SME

Za nehody môžu aj cesty

Fyzická kontrola bezpečnosti slovenských ciest dopadla katastrofálne. Tretina hodnoteného úseku medzi Banskou Bystricou a Bratislavou znamená veľké nebezpečenstvo už pri malej chybe vodiča.

Výstavba najbezpečnejšej cesty typu 2+1 by stála desatinu z nákladov na vybudovanie rýchlostnej štvorprúdovej cesty. Úroveň bezpečnosti je pritom na rovnakej úrovni.Výstavba najbezpečnejšej cesty typu 2+1 by stála desatinu z nákladov na vybudovanie rýchlostnej štvorprúdovej cesty. Úroveň bezpečnosti je pritom na rovnakej úrovni. (Zdroj: EuroRAP)

Čím ďalej na východ, tým sú cesty v horšom stave. Podľa expertov opatrenia na zvýšenie bezpečnosti môžu byť o desaťnásobok lacnejšie a podstatne rýchlejšie, ako vybudovanie rýchlostných ciest.

BRUSEL, BRATISLAVA. Nezisková organizácia EuroRAP hodnotila bezpečnosť slovenských ciest podobne ako bezpečnosť áut. Hviezdičkami. Prvá fyzická inšpekcia ciest na trase Bratislava – Banská Bystrica bola zameraná na hodnotenie faktorov, určujúcich do akej miery cesta „prepáči“ vodičovi jeho chyby.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

V praxi to znamená sledovanie stