Prvá jazda: Volvo XC60 sleduje dianie vpredu a včas zabrzdí

Nový model vstupuje do dobre obsadenej triedy s množstvom bezpečnostných prvkov. Štandardne dodávaný systém má zabrániť najčastejšiemu typu nehôd alebo aspoň zmierniť následky.

Volvo XC60 potvrdzuje pozíciu automobilky v rámci výskumu bezpečnosti. Novinka je na najlepšej ceste vyvrátiť povesť, že Volvo je autom pre seniorov.(Zdroj: Volvo)

DEMANOVSKÁ DOLINA. Najnovší prírastok švédskej automobilky už na prvý pohľad patrí do rodiny Volvo. Mohutné bočné pontóny symbolizujú vysoký stupeň ochrany pri bočnom náraze. Zadné svetlá už nevyzerajú tak ťažkopádne ako u starších vozidiel značky a majú novú grafiku svietenia. Navyše, brzdové svetlá autám vzadu napovedia, ak vodič prudko brzdí. Navonok sú nápadné predné svetlomety siahajúce až za roh prednej masky a veľký znak na maske chladiča. Volvo sleduje trend ostatných výrobcov, ktorí neustále zväčšujú logá. Volvo XC60 však oveľa viac zaujme aktívnou bezpečnosťou.

City Safety sériovo

V čase keď všetky autá dosahujú vysoké hodnotenie v oblasti pasívnej bezpečnosti, Volvo hľadá spôsob ako zabrániť nehodám alebo zmierniť ich následky. Za zmienku stoja podrobné analýzy všetkých skutočných nehôd vozidiel Volvo vo Švédsku.

Podľa prieskumov sa až tri štvrtiny všetkých nehôd v meste stane v rýchlosti do 30 km/h. Preto bol vyvinutý systém City Safety, ktorý sleduje dianie pred autom a pri vodičovej nepozornosti samočinne spozoruje, či auto vpredu stojí alebo prudko brzdí.

Ak vodič nič neurobí, auto samočinne brzdí. Na suchom asfalte zastaví a predíde kolízii, pri horších podmienkach zníži nárazovú rýchlosť na minimum. Sériová montáž systému City Safety je zmysluplným krokom k zvýšeniu bezpečnosti a zníženiu počtu dopravných nehôd. Navyše sme v praxi zistili ako funguje. S ohľadom na systémy strážiace pozornosť vodiča, mŕtvy uhol a vzdialenosť od áut vpredu môžeme označiť Volvo Xc60 za najbezpečnejšie vozidlo triedy.

Ak je Volvo XC60 desať metrov od stojacej prekážky a vodič nebrzdí ani neuberá plyn systém ho najskôr upozorní..

 

..a ak sa nič neudeje preberie brzdenie namiesto vodiča.
V rýchlosti do 25 až 30 kilometrov za hodinu auto spoľahlivo zastaví. To isté platí v prípade, že auto vpredu ide pomaly a rozdiel v rýchlosti je väčší ako 15 kilometrov za hodinu.
Neskôr sme sa rozbehli na vyššiu rýchlosť. Tachometer ukazoval viac ako tridsať kilometrov za hodinu...
...náraz do nafúknutého kvádra bol podstatne slabší ako bez systému City Safety.

Radšej diesel

S dostupných dvoch naftových a jedného benzínového motora sme vyskúšali preplňovaný benzínový šesťvalec T6 (210 kW/285k) a diesel. Benzínový motor prináša veľkú radosť z jazdy aj napriek automatickej prevodovke. S vypnutým stabilizačným systémom a pohonom všetkých kolies dokáže byť XC60 na nespevnenej ceste veľmi zábavné. V zákrutách sa príliš „nepredkláňa“ a maskuje hmotnosť. Jedinou nevýhodou pôsobivej benzínovej verzie bude vysoká spotreba. Z hľadiska nákladov je rozumnejšia naftová verzia. Na výber sú dve vyhotovenia motora 2,4 D s výkonom 120 kW alebo 136 kW.

Štyri v zábere

Pohon všetkých kolies rieši medzinápravová spojka Haldex 4. generácie, ktorá za normálnych okolností prenáša aspoň päť percent krútiaceho momentu na zadné kolesá. Vodič na klzkom povrchu nepociťuje prudké pripojenie a vie, že zadné kolesá sú aspoň v čiastočnom zábere. V interiéri sú všetky známe prvky nových modelov značky Volvo. Za celkom pozitívnu zmenu a vylepšenie vzdušného panelu považujeme jeho natočenie k vodičovi a zväčšenie tlačidiel. Trochu viac miesta by nezaškodilo na kolená vpredu aj vzadu. Do interiéru sa však dobre nastupuje aj napriek vyššej svetlosti podvozka.

