Ceny benzínov klesajú. Zlacnie aj LPG? (prvá časť)

Často sa nás pýtate, kedy zlacnie LPG. Naposledy sme zaznamenali zníženie cien, keď sa zrušila spotrebná daň z tohto paliva. Preto sme sa spýtali niekoľkých predajcov LPG na Slovensku, podľa čoho určujú ceny a kedy ich znížia.

(Zdroj: ILUSTRAČNÉ - TASR/AFP)

V e-mailovej schránke Natankuj.sk a aj v diskusiách sa hromadia otázky motoristov jazdiacich na LPG. Najčastejšie sa pýtajú, kedy zlacnie LPG.

Za všetky aspoň jedna citácia. Peter Hudák sa spýtal: "preco cena LPG zostava totalne nezmenena.Naposledy sa jej cena zmenila od zaciatku jula ked prestal stat nan vyberat spotrebnu dan inac ziadna zmena.Ved aj cena LPG je zavisla od vyvoja ceny ropy."

Vieme, že ceny LPG na čerpacích staniciach sa tvoria podľa iných princípov ako ceny benzínov a nafty. Na tieto princípy sme sa spýtali niekoľkých predajcov LPG na Slovensku. Z oslovených zareagovali Antom Molnár zo Slovnaftu a Ľubomíra Černáková z Probugasu. Takisto sa dozviete odpoveď na otázku, či LPG zlacnie.

Predajcovia LPG

Anton Molnár napísal:

"Rafinéria Slovnaft LPG nevyrába, ale nakupuje od dodávateľa. A nezásobuje okrem svojich čerpacích staníc ani iné čerpacie stanice v SR LPG."

Ľubomíra Černáková:

"Zdroje nákupu sú rôzne a ani jeden z nich nie je z domácej rafinérie.
Jedným zo spôsobov nákupu propánu a butánu sú kontrakty viazané na nejaký uznávaný index, v našom prípade ANSI (tzv. formulové ceny), kde vývoj cien ovplyvňuje ponuka a dopyt. Index ANSI teraz významne klesol.
Na rozdiel od formulových cien, ceny LPG, teda zmesi propánu a butánu ponúkané tzv. spotovo rôznymi predajcami sú rôzne a je ťažké ich predvídať."

Čo je LPG z pohľadu ceny?

Anton Molnár:

"LPG a benzín majú spoločné len to, že sú fosílneho pôvodu. Inak však obe žijú na medzinárodných trhoch vlastným životom. Majú od seba nezávislé medzinárodne obchodné konvencie a kotácie cien, ktoré sú ovplyvnené aj tým, že LPG je zmesou propánu a butánu (tie aj samy o sebe majú svoje medzinárodné ceny). Navyše sa ich pomer v LPG môže počas roka meniť. Kotácia LPG sa mení raz mesačne."

Ľubomíra Černáková:

"LPG na pohon áut je zmesou propánu a butánu, tzn. ide o nákup dvoch produktov. Môžu sa nakupovať každý zvlášť a potom v plniarni plynu miešať alebo je možné od niektorých predajcov kúpiť rovno zmes.
LPG na pohon áut dodávame podľa EN 589, ktorá stanovuje tlak pár, nie percentuálny podiel propánu, resp. butánu v letnej či zimnej zmesi, ako je to známe pri propán-butáne vo fľašiach.
Kedže ceny propánu a butánu nie sú rovnaké, ich podiel v zmesi, logicky, musí výslednú cenu určitým spôsobom ovplyvňovať. Ťažko však všeobecne vysloviť pravidlo, kedy a ako sa tento vplyv prejaví, pretože vývoj cien oboch zložiek môže byť rôzny a nedá sa dokonca ani povedať, že jeden z nich musí byť vždy drahší alebo lacnejší ako ten druhý. Napriek tomu, sezónnosť sa v súvislosti s cenami LPG môže prejavovať."

Čo rozhoduje o tom, koľko bude stáť LPG?

Ľubomíra Černáková:

"Určite platí, že nákupná cena má na ceny LPG najvýznamnejší vplyv. Isteže, existujú aj ďalšie náklady: doprava, príp. skladovanie atď. Tie však nepodliehajú takým výkyvom ako v ostatnom čase nákupná cena."

