Prvá jazda: Volvo XC60 sleduje dianie vpredu a včas zabrzdí

Nový model vstupuje do dobre obsadenej triedy s množstvom bezpečnostných prvkov. Štandardne dodávaný systém má zabrániť najčastejšiemu typu nehôd alebo aspoň zmierniť následky.

Volvo XC60 potvrdzuje pozíciu automobilky v rámci výskumu bezpečnosti. Novinka je na najlepšej ceste vyvrátiť povesť, že Volvo je autom pre seniorov.(Zdroj: Volvo)

DEMANOVSKÁ DOLINA. Najnovší prírastok švédskej automobilky už na prvý pohľad patrí do rodiny Volvo. Mohutné bočné pontóny symbolizujú vysoký stupeň ochrany pri bočnom náraze. Zadné svetlá už nevyzerajú tak ťažkopádne ako u starších vozidiel značky a majú novú grafiku svietenia. Navyše, brzdové svetlá autám vzadu napovedia, ak vodič prudko brzdí. Navonok sú nápadné predné svetlomety siahajúce až za roh prednej masky a veľký znak na maske chladiča. Volvo sleduje trend ostatných výrobcov, ktorí neustále zväčšujú logá. Volvo XC60 však oveľa viac zaujme aktívnou bezpečnosťou.

City Safety sériovo

V čase keď všetky autá dosahujú vysoké hodnotenie v oblasti pasívnej bezpečnosti, Volvo hľadá spôsob ako zabrániť nehodám alebo zmierniť ich následky. Za zmienku stoja podrobné analýzy všetkých skutočných nehôd vozidiel Volvo vo Švédsku.

Podľa prieskumov sa až tri štvrtiny všetkých nehôd v meste stane v rýchlosti do 30 km/h. Preto bol vyvinutý systém City Safety, ktorý sleduje dianie pred autom a pri vodičovej nepozornosti samočinne spozoruje, či auto vpredu stojí alebo prudko brzdí.

Ak vodič nič neurobí, auto samočinne brzdí. Na suchom asfalte zastaví a predíde kolízii, pri horších podmienkach zníži nárazovú rýchlosť na minimum. Sériová montáž systému City Safety je zmysluplným krokom k zvýšeniu bezpečnosti a zníženiu počtu dopravných nehôd. Navyše sme v praxi zistili ako funguje. S ohľadom na systémy strážiace pozornosť vodiča, mŕtvy uhol a vzdialenosť od áut vpredu môžeme označiť Volvo Xc60 za najbezpečnejšie vozidlo triedy.

Ak je Volvo XC60 desať metrov od stojacej prekážky a vodič nebrzdí ani neuberá plyn systém ho najskôr upozorní..

 

..a ak sa nič neudeje preberie brzdenie namiesto vodiča.
V rýchlosti do 25 až 30 kilometrov za hodinu auto spoľahlivo zastaví. To isté platí v prípade, že auto vpredu ide pomaly a rozdiel v rýchlosti je väčší ako 15 kilometrov za hodinu.
Neskôr sme sa rozbehli na vyššiu rýchlosť. Tachometer ukazoval viac ako tridsať kilometrov za hodinu...
...náraz do nafúknutého kvádra bol podstatne slabší ako bez systému City Safety.

Radšej diesel

S dostupných dvoch naftových a jedného benzínového motora sme vyskúšali preplňovaný benzínový šesťvalec T6 (210 kW/285k) a diesel. Benzínový motor prináša veľkú radosť z jazdy aj napriek automatickej prevodovke. S vypnutým stabilizačným systémom a pohonom všetkých kolies dokáže byť XC60 na nespevnenej ceste veľmi zábavné. V zákrutách sa príliš „nepredkláňa“ a maskuje hmotnosť. Jedinou nevýhodou pôsobivej benzínovej verzie bude vysoká spotreba. Z hľadiska nákladov je rozumnejšia naftová verzia. Na výber sú dve vyhotovenia motora 2,4 D s výkonom 120 kW alebo 136 kW.

