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov?
  9. Zlatý mok čapujú najlepšie v Prešove. Šarišským Majstrom výčapu
  10. Rezidenčná štvrť bez betónových plotov
  1. Vianoce a Silvester v teple: Pätnásť tipov, kam sa vybrať 17 790
  2. Arabská exotika: Top hotely v Ománe 13 245
  3. Nášmu telu stačí iba málo vitamínov 10 577
  4. Pracujú vo svojich komunitách. Má Slovensko lokálnych lídrov? 7 373
  5. Javorina otvorila svoj tretí showroom na Slovensku 5 544
  6. Hlasujte za Cenu verejnosti v súťaži Učiteľ Slovenska! 4 967
  7. Alena Bašistová: Nikomu nejdem brať hlasy a ani s nimi kšeftovať 4 373
  8. Boj o vedenie radnice v známom kúpeľnom meste 3 909
  9. Najužitočnejšia appka 2 900
  10. Luxus a starnúca populácia. Toto sú aktuálne biznisové trendy 2 845

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Je Rybanič whistleblower? Odborníci sa nezhodli

Rybanič chce názor Súdneho dvora Európskej únie.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Kam chodíte, aj keď hovoríte opak

Ako sa ázijské bistrá zmenili za posledných dvadsať rokov.

Komentár Zuzany Kepplovej

Na Dankovom diplome vlastne nezáleží

Bol by to prezident, v ktorom by nejeden našinec spoznal vlastný príbeh.

PRIMÁR

Šesť rád, ktoré vás môžu ochrániť pred chrípkou

Pripravte sa na chrípkovú sezónu.

Neprehliadnite tiež

Peugeot rozšíri ponuku o hybridné modely, dostanú aj pohon všetkých kolies

Najprv vznikne plug-in hybrid z Peugeotu 3008 a 508.

Test: Zabudnite na A8, Q8 je nová vlajková loď Audi

Je najlepšie preto, že je najnovšie.