Talianska automobilka Lancia je na vzostupe. Do roku 2010 plánuje zdvojnásobiť predaj na 300-tisíc kusov ročne. Dosiahnuť to chce s piatimi až šiestimi modelmi. Mohutnú ofenzívu, v ktorej uvedie na trh každý rok jeden nový model, odštartovala znovuoživená Delta. O nej aj o pripravovaných modeloch a stratégii firmy sme sa v Turíne rozprávali s Olivierom Francoisom, generálnym riaditeľom automobilky Lancia.
Pre novú Deltu ste si stanovili odbytový cieľ 70-tisíc kusov ročne. Znie to ambiciózne. Ročne plánujeme predávať 60-tisíc kusov v západnej Európe bez Veľkej Británie. Myslím, že je to reálny plán. Ďalších desaťtisíc áut chceme umiestniť na nových trhoch – vo Veľkej Británii, Japonsku a Turecku a zároveň plánujeme rozvíjať naše aktivity v strednej a východnej Európe. Počítame, že z tých 60-tisíc kusov pripadne 35-tisíc áut na Taliansko. Je to smelý, ale dosiahnuteľný plán, keďže Lancia je na domácom trhu lídrom viacerých segmentov a Delta má podľa nášho názoru obrovský potenciál v tomto trende pokračovať.
Ak odrátame Taliansko, na ostatné krajiny zostáva 25-tisíc kusov, čo je tiež reálne číslo. Najmä vzhľadom na priaznivú cenu Delty v porovnaní s prémiovou konkurenciou a jej špecifickou koncepciou. Určite ste si všimli, že má jednopriestorovú karosériu s veľkým vnútorným priestorom a agresívnym dizajnom vystihujúcim jej športového ducha. Je to teda všestranné vozidlo, ktoré spĺňa nároky viacerých segmentov.
Kde budete hľadať tých 25-tisíc zákazníkov mimo Talianska? Deltu chceme umiestniť prakticky na všetky európske trhy. Vo Francúzsku, Belgicku aj Grécku je značka Lancia veľmi dobre známa, môžete ju vidieť na cestách, ale odbytové čísla sú malé. Musíme byť agresívnejší, viac musí byť o nás počuť predovšetkým na štyroch najväčších trhoch Európy – v Nemecku, Francúzsku, Španielsku a Veľkej Británii. V Nemecku sa budeme musieť zrejme snažiť najviac. Okrem toho je tu viacero menších krajín, napríklad Holandsko a Belgicko, kde Deltu prijali veľmi srdečne, a preto verím, že bude úspešná aj na týchto trhoch.
Váš príchod do Lancie sa niesol v duchu veľkých plánov a novej nádeje pre značku. Ich súčasťou je zvýšenie odbytu na 300-tisíc kusov ročne. Pritom v roku 2006 sa predalo 117-tisíc áut, vlani štyritisíc kusov viac. Tento rok očakávate 150-tisíc a v priebehu nasledujúcich dvoch rokov plánujete toto číslo zdvojnásobiť. Ako to chcete dosiahnuť a s koľkými modelmi? Budeme na to potrebovať viac úspešných modelov. Pritom určiť, ktoré autá budú mať najväčšie šance na úspech je oveľa ťažšie ako ich potom predať. Výber správnej platformy a charakteru auta sú pre každý automobil najdôležitejšie parametre, a to nie je jednoduché ani pre veľkú a bohatú značku. Takže so súčasnou modelovou paletou by sa nám zdvojnásobiť odbyt určite nepodarilo. Na splnenie spomínaného cieľa budeme potrebovať silné portfólio. Niektoré modely z neho už poznáte, iné ešte nie. Začali sme novou Deltou a ofenzíva bude pokračovať Ypsilonom. Jeho nová generácia bude kompletne prepracovaná, dostane úplne nový dizajn a na rozdiel od predchodcu sa bude vyrábať len v päťdverovej verzii. Trh s päťdverovými modelmi je trikrát väčší ako s trojdverovými autami. K týmto dvom modelom potrebujeme ešte tretí predajný pilier. Pracujeme na vyplnení medzery medzi pomerne veľkou Deltou a kompaktným Ypsilonom, ktorá je dosť veľká, takže možno ju zaplníme dokonca celým modelovým radom klasického segmentu C.
Malá značka, ako Lancia, nemôže prežiť bez prémiových cien, ale tie nemôžu byť nasadené bez imidžu. To znamená, že na to, aby sme mohli stanoviť prémiové ceny, potrebujeme posilniť imidž značky, a to nejde bez imidžového modelu. Preto ďalšou alternatívou rozšírenia modelovej palety je niečo špeciálne na posilnenie nášho imidžu. Toto auto by sme chceli uviesť na trh v roku 2010.
