Do podnikania s pneumatikami a servisom okolo nich vstúpil krátko po zmene režimu v bývalom Československu. V malom dome neďaleko rodiska, v banskobystrickej časti Kostiviarska začali s prezúvaním nákladných áut na ulici. Po rokoch podnikania v oblasti ustúpili obchvatu Banskej Bystrice a postavili najväčšie pneuservisné centrum na Slovensku. JUDr. Miroslav Kostiviar, generálny riaditeľ spoločnosti ARS, nepovažuje tento krok za šialenstvo, hoci priznáva, že časy s najlepším zárobkom na pneumatikách sú dávno preč. Drobné pneuservisy vraj nezlikvidujú.
Fungujete v pneumatikárskom biznise od roku 1992. Za tú dobu sa veľa zmenilo, okrem iného aj ceny pneumatík. Pred desiatimi rokmi boli pneumatiky čierne zlato. Ako je to dnes? Áno v rokoch 1991 až 1996 predaj pneumatík patril ku komodite s veľmi slušnou maržou, ktorá sa pohybovala v rozmedzí 10 až 14 percent. Už vtedy bolo jasné, že je to určité špecifikum trhu dané vývojom a bolo treba predvídať, že marža na predaji pneumatík musí ísť dole. Prešiel som servisné siete vo Francúzsku a Nemecku a tam bola marža na pneumatikách minimálna, pohybovala sa medzi 1 až 4 percentami. Dnes je to aj u nás.
Po deväťdesiatom roku nebola taká konkurencia, až teraz trh reguluje cenu pneumatiky. Zákazník si povie: „vtedy si mi predával pneumatiku za sto, dnes za osemdesiatosem, tak niekedy si ma asi okradol? Žiaľ vývoj v celej Európe je taký, že ceny pneumatík išli dole napriek tomu, že ceny surovín rapídne stúpli. Z toho vyplýva, že nadnárodní výrobcovia pneumatík mali v deväťdesiatych rokoch dobrý zárobok.
Nebolo by treba klientov odškodniť? Alebo akú náplasť dostanú za to, že kedy si kupovali drahé pneumatiky? Vývoj pneumatík napreduje, dnes sa vyrábajú pneumatiky s nízkym valivým odporom, teda časť peňazí sa vráti na úspore pohonných hmôt, vyrábajú sa pneumatiky s vyšším kilometrovým výkonom, takže časť peňazí sa vráti. Myslím si, že ceny služieb na Slovensku sa nedajú porovnať so zahraničím, stále sú veľmi výhodné. Takže aj tu dostáva zákazník časť satisfakcie.
Ako sa zmenili nároky motoristov? Ten, kto má drahšie auto je aj náročnejší na komplex služieb, na kvalitu a na komfort. Zákazník nie je odborník v pneumatikách s výnimkou tých, ktorí to majú ako koníček. My mu musíme vedieť vysvetliť a poradiť, je veľký rozdiel, či chodí sto kilometrov denne po štvorprúdovke alebo manželka jazdí iba na nákupy. Musíme mu vysvetliť veci súvisiace s nepravidelným opotrebovaním, pri každej výmene musí byť skontrolovaná rezerva. Bežným štandardom je umytie pneumatiky na disku. Neumyté spôsobujú nepresné vyváženie. Zimná sezóna je veľmi odlišná od letnej, keď padne sneh, všetci prídu naraz do servisu. To by nestačilo ani 50 boxov. To je nezvládnuteľné a nepoznám servis ani v iných krajinách, kde by sa to dalo zvládnuť. Pri jedenástich boxoch sa určite nevyhneme objednávaniu.
Postavili ste obrovské pneuservisné centrum. Môže to byť začiatok konca malých pneuservisov v okolí? Určite k tomu nedôjde. Tí drobní boli, sú a budú. Samozrejme, môžu pôsobiť iba v určitom segmente alebo poskytovať služby iba na isté typy áut s trinásť-, štrnásť-, možno ešte pätnásťpalcovými pneumatikami. Ak by sa mali v takých podmienkach a s takým strojným vybavením robiť sedemnásť-, a osemnásťpalcové alebo väčšie kolesá, určite by to bola nesprávna cesta.
Prednosti malého servisu sú v cene, možno v nižších čakacích termínoch, prednosť môže byť v dlhodobom osobnom kontakte, dokonca až na rodinnej báze. Výhodou veľkých servisných centier je širšia ponuka služieb, nie len úzko súvisiacich s výmenou pneumatiky. Dnes je samozrejmosťou sezónne uskladnenie, výmena ventilu. Tu musí byť zákazník skutočne zákazníkom od odovzdania kľúčika prijímaciemu technikovi, ktorý musí urobiť obhliadku vozidla, auto odvezie do servisu, vysvetlí zákazkový list s položkami a cenami. V tom je budúcnosť, konkurencia je veľká a nebude menšia. Vyhrajú tí, ktorí poskytnú a ponúknu v rozumnom čase za rozumnú cenu najširší okruh služieb.
