S novou Deltou v centrále Lancie

Severotaliansky Turín je mesto so skvelou geografickou polohou. Len niečo vyše hodiny trvá jeho obyvateľom cesta k moru a za rovnaký čas sa dostanú aj do Álp. My sa však nejdeme kúpať, ani lyžovať.

(Zdroj: Tomáš Benedikovič)

Turín nás priťahuje ako sídlo talianskej automobilky Lancia, kde sa chceme stretnúť s jej dvomi najdôležitejšími predstaviteľmi a okrem toho navštíviť aj niekoľko zaujímavých miest.

V pláne máme pozrieť si vlajkovú loď predajní Lancia, teda vzorový showroom po stránke dizajnu a vnútorného vybavenia. Navštíviť tiež chceme priestory automobilového komplexu Mirafiori Motor Village s celkovou rozlohou úctyhodných 70-tisíc štvorcových metrov, ktorého vlastníkom je koncern Fiat.

Vrcholom nášho programu je exkluzívny rozhovor s generálnym riaditeľom automobilky Lancia – Olivierom Francoisom, ktorý je ústrednou postavou v procese oživenia značky na európskych trhoch.

Článok pokračuje pod video reklamou

Prečo meno Delta?

Ešte pred pracovnou cestou do Turína sme zorganizovali malú súťaž, v rámci ktorej mali naši čitatelia posielať otázky generálnemu riaditeľovi. Pre nás to bol zároveň dobrý prieskum, ako naši čitatelia vnímajú automobilku Lancia a samotný model Delta. Z neho vyplynulo, že približne polovica z tých, ktorí sa do súťaže zapojili, vôbec nezaregistrovala zmenu v orientácii značky zo športovej na prémiovo-luxusnú, hoci s určitou dávkou športovosti spôsobom značiek BMW a Audi.

Ďalším problémom, s ktorým sa značka Lancia bude musieť u nás vysporiadať je fakt, že mnohí si Lanciu spájajú s menom Delta Integrale a v tejto súvislosti si pod samotným menom Delta predstavujú auto menej luxusné a viac športové. Viacerí by preto novú Deltu radi nazvali iným menom. Pôvodne nad tým uvažovala aj samotná automobilka, prečo sa však nakoniec rozhodla použiť legendárne meno Delta, vysvetľuje Paolo Buffardi, šéf vývoja automobilov Lancia.

„Meno Delta je veľmi dobre známe v celej Európe, čo nám pomôže pri propagácii nového modelu. Na druhej strane, ušetrené peniaze musíme investovať do propagácie samotnej značky Lancia a do posilnenia jej imidžu na európskom trhu, kde si ľudia pod menom Lancia v mnohých prípadoch vybavia maximálne Deltu Integrale.

V Taliansku sme na tom neporovnateľne lepšie. Lancia tu má veľmi silný imidž. Ypsilon aj Musa sú lídrami svojich segmentov. Ypsilon dominuje medzi trojdverovými autami triedy B, aj keď je najdrahší. Musu po facelifte a posilnení štýlu a výbavy zákazníci stavajú na úroveň Mercedesu triedy A. Existuje ešte ďalší dôvod, prečo sme sa rozhodli použiť meno Delta. Grécke písmeno delta sa v matematike používa ako symbol pre zmenu, čo nová Delta vystihuje, pretože je úplne iná než konkurencia".

Dôraz na dizajn

Na cestu sme si vybrali nástroj obrody Lancie, ktorým sa má stať Delta tretej generácie. Náš testovací kus v dvojfarebnom prevedení bi-colore s krémovo bielou karosériou a kontrastnou matnou čiernou strechou vyzerá majestátne. Hlavnou myšlienkou dvojfarebného riešenia bolo odlíšiť strechu od zvyšku karosérie, akoby auto pozostávalo z dvoch častí. Túto myšlienku podporuje aj chrómový lem bočných okien odpredu až dozadu. V prípade prvých dvoch stupňov výbavy Argento a Oro si za dvojfarebný lak treba priplatiť 35-tisíc korún (1161,79 eura), najvyššia výbava Platino ho ponúka v štandarde.

Hlavové opierky sú tvarované viac na efekt ako pre účel.