Štyri v zábere

Pohon všetkých kolies rieši medzinápravová spojka Haldex 4. generácie, ktorá za normálnych okolností prenáša aspoň päť percent krútiaceho momentu na zadné kolesá. Vodič na klzkom povrchu nepociťuje prudké pripojenie a vie, že zadné kolesá sú aspoň v čiastočnom zábere. V interiéri sú všetky známe prvky nových modelov značky Volvo. Za celkom pozitívnu zmenu a vylepšenie vzdušného panelu považujeme jeho natočenie k vodičovi a zväčšenie tlačidiel. Trochu viac miesta by nezaškodilo na kolená vpredu aj vzadu. Do interiéru sa však dobre nastupuje aj napriek vyššej svetlosti podvozka.

Zamerané na rodinu

Veľkým prínosom značky Volvo okrem aktívnej bezpečnosti je otvorený prístup k rodine. Švédska automobilka nerobí autá s orientáciou na „ja“, ale na „my“. V konštrukcii auta myslí na spoločný život v aute. Preto môžu byť súčasťou modelu vstavané detské autosedačky alebo špeciálna plachta, ktorá chráni zadné sedadlá pred znečistením. Model XC60 vstupuje do dobre obsadenej triedy stredných a menších SUV, ktoré už nemajú vyzerať ako ozrutné terénne autá, ale sú obratné a praktické.

Volvo XC60 - nové technické prvky

CITY SAFETY – ochrana pred nehodami
TSA - Stabilizačný systém prívesu
BLIS – stráženie mŕtveho uhla
DA – udržiavanie odstupu od vozidiel
DAC – monitorovanie únavy vodiča
LWD – varovanie pred opustením pruhu

Technické údaje

Motor benzín T6 AWD diesel D5 diesel 2,4 D
Typ radový 6-valec, benzín radový 5-valec, turbo diesel radový 5-valec, turbo diesel
Uloženie priečne priečne priečne
Zdvihový objem (cm3) 2953 2400 2400
Výkon (kw/k) 210/285 136/185 120/163
Pri otáčkach (ot./min.) 5600 4000 4000
Krútiaci moment (Nm) 400 400 340
Pri otáčkach (ot./min) 1500-4800 2000-2750 1750-2750



Motor benzín T6 AWD diesel D5 diesel D5 diesel 2,4 D diesel 2,4 D
Prevodovka automatická manuálna automatická manuálna automatická
Počet stupňov 6 6 6 6 6
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 7,5 9,5 9,9 10,5 10,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 225 205 200 195 190
Poháňané kolesá AWD AWD AWD AWD AWD

Rozmery

Rázvor náprav (mm) 2 774
Predná náprava 1 630
Zadná náprava 1 586
Svetlosť podvozka (mm) 23
Dĺžka (mm) 4 628
Širka (mm) 1 891
Výška (mm) 1 713
Pohotovostná hmot (kg) 1825-1990
Objem pal. nádrže (l) 70

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  4. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  5. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  6. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  7. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  8. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  9. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  10. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  1. Štýlové osvetlenie do obývačky: Rozhoduje i to, ako žijete
  2. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej
  3. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime
  4. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra
  5. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  6. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  7. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  8. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  9. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  10. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  1. Maurícius: Slnečná dovolenka v zime 13 977
  2. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 4 508
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 2 686
  4. PSK Aréna stavia základy pre kvalitný a moderný hokej 2 023
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove 1 746
  6. Podnikajte vo vlastnom blízko historického centra 1 186
  7. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 1 089
  8. Ako na refinancovanie hypotéky 907
  9. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu 562
  10. Splnený sen 524

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Ak veríme politikom, v Česku vláda nevznikne. Nemá ako

S Babišom nechcú strany vládnuť. Len Okamura, ale toho nechce Babiš.

DOMOV

Strašifták, Buzik, Čačurák. Ako sa žije ľuďom s netradičným priezviskom?

Hanlivé priezvisko úrad zmení za tri eurá, inak to stojí stovku.

DOMOV

Odišiel milionár, ktorý nechal hovoriť iných

Príbeh Petra Vajdu je úzko spätý s novinami.

Neprehliadnite tiež

Prešli sme sa pohrebiskom klasických áut uprostred švédskej prírody

Vraky sú dnes spomienkou na majiteľa aj domovom lesných zvierat.

Nové Audi A7 Sportback dostane ku všetkým motorom hybrid

Predaj odštartuje so šesťvalcovým motorom 3,0 TFSI.

Takmer tretina nových áut nemá rezervné koleso

Pri defekte sa musia vodiči spoliehať na lepiacu sadu.