SME
Utorok, 30. november, 2021 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Od stredy musíme svietiť. Možno navždy

Od stredy 15. októbra musia vodiči jazdiť so zapnutými stretávacími svetlami počas celého dňa. Ak vstúpi do platnosti súčasný návrh zákona s celoročným svietením, možno už svetlá nevypneme. Rakúsko to považuje za nezmyselné.

Od polovice októbra začína obdobie povinného svietenia a dní so zhoršenou viditeľnosťou. Používanie svetiel je namieste.Od polovice októbra začína obdobie povinného svietenia a dní so zhoršenou viditeľnosťou. Používanie svetiel je namieste. (Zdroj: Autor)

Od stredy 15. októbra musia vodiči jazdiť so zapnutými stretávacími svetlami počas celého dňa. Ak vstúpi do platnosti súčasný návrh zákona s celoročným svietením, možno už svetlá nevypneme a pridáme sa k dvadsiatke krajín Európy. Rakúsko to považuje za nezmyselné.

BREZNO. Návrat a dobrú náladu zo slávnostného ukončenia pretekárskej sezóny v Košiciach nám prekazilo ostré svetlo policajných majákov pri Rožňave. Policajt zastavoval premávku za účelom zdokumentovania tragickej nehody. Na rovnej ceste z Rožňavy do Betliara vodič neosvetleného vozidla nedal prednosť prichádzajúcemu Fordu. Jeho vodič uvidel auto v tme na poslednú chvíľu a nevedel zabrániť zrážke.

Za zlých svetelných podmienok došlo k porušeniu zásady „vidieť a byť videný“. Na jeseň, v zime a na jar pribúda dní so zhoršenou viditeľnosťou, preto musí každý od zajtra používať stretávacie svetlá aj počas dňa.

Sadzobník pokút sa nezmení

Polícia nemá inú definíciu osvetlenia vozidla, ako zapálené stretávacie svetlá. Podľa nového zákona budú podmienky osvetlenia auta identické s krajinami Únie, kde je uzákonené celodenné svietenie. Za nerešpektovanie súčasnej povinnosti svietiť stretávacími svetlami môže vodič dostať pokutu od 500 do 1500 korún. O výške pokuty rozhodujú okolnosti a viditeľnosť, pri akej došlo k priestupku.
Najviac starostí so zapínaním svetiel budú mať vodiči, ktorí tak nerobia počas celého roka. Podľa ankety internetovej stránky www.auto.sme.sk až 73 percent vodičov považuje celodenné svietenie za samozrejmosť. Päť percent na zapnutie svetiel zabúda, 22 percent to považuje za zbytočnosť.

Drahá zábudlivosť

Kto si nevie so zábudlivosťou poradiť, môže si nechať do staršieho alebo nového auta domontovať "modul denných svetiel" v cene od 1500 do 2500 korún. Modul zapína svetlá približne päť sekúnd po naštartovaní motora a je vhodný pre autá bez dátovej zbernice. S automatickým zapínaním sa vyhnete pokute aj vybitiu batérie. Veľa nových áut má v sériovej alebo doplnkovej výbave špeciálne denné svetlá.

Ako spoľahlivo svietiť celý rok

  • na jar a na jeseň skontrolovať akumulátor
  • raz ročne nechať nastaviť svetlomety
  • pri starších autách premerať elektroinštaláciu
  • nosiť kompletnú sadu žiaroviek
  • vypínať svetlá po odstavení auta
  • namontovať si modul denných svetiel

Polemiku vyriešia denné svetlá

Automobilky reagujú na plánovanú požiadavku Európskej únie, ktorá chce zaviesť od roku 2010 povinnosť vyrábať a predávať autá s dennými svetlami. Tie zlepšujú viditeľnosť auta zároveň neoslepujú ako zle nastavené stretávacie svetlá počas dňa. Zároveň ubudne vodičov, ktorí zabúdajú svietiť a vytvárajú medzi svietiacimi nebezpečenstvo. Denné svetlá sú navyše energeticky nenáročné a nezvyšujú spotrebu. Audi používa na denné svetlá LED diódy, BMW zase optické vodiče okolo svetiel.