Popri stúpajúcej línii bočných okien úspešne maskujúcej dĺžku auta, ktorá je v kontraste s dolu zahnutým bočným prelisom, najvýraznejšie pôsobí predná časť, takmer celá prevzatá zo štúdie Granturismo Stilnovo. Charakterizuje ju veľká maska chladiča v tvare štítu, efektne vyznievajú tiež mohutné predné reflektory s pásom diódových svetiel v spodnej časti. Škoda len, že spomínané LED-ky nesvietia samostatne (ale iba spolu s hlavnými bi-xenónovými reflektormi za 24-tisíc korún/796,65 eura) ako v modeloch Audi a nedajú sa teda využiť na denné svietenie.

Pás LED svetiel v prednom reflektore nesvieti samostatne, ale iba spolu s bi-xenónovou výbojkou. Na rozdiel od Audi sa teda nedá využiť na denné svietenie.

Počas jazdy v noci nám bi-xenóny urobili veľkú službu. Ich svetelný výkon je dostatočný aj na rýchlu, dynamickú jazdu po diaľnici. Dôraz na dizajn, od ktorého v nemalej miere bude závisieť úspech značky Lancia, ovplyvnil tiež zadnú časť s vertikálnymi diódovými svetlami. Zástupcovia značky síce očakávajú protichodné reakcie na jej vzhľad, ale aspoň si tento zadok každý zapamätá a o to dizajnérom Lancie išlo. Jeho líniám však čiastočne padla za obeť praktická stránka.

Batožinový priestor má síce objem 380 litrov, ale nakladanie batožiny trochu sťažuje vysoká nakladacia hrana. Pre efektnú bočnú líniu a malé zadné okno zasa veľmi zle vidieť dozadu. Priezor cez zadné okno je dosť malý, takže stačí, aby vzadu sedel jediný pasažier a už je problém s výhľadom za auto. Preto rozhodne odporúčame priplatiť si za parkovacie senzory.

Tvar palubnej dosky je prevzatý z Fiatu Bravo, ale efektný stredový ovládací panel je originál.

Auto viacerých charakterov

Najviac sa konštruktéri natrápili so správnymi proporciami auta. „ Našim cieľom je urobiť z Lancie prémiovú značku, ktorou momentálne ešte nie je, hoci sa k tomu blížime. Preto musíme mať ceny nastavené nižšie ako nemecká konkurencia BMW, Audi a Mercedes. Keď ste na trhu niečim novým, čo Lancia v mnohým európskych krajinách je, a prinesiete auto podobné ostatným v tomto segmente, každý zákazník si položí otázku: Prečo by som si mal kúpiť práve vaše auto? Museli sme preto urobiť niečo odlišné od ostatných, niečo, čím zaujmeme," hovorí Paolo Buffardi.

"Platforma Alfy Romeo 159 by bola pre nás veľmi drahá, preto sme zvolili platformu Fiat Bravo a novú Deltu postavili na rozhraní segmentov C a D. Vďaka tomu spája niekoľko kategórií aj charakterov. Je športová a luxusná zároveň. Ak si spomínate, pôvodná Delta mala vlastne dve podoby - klasický hatchback a model Integrale, čo boli dva odlišné modely s rozdielnou klientelou a koncepciami. Stará Delta bola taktiež na trhu niečim úplne novým, tiež stála na rozhraní segmentov a nová Delta na to nadväzuje", dodáva o koncepcii Delty Buffardi.

Cestovanie ako v prvej triede

Keď vedľa Delty postavíte Audi A3 Sportback, na pohľad sa zdá byť očividne mohutnejšia. Ak ich však porovnáte z profilu, rozdiel nie je taký dramatický. To sa však nedá povedať o priestore vzadu. Tam Delta miestom pre nohy a pohodlím cestovania prevalcuje nielen Sportback, ale aj o triedu väčšie autá.

Delta versus Sportback: Na prvý pohľad Delta pôsobí oveľa mohutnejším dojmom. V skutočnosti je však dlhšia len o 228 mm, širšia o 32 mm, vyššia o 76 mm a rázvor náprav má väčší o 122 mm.

Od momentu, keď sme vyrazili z Bratislavy, bola medzi nami doslova bitka o to, kto si bude hovieť na zadnom gauči, teda sedadlách, ktoré majú tvar ako retro pohovka s netradične dlhými sedákmi. Každému z nás sa rozžiarili oči pri predstave, ako sa na nich rozvalí. V zákrutách síce telo nepodržia, zvlášť s koženými poťahmi, na diaľnici nám to však bolo úplne jedno.

