Od stredy musíme svietiť. Možno navždy

Od stredy 15. októbra musia vodiči jazdiť so zapnutými stretávacími svetlami počas celého dňa. Ak vstúpi do platnosti súčasný návrh zákona s celoročným svietením, možno už svetlá nevypneme. Rakúsko to považuje za nezmyselné.

Od polovice októbra začína obdobie povinného svietenia a dní so zhoršenou viditeľnosťou. Používanie svetiel je namieste.(Zdroj: Autor)

Od stredy 15. októbra musia vodiči jazdiť so zapnutými stretávacími svetlami počas celého dňa. Ak vstúpi do platnosti súčasný návrh zákona s celoročným svietením, možno už svetlá nevypneme a pridáme sa k dvadsiatke krajín Európy. Rakúsko to považuje za nezmyselné.

BREZNO. Návrat a dobrú náladu zo slávnostného ukončenia pretekárskej sezóny v Košiciach nám prekazilo ostré svetlo policajných majákov pri Rožňave. Policajt zastavoval premávku za účelom zdokumentovania tragickej nehody. Na rovnej ceste z Rožňavy do Betliara vodič neosvetleného vozidla nedal prednosť prichádzajúcemu Fordu. Jeho vodič uvidel auto v tme na poslednú chvíľu a nevedel zabrániť zrážke.

Za zlých svetelných podmienok došlo k porušeniu zásady „vidieť a byť videný“. Na jeseň, v zime a na jar pribúda dní so zhoršenou viditeľnosťou, preto musí každý od zajtra používať stretávacie svetlá aj počas dňa.

Sadzobník pokút sa nezmení

Polícia nemá inú definíciu osvetlenia vozidla, ako zapálené stretávacie svetlá. Podľa nového zákona budú podmienky osvetlenia auta identické s krajinami Únie, kde je uzákonené celodenné svietenie. Za nerešpektovanie súčasnej povinnosti svietiť stretávacími svetlami môže vodič dostať pokutu od 500 do 1500 korún. O výške pokuty rozhodujú okolnosti a viditeľnosť, pri akej došlo k priestupku.
Najviac starostí so zapínaním svetiel budú mať vodiči, ktorí tak nerobia počas celého roka. Podľa ankety internetovej stránky www.auto.sme.sk až 73 percent vodičov považuje celodenné svietenie za samozrejmosť. Päť percent na zapnutie svetiel zabúda, 22 percent to považuje za zbytočnosť.

Drahá zábudlivosť

Kto si nevie so zábudlivosťou poradiť, môže si nechať do staršieho alebo nového auta domontovať "modul denných svetiel" v cene od 1500 do 2500 korún. Modul zapína svetlá približne päť sekúnd po naštartovaní motora a je vhodný pre autá bez dátovej zbernice. S automatickým zapínaním sa vyhnete pokute aj vybitiu batérie. Veľa nových áut má v sériovej alebo doplnkovej výbave špeciálne denné svetlá.

Ako spoľahlivo svietiť celý rok

  • na jar a na jeseň skontrolovať akumulátor
  • raz ročne nechať nastaviť svetlomety
  • pri starších autách premerať elektroinštaláciu
  • nosiť kompletnú sadu žiaroviek
  • vypínať svetlá po odstavení auta
  • namontovať si modul denných svetiel

Polemiku vyriešia denné svetlá

Automobilky reagujú na plánovanú požiadavku Európskej únie, ktorá chce zaviesť od roku 2010 povinnosť vyrábať a predávať autá s dennými svetlami. Tie zlepšujú viditeľnosť auta zároveň neoslepujú ako zle nastavené stretávacie svetlá počas dňa. Zároveň ubudne vodičov, ktorí zabúdajú svietiť a vytvárajú medzi svietiacimi nebezpečenstvo. Denné svetlá sú navyše energeticky nenáročné a nezvyšujú spotrebu. Audi používa na denné svetlá LED diódy, BMW zase optické vodiče okolo svetiel.

Celoročné svietenie neplatí

Nový Zákon o premávke na pozemných komunikáciách ešte nebol schválený, ale celoročné svietenie v návrhu zostalo a zrejme bude platiť. Slovensko sa pridá k dvadsiatke krajín Európy, kde táto povinnosť platí. Európska únia vidí v celodennom svietení tisíce zachránených ľudských životov.

Naopak, odborníci rakúskeho automotoklubu nevideli prínos v celodennom svietení a predchádzajúce nariadenie celoročného svietenia vlani zrušili.

Štatistika to nepovie

Dôvodom nebol pokles vážnych dopravných nehôd. „Štatistiky pokles nehodovosti vplyvom celoročného svietenia priamo neukážu. Svetlá upozorňujú chodcov, cyklistov a ostatných účastníkov premávky na blížiace sa auto," povedal Viktor Plézel, hovorca Prezídia policajného zboru. Napriek tomu by za jazdu so zapnutými svetlami počas dňa nemal byť v budúcnosti nikto pokutovaný.

Treba riešiť podstatnejšie problémy

Automobilový pretekár a podnikateľ Stano Koiš nevidí celodenné svietenie ako horúcu tému. „Sú oveľa dôležitejšie veci, ktoré treba riešiť a nie celodenné svietenie. Netvrdím, že je na príťaž ale nemyslím si, že bude prínosom," povedal Koiš. Celodenné svietenie v severských krajinách vyplýva z tamojších podmienok. Štáty s najrozvinutejšou dopravou ako Nemecko , Francúzsko a najnovšie aj Rakúsko nemajú celodenné svietenie, pritom počet áut na obyvateľa majú podstatne vyšší ako je u nás, v Čechách, Čiernej hore alebo v Slovinsku. „V Nemecku sa skúmaniu venujú odborné tímy na vyššej úrovni a vedia, čo robia" dodáva Koiš.

Odporcovia svietenia argumentujú vyššou spotrebou paliva, častou výmenou žiaroviek a zvýšením nákladov. Náklady na prevádzku auta však podstatne viac zvyšuje zapnutá klimatizácia vtedy, keď ju netreba.

Podporujete celoročné svietenie, alebo iba sezónne používanie stretávacích svetiel počas dňa?

22_ANKETA_DROTAR.jpg 22_ANKETA_LUKAC.jpg
Igor Drotár, automobilový pretekár

Súhlasím s Rakúšanmi, ktorí zaviedli celoročné svietenie ako prví a po rokoch ho zrušili. Človek si na všetko časom zvykne a teda aj na svetlá a prestane ich vnímať. Keď sa v októbri začne svietiť je to pre ľudí niečo nové, čo ich núti dávať väčší pozor.

Vladimír Lukáč, generálny riaditeľ Etop Trading

Celá firma, moja rodina, aj ja svietime počas roka, aby bola viditeľnosť na cestách lepšia a situácia prehľadnejšia.
Držím sa hesla - vidieť a byť videný. Je to pre mňa také samozrejmé ako zimné pneumatiky a detské autosedačky.

22_ANKETA_PLEZEL.jpg 22_ANKETA_BABJAK.jpg
Viktor Plézel, hovorca Prezídia Policajného zboru

Som za celoročné svietenie, je to navrhnuté v novom zákone o premávke na pozemných komunikáciách.

Veľa vodičov si to uvedomuje a svieti aj v letných mesiacoch a ja patrím medzi nich.

Martin Babjak, operný spevák

Potreba celoročného svietenia zrejme pramení z vysokého počtu áut na cestách a je lepšie, keď autá svietia. Na druhej strane by mohli výrobcovia produkovať žiarovky, ktoré to celoročne vydržia, aby sme ich nemuseli každú chvíľu meniť.

Kde je povinné svietenie?

Bosna a Hercegovina
Bulharsko (1.novembra – 1. marca)
Česká republika
Čierna Hora
Dánsko
Estónsko
Holandsko
Chorvátsko
Island
Litva
Fínsko
Lotyšsko
Maďarsko
Macedónsko
Nórsko
Poľsko
Rumunsko
Rusko
Slovensko (15.októbra – 15.marca)
Slovinsko
Švédsko
Taliansko

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  2. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  3. Už aj seniori presadajú do SUV
  4. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  7. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me
  8. Stavebný úrad neoprávnene predĺžil americkej ambasáde lehotu
  9. Grantová výzva na vykonávanie činností centier Europe Direct
  10. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 25 362
  2. Ako sme jazdili v socializme 2 657
  3. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 573
  4. Daikin predĺžil záruku na klimatizácie so službou Stand By Me 1 563
  5. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 233
  6. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 1 077
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 953
  8. Zo stredomorskej stravy sa nepriberá 853
  9. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 810
  10. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 770

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Súboj v koalícii Danko rozpútal a aj naň doplatil

Šéf SNS zváži odchod z politiky. Politológ hovorí, že predvídateľnosť jeho krokov sa stále znižuje.

KOMENTÁRE

Politika ako Danko nikto nechce, demokrati ani oligarchovia

Definitívny politický pád Danka sme sledovali v priamom prenose.

SVET

Sochy ničia na Ukrajine aj v Poľsku, pokračujú Američania

V Amerike sa šíri ničenie sôch z čias občianskej vojny.

DOMOV

Danko: Toto sklamanie si v tichosti prežijem sám

Výber najlepších výrokov z takmer polhodinového prejavu Danka.

Neprehliadnite tiež

Porsche 911 dostalo špeciálnu metalízu, ktorá stojí ako nové Porsche 911

Jedinečnosť je zaručená, v špeciálnych farbách Chromaflair sa vyrobí maximálne päť kusov za rok.

Volkswagen láka na štýlový crossover. Svetu ho predstaví o týždeň

Model T-Roc dizajnovo nadviaže na koncept z roku 2014.

S novým asfaltom vydržia cesty dlhšie, sú v ňom magnetické nanočastice

Rozpraskaný asfalt sa môže zahojiť, stačí pridať teplo a magnetickú silu.