Pri premiére na jar v Ženeve zabodovala dizajnom, šarmom a jedinečným štýlom interiéru. Počas prvých testovacích jázd nás zaujala kvalitou, v tejto kategórii nevídaným dôrazom na detaily a výbornými jazdnými vlastnosťami, ktoré ju opäť radia na vrchol triedy.
Prirovnania, ktoré zaznievali z nadpisov zahraničných médii ako „nový líder triedy", „najpozoruhodnejší Ford od čias modelu T" a iné, nás rozumovo nútili nenechať sa ovplyvniť, ale snažiť sa hodnotiť objektívne. Zbytočne. Pod tlakom emócii, ktoré toto auto z človeka doslova vyťahuje, sme to vzdali hneď po prvých kilometroch. Takže túto recenziu berte ako veľmi subjektívnu.
Kráska z pasáže Jedno sa novej Fieste musí nechať. V záplave dnešných malých automobilov priťahuje pozornosť ako Pamela Anderson v centre Bratislavy, pritom v závislosti od výbavy a farby laku karosérie sa vie tváriť buď ako exkluzívny módny doplnok svojej majiteľky, alebo neskutočne šťavnatá športová hračka, do ktorej sa zbláznia pubertiaci aj páni v rokoch.
Viac ako 55 percent karosérie Fiesty pozostáva z vysoko pevnej ocele. Torzná tuhosť karosérie sa v porovnaní s predchodcom zlepšila o 10 percent.
Zvlášť trojdverová verzia so športovým optickým paketom vyzerá na zjedenie. Napriek tomu, že tvary novej Fiesty neprekvapia žiadnou, vyslovene štylistickou novinkou, z akéhokoľvek uhla vyzerá výborne. Dokonca aj na pomerne malých kolesách. Na to aby vyzerala atraktívne nepotrebuje sedemnástky, ale bohato stačia 15, maximálne 16-palcové kolesá, ktoré majú obuté aj autá na snímkach.
Globálny projekt Fiesta je prvým globálnym modelom automobilky. To v preklade znamená, že okrem Európy ňou chce Ford nakŕmiť trhy v Severnej Amerike, Číne, Austrálii a Južnej Afrike. Neľahkej úlohy sa však zhostil veľmi dobre. Zákazníci na jednotlivých kontinentoch dostanú Fiestu s podvozkom naladeným presne pre daný trh. Európski vodiči, ktorí si potrpia na skvelú ovládateľnosť budú jazdiť s tvrdšie naladeným autom.
Nová Fiesta bola navrhnutá a testovaná so zámerom aby životný cyklus každého auta bol minimálne 240.000 km.
Ázijské cesty si zase vyžadujú komfortnejšie pruženie. Okrem rozdielneho naladenia podvozka Ford počíta až tromi verziami karosérie. V Európe si najviac sľubuje od tri a päťdverového hatchbacku, v Číne vsádza na notchback, čo je vlastne inak nazvaný päťdverový liftback a pre severoamerický kontinent pripravuje klasický štvordverový sedan.
Ako v módnom butiku Vnútri atraktívnej karosérie sa ukrýva štýlový interiér, ktorý prémiovou kvalitou niekorých materiálov, licovaním a veľmi citlivým zladením farieb (aj kontrastných) navodzuje dojem o triedu väčšieho a komfortnejšieho auta. Celá architektúra aj ovládacie prvky sú úplne odlišné od tých, ktoré poznáte z posledných modelov značky Ford.
Kombináciou farieb a materiálov interiér pripomína skôr exkluzívny módny butik než kabínu auta.
Takže aj znalec modrého oválu mnohé funkcie, napr. ovládanie palubného počítača a audiosústavy musí chvíľu lúštiť. Tlačidlá a ovládacie prvky sú však dostatočne zreteľné a logicky rozmiestnené. Špeciálne treba pochváliť vystúpený stredový ovládací panel, ktorý bol inšpirovaný klávesnicou mobilného telefónu.
Ľahšia, ale tuhšia a lepšie odhlučnená Jedným z hlavných cieľov konštruktérov pri vývoji novej Fiesty bolo zachovanie kompaktných rozmerov a vysokej tuhosti karosérie pri súčasnom zamedzení nárastu hmotnosti. Nová Fiesta je preto približne rovnako veľká ako predchodca, ale o 40 kg ľahšia.
Fiesta môže mať až 7 airbagov, vrátane kolenného pre vodiča.
A to aj napriek tomu, že do nových bezpečnostných prvkov a odhlučnenia interiéru výrobca investoval v porovnaní s predošlou generáciou 10 kg naviac. K akustickej pohode prispievajú dvojité tesnenia dverí, silnejšie sklá a dôkladnejšie odizolovanie motorového priestoru. Odľahčenie karosérie zase cítiť na dverách, s ktorými sa napriek ich rozmerom ľahko manipuluje.
Viac miesta pre posádku aj batožinu Nová Fiesta je nielen výborne vyzerajúce, ale aj veľmi praktické auto. Ponúka dostatok priestoru pre pasažierov v oboch radoch (v prípade prednej časti kabíny výrobca dokonca použil výraz rekordný) a o 11 l viac miesta pre ich batožinu (295 l). V prednej časti kabíny potešia veľké odkladacie schránky vo dverách na 1,5 l fľašu alebo atlas, lakťové opierky situované v optimálnej výške a výborná poloha sedenia.