Zadné sedačky s netradične dlhými sedákmi, tvarovanými na spôsob luxusnej pohovky, môžete samostatne posúvať a upravovať sklon ich operadiel.

Obe zadné sedačky sme posunuli úplne dozadu (Delta ako jediná v segmente má zadné sedadlá posúvateľné v rozsahu 80 mm), upravili si sklon zadných operadiel a užívali si komfort cestovania porovnateľný s luxusnou limuzínou. Už vopred závidíme talianskym štátnym úradníkom, ktorí budú toto auto využívať na služobné cesty.

Kompromis ceny a luxusu

Kokpit v mnohom pripomína sesterský Fiat Bravo. Napríklad základná architektúra palubnej dosky, výplne dverí a stredová konzola s odkladacími priestormi bezo zmeny pochádzajú z tohto modelu. Použitím prémiovejších materiálov a farbami orientovanými skôr k limuzínam návrhári dosiahli, že vnútri sa človek cíti podstatne luxusnejšie a výnimočnejšie. Napríklad vrchný plast palubnej dosky použitý aj na dverách je rovnaký ako v BMW 7 a vo vozidlách Maserati. Koža sa tiež bežne nepoužíva v automobilovom priemysle. Prémiovou kvalitou má bližšie skôr k talianskej módnej scéne.

Interiér vychádza z Fiatu Bravo, ale v mnohom je luxusnejší. Napríklad plast na palubnej doske a výplniach dverí je rovnaký ako používa BMW7 a Maserati. Taktiež koža v novej Delte sa bežne nepoužíva v automobilovom priemysle.

V interiéri ide o kompromis medzi výrobnými nákladmi a snahou o technické inovácie a špičkové detaily, vzbudzujúce dojem prémiovej kvality a luxusu. " Preto Delta na jednej strane vychádza z platformy Fiatu Bravo, s ktorým zdieľa niekoľko spoločných dielcov, ale súčasne prináša tri nové motory a celý balík nových technológii. Nemôžeme si dovoliť hneď na začiatok urobiť veľký skok. S každým novým modelom sa posunieme o hodný kus dopredu, ale niekde treba začať", vysvetľuje Buffardi.

Malý, ale čiperný

Výhrady k málo športovému charakteru Delty sa končia pri ponuke motorov. Testovaný agregát 1.4 T-JET výkonu 110 kW/150 k dodáva aj väčšej ťažšej karosérii peknú porciu dynamiky. Na taký malý objem je obdivuhodne dravý a ostro reaguje na každé stlačenie akcelerátora. Napriek obsadeniu auta tromi dospelými a batožinou sme na talianskej diaľnici s uvoľnenými rýchlostnými mravmi bez problémov dokázali držať krok s najrýchlejšími.

Komfort sedenia a cestovania na zadných sedadlách je bezkonkurenčný. O to, kto z nás bude sedieť vzadu, bola vždy bitka.

Pri dodržiavaní rýchlostných limitov sa priemerná spotreba paliva pohybovala na úrovni 8,4 l/100 km, čo na čerstvo zabehnutý motor nie je zlé. Po ceste z Talianska sme trochu pritisli a apetít motora stúpol na 10 l/100 km. Auto sa ovláda veľmi príjemne, riadenie je presné a strmé, aj keď v niektorých momentoch priveľmi ľahké. Zišlo by sa mierne doladiť posilňovač.

Pozícia za volantom je dobrá, sedadlá sú pohodlné, ale operadlá by mohli byť menej vyduté a s výraznejšou bočnou oporou. Dopredu aj do strán je výhľad veľmi dobrý. Dozadu pre stúpajúce bočné línie karosérie a malé zadné oknu neuvidíte takmer nič. Parkovacie senzory sú preto nevyhnutnosťou.

Na diaľnici podvozok zaujme precíznym vedením stopy a istotou v rýchlo prechádzaných tiahlych zákrutách, v meste mäkším a tichším absorbovaním priečnych nerovností v porovnaní s Bravom. V zákrutách sme vzhľadom na krátkosť času a trasu vedúcu výhradne po diaľnici toho veľa nenajazdili. Dobehneme to však v ďalšom teste naftovej verzie.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kreditná karta – áno alebo nie
  2. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  7. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 567
  2. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 11 511
  3. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 8 625
  4. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 530
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 7 755
  6. Kreditná karta – áno alebo nie 6 493
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 670
  8. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 5 241
  9. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 983
  10. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 3 859