DEMANOVSKÁ DOLINA. Najnovší prírastok švédskej automobilky už na prvý pohľad patrí do rodiny Volvo. Mohutné bočné pontóny symbolizujú vysoký stupeň ochrany pri bočnom náraze. Zadné svetlá už nevyzerajú tak ťažkopádne ako u starších vozidiel značky a majú novú grafiku svietenia. Navyše, brzdové svetlá autám vzadu napovedia, ak vodič prudko brzdí. Navonok sú nápadné predné svetlomety siahajúce až za roh prednej masky a veľký znak na maske chladiča. Volvo sleduje trend ostatných výrobcov, ktorí neustále zväčšujú logá. Volvo XC60 však oveľa viac zaujme aktívnou bezpečnosťou.
City Safety sériovoV čase keď všetky autá dosahujú vysoké hodnotenie v oblasti pasívnej bezpečnosti, Volvo hľadá spôsob ako zabrániť nehodám alebo zmierniť ich následky. Za zmienku stoja podrobné analýzy všetkých skutočných nehôd vozidiel Volvo vo Švédsku.
Podľa prieskumov sa až tri štvrtiny všetkých nehôd v meste stane v rýchlosti do 30 km/h. Preto bol vyvinutý systém City Safety, ktorý sleduje dianie pred autom a pri vodičovej nepozornosti samočinne spozoruje, či auto vpredu stojí alebo prudko brzdí.
Ak vodič nič neurobí, auto samočinne brzdí. Na suchom asfalte zastaví a predíde kolízii, pri horších podmienkach zníži nárazovú rýchlosť na minimum. Sériová montáž systému City Safety je zmysluplným krokom k zvýšeniu bezpečnosti a zníženiu počtu dopravných nehôd. Navyše sme v praxi zistili ako funguje. S ohľadom na systémy strážiace pozornosť vodiča, mŕtvy uhol a vzdialenosť od áut vpredu môžeme označiť Volvo Xc60 za najbezpečnejšie vozidlo triedy.
Ak je Volvo XC60 desať metrov od stojacej prekážky a vodič nebrzdí ani neuberá plyn systém ho najskôr upozorní..
..a ak sa nič neudeje preberie brzdenie namiesto vodiča.
V rýchlosti do 25 až 30 kilometrov za hodinu auto spoľahlivo zastaví. To isté platí v prípade, že auto vpredu ide pomaly a rozdiel v rýchlosti je väčší ako 15 kilometrov za hodinu.
Neskôr sme sa rozbehli na vyššiu rýchlosť. Tachometer ukazoval viac ako tridsať kilometrov za hodinu...
...náraz do nafúknutého kvádra bol podstatne slabší ako bez systému City Safety.
Radšej diesel S dostupných dvoch naftových a jedného benzínového motora sme vyskúšali preplňovaný benzínový šesťvalec T6 (210 kW/285k) a diesel. Benzínový motor prináša veľkú radosť z jazdy aj napriek automatickej prevodovke. S vypnutým stabilizačným systémom a pohonom všetkých kolies dokáže byť XC60 na nespevnenej ceste veľmi zábavné. V zákrutách sa príliš „nepredkláňa“ a maskuje hmotnosť. Jedinou nevýhodou pôsobivej benzínovej verzie bude vysoká spotreba. Z hľadiska nákladov je rozumnejšia naftová verzia. Na výber sú dve vyhotovenia motora 2,4 D s výkonom 120 kW alebo 136 kW.
Štyri v zábere Pohon všetkých kolies rieši medzinápravová spojka Haldex 4. generácie, ktorá za normálnych okolností prenáša aspoň päť percent krútiaceho momentu na zadné kolesá. Vodič na klzkom povrchu nepociťuje prudké pripojenie a vie, že zadné kolesá sú aspoň v čiastočnom zábere. V interiéri sú všetky známe prvky nových modelov značky Volvo. Za celkom pozitívnu zmenu a vylepšenie vzdušného panelu považujeme jeho natočenie k vodičovi a zväčšenie tlačidiel. Trochu viac miesta by nezaškodilo na kolená vpredu aj vzadu. Do interiéru sa však dobre nastupuje aj napriek vyššej svetlosti podvozka.
Zamerané na rodinu Veľkým prínosom značky Volvo okrem aktívnej bezpečnosti je otvorený prístup k rodine. Švédska automobilka nerobí autá s orientáciou na „ja“, ale na „my“. V konštrukcii auta myslí na spoločný život v aute. Preto môžu byť súčasťou modelu vstavané detské autosedačky alebo špeciálna plachta, ktorá chráni zadné sedadlá pred znečistením. Model XC60 vstupuje do dobre obsadenej triedy stredných a menších SUV, ktoré už nemajú vyzerať ako ozrutné terénne autá, ale sú obratné a praktické.
Volvo XC60 - nové technické prvky CITY SAFETY – ochrana pred nehodami
TSA - Stabilizačný systém prívesu
BLIS – stráženie mŕtveho uhla
DA – udržiavanie odstupu od vozidiel
DAC – monitorovanie únavy vodiča
LWD – varovanie pred opustením pruhu
Technické údaje Motor benzín T6 AWD diesel D5 diesel 2,4 D
Typ radový 6-valec, benzín radový 5-valec, turbo diesel radový 5-valec, turbo diesel
Uloženie priečne priečne priečne
Zdvihový objem (cm3) 2953 2400 2400
Výkon (kw/k) 210/285 136/185 120/163
Pri otáčkach (ot./min.) 5600 4000 4000
Krútiaci moment (Nm) 400 400 340
Pri otáčkach (ot./min) 1500-4800 2000-2750 1750-2750
Motor benzín T6 AWD diesel D5 diesel D5 diesel 2,4 D diesel 2,4 D
Prevodovka automatická manuálna automatická manuálna automatická
Počet stupňov 6 6 6 6 6
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 7,5 9,5 9,9 10,5 10,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 225 205 200 195 190
Poháňané kolesá AWD AWD AWD AWD AWD
Rozmery Rázvor náprav (mm) 2 774
Predná náprava 1 630
Zadná náprava 1 586
Svetlosť podvozka (mm) 23
Dĺžka (mm) 4 628
Širka (mm) 1 891
Výška (mm) 1 713
Pohotovostná hmot (kg) 1825-1990
Objem pal. nádrže (l) 70