Za nehody môžu aj cesty

Fyzická kontrola bezpečnosti slovenských ciest dopadla katastrofálne. Tretina hodnoteného úseku medzi Banskou Bystricou a Bratislavou znamená veľké nebezpečenstvo už pri malej chybe vodiča.

Výstavba najbezpečnejšej cesty typu 2+1 by stála desatinu z nákladov na vybudovanie rýchlostnej štvorprúdovej cesty. Úroveň bezpečnosti je pritom na rovnakej úrovni.(Zdroj: EuroRAP)

Čím ďalej na východ, tým sú cesty v horšom stave. Podľa expertov opatrenia na zvýšenie bezpečnosti môžu byť o desaťnásobok lacnejšie a podstatne rýchlejšie, ako vybudovanie rýchlostných ciest.

BRUSEL, BRATISLAVA. Nezisková organizácia EuroRAP hodnotila bezpečnosť slovenských ciest podobne ako bezpečnosť áut. Hviezdičkami. Prvá fyzická inšpekcia ciest na trase Bratislava – Banská Bystrica bola zameraná na hodnotenie faktorov, určujúcich do akej miery cesta „prepáči“ vodičovi jeho chyby.

V praxi to znamená sledovanie stoviek parametrov cesty, ktoré sú schopné ochrániť posádku auta pred smrteľným alebo ťažkým zranením ak príde k zlyhaniu ľudského faktora. Program EuroRAP hodnotil najmä schopnosť cesty zabrániť štyrom typom dopravných nehôd, ktoré tvoria na európskych cestách až 70 percent všetkých príčin úmrtí a ťažkých zranení. S výnimkou nových rýchlostných komunikácií, väčšia časť cesty medzi Banskou Bystricou a Bratislavou vytvára predpoklady na čelnú zrážku, náraz do pevnej prekážky mimo cesty, bočný náraz a kolíziu vozidla s chodcom.

Rozdáva hviezdičky

Podľa výsledkov hodnotenia, ktoré poskytuje medzinárodne porovnateľné údaje, sú cesty zaradené do piatich bezpečnostných kategórií. Čím viac hviezdičiek, tým vyšší štandard bezpečnosti. Cesta s piatimi hviezdičkami najlepšie toleruje aj malú chybu šoféra a vytvára predpoklad , že nedôjde k ťažkej havárii. Cesta s jednou hviezdičkou vytvára predpoklad, že aj malá nepozornosť skončí tragicky. Systém hodnotenia kopíruje hodnotenie nárazových testov sesterskej organizácie EuroNCAP.

Hodnotenie cesty Banská Bystrica – Bratislava (204 km)

Zo stredu na západ

Trasa pilotného úseku bola vybraná tak, aby obsahovala rôzne typy ciest – od štandardnej diaľnice až po protismernú dvojpruhovú cestu 1. triedy bez stredovej separácie vrátane neslávne známeho úseku cesty I/65 Nitra – Tekovské Nemce.
Inšpekcia bola vykonaná v októbri 2007 špeciálne vybaveným vozidlom Adac, dvojčlenným tímom vyškolených inšpektorov a výsledky boli analyzované na základe metodiky EuroRAP v švédskom dopravnom vedecko-výpočtovom stredisku Sweco. Úsek frekventovanej cesty meral 204 km a inšpektori ho vyhodnotili v oboch smeroch.

Nemáme bezpečné cesty

Dve tretiny cesty dostali hodnotenie ako cesty so strednou alebo vyššou schopnosťou ochrániť pred smrteľným alebo ťažkým zranením, čo je pomerne pozitívne hodnotenie. Zostávajúcich 71 kilometrov spadá do kategórie 1-2 hviezdičky, čo predstavuje typ cesty, na ktorej sa aj pri minimálnej vodičovej chybe takmer s istotou vystavujete vážnemu riziku. Napríklad holandská vláda pred niekoľkými týždňami prijala uznesenie, že do konca roka 2009 nebudú 1 a 2 hviezdičkové cesty podľa metodiky EuroRAP prípustné. Vlastníci a správcovia sú tak nútení vykonať na cestách také úpravy, ktoré cestu posunú minimálne do trojhviezdičkového pásma.

Kde sú najhoršie úseky

Z uvedených čiastkových hodnotení vyplýva, že úseky D1 a R1 predstavujú obojsmerne pomerne slušný medzinárodný štandard a sú v drvivej väčšine hodnotené tromi až štyrmi hviezdičkami. Podľa štúdie 71% úseku Nitra - Ladomerská Vieska dosiahlo iba jednu až dve hviezdičky. Ako je všeobecne známe, vysoko rizikový je 40 kilometrový úsek cesty I/65 z Nitry do Tekovských Nemiec.