Objem batožinového priestoru narástol na 295 l (+ 11 l). Po sklopení zadných sedadiel ho zväčšíte na 979 l.
V jednej ruke držiac krásny trojramenný športový volant, v druhej pomerne vysoko umiestnenú radiacu páku a ponorení do tuhého sedadla sme sa cítili ako v športovom aute. Veľmi príjemne sa sedí aj vzadu na sedačkách so šikmým sklonom sedáka a dostatočne dlhými operadlami.
Výborný podvozok Predchádzajúca Fiesta nastavila latku v oblasti riadenia a kvality jazdy poriadne vysoko, ale nová ju posúva ešte ďalej. Podvozok, po konštrukčnej stránke odpovedajúci štandardu triedy so zavesením McPherson vpredu a skrutnou priečkou vzadu síce využíva 45% spoločných dielov s Mazdou2, inžinieri Forda však použili iné tlmiče a pružiny, tuhšiu zadnú nápravu, lepšie vyvážili karosériu a inak naladili riadenie, čím vytvorili najlepšie a najpresnejšie ovládateľné malé auto na trhu.
Výrobca tvrdí, že priestor pre nohy v prednej časti kabíny je najlepší v segmente.
Dobre sa vie vysporiadať s nekvalitným povrchom aj prenosom výkonu na mokrú vozovku. Veľkú pochvalu vyslovujem výborne kalibrovanému posilňovaču riadenia, ktorý je síce elektrický, ale 50.000 km testov venovaných jeho ladeniu nebolo evidentne zbytočných. Disponuje senzormi rozlišujúcimi aktuálny štýl jazdy.
Až 45 percent podlahovej plošiny je spoločných s Mazdou2. Použitím iných tlmičov a pružín, vystužením zadnej nápravy a hlavne lepším rozložením hmotnosti však konštruktéri dosiahli istejšie vedenie stopy v zákrutách a menšiu citlivosť na zmenu zaťaženia.
Vďaka nim je vo vysokých rýchlostiach príjemne tuhý a v meste zase svojou ľahkosťou pomáha vodičovi pri parkovacích manérvoch. Nepotvrdili sa ani obavy z nedostatočného účinku brzdovej sústavy s kotúčmi vpredu a bubnami vzadu. Po toskánskych okreskách sme novú Fiestu šťavili ako Jari-Matti Latvala svoj súťažný špeciál, ale na brzdy sa dalo vždy spoľahnúť.
Zatiaľ nič nové Motorová paleta neprináša žiadne revolučné zmeny. Tradičné pohonné jednotky prešli len úpravami v snahe o optimalizáciu spotreby a emisii. Skladba začína dôverne známym benziňákom objemu 1,25 l v dvoch výkonových prevedeniach. Nad ním je zážihový štvorvalec 1.4 s výkonom 71 kW/96 k a benzínovú ponuku korunuje agregát 1.6 Ti-VCT s variabilným časovaním sacích a výfukových ventilov (88 kW/120 k).
Naftovú ponuku reprezentujú dva prepĺňané štvorvalce 1.4 TDCi a 1.6 TDCi s výkonmi 50 kW/68 k a 66 kW/90 k. Chýbať nebude ani "zelená" verzia Econetic s optimalizovanou aerodynamikou, obutá na pneumatikách s nízkym valivým odporom a dlhšími prevodmi, ktorá podľa výrobcu spotrebuje len 3,7 litra nafty na 100 km a vyprodukuje len 99 g/km CO2. Detailnejšie parametre pohonných jednotiek uverejňujeme v tabuľke.
Na našu otázku, či Ford pracuje na vývoji malých preplňovaných motorov zástupcovia automobilky odpovedali, že máme sa nechať prekvapiť budúci rok. Zároveň nás uistili, že Ford určite neostane v tejto oblasti v pozadí.
Technické parametre vozidiel Ford Fiesta Motor 1.25 1.25 1.4 1.6 Ti-VCT 1.4 TDCi 1.6 TDCi 1.6
Econetic zdvihový objem valcov [cm3] 1242 1242 1388 1596 1398 1560 1560
výkon [kW/k] 44/60 59/80 71/96 88/120 50/68 66/90 66/90
pri otáčkach [1/min] 6000 5800 5750 6000 4000 4000 4000
krútiaci moment [Nm] 109 114 128 152 160 204 204
pri otáčkach [1/min] 3600 4200 4200 4050 1750 1750 1750
pohotovostná hmotnosť [kg] 966 966 966 970 1011 1022 1025
palivová spotreba [l/100 km] 5,4 5,7 5,7 5,9 4,2 4,2 3,7
CO2 vo výfukoch [g/k] 128 133 133 139 110 110 98
zrýchlenie 0-100 km/h [s] 16,9 13,3 12,2 9,9 11,9 - -
maximálna rýchlosť [km/h] 152 168 175 193 162 175 -
Rozmery dĺžka 3950 mm
šírka 1722 mm
výška 1481 mm
rázvor náprav 2489 mm
rozchod kolies vpredu/vzadu 1473/1460 mm
batožinový priestor 281 - 979 l
palivová nádrž 45 l