SME

Prvá jazda: Volvo XC60 sleduje dianie vpredu a včas zabrzdí

Nový model vstupuje do dobre obsadenej triedy s množstvom bezpečnostných prvkov. Štandardne dodávaný systém má zabrániť najčastejšiemu typu nehôd alebo aspoň zmierniť následky.

Volvo XC60 potvrdzuje pozíciu automobilky v rámci výskumu bezpečnosti. Novinka je na najlepšej ceste vyvrátiť povesť, že Volvo je autom pre seniorov.Volvo XC60 potvrdzuje pozíciu automobilky v rámci výskumu bezpečnosti. Novinka je na najlepšej ceste vyvrátiť povesť, že Volvo je autom pre seniorov. (Zdroj: Volvo)

DEMANOVSKÁ DOLINA. Najnovší prírastok švédskej automobilky už na prvý pohľad patrí do rodiny Volvo. Mohutné bočné pontóny symbolizujú vysoký stupeň ochrany pri bočnom náraze. Zadné svetlá už nevyzerajú tak ťažkopádne ako u starších vozidiel značky a majú novú grafiku svietenia. Navyše, brzdové svetlá autám vzadu napovedia, ak vodič prudko brzdí. Navonok sú nápadné predné svetlomety siahajúce až za roh prednej masky a veľký znak na maske chladiča. Volvo sleduje trend ostatných výrobcov, ktorí neustále zväčšujú logá. Volvo XC60 však oveľa viac zaujme aktívnou bezpečnosťou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

City Safety sériovoV čase keď všetky autá dosahujú vysoké hodnotenie v oblasti pasívnej bezpečnosti, Volvo hľadá spôsob ako zabrániť nehodám alebo zmierniť ich následky. Za zmienku stoja podrobné analýzy všetkých skutočných nehôd vozidiel Volvo vo Švédsku.

Podľa prieskumov sa až tri štvrtiny všetkých nehôd v meste stane v rýchlosti do 30 km/h. Preto bol vyvinutý systém City Safety, ktorý sleduje dianie pred autom a pri vodičovej nepozornosti samočinne spozoruje, či auto vpredu stojí alebo prudko brzdí.

Ak vodič nič neurobí, auto samočinne brzdí. Na suchom asfalte zastaví a predíde kolízii, pri horších podmienkach zníži nárazovú rýchlosť na minimum. Sériová montáž systému City Safety je zmysluplným krokom k zvýšeniu bezpečnosti a zníženiu počtu dopravných nehôd. Navyše sme v praxi zistili ako funguje. S ohľadom na systémy strážiace pozornosť vodiča, mŕtvy uhol a vzdialenosť od áut vpredu môžeme označiť Volvo Xc60 za najbezpečnejšie vozidlo triedy.

SkryťVypnúť reklamu

Ak je Volvo XC60 desať metrov od stojacej prekážky a vodič nebrzdí ani neuberá plyn systém ho najskôr upozorní..

 

..a ak sa nič neudeje preberie brzdenie namiesto vodiča.

V rýchlosti do 25 až 30 kilometrov za hodinu auto spoľahlivo zastaví. To isté platí v prípade, že auto vpredu ide pomaly a rozdiel v rýchlosti je väčší ako 15 kilometrov za hodinu.

Neskôr sme sa rozbehli na vyššiu rýchlosť. Tachometer ukazoval viac ako tridsať kilometrov za hodinu...

...náraz do nafúknutého kvádra bol podstatne slabší ako bez systému City Safety.

Radšej diesel S dostupných dvoch naftových a jedného benzínového motora sme vyskúšali preplňovaný benzínový šesťvalec T6 (210 kW/285k) a diesel. Benzínový motor prináša veľkú radosť z jazdy aj napriek automatickej prevodovke. S vypnutým stabilizačným systémom a pohonom všetkých kolies dokáže byť XC60 na nespevnenej ceste veľmi zábavné. V zákrutách sa príliš „nepredkláňa“ a maskuje hmotnosť. Jedinou nevýhodou pôsobivej benzínovej verzie bude vysoká spotreba. Z hľadiska nákladov je rozumnejšia naftová verzia. Na výber sú dve vyhotovenia motora 2,4 D s výkonom 120 kW alebo 136 kW.

SkryťVypnúť reklamu

Štyri v zábere Pohon všetkých kolies rieši medzinápravová spojka Haldex 4. generácie, ktorá za normálnych okolností prenáša aspoň päť percent krútiaceho momentu na zadné kolesá. Vodič na klzkom povrchu nepociťuje prudké pripojenie a vie, že zadné kolesá sú aspoň v čiastočnom zábere. V interiéri sú všetky známe prvky nových modelov značky Volvo. Za celkom pozitívnu zmenu a vylepšenie vzdušného panelu považujeme jeho natočenie k vodičovi a zväčšenie tlačidiel. Trochu viac miesta by nezaškodilo na kolená vpredu aj vzadu. Do interiéru sa však dobre nastupuje aj napriek vyššej svetlosti podvozka.

Zamerané na rodinu Veľkým prínosom značky Volvo okrem aktívnej bezpečnosti je otvorený prístup k rodine. Švédska automobilka nerobí autá s orientáciou na „ja“, ale na „my“. V konštrukcii auta myslí na spoločný život v aute. Preto môžu byť súčasťou modelu vstavané detské autosedačky alebo špeciálna plachta, ktorá chráni zadné sedadlá pred znečistením. Model XC60 vstupuje do dobre obsadenej triedy stredných a menších SUV, ktoré už nemajú vyzerať ako ozrutné terénne autá, ale sú obratné a praktické.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Volvo XC60 - nové technické prvky CITY SAFETY – ochrana pred nehodami

TSA - Stabilizačný systém prívesu

BLIS – stráženie mŕtveho uhla

DA – udržiavanie odstupu od vozidiel

DAC – monitorovanie únavy vodiča

LWD – varovanie pred opustením pruhu

Technické údaje Motor benzín T6 AWD diesel D5 diesel 2,4 D

Typ radový 6-valec, benzín radový 5-valec, turbo diesel radový 5-valec, turbo diesel

Uloženie priečne priečne priečne

Zdvihový objem (cm3) 2953 2400 2400

Výkon (kw/k) 210/285 136/185 120/163

Pri otáčkach (ot./min.) 5600 4000 4000

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Krútiaci moment (Nm) 400 400 340

Pri otáčkach (ot./min) 1500-4800 2000-2750 1750-2750

Motor benzín T6 AWD diesel D5 diesel D5 diesel 2,4 D diesel 2,4 D

Prevodovka automatická manuálna automatická manuálna automatická

Počet stupňov 6 6 6 6 6

Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 7,5 9,5 9,9 10,5 10,9

Maximálna rýchlosť (km/h) 225 205 200 195 190

Poháňané kolesá AWD AWD AWD AWD AWD

Rozmery Rázvor náprav (mm) 2 774

Predná náprava 1 630

Zadná náprava 1 586

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Svetlosť podvozka (mm) 23

Dĺžka (mm) 4 628

Širka (mm) 1 891

Výška (mm) 1 713

Pohotovostná hmot (kg) 1825-1990

Objem pal. nádrže (l) 70

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Aká bytová architektúra dnes developerom predáva?
  2. Závod Carpathia v Prievidzi oslavuje jubileum
  3. Čo našli Strýco Filip a Miško Páleník v kuchyni Milana bez mapy?
  4. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  6. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Motoristi späť za volantom. Riziko nehôd opäť rastie.
  2. Lávové polia i skvostné pláže. Lanzarote je dôkazom sily prírody
  3. Tvorivé háčkovanie aj 30 otázok pre Hanu Gregorovú
  4. Budúci lesníci opäť v teréne: S LESY SR vysadia les novej generá
  5. Slovenské naj na jednom mieste. Stačí lúštiť
  6. Nový rekord v politickom terore utvorili Červení Khméri
  7. Šéf nemocníc v Šaci Sabol: Nemôžeme byť spokojní s počtom roboti
  8. Chcete dokonalé zuby? Čo vám reklamy nepovedia
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 104 240
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 22 284
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 12 096
  4. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 7 166
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky 5 806
  6. Pozitívne myslenie nie je všetko. Skutočnú silu nájdete inde 5 264
  7. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska 4 546
  8. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 4 445
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťZatvoriť reklamu