Od stredy 15. októbra musia vodiči jazdiť so zapnutými stretávacími svetlami počas celého dňa. Ak vstúpi do platnosti súčasný návrh zákona s celoročným svietením, možno už svetlá nevypneme a pridáme sa k dvadsiatke krajín Európy. Rakúsko to považuje za nezmyselné.
BREZNO. Návrat a dobrú náladu zo slávnostného ukončenia pretekárskej sezóny v Košiciach nám prekazilo ostré svetlo policajných majákov pri Rožňave. Policajt zastavoval premávku za účelom zdokumentovania tragickej nehody. Na rovnej ceste z Rožňavy do Betliara vodič neosvetleného vozidla nedal prednosť prichádzajúcemu Fordu. Jeho vodič uvidel auto v tme na poslednú chvíľu a nevedel zabrániť zrážke.
Za zlých svetelných podmienok došlo k porušeniu zásady „vidieť a byť videný“. Na jeseň, v zime a na jar pribúda dní so zhoršenou viditeľnosťou, preto musí každý od zajtra používať stretávacie svetlá aj počas dňa.
Sadzobník pokút sa nezmení Polícia nemá inú definíciu osvetlenia vozidla, ako zapálené stretávacie svetlá. Podľa nového zákona budú podmienky osvetlenia auta identické s krajinami Únie, kde je uzákonené celodenné svietenie. Za nerešpektovanie súčasnej povinnosti svietiť stretávacími svetlami môže vodič dostať pokutu od 500 do 1500 korún. O výške pokuty rozhodujú okolnosti a viditeľnosť, pri akej došlo k priestupku.
Najviac starostí so zapínaním svetiel budú mať vodiči, ktorí tak nerobia počas celého roka. Podľa ankety internetovej stránky www.auto.sme.sk až 73 percent vodičov považuje celodenné svietenie za samozrejmosť. Päť percent na zapnutie svetiel zabúda, 22 percent to považuje za zbytočnosť.
Drahá zábudlivosť Kto si nevie so zábudlivosťou poradiť, môže si nechať do staršieho alebo nového auta domontovať "modul denných svetiel" v cene od 1500 do 2500 korún. Modul zapína svetlá približne päť sekúnd po naštartovaní motora a je vhodný pre autá bez dátovej zbernice. S automatickým zapínaním sa vyhnete pokute aj vybitiu batérie. Veľa nových áut má v sériovej alebo doplnkovej výbave špeciálne denné svetlá.
Ako spoľahlivo svietiť celý rok na jar a na jeseň skontrolovať akumulátor
raz ročne nechať nastaviť svetlomety
pri starších autách premerať elektroinštaláciu
nosiť kompletnú sadu žiaroviek
vypínať svetlá po odstavení auta
namontovať si modul denných svetiel
Polemiku vyriešia denné svetlá Automobilky reagujú na plánovanú požiadavku Európskej únie, ktorá chce zaviesť od roku 2010 povinnosť vyrábať a predávať autá s dennými svetlami. Tie zlepšujú viditeľnosť auta zároveň neoslepujú ako zle nastavené stretávacie svetlá počas dňa. Zároveň ubudne vodičov, ktorí zabúdajú svietiť a vytvárajú medzi svietiacimi nebezpečenstvo. Denné svetlá sú navyše energeticky nenáročné a nezvyšujú spotrebu. Audi používa na denné svetlá LED diódy, BMW zase optické vodiče okolo svetiel.
Celoročné svietenie neplatí Nový Zákon o premávke na pozemných komunikáciách ešte nebol schválený, ale celoročné svietenie v návrhu zostalo a zrejme bude platiť. Slovensko sa pridá k dvadsiatke krajín Európy, kde táto povinnosť platí. Európska únia vidí v celodennom svietení tisíce zachránených ľudských životov.
Naopak, odborníci rakúskeho automotoklubu nevideli prínos v celodennom svietení a predchádzajúce nariadenie celoročného svietenia vlani zrušili.
Štatistika to nepovie Dôvodom nebol pokles vážnych dopravných nehôd. „Štatistiky pokles nehodovosti vplyvom celoročného svietenia priamo neukážu. Svetlá upozorňujú chodcov, cyklistov a ostatných účastníkov premávky na blížiace sa auto," povedal Viktor Plézel, hovorca Prezídia policajného zboru. Napriek tomu by za jazdu so zapnutými svetlami počas dňa nemal byť v budúcnosti nikto pokutovaný.
Treba riešiť podstatnejšie problémy Automobilový pretekár a podnikateľ Stano Koiš nevidí celodenné svietenie ako horúcu tému. „Sú oveľa dôležitejšie veci, ktoré treba riešiť a nie celodenné svietenie. Netvrdím, že je na príťaž ale nemyslím si, že bude prínosom," povedal Koiš. Celodenné svietenie v severských krajinách vyplýva z tamojších podmienok. Štáty s najrozvinutejšou dopravou ako Nemecko , Francúzsko a najnovšie aj Rakúsko nemajú celodenné svietenie, pritom počet áut na obyvateľa majú podstatne vyšší ako je u nás, v Čechách, Čiernej hore alebo v Slovinsku. „V Nemecku sa skúmaniu venujú odborné tímy na vyššej úrovni a vedia, čo robia" dodáva Koiš.
Odporcovia svietenia argumentujú vyššou spotrebou paliva, častou výmenou žiaroviek a zvýšením nákladov. Náklady na prevádzku auta však podstatne viac zvyšuje zapnutá klimatizácia vtedy, keď ju netreba.
Podporujete celoročné svietenie, alebo iba sezónne používanie stretávacích svetiel počas dňa?
Igor Drotár, automobilový pretekár Súhlasím s Rakúšanmi, ktorí zaviedli celoročné svietenie ako prví a po rokoch ho zrušili. Človek si na všetko časom zvykne a teda aj na svetlá a prestane ich vnímať. Keď sa v októbri začne svietiť je to pre ľudí niečo nové, čo ich núti dávať väčší pozor.
Vladimír Lukáč, generálny riaditeľ Etop Trading Celá firma, moja rodina, aj ja svietime počas roka, aby bola viditeľnosť na cestách lepšia a situácia prehľadnejšia.
Držím sa hesla - vidieť a byť videný. Je to pre mňa také samozrejmé ako zimné pneumatiky a detské autosedačky.
Viktor Plézel, hovorca Prezídia Policajného zboru Som za celoročné svietenie, je to navrhnuté v novom zákone o premávke na pozemných komunikáciách.
Veľa vodičov si to uvedomuje a svieti aj v letných mesiacoch a ja patrím medzi nich.
Martin Babjak, operný spevák Potreba celoročného svietenia zrejme pramení z vysokého počtu áut na cestách a je lepšie, keď autá svietia. Na druhej strane by mohli výrobcovia produkovať žiarovky, ktoré to celoročne vydržia, aby sme ich nemuseli každú chvíľu meniť.
Kde je povinné svietenie? Bosna a Hercegovina
Bulharsko (1.novembra – 1. marca)
Česká republika
Čierna Hora
Dánsko
Estónsko
Holandsko
Chorvátsko
Island
Litva
Fínsko
Lotyšsko
Maďarsko
Macedónsko
Nórsko
Poľsko
Rumunsko
Rusko
Slovensko (15.októbra – 15.marca)
Slovinsko
Švédsko
Taliansko