Na jednej strane bude teda stáť nový Ypsilon, objemový model, ktorý pomôže podstatne lepšie vykryť segment B a na strane druhej uzatvorí modelové portfólio imidžové vozidlo. Radi by sme toto všetko uviedli na trh do roku 2011. Ak sa nám to podarí, 300-tisíc predaných áut nemusí byť až taká utópia ako sa na prvý pohľad zdá. Takisto budeme potrebovať výrazne posilniť predajnú sieť a aktivity vo viacerých krajinách. Napriek tomu, že Lancia má už 102 rokov, je veľa trhov, kde sme pre ľudí stále niečím novým.
S dvojnásobným nárastom predaja súvisia aj výrobné kapacity. Ste pripravení na takýto objem? S tým by sme nemali mať žiadny problém.
Spomenuli ste nový Ypsilon. Bude spočívať na platforme Grande Punta? Ak áno, môžete prezradiť niečo o jeho vonkajších rozmeroch? Súčasný Ypsilon je obľúbený pre veľký vnútorný priestor vo veľmi kompaktnom „balení". Ak narastie príliš, zvažujete aj výrobu nejakého menšieho modelu? Nový Ypsilon vám dá odpoveď na všetky otázky. Môžem vám však prezradiť, že vzhľadom na jeho filozofiu, teda malý zvonka a veľký vnútri sme si nie veľmi istí, či sa na to platforma Grande Punta hodí. Je možné, že ako základ budúceho Ypsilonu bude viac vyhovovať platforma Pandy, aby si zachoval kompaktné rozmery a vyšší posed, pre ktoré si ho obľúbili predovšetkým ženy. Väčšie auto už v ponuke máme pod menom Musa, ktoré dostane časom nástupcu. Nový Ypsilon by mal prísť na konci roku 2009, Musa až v roku 2011.
Pri premiére Delty ste povedali, že Thesis nedostane nástupcu, ale portfólio rozšírite smerom dolu. Môžete o ňom prezradiť niečo viac? Malá značka ako Lancia si nemôže dovoliť pokryť každý segment samostatným modelom. Našou filozofiou je preto pokryť čo najväčšiu časť trhu existujúcimi modelmi. Nový Ypsilon bude na rozhraní segmentov A a B, Delta zase stojí medzi kategóriami C a D, pripravovaný modelový rad bude patriť do segmentu B a C. Každý náš model pokrýva teda dva segmenty, samozrejme nie na sto percent, čo nám umožňuje vyrábať autá líšiace sa od konkurencie.
Môžeme teda očakávať napr. crossover segmentu C na spoločnej platforme Fiat? Prečo nie? Ak by sme sa naozaj rozhodli pre celý modelový rad tejto kategórie, okrem klasického kompaktu by v ňom mohol byť aj crossover. Ešte sme to však neschválili.
Okrem nového auta segmentu C máte tento rok rozhodnúť aj o tom, či sa pustíte do vývoja luxusného kupé-kabrioletu alebo iného imidžového vozidla. Ešte sme sa nerozhodli. Máme dve alternatívy, obe sa týkajú pekného športového auta, nie športového v zmysle pretekárskom, ale športového z pohľadu štýlu a imidžu.
S pohonom predných alebo zadných kolies? O tom je ešte predčasné hovoriť.
Povráva sa, že tak ako Fiat, aj Lancia rozšíri portfólio po roku 2010 o nový veľkopriestorový model, ktorý sa bude vyvíjať a vyrábať v koncernovej réžii a má mať podobne dynamickú karosériu ako Ford S-Max. Môžete tieto informácie potvrdiť alebo vyvrátiť? Nie, nič také sa nechystá. Na novej Phedre nepracujeme. Tento rok sme ju zmodernizovali zvonka aj zvnútra. Do ponuky pribudol nový motor a prevodovka, takže tento model začal ďalší životný cyklus. A ten trvá v tomto segmente trochu dlhšie.
Koľko modelov chcete vyrábať v roku 2010? Počítame s piatimi alebo šiestimi modelmi.
