Prvá jazda: Volvo XC60 sleduje dianie vpredu a včas zabrzdí

Nový model vstupuje do dobre obsadenej triedy s množstvom bezpečnostných prvkov. Štandardne dodávaný systém má zabrániť najčastejšiemu typu nehôd alebo aspoň zmierniť následky.

Volvo XC60 potvrdzuje pozíciu automobilky v rámci výskumu bezpečnosti. Novinka je na najlepšej ceste vyvrátiť povesť, že Volvo je autom pre seniorov.(Zdroj: Volvo)

DEMANOVSKÁ DOLINA. Najnovší prírastok švédskej automobilky už na prvý pohľad patrí do rodiny Volvo. Mohutné bočné pontóny symbolizujú vysoký stupeň ochrany pri bočnom náraze. Zadné svetlá už nevyzerajú tak ťažkopádne ako u starších vozidiel značky a majú novú grafiku svietenia. Navyše, brzdové svetlá autám vzadu napovedia, ak vodič prudko brzdí. Navonok sú nápadné predné svetlomety siahajúce až za roh prednej masky a veľký znak na maske chladiča. Volvo sleduje trend ostatných výrobcov, ktorí neustále zväčšujú logá. Volvo XC60 však oveľa viac zaujme aktívnou bezpečnosťou.

City Safety sériovo

V čase keď všetky autá dosahujú vysoké hodnotenie v oblasti pasívnej bezpečnosti, Volvo hľadá spôsob ako zabrániť nehodám alebo zmierniť ich následky. Za zmienku stoja podrobné analýzy všetkých skutočných nehôd vozidiel Volvo vo Švédsku.

Podľa prieskumov sa až tri štvrtiny všetkých nehôd v meste stane v rýchlosti do 30 km/h. Preto bol vyvinutý systém City Safety, ktorý sleduje dianie pred autom a pri vodičovej nepozornosti samočinne spozoruje, či auto vpredu stojí alebo prudko brzdí.

Ak vodič nič neurobí, auto samočinne brzdí. Na suchom asfalte zastaví a predíde kolízii, pri horších podmienkach zníži nárazovú rýchlosť na minimum. Sériová montáž systému City Safety je zmysluplným krokom k zvýšeniu bezpečnosti a zníženiu počtu dopravných nehôd. Navyše sme v praxi zistili ako funguje. S ohľadom na systémy strážiace pozornosť vodiča, mŕtvy uhol a vzdialenosť od áut vpredu môžeme označiť Volvo Xc60 za najbezpečnejšie vozidlo triedy.

Ak je Volvo XC60 desať metrov od stojacej prekážky a vodič nebrzdí ani neuberá plyn systém ho najskôr upozorní..

 

..a ak sa nič neudeje preberie brzdenie namiesto vodiča.
V rýchlosti do 25 až 30 kilometrov za hodinu auto spoľahlivo zastaví. To isté platí v prípade, že auto vpredu ide pomaly a rozdiel v rýchlosti je väčší ako 15 kilometrov za hodinu.
Neskôr sme sa rozbehli na vyššiu rýchlosť. Tachometer ukazoval viac ako tridsať kilometrov za hodinu...
...náraz do nafúknutého kvádra bol podstatne slabší ako bez systému City Safety.

Radšej diesel

S dostupných dvoch naftových a jedného benzínového motora sme vyskúšali preplňovaný benzínový šesťvalec T6 (210 kW/285k) a diesel. Benzínový motor prináša veľkú radosť z jazdy aj napriek automatickej prevodovke. S vypnutým stabilizačným systémom a pohonom všetkých kolies dokáže byť XC60 na nespevnenej ceste veľmi zábavné. V zákrutách sa príliš „nepredkláňa“ a maskuje hmotnosť. Jedinou nevýhodou pôsobivej benzínovej verzie bude vysoká spotreba. Z hľadiska nákladov je rozumnejšia naftová verzia. Na výber sú dve vyhotovenia motora 2,4 D s výkonom 120 kW alebo 136 kW.

Štyri v zábere

Pohon všetkých kolies rieši medzinápravová spojka Haldex 4. generácie, ktorá za normálnych okolností prenáša aspoň päť percent krútiaceho momentu na zadné kolesá. Vodič na klzkom povrchu nepociťuje prudké pripojenie a vie, že zadné kolesá sú aspoň v čiastočnom zábere. V interiéri sú všetky známe prvky nových modelov značky Volvo. Za celkom pozitívnu zmenu a vylepšenie vzdušného panelu považujeme jeho natočenie k vodičovi a zväčšenie tlačidiel. Trochu viac miesta by nezaškodilo na kolená vpredu aj vzadu. Do interiéru sa však dobre nastupuje aj napriek vyššej svetlosti podvozka.