Celoročné svietenie neplatí

Nový Zákon o premávke na pozemných komunikáciách ešte nebol schválený, ale celoročné svietenie v návrhu zostalo a zrejme bude platiť. Slovensko sa pridá k dvadsiatke krajín Európy, kde táto povinnosť platí. Európska únia vidí v celodennom svietení tisíce zachránených ľudských životov.

Naopak, odborníci rakúskeho automotoklubu nevideli prínos v celodennom svietení a predchádzajúce nariadenie celoročného svietenia vlani zrušili.

Štatistika to nepovie

Dôvodom nebol pokles vážnych dopravných nehôd. „Štatistiky pokles nehodovosti vplyvom celoročného svietenia priamo neukážu. Svetlá upozorňujú chodcov, cyklistov a ostatných účastníkov premávky na blížiace sa auto," povedal Viktor Plézel, hovorca Prezídia policajného zboru. Napriek tomu by za jazdu so zapnutými svetlami počas dňa nemal byť v budúcnosti nikto pokutovaný.

Treba riešiť podstatnejšie problémy

Automobilový pretekár a podnikateľ Stano Koiš nevidí celodenné svietenie ako horúcu tému. „Sú oveľa dôležitejšie veci, ktoré treba riešiť a nie celodenné svietenie. Netvrdím, že je na príťaž ale nemyslím si, že bude prínosom," povedal Koiš. Celodenné svietenie v severských krajinách vyplýva z tamojších podmienok. Štáty s najrozvinutejšou dopravou ako Nemecko , Francúzsko a najnovšie aj Rakúsko nemajú celodenné svietenie, pritom počet áut na obyvateľa majú podstatne vyšší ako je u nás, v Čechách, Čiernej hore alebo v Slovinsku. „V Nemecku sa skúmaniu venujú odborné tímy na vyššej úrovni a vedia, čo robia" dodáva Koiš.

Odporcovia svietenia argumentujú vyššou spotrebou paliva, častou výmenou žiaroviek a zvýšením nákladov. Náklady na prevádzku auta však podstatne viac zvyšuje zapnutá klimatizácia vtedy, keď ju netreba.

Podporujete celoročné svietenie, alebo iba sezónne používanie stretávacích svetiel počas dňa?

22_ANKETA_DROTAR.jpg 22_ANKETA_LUKAC.jpg
Igor Drotár, automobilový pretekár

Súhlasím s Rakúšanmi, ktorí zaviedli celoročné svietenie ako prví a po rokoch ho zrušili. Človek si na všetko časom zvykne a teda aj na svetlá a prestane ich vnímať. Keď sa v októbri začne svietiť je to pre ľudí niečo nové, čo ich núti dávať väčší pozor.

Vladimír Lukáč, generálny riaditeľ Etop Trading

Celá firma, moja rodina, aj ja svietime počas roka, aby bola viditeľnosť na cestách lepšia a situácia prehľadnejšia.
Držím sa hesla - vidieť a byť videný. Je to pre mňa také samozrejmé ako zimné pneumatiky a detské autosedačky.

22_ANKETA_PLEZEL.jpg 22_ANKETA_BABJAK.jpg
Viktor Plézel, hovorca Prezídia Policajného zboru

Som za celoročné svietenie, je to navrhnuté v novom zákone o premávke na pozemných komunikáciách.

Veľa vodičov si to uvedomuje a svieti aj v letných mesiacoch a ja patrím medzi nich.

Martin Babjak, operný spevák

Potreba celoročného svietenia zrejme pramení z vysokého počtu áut na cestách a je lepšie, keď autá svietia. Na druhej strane by mohli výrobcovia produkovať žiarovky, ktoré to celoročne vydržia, aby sme ich nemuseli každú chvíľu meniť.

Kde je povinné svietenie?