"Na ceny LPG v našich podmienkach vplýva popri vývoji cien ropy, ponuky a dopytu v danom momente aj kurz dolára a zásoby plynu nielen zahraničných predajcov, ale aj domácich dodávateľov, resp. cena, za ktorú ich nakúpili.
Väčšie zásoby v čase poklesu cien ropy môžu znamenať, že chvíľu trvá, kým to ovplyvní aj cenu LPG. To isté však platí aj naopak: v čase nárastu cien ropy, resp. nepriaznivého vývoja kurzu dolára, dodávateľ s väčšími zásobami dokáže lepšie udržiavať stabilné ceny.
Zvlášť citlivá je táto otázka v zimnom období, kedy sa spotreba propánu a butánu zvykne podstatne zvýšiť v súvislosti s vykurovacou sezónou. Podiel spotreby propánu na vykurovanie je totiž vo svete podstatne vyšší ako na Slovensku, ktoré patrí ku krajínám s najvyššou penetráciou zemného plynu.
Zvýšený dopyt sa, pochopiteľne, spravidla zasa odrazí vo vyšších cenách ponuky na svetových trhoch súvisiacich s vyššími logistickými nákladmi a pod. (tu je odpoveď na otázku o sezónnosti ceny). Toto obdobie kladie vysoké nároky na skúsenosti dodávateľa LPG a jeho rozumný prístup k nákupu, aby v snahe po rýchlom zisku neuzatvoril síce cenovo výhodnejšie kontrakty, ale v množstvách, ktoré sa v priebehu zimy ukážu ako nedostatočné a dodávateľ prestane byť schopným plniť svoje záväzky voči odberateľom."

Znížia sa ceny LPG?

Keď sme koncom minulého týždňa dostali odpoveď od Antona Molnára, napísal: "Ceny dodávok pre Slovnaft zatiaľ nepoklesli, to znamená, že Slovnaft nemohol ceny LPG na svojich ČS znížiť." My sme však už zaregistrovali na niektorých ich pumpách (a nie len ich) mierne zníženie cien LPG, na úrovni približne 40 halierov za liter. Ľubomíra Černáková dopĺňa:

"Tak ako sa v predchádzajúcom období nárast cien ropy prejavoval na náraste cien LPG až s niekoľkomesačným posunom (aj v porovnaní s benzínom), aj teraz došlo k podobnej situácii. V každom prípade, motoristi s autami s pohonom na LPG by už tento týždeň mali jazdiť o čosi lacnejšie."

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  3. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  4. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  5. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy
  6. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku
  7. Zelené Grunty vám ponúknu viac, ako očakávate
  8. Kam do tepla v januári?
  9. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely
  10. Konzultácia so svetovými odborníkmi dokáže zachrániť život
  1. Objavte majestátne Tatry kúsok po kúsku
  2. Alarica – new business project in the market of shoes
  3. Ako jazdiť na snehu alebo ľade?
  4. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie?
  5. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli?
  6. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali
  7. Vlani sme si vyberali z vyše pol milióna inzerovaných áut
  8. V centre našej pozornosti sú zákazníci. Už 50 rokov
  9. Začiatok roka patrí dani z nehnuteľností
  10. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných
  1. Egejská riviéra: Ktoré letovisko je pre vás najlepšie? 18 646
  2. Slovensko má pralesy, púšť aj kameňopád. Už ste ich videli? 8 252
  3. Volkswagen T-Roc: Pre nerozhodných 3 396
  4. Leto 2018 v Grécku s odletom z Bratislavy 2 154
  5. Kam do tepla v januári? 1 790
  6. First moment Turecko: využite zľavy na špičkové hotely 1 543
  7. Dlhopisy 7,25 % p.a. majú najvýhodnejšiu nákupnú cenu v roku 1 414
  8. Tatra banka spustila najmodernejší internet banking pre firmy 1 401
  9. Toto tajomstvo vrcholoví športovci dlho skrývali 911
  10. Demänovku mieša iba jeden človek. Ako si strážia receptúru? 906

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Štefunko: Nešiel by som do toho, keby som mal byť bezvýznamný hráč

Predseda novej strany Progresívne Slovensko si trúfa vo voľbách na 15 percent. Kandidátov chce nasadiť už do tohtoročných komunáliek.

ŠPORT

Nechcel som, aby Nasťa odišla. Dnes to chápem, tvrdí jej brat

Ako je možné, že Kuzminová vyhráva, a naši nie, čudujú sa Rusi.

KOMENTÁRE

Štefunkov test politických zákonitostí

Vyzerá to, ako keby cielene trolovali voličov nezaujímavými témami.

Neprehliadnite tiež

Volvo XC60 je pre vodiča upokojujúcou terapiou (test)

Kvalitou interiéru poráža aj nemeckú prémiu.

Peugeot čaká elektrifikácia aj návrat do USA

Do roku 2025 bude mať každý model elektrickú verziu.

Pred 40 rokmi Volkswagen vyrobil v Nemecku posledný Chrobák

Na berlínskom autosalóne ho predstavil Adolf Hitler.

Kia Forte prezrádza dizajn nového Cee’du

Európska verzia kompaktnej Kie sa predstaví na jar v Ženeve.