Lancia sa chce prezentovať ako značka s modrou krvou. Čo pod tým myslíte a ako to chcete docieliť? Znamená to, že Lancia má svoju históriu, na ktorú by mala pri vzniku každého nového modelu myslieť. Takisto to poukazuje na fakt, že značka Lancia nemá v koncerne Fiat iba miesto na chvoste, ale ponúka niečo naozaj výnimočné. V histórii firmy nájdete veľa výnimočných automobilov napr. Deltu Integrale či Stratos, ale aj superluxusné limuzíny. Filozofiou Lancie je vytvárať čosi elegantné a špeciálne s jedinečným dizajnom, dostatočne športové i komfortné a hlavne luxusné.
Pred dvoma rokmi sme začali rozmýšľať, ako definovať našu DNA. Či ako značku vyrábajúcu športové autá s vysokou cenou, ale malým objemom výroby, alebo budeme prinášať koncernu Fiat určitý objem a zisk, ale bez spreneverenia sa svojej DNA. Zamerali sme sa na to, aby naše autá boli športové, pikantné, ale zároveň elegantné a niečím výnimočné, a to nielen po stránke dizajnu, ale aj technologicky. Lancia má podobne, ako v minulosti, ambíciu stať sa technologickým lídrom. Nielen v rámci koncernu.
Teraz dovoľte niekoľko čitateľských otázok. Hneď potom ako ste nám potvrdili termín na rozhovor, rozbehli sme na našej partnerskej internetovej stránke auto.sme.sk súťaž, v rámci ktorej mali naši čitatelia posielať pre vás otázky. Z nich sme vybrali niekoľko najzaujímavejších.
Bude mať Delta aj verziu s pohonom 4x4? Nie, neuvažujeme o tom, pretože takýto model by nebol pre nás rentabilný. Ak narážate na minulosť a Deltu Integrale, nebudeme ponúkať športový model tohto druhu. Pripravujeme športovú verziu Delty s motorom 1.8 Di Turbo Jet, ale iba s pohonom predných kolies. Vyvinuli sme nový trakčný systém, s ktorým keď si toto auto začiatkom budúceho roka vyskúšate, budete milo prekvapení jeho dynamikou a jazdnými vlastnosťami. Okrem toho, dovolím si tvrdiť, že Delta je už teraz so súčasnými motormi dostatočne športová.
Pracujete na novom benzínovom šesťvalci? Áno, budeme potrebovať dobrý benzínový aj naftový šesťvalec.
Čo má vyjadrovať predná časť Delty? Dizajnéri sa odrazili od základu, podstaty DNA značky, o ktorej sme hovorili. To znamená, že naše autá musia mať štýl a silný charakter, ale musia byť aj mierne agresívne. Lancia má však v sebe aj niečo jemné a elegantné, nie sú to len športové svaly.
Ako by ste ma presviedčali, aby som si kúpil novú Deltu? Snažil by som sa poukázať na detaily, ktorými sa líši od ostatných áut vo svojej kategórii. Napríklad na kvalitu kože. V Delte nenájdete klasickú kožu používanú v automobilovom priemysle. Ďalej to môžu byť farby, dizajnové riešenia a rôzne detaily, na ktorých v tomto segmente záleží. Napríklad dvojfarebné lakovanie karosérie, ktoré nerobí žiaden z našich konkurentov, lebo je to technologicky veľmi náročné. Ponúkame najlepší komfort sedenia na zadných sedadlách v segmente a tiež ako jediní v tejto triede posúvateľné zadné sedadlá, vďaka ktorým si môžete prispôsobiť priestor pre nohy a batožinu podľa potreby. Rozprával by som vám o servisných službách. V niektorých krajinách vám na základe telefonického dohovoru prídu vyzdvihnúť auto priamo domov, odvezú ho do servisu a tiež vám ho aj dovezú späť. Volať môžete 24 hodín denne. Všetko robíme čo najlepšie, ako sa vôbec dá, počnúc výberom materiálov. Napríklad veľmi drahý plast na vrchnej časti palubnej dosky a na dverách je taký istý, aký nájdete iba v BMW 7 a Maserati. Na pohľad vyzerá ako druh kože a rovnako príjemný je aj na dotyk.
Ďakujem za rozhovor.
"Len potichu" Nová Lancia Ypsilon Na začiatku uvažovali o platforme Grande Punta, ale potom si uvedomili, že auto by bolo priveľmi dlhé a veľké, čím by mohli odradiť väčšinu tradičných zákazníkov, ktorými sú prevažne ženy. Preto siahli po platforme Pandy, ktorú mierne predĺžili a rozšírili. Prechod z trojdverovej karosérie bol logický. Veľa žien preferuje vyšší posed a praktickejšiu päťdverovú karosériu. Ženám aj mužom sa tiež páči športový vzhľad auta, preto vraj bude nová Lancia Ypsilon veľmi dynamická. Ako štýlové trojdverové auto s opticky maskovanými zadnými dverami.
