SME
Piatok, 3. december, 2021 | Meniny má OldrichKrížovkyKrížovky

Prvá jazda: Volvo XC60 sleduje dianie vpredu a včas zabrzdí

Nový model vstupuje do dobre obsadenej triedy s množstvom bezpečnostných prvkov. Štandardne dodávaný systém má zabrániť najčastejšiemu typu nehôd alebo aspoň zmierniť následky.

Volvo XC60 potvrdzuje pozíciu automobilky v rámci výskumu bezpečnosti. Novinka je na najlepšej ceste vyvrátiť povesť, že Volvo je autom pre seniorov.Volvo XC60 potvrdzuje pozíciu automobilky v rámci výskumu bezpečnosti. Novinka je na najlepšej ceste vyvrátiť povesť, že Volvo je autom pre seniorov. (Zdroj: Volvo)

DEMANOVSKÁ DOLINA. Najnovší prírastok švédskej automobilky už na prvý pohľad patrí do rodiny Volvo. Mohutné bočné pontóny symbolizujú vysoký stupeň ochrany pri bočnom náraze. Zadné svetlá už nevyzerajú tak ťažkopádne ako u starších vozidiel značky a majú novú grafiku svietenia. Navyše, brzdové svetlá autám vzadu napovedia, ak vodič prudko brzdí. Navonok sú nápadné predné svetlomety siahajúce až za roh prednej masky a veľký znak na maske chladiča. Volvo sleduje trend ostatných výrobcov, ktorí neustále zväčšujú logá. Volvo XC60 však oveľa viac zaujme aktívnou bezpečnosťou.

City Safety sériovo

V čase keď všetky autá dosahujú vysoké hodnotenie v oblasti pasívnej bezpečnosti, Volvo hľadá spôsob ako zabrániť nehodám alebo zmierniť ich následky. Za zmienku stoja podrobné analýzy všetkých skutočných nehôd vozidiel Volvo vo Švédsku.

Podľa prieskumov sa až tri štvrtiny všetkých nehôd v meste stane v rýchlosti do 30 km/h. Preto bol vyvinutý systém City Safety, ktorý sleduje dianie pred autom a pri vodičovej nepozornosti samočinne spozoruje, či auto vpredu stojí alebo prudko brzdí.

Ak vodič nič neurobí, auto samočinne brzdí. Na suchom asfalte zastaví a predíde kolízii, pri horších podmienkach zníži nárazovú rýchlosť na minimum. Sériová montáž systému City Safety je zmysluplným krokom k zvýšeniu bezpečnosti a zníženiu počtu dopravných nehôd. Navyše sme v praxi zistili ako funguje. S ohľadom na systémy strážiace pozornosť vodiča, mŕtvy uhol a vzdialenosť od áut vpredu môžeme označiť Volvo Xc60 za najbezpečnejšie vozidlo triedy.

Ak je Volvo XC60 desať metrov od stojacej prekážky a vodič nebrzdí ani neuberá plyn systém ho najskôr upozorní..

 

..a ak sa nič neudeje preberie brzdenie namiesto vodiča.
V rýchlosti do 25 až 30 kilometrov za hodinu auto spoľahlivo zastaví. To isté platí v prípade, že auto vpredu ide pomaly a rozdiel v rýchlosti je väčší ako 15 kilometrov za hodinu.
Neskôr sme sa rozbehli na vyššiu rýchlosť. Tachometer ukazoval viac ako tridsať kilometrov za hodinu...
...náraz do nafúknutého kvádra bol podstatne slabší ako bez systému City Safety.

Radšej diesel

S dostupných dvoch naftových a jedného benzínového motora sme vyskúšali preplňovaný benzínový šesťvalec T6 (210 kW/285k) a diesel. Benzínový motor prináša veľkú radosť z jazdy aj napriek automatickej prevodovke. S vypnutým stabilizačným systémom a pohonom všetkých kolies dokáže byť XC60 na nespevnenej ceste veľmi zábavné. V zákrutách sa príliš „nepredkláňa“ a maskuje hmotnosť. Jedinou nevýhodou pôsobivej benzínovej verzie bude vysoká spotreba. Z hľadiska nákladov je rozumnejšia naftová verzia. Na výber sú dve vyhotovenia motora 2,4 D s výkonom 120 kW alebo 136 kW.

Štyri v zábere

Pohon všetkých kolies rieši medzinápravová spojka Haldex 4. generácie, ktorá za normálnych okolností prenáša aspoň päť percent krútiaceho momentu na zadné kolesá. Vodič na klzkom povrchu nepociťuje prudké pripojenie a vie, že zadné kolesá sú aspoň v čiastočnom zábere. V interiéri sú všetky známe prvky nových modelov značky Volvo. Za celkom pozitívnu zmenu a vylepšenie vzdušného panelu považujeme jeho natočenie k vodičovi a zväčšenie tlačidiel. Trochu viac miesta by nezaškodilo na kolená vpredu aj vzadu. Do interiéru sa však dobre nastupuje aj napriek vyššej svetlosti podvozka.