Bosna a Hercegovina
Bulharsko (1.novembra – 1. marca)
Česká republika
Čierna Hora
Dánsko
Estónsko
Holandsko
Chorvátsko
Island
Litva
Fínsko
Lotyšsko
Maďarsko
Macedónsko
Nórsko
Poľsko
Rumunsko
Rusko
Slovensko (15.októbra – 15.marca)
Slovinsko
Švédsko
Taliansko

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  2. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  3. Zaujímavé štúdium, skvelá práca aj plat. Vieš, kam ísť
  4. inFEEnity posilní Samuel Oriňák
  5. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  6. Pomáhajú firmám zarábať viac. Polepšili si aj živnostníci
  7. Vianočné nákupy bez stresu? Pozrite sa, či na to idete správne
  8. Študuj, čo ťa baví na Trenčianskej univerzite!
  9. Chcete vedieť, kto fotí influencerky, celebrity a hviezdy?
  10. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom?
  1. dm a jej zákazníci podporili vznik 15 vzdelávacích centier
  2. Anketu Elektromobil roka 2021 ovládla ŠKODA
  3. Prvé bezbariérové fitko vo Zvolene otvára ZŤP cestu k športu
  4. Zmeny v systéme revíznych postupov
  5. Compliance – kto by mal byť zodpovedný?
  6. Tabaková mládež. Čo s ňou?
  7. Krízové balíčky pre ohrozené domácnosti
  8. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes?
  9. Spoznajte protizápalové účinky Kypriny úzkolistej spod Tatier
  10. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch
  1. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 29 478
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 15 046
  3. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 11 797
  4. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 7 423
  5. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 6 145
  6. Karnozín – účinná látka s obrovským potenciálom 3 093
  7. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 3 069
  8. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 2 947
  9. Volkswagen predstavuje ďalší elektrický model 2 705
  10. Rekonštruujete? Pozor na romantické predstavy o vykurovaní 2 631
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Škoda Karoq

Ponuka motorov ostáva rovnaká.


2 h
Hyundai Ioniq 5

Víťaza vyhlásia vo februári.


22 h
Toyota Yaris Cross

Všestrannosť zlepšuje pohon všetkých kolies.


28. nov
Parkovanie na chodníku bude od marca 2022 regulované.

Dodržať voľnú šírku chodníka 1,5 metra už nebude stačiť.


26. nov

Blogy SME

  1. Stanislav Pánis: Panika z omicronu nie je namieste!
  2. Štefan Vidlár: Dilemno dúchotcu
  3. Café Európa: Hrozí Európe ďalšia migračná kríza?
  4. Stanislav Martinčko: Kde boli 12 rokov Fico a Pelle so svojou tlačovkovou múdrosťou ??
  5. Rudolf Pado: Spoločenstvo pozitívnej deviácie alebo ako prežiť pandémiu
  6. Juraj Paškuliak: Ako moja matka pracovala pre podvodníka
  7. Ján Marton: Vízia moderného poľnohospodárstva zabudla na moderné poľnohospodárstvo a vidiek.
  8. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad
  1. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 11 144
  2. Monika Nagyova: Poďte bližšie, staré dievky nehryzú. 8 061
  3. Jozef Sitko: Pani prezidentka, jej priateľ a jej exporadca Leško 7 779
  4. Věra Tepličková: Ako chutí moc alebo Ak budeme dobrí, dostaneme limetku 4 937
  5. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 4 840
  6. Ján Marton: Prezidentka žije v krajine, ktorej nerozumie a ja nerozumiem jej. 4 419
  7. Tereza Krajčová: Anglický denník: 18. Najväčší strašiak návratu zo zahraničia? Slovenská mentalita 4 264
  8. Pavel Macko: Špinavý útok voči mojej rodine trvá už šesť rokov! 3 994
  1. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  2. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  3. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  4. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
  5. Valentína Sedileková: Komentujete vzhľad druhých ľudí? Ubližujete im viac, ako si uvedomujete
  6. Katarína Pázmányová: Zabúdate? Možno by ste mali navštíviť odborníka
  7. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  8. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
Skryť Zatvoriť reklamu