SME
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Ceny benzínov klesajú. Zlacnie aj LPG? (prvá časť)

Často sa nás pýtate, kedy zlacnie LPG. Naposledy sme zaznamenali zníženie cien, keď sa zrušila spotrebná daň z tohto paliva. Preto sme sa spýtali niekoľkých predajcov LPG na Slovensku, podľa čoho určujú ceny a kedy ich znížia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AFP)

V e-mailovej schránke Natankuj.sk a aj v diskusiách sa hromadia otázky motoristov jazdiacich na LPG. Najčastejšie sa pýtajú, kedy zlacnie LPG.

Za všetky aspoň jedna citácia. Peter Hudák sa spýtal: "preco cena LPG zostava totalne nezmenena.Naposledy sa jej cena zmenila od zaciatku jula ked prestal stat nan vyberat spotrebnu dan inac ziadna zmena.Ved aj cena LPG je zavisla od vyvoja ceny ropy."

Vieme, že ceny LPG na čerpacích staniciach sa tvoria podľa iných princípov ako ceny benzínov a nafty. Na tieto princípy sme sa spýtali niekoľkých predajcov LPG na Slovensku. Z oslovených zareagovali Antom Molnár zo Slovnaftu a Ľubomíra Černáková z Probugasu. Takisto sa dozviete odpoveď na otázku, či LPG zlacnie.

Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Predajcovia LPG

Anton Molnár napísal:

"Rafinéria Slovnaft LPG nevyrába, ale nakupuje od dodávateľa. A nezásobuje okrem svojich čerpacích staníc ani iné čerpacie stanice v SR LPG."

Ľubomíra Černáková:

"Zdroje nákupu sú rôzne a ani jeden z nich nie je z domácej rafinérie.
Jedným zo spôsobov nákupu propánu a butánu sú kontrakty viazané na nejaký uznávaný index, v našom prípade ANSI (tzv. formulové ceny), kde vývoj cien ovplyvňuje ponuka a dopyt. Index ANSI teraz významne klesol.
Na rozdiel od formulových cien, ceny LPG, teda zmesi propánu a butánu ponúkané tzv. spotovo rôznymi predajcami sú rôzne a je ťažké ich predvídať."

Čo je LPG z pohľadu ceny?

Anton Molnár:

"LPG a benzín majú spoločné len to, že sú fosílneho pôvodu. Inak však obe žijú na medzinárodných trhoch vlastným životom. Majú od seba nezávislé medzinárodne obchodné konvencie a kotácie cien, ktoré sú ovplyvnené aj tým, že LPG je zmesou propánu a butánu (tie aj samy o sebe majú svoje medzinárodné ceny). Navyše sa ich pomer v LPG môže počas roka meniť. Kotácia LPG sa mení raz mesačne."

Ľubomíra Černáková:

"LPG na pohon áut je zmesou propánu a butánu, tzn. ide o nákup dvoch produktov. Môžu sa nakupovať každý zvlášť a potom v plniarni plynu miešať alebo je možné od niektorých predajcov kúpiť rovno zmes.
LPG na pohon áut dodávame podľa EN 589, ktorá stanovuje tlak pár, nie percentuálny podiel propánu, resp. butánu v letnej či zimnej zmesi, ako je to známe pri propán-butáne vo fľašiach.
Kedže ceny propánu a butánu nie sú rovnaké, ich podiel v zmesi, logicky, musí výslednú cenu určitým spôsobom ovplyvňovať. Ťažko však všeobecne vysloviť pravidlo, kedy a ako sa tento vplyv prejaví, pretože vývoj cien oboch zložiek môže byť rôzny a nedá sa dokonca ani povedať, že jeden z nich musí byť vždy drahší alebo lacnejší ako ten druhý. Napriek tomu, sezónnosť sa v súvislosti s cenami LPG môže prejavovať."

Čo rozhoduje o tom, koľko bude stáť LPG?

Ľubomíra Černáková:

"Určite platí, že nákupná cena má na ceny LPG najvýznamnejší vplyv. Isteže, existujú aj ďalšie náklady: doprava, príp. skladovanie atď. Tie však nepodliehajú takým výkyvom ako v ostatnom čase nákupná cena."