Zamerané na rodinu

Veľkým prínosom značky Volvo okrem aktívnej bezpečnosti je otvorený prístup k rodine. Švédska automobilka nerobí autá s orientáciou na „ja“, ale na „my“. V konštrukcii auta myslí na spoločný život v aute. Preto môžu byť súčasťou modelu vstavané detské autosedačky alebo špeciálna plachta, ktorá chráni zadné sedadlá pred znečistením. Model XC60 vstupuje do dobre obsadenej triedy stredných a menších SUV, ktoré už nemajú vyzerať ako ozrutné terénne autá, ale sú obratné a praktické.

Volvo XC60 - nové technické prvky

CITY SAFETY – ochrana pred nehodami
TSA - Stabilizačný systém prívesu
BLIS – stráženie mŕtveho uhla
DA – udržiavanie odstupu od vozidiel
DAC – monitorovanie únavy vodiča
LWD – varovanie pred opustením pruhu

Technické údaje

Motor benzín T6 AWD diesel D5 diesel 2,4 D
Typ radový 6-valec, benzín radový 5-valec, turbo diesel radový 5-valec, turbo diesel
Uloženie priečne priečne priečne
Zdvihový objem (cm3) 2953 2400 2400
Výkon (kw/k) 210/285 136/185 120/163
Pri otáčkach (ot./min.) 5600 4000 4000
Krútiaci moment (Nm) 400 400 340
Pri otáčkach (ot./min) 1500-4800 2000-2750 1750-2750



Motor benzín T6 AWD diesel D5 diesel D5 diesel 2,4 D diesel 2,4 D
Prevodovka automatická manuálna automatická manuálna automatická
Počet stupňov 6 6 6 6 6
Zrýchlenie 0-100 km/h (s) 7,5 9,5 9,9 10,5 10,9
Maximálna rýchlosť (km/h) 225 205 200 195 190
Poháňané kolesá AWD AWD AWD AWD AWD

Rozmery

Rázvor náprav (mm) 2 774
Predná náprava 1 630
Zadná náprava 1 586
Svetlosť podvozka (mm) 23
Dĺžka (mm) 4 628
Širka (mm) 1 891
Výška (mm) 1 713
Pohotovostná hmot (kg) 1825-1990
Objem pal. nádrže (l) 70

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Máš rád výzvy? Zmeň svet a urob veci inak, teraz
  2. Tento rok turizmu neprial
  3. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť
  4. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  7. Opäť sme na dobrej vlne
  8. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  9. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  10. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  1. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  2. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  3. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  4. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  7. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  8. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  9. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  10. Ako vychovávať deti aby boli odolnejšie
  1. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 16 989
  2. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 11 635
  3. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 796
  4. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 7 164
  5. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 6 198
  6. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 811
  7. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 4 233
  8. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 3 957
  9. ARÓNIA - najsilnejšia prírodná prevencia proti koronavírusu 3 374
  10. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 2 943
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Obchod Pepco v Bratislave. (ilustračné foto)

Milan Drahoš o nejednoznačnosti lockdownu i útokoch na zamestnancov.


6 h
Hegerova vláda.

Pri platoch rozhoduje priemerná mzda a plat poslancov.


9 h
Festival Pohoda

Festival Grape sa sťahuje do Trenčína, Pohoda odmieta spoluprácu.


2 h
Vľavo riaditeľ klubu Ľudovít Jurinyi s trénerom hokejistov HK Poprad Coreym Nelsonom a predseda predstavenstva Neklan Herold.

Ako funguje hokejový klub v pandemickej ére?


Ondrej Rusnák 12 h

Neprehliadnite tiež

Mercedes-Benz S400d Long 4Matic a BMW 740Ld xDrive

Víťaz závisí aj od toho, či radšej sedíte vzadu alebo za volantom.


a 1 ďalší 30m
Toyota Corolla Cross

Prvé autá prídu majiteľom budúci rok na jeseň.


2 h
Opel Astra Sports Tourer

Zväčšil sa rázvor kolies aj objem kufra.


11 h

Blogy SME

  1. Štefan Vidlár: Babenkám
  2. Marian Nanias: Jadrová energia – Dôvera spoločnosti k vedeckým poznatkom.
  3. Ján Šeďo: Spomienky bývalého elitného policajta zabalené v kriminálnych príbehoch - akt odvahy v troch dejstvách ( zatiaľ ).
  4. Roland Ondrus: Lockdown
  5. Jakub Konečný: Samit pre demokraciu: východiská a očakávania pred najväčšou diplomatickou akciou roka
  6. Štefan Vidlár: Darmožráč
  7. ASEKOL SK: Končí sa doba plastová. Do čoho vám zajtra zabalia jedlo?
  8. Věra Tepličková: Kapitán je späť. Rozdal úlohy, funkcie a je pripravený
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 14 784
  2. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 4 950
  3. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 4 921
  4. Jozef Drahovský: Zákon o bočnom odstupe medzi vozidlom a cyklistom dopadol ako na Slovensku 4 836
  5. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 759
  6. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 604
  7. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 231
  8. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529? 3 410
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  6. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Zatvoriť reklamu