Okrem nového dizajnu prinesie niekoľko technologických noviniek - napr. v oblasti riešenia palubnej dosky, panoramatickej strechy a tiež po motorickej stránke. Malú Lanciu by mali poháňať dva nové malé turbomotory s objemom 0,7 a 0,9 l netradičnej dvojvalcovej konštrukcie s variabilným časovaním ventilov multiair (tento systém dostanú aj motory 1.4 T-JET), ktorý zabezpečí malému Ypsilonu väčší výkon pri nižšej spotrebe ako súčasný 1.4 16V zážihový štvorvalec. Väčší z nich má dávať výkon 66 až 80 kW (90 - 109 k), menší 60 kW/82 k.
Delta GT Začiatkom budúceho roka rozšíri ponuku modelového radu Delta verzia GT, poháňaná novým prepĺňaným zážihovým štvorvalcom 1.8 Di Turbo Jet výkonu 147 kW/200 k, ktorý vďaka variabilnému časovaniu ventilov ponúkne atraktívnu kombináciu dynamiky a priaznivej spotreby. Naftovou alternatívou bude dvakrát prepĺňaný štvorvalec 1.9 Twin Turbo Multijet dosahujúci výkon (140 kW/190 k) a krútiaci moment 400 Nm.
Bude to najostrejší turbodiesel tejto kategórie, s ktorým Delta zrýchli z 0 na 100 km/h za 7,9 s a dosiahne najvyššiu rýchlosť 222 km/h. Oba motory už v predstihu spĺňajú emisnú normu Euro5, tak ako všetky agregáty poháňajúce Deltu. Verzia GT sa bude od základnej líšiť len nepatrnými optickými detailmi. Nebude to teda vyslovená športovkyňa ako niekdajšia Delta Integrale, ale športové auto pre každého. Podobne ako Renault Laguna GT.
Thesis Talianske Bentley, ako svoju vlajkovú loď prezýva vedenie automobilky, nedostane priameho nástupcu. Tento model podržia vo výrobe ešte približne rok, maximálne dva, pričom sa budú snažiť udržať ho v povedomí tradičnej klientely exkluzívnymi sériami ako bola napr. verzia Poltrona Frau s dvojfarebnou karosériou.
V momentálnej situácii nemá pre Lanciu význam vyvíjať nástupcu, pretože najprv potrebuje posilniť svoj imidž a až potom môže prísť s autom segmentu D. V súčasnosti hrajú prvé husle v strednej triede nemecké značky Audi, BMW, Mercedes-Benz a Volkswagen. Podľa slov vedenia automobilky, Lancia sa nechce zaradiť medzi šedé myšky tohto segmentu z pohľadu objemu predaja akými sú Renault Laguna alebo Peugeot 407. Ak opäť raz vstúpia do tejto kategórie, tak s autom, ktoré bude po všetkých stránkach plne konkurencieschopné elite triedy.
Olivier Francois (1961), vyštudoval ekonómiu, financie a marketing, ale diplom získal aj na Inštitúte politických štúdií. Niekoľko rokov pracoval ako konzultant francúzskych IT firiem a tiež spoločností zameriavajúcich sa na export. V roku 1990 nastúpil do automobilky Citroen na post šéfa marketingu a produktov pre francúzsky trh. V roku 1999 bol vymenovaný za generálneho riaditeľa zastúpenia značky Citroen v Dánsku a o dva roky neskôr sa stal generálnym riaditeľom Citroenu v Taliansku. V roku 2005 ho angažovala automobilka Lancia, kde od roku 2007 zastáva post generálneho riaditeľa.
Vyhodnotenie súťaže Z celkového počtu približne 300 otázok sme vybrali šesť od piatich autorov. Vzhľadom na krátkosť času, ktorý nám pán Olivier Francois mohol venovať sme však stihli položiť len štyri otázky. Odmeníme samozrejme všetkých piatich čitateľov. Niektoré otázky sa opakovali. V takom prípade sme vybrali čitateľa, ktorý otázku poslal ako prvý.
Ďakujeme všetkým, ktorí sa zapojili. V budúcnosti podobnú súťaž, ale s inou značkou určite ešte zopakujeme.
Ručne maľovaný luxusný model Lancia získavajú:
*Tibor Spak
*Branislav Pach
*Ladislav Gaspár
*Richard Kunec
*Filip Štofa