Zamerané na rodinu

Veľkým prínosom značky Volvo okrem aktívnej bezpečnosti je otvorený prístup k rodine. Švédska automobilka nerobí autá s orientáciou na „ja“, ale na „my“. V konštrukcii auta myslí na spoločný život v aute. Preto môžu byť súčasťou modelu vstavané detské autosedačky alebo špeciálna plachta, ktorá chráni zadné sedadlá pred znečistením. Model XC60 vstupuje do dobre obsadenej triedy stredných a menších SUV, ktoré už nemajú vyzerať ako ozrutné terénne autá, ale sú obratné a praktické.

Volvo XC60 - nové technické prvky

CITY SAFETY – ochrana pred nehodami
TSA - Stabilizačný systém prívesu
BLIS – stráženie mŕtveho uhla
DA – udržiavanie odstupu od vozidiel
DAC – monitorovanie únavy vodiča
LWD – varovanie pred opustením pruhu

Technické údaje

Motor benzín T6 AWD diesel D5 diesel 2,4 D
Typ radový 6-valec, benzín radový 5-valec, turbo diesel radový 5-valec, turbo diesel
Uloženie priečne priečne priečne
Zdvihový objem (cm3) 2953 2400 2400
Výkon (kw/k) 210/285 136/185 120/163
Pri otáčkach (ot./min.) 5600 4000 4000
Krútiaci moment (Nm) 400 400 340
Pri otáčkach (ot./min) 1500-4800 2000-2750 1750-2750



Motor benzín T6 AWD diesel D5 diesel D5 diesel 2,4 D diesel 2,4 D
Prevodovka automatická manuálna automatická manuálna automatická
Počet stupňov 6 6 6 6 6
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 7,5 9,5 9,9 10,5 10,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 225 205 200 195 190
Poháňané kolesá AWD AWD AWD AWD AWD

Rozmery

Rázvor náprav (mm) 2 774
Predná náprava 1 630
Zadná náprava 1 586
Svetlosť podvozka (mm) 23
Dĺžka (mm) 4 628
Širka (mm) 1 891
Výška (mm) 1 713
Pohotovostná hmot (kg) 1825-1990
Objem pal. nádrže (l) 70

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno?
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  3. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  4. Talent - vzdelanie - úspech
  5. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu
  6. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s?
  7. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche
  8. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom
  9. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať?
  10. Slovanet spustil LTE internet aj na juhu Tokaja
  1. Zastrašovanie od majiteľov hotela Danube nehoráznosťou!
  2. Naše finančné družstvo - postoj člena vyjadrený básňou
  3. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc
  4. Chceme, aby mali naši zákazníci z nakupovania zážitok
  5. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk
  6. Depresia. Kedy ju treba liečiť?
  7. Bratislavčania môžu žiadať príspevok na polopodzemné kontajnery
  8. Mototechna predala za päť rokov už 40 tisíc áut
  9. HubHub spája sily s Neulogy
  10. Na SPU v Nitre vznikla Konfuciova trieda
  1. Spoznáte týchto 11 filmov, v ktorých sa objavil McDonald’s? 23 248
  2. Cestovateľské tipy, kde stráviť Veľkú noc 12 463
  3. Ste si istí, že svoj smartfón využívate naplno? 9 425
  4. 16 tipov na poznávacie zájazdy so slovenským sprievodcom 9 268
  5. Mio MiVue 733 WiFi - snadno přeneste záznam autokamery do mobilu 6 008
  6. Nepýtajte od lekára antibiotiká pri chrípke či nádche 5 934
  7. Elektro-horúčka v podaní Volkswagenu 5 383
  8. Máte hypotéku a chcete lepšie spávať? 4 819
  9. Dobrú chuť: príloha o dobrom jedle a varení v denníku SME 4 403
  10. Online predplatné na mesiac zadarmo v novej iOS aplikácii SME.sk 3 609

Hlavné správy zo Sme.sk

ŠPORT

ONLINE: Olympiáda sa končí vlnou budúcnosti, Slováci prišli medzi prvými

Sledujte online prenos s nami zo záverečného ceremoniálu.

Neprehliadnite tiež

Šéfdizajnér Seatu: Budúci rok nás čaká výrazná zmena

Alejandro Mesonero-Romanos otvoril v Seate novú kapitolu dizajnu a onedlho načne ďalšiu, ale už bez Cupry.

Cupra Ateca má poriadny výkon a prišla o znak Seat

Stane sa prvým modelom v novej ére samostatnej značky Cupra.

Alkohol zavinil pätinu obetí dopravných nehôd v EÚ

V Európe sa vypije viac aklkoholu ako kdekoľvek inde na svete.

Hyundai ukázal nové SUV. Zamkne sa, aby ste nemohli vystúpiť inému autu do cesty

S novým Santa Fe do premávky nevystúpite ani nevycúvate.