Kvalita pneuservisu nespočíva iba v naleštenej podlahe a kompletnej ponuke služieb. Spokojnosť motoristu závisí od ľudí. Dokážete ustrážiť správanie zamestnancov vo veľkej firme? Vážia si dnes ľudia prácu? Platí to na všetky obory služieb. Rozhodujúci sú ľudia, zamestnanci. Slovensko prešlo prudkým vývojom, pamätáme si časy, keď bolo denne desať žiadostí o zamestnanie, dnes musíme my dať desať inzerátov a podniknúť desať krokov, aby sme získali potenciálneho zamestnanca. Naša činnosť nevyžaduje špeciálne kritériá na vzdelanie, je to pomerne jednoduchá práca. Aby sme sa mohli chváliť nie stavbou ale personálom, musíme ľudí vyškoliť v špecializovaných centrách a to v niekoľkých stupňoch, kde získava odbornosť určitú certifikáciu aj na papieri. Schopných ľudí musíme vedieť zaplatiť, pretože každý z nás, pokiaľ je schopný, sa chce dať zaplatiť. Pritom musíme zvládnuť objektívnu skutočnosť a to je sezónnosť.
Zrejme by bolo nedôstojné tvrdiť, že ľudia si nevážia pracovnú príležitosť, pretože sú rôzni. V skutočnosti je nižšia miera nezamestnanosti. Podľa môjho názoru už nezamestnanosť neexistuje, nerobia už len tí, ktorí nechcú robiť alebo nikdy nebudú robiť. Nerobia tí, ktorí stratili alebo nikdy nemali pracovné návyky. Či sa nám to páči alebo nie, musíme nájsť prostriedky na zvyšovanie miezd, pretože schopných ľudí si neudržíme.
Je dobrý starý alebo mladý mechanik? Kazia zamestnancov zákazníci, ktorí nahovárajú na zárobok bokom? Máme rôzne skúsenosti. Záleží na tom aké má človek vôľové a charakterové vlastnosti. Máme 50 ročného zamestnanca v nákladnom servise, kde je ťažká robota, ktorý robí výkon za troch dvadsaťpäťročných. A tí mladí sú pomerne dobrí. Vo veku kritérium nehľadáme. Máme skúsenosť s množstvom mladých ľudí a ich fluktuáciou. Možno sme nemali šťastnú ruku, pretože sme im venovali dostatočnú pozornosť, aby sme ich zaškolili, aby sa naučili základné pracovné návyky. Ale takí sme ľudia, každý je iný. Samozrejme nechcem to paušalizovať, naša reálna vízia je ľudí získať, vychovať, vyškoliť a dobre zaplatiť.
Zákazník sa správa tak, aký má priestor na správanie, čiže toho musíme dať bokom. Tu je jediná možnosť. Pracovať s ľuďmi, komunikovať, argumentovať. Vo veľkej väčšine máme zamestnancov, ktorí si uvedomili, že pokiaľ sa nesprávame podľa pravidiel, nebudeme mať zákazníka, nebudeme mať normálnu mzdu.
Začínali ste s protektorovaním osobných aj nákladných plášťov. Prečo ste skončili s protektormi osobných áut? V súvislosti s rozvojom rozmerov pneumatík stratilo protektorovanie osobných plášťov význam. Neviem si predstaviť protektorovať plášť 225/45 R17. Kto by tam zabezpečil presnosť a vyváženie. Protektoruje sa časť zimných osobných pneumatík a protektorujú sa plášte na športovo úžitkové vozidlá SUV.
Na Slovensku sa diskutuje o povinnom používaní zimných pneumatík. Ste za to, aby sa používali iba na snehu? Treba prezúvať všade tam, kde v priebehu jesenných a zimných mesiacov klesne teplota pod sedem stupňov. Toto je jediná jasná odpoveď. Či motorista prezuje alebo neprezuje v južnejších krajoch, ťažko povedať. Ak klesne teplota, treba prezuť aj keď tam nie je celý rok sneh. Je veľký rozdiel v letných a zimných zmesiach. Je veľký rozdiel v lamelizácii. Zákazník nemá čo stratiť. To, čo najazdí na zimných pneumatikách, ušetrí na životnosti letných pneumatík. Je to o ekonomickom náklade v prvý rok.
Nové pneuservisné centrum ARS v Banskej Bystrici je s jedenástimi boxmi pre osobné a tromi pre nákladné autá a kamióny najväčšie na Slovensku. Okrem výmeny, očistenia a uskladnenia pneumatík tu poskytujú kompletný servis podvozkových častí áut. V komplexe sú dve umyvárky. Jedna pre osobné a druhá pre nákladné autá.