"Na ceny LPG v našich podmienkach vplýva popri vývoji cien ropy, ponuky a dopytu v danom momente aj kurz dolára a zásoby plynu nielen zahraničných predajcov, ale aj domácich dodávateľov, resp. cena, za ktorú ich nakúpili.
Väčšie zásoby v čase poklesu cien ropy môžu znamenať, že chvíľu trvá, kým to ovplyvní aj cenu LPG. To isté však platí aj naopak: v čase nárastu cien ropy, resp. nepriaznivého vývoja kurzu dolára, dodávateľ s väčšími zásobami dokáže lepšie udržiavať stabilné ceny.
Zvlášť citlivá je táto otázka v zimnom období, kedy sa spotreba propánu a butánu zvykne podstatne zvýšiť v súvislosti s vykurovacou sezónou. Podiel spotreby propánu na vykurovanie je totiž vo svete podstatne vyšší ako na Slovensku, ktoré patrí ku krajínám s najvyššou penetráciou zemného plynu.
Zvýšený dopyt sa, pochopiteľne, spravidla zasa odrazí vo vyšších cenách ponuky na svetových trhoch súvisiacich s vyššími logistickými nákladmi a pod. (tu je odpoveď na otázku o sezónnosti ceny). Toto obdobie kladie vysoké nároky na skúsenosti dodávateľa LPG a jeho rozumný prístup k nákupu, aby v snahe po rýchlom zisku neuzatvoril síce cenovo výhodnejšie kontrakty, ale v množstvách, ktoré sa v priebehu zimy ukážu ako nedostatočné a dodávateľ prestane byť schopným plniť svoje záväzky voči odberateľom."

Znížia sa ceny LPG?

Keď sme koncom minulého týždňa dostali odpoveď od Antona Molnára, napísal: "Ceny dodávok pre Slovnaft zatiaľ nepoklesli, to znamená, že Slovnaft nemohol ceny LPG na svojich ČS znížiť." My sme však už zaregistrovali na niektorých ich pumpách (a nie len ich) mierne zníženie cien LPG, na úrovni približne 40 halierov za liter. Ľubomíra Černáková dopĺňa:

"Tak ako sa v predchádzajúcom období nárast cien ropy prejavoval na náraste cien LPG až s niekoľkomesačným posunom (aj v porovnaní s benzínom), aj teraz došlo k podobnej situácii. V každom prípade, motoristi s autami s pohonom na LPG by už tento týždeň mali jazdiť o čosi lacnejšie."
Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  2. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  3. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  4. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  5. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  2. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  3. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  4. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  5. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  7. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  8. Pomáhajte čítaním
  9. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  10. Chief of Slovak Telekom: We care about the future of Slovakia
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 30 936
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 22 830
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 889
  4. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 297
  5. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 793
  6. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 11 358
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 276
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 908
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 759
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 095
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Naď zverejnil podrobnosti plošného testovania (minúta po minúte)

Na Slovensku za pondelok pribudlo 901 prípadov nákazy novým koronavírusom pri 5 899 testoch. Pribudlo 11 úmrtí na pľúcnu formu COVID-19, celkový počet obetí je 176. Aktívnych prípadov nákazy je aktuálne 34 872.

Minister obrany SR Jaroslav Naď.
Vládna limuzína, v ktorej sedel predseda parlamentu Boris Kollár, a ktorá havarovala za Slovnaftom na ulici Mramorova v Bratislave v sobotu 24. októbra 2020.
Scenáristka a spisovateľka Hana Lasicová.
Cynická obluda

Poľovnícka výnimka

Zatiaľ čo matky nemôžu ísť ani kočíkovať do parku, poľovníci môžu hromadne chodiť strieľať na všetko, čo sa pohne.

Neprehliadnite tiež

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere naviac a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1

Bratislavský Volkswagen odštartoval výrobu ďalšej Škody

Ročne vznikne v desiatkach tisíc kusov.

Začiatok výroby Škody Karoq na Slovensku.