Najhorší úsek cesty

Veľké rozdiely

Prekvapujúce je, že podľa Mapy miery rizika EuroRAP, ktorá mapuje relatívnu nehodovosť na slovenských cestách za roky 2004-2006 spadá spomínaný úsek ako celok do najrizikovejšej, čiernej kategórie. Pri fyzickej inšpekcii však vysvitlo, že 22 percent úseku dostalo 2-3 hviezdičky a 78 percent úseku je skutočne beznádejne „cestou smrti“, tak zo štatistického ako aj reálneho pohľadu.

Päťhviezdičkové autá, vodiči aj cesty

Slovensko je momentálne vzdialené od programov, ktoré bežia napríklad vo Švédsku, Holandsku a na Islande, kde je cieľom, aby päťhviezdičkoví vodiči jazdili v päťhviezdičkových autách po päťhviezdičkových cestách. Zvýšenie ochranného faktoru cesty aspoň o jednu hviezdičku neznamená veľké investície, často len zlomok nákladov, ktoré by vznikli pri kompetnom prebudovaní cesty I/65 na rýchlostnú komunikáciu.

Riešenia, ktoré EuroRAP ponúka sú zároveň realizovateľné v krátkom čase. To sa nedá povedať o výstavbe nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Program EuroRAP vypracoval na základe pilotnej inšpekcie návrh na „Top 6“ protiopatrení, ktorými by sa výrazne zlepšila úroveň bezpečnosti na ceste zo Zlatých Moraviec do Nitry.

Lacné opatrenia pomôžu

EuroRAP tiež ponúka aj komplexné riešenie, prebudovať 40 kilometrový úsek cesty I/65 na cestu typu 2+1, teda model „najbezpečnejšej“ cesty na svete. Tento model sa teší mimoriadnej obľube najmä v Škandinávii, čoraz viac však preniká aj do Európy. Jedná sa o typ cesty, kde sa pravidelne striedajú dva pruhy v jednom smere a jeden v opačnom, pričom dva pruhy väčšinou kopírujú stúpanie a jeden klesanie. Protismerná premávka je pritom oddelená špeciálnym stredovým zvodidlom, ktoré zabraňuje čelnej zrážke.

Navrhované opatrenia, ich cena a zachránené životy



Priemerné náklady na prebudovanie 1 km bežnej dvojpruhovej protismernej cesty na takýto typ komunikácie predstavujú približne 3 586 000 EUR/1km (zdroj: NRA Ireland). V tejto súvislosti je vhodné pripomenúť, že náklady na 1 km novovybudovanej diaľnice alebo rýchlostnej cesty sú na Slovensku desaťnásobne vyššie. Bezpečnostný štandard majú pritom oba typy komunikácie prinajmenšom rovnocenný.

Čomu má bezpečná cesta zabrániť

• čelnej zrážke
• nárazu vozidla do pevnej prekážky po opustení vozovky
• bočnému „T“ nárazu na križovatkách
• kolíziám vozidiel s chodcom alebo cyklistom

Ako zvýšiť bezpečnosť ciest za menej peňazí

• rozšíriť cesty na typ 2+1
• upraviť okolie ciest bez pevných prekážok
• urobiť rekonštrukciu križovatiek na hlavných ťahoch

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  6. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  7. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie
  1. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  2. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  3. Šariš obliekol svoje pivá do unikátneho šatu
  4. Chcete zažiť skvelú dovolenku 2018? Na toto netreba zabudnúť!
  5. Events you should not miss during your visit in Bratislava
  6. Modernizácia rozvodov tepla v Medzeve, Slavošovciach a Plešivci
  7. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  8. Čerešne dozreli: Aj po zmenách na hypotekárnom trhu chutia!
  9. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  10. Edite sa podarilo schudnúť 30 kilogramov vďaka 3D Chili
  1. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 49 336
  2. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 21 903
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 16 331
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 16 117
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 10 871
  6. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 7 961
  7. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 6 517
  8. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 6 213
  9. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 5 346
  10. Ostrov Ischia sa stáva top európskou letnou destináciou 4 760

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Silné individality, Smer ako mašinéria. Prečo sú prestupy v parlamente častejšie v opozícii

Bolo by správne, ak by strana kontrolovala výkon mandátov?

PODCAST DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Koľko stojí jeden slovenský poslanec

Nezávislý neznamená neplatný.

Stĺpček Jakuba Fila

Nikto by nechcel byť od júla v koži Kalavskej

Žiadna čiastková motivácia nebude fungovať pre vyhoreného lekára.

PLUS

Slovenskí penzisti budú aj naďalej chorí a chudobní

Žiaden dôchodkový strop nepomôže. Toto je vysvetlenie.

Neprehliadnite tiež

Aké chyby robíte pri parkovaní? Pozrite si deväť najčastejších

Niektoré chyby predlžujú manéver, iné porušujú zákon.

Hyundaie a Kie horia pričasto, upozorňuje watchdogová organizácia

Centrum bezpečnosti áut žiada o prešetrenie, čo sa deje pod kapotou.

Nemá strechu ani rádio. Tak si Porsche predstavuje 911

Odľahčený kabriolet je darčekom k sedemdesiatemu výročiu automobilky.