Zamerané na rodinu

Veľkým prínosom značky Volvo okrem aktívnej bezpečnosti je otvorený prístup k rodine. Švédska automobilka nerobí autá s orientáciou na „ja“, ale na „my“. V konštrukcii auta myslí na spoločný život v aute. Preto môžu byť súčasťou modelu vstavané detské autosedačky alebo špeciálna plachta, ktorá chráni zadné sedadlá pred znečistením. Model XC60 vstupuje do dobre obsadenej triedy stredných a menších SUV, ktoré už nemajú vyzerať ako ozrutné terénne autá, ale sú obratné a praktické.

Volvo XC60 - nové technické prvky

CITY SAFETY – ochrana pred nehodami
TSA - Stabilizačný systém prívesu
BLIS – stráženie mŕtveho uhla
DA – udržiavanie odstupu od vozidiel
DAC – monitorovanie únavy vodiča
LWD – varovanie pred opustením pruhu

Technické údaje

Motor benzín T6 AWD diesel D5 diesel 2,4 D
Typ radový 6-valec, benzín radový 5-valec, turbo diesel radový 5-valec, turbo diesel
Uloženie priečne priečne priečne
Zdvihový objem (cm3) 2953 2400 2400
Výkon (kw/k) 210/285 136/185 120/163
Pri otáčkach (ot./min.) 5600 4000 4000
Krútiaci moment (Nm) 400 400 340
Pri otáčkach (ot./min) 1500-4800 2000-2750 1750-2750



Motor benzín T6 AWD diesel D5 diesel D5 diesel 2,4 D diesel 2,4 D
Prevodovka automatická manuálna automatická manuálna automatická
Počet stupňov 6 6 6 6 6
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 7,5 9,5 9,9 10,5 10,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 225 205 200 195 190
Poháňané kolesá AWD AWD AWD AWD AWD

Rozmery

Rázvor náprav (mm) 2 774
Predná náprava 1 630
Zadná náprava 1 586
Svetlosť podvozka (mm) 23
Dĺžka (mm) 4 628
Širka (mm) 1 891
Výška (mm) 1 713
Pohotovostná hmot (kg) 1825-1990
Objem pal. nádrže (l) 70

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  3. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou
  4. Venujte na Vianoce darček plný informácií!
  5. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém
  6. Ceny elektriny rastú. Firmy ale môžu ušetriť
  7. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018
  9. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom
  10. Na tohtoročných trhoch pred Auparkom vystúpi aj Katka Koščová
  1. Legendárna Transsibírska magistrála
  2. Auto ako vianočný darček, rastie záujem o zánovné vozidlá
  3. Vianočný bázar chalaňov
  4. Vianočné mecheche 2017
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov
  6. Študentskou osobnosťou Slovenska Ing. Martina Majorošová
  7. Majstrovstvá Stavebnej fakulty STU v Bratislave v plávaní 2017
  8. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať
  9. Beam Suntory zaznamenal silný rast predaja po zmene distribútora
  10. Zamestnanci a študenti EU v BA darovali radosť a vyčarili úsmev
  1. Legendárna Transsibírska magistrála 20 463
  2. Týchto 18 rád ako ušetriť som mal počuť ešte pred osemnástkou 7 894
  3. Päť faktorov, prečo môže skolabovať slovenský dôchodkový systém 4 277
  4. Naše mobilné bankovníctvo si prišli vyskúšať novinári z Rakúska 3 900
  5. Volkswagen a jeho štedrá nádielka modelov 2 236
  6. Venujte na Vianoce darček plný informácií! 1 700
  7. Hyundai Kona prekvapí výbavou aj dizajnom 1 523
  8. Top First moment dovolenky na leto 2018 1 435
  9. Kam chodí Gordulič na vtipy? Ako sa rodí Grape? Zisti to sám 1 384
  10. Týchto 8 kritérií by mal kvalitný kolagén spĺňať 1 029

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Denne im prejde cez ruky šesťsto kíl múky. Ako sa robí maces na Slovensku

Maces kupujú hlavne ľudia s problémami s trávením.

KOMENTÁRE

Fico je oportunista, pochváľme ho

Premiér so sankciami proti Rusku nesúhlasí, ale aj tak ich vždy podporí.

TECH

Vidíte na obrázku cikcakovité čiary? Môžete zažiť slepotu

Zakrivená slepota nie je diagnóza, spôsobuje ju evolúcia.

Neprehliadnite tiež

Čo je to norma i-Size a ako si mám vybrať autosedačku (otázky a odpovede)

Budúci rok možno zakážu predaj starších sedačiek.

Ako prepravovať lyže v aute na Slovensku a v Rakúsku

Pravidlá špeciálne neupravujú, aký spôsob si musíte zvoliť.

Volkswagen ukázal, ako vyrába slovenské Porsche Cayenne

Výrobu auta bratislavský závod nemeckého koncernu začal začiatkom septembra.

Citroen C3 a Aircross sa podobajú iba naoko (test)

Cenový rozdiel medzi oboma autami je 3 000 eur.

Študenti z STU postavili auto so zrýchlením superšportu

Cenový odhad tohtoročného modelu je vyše 120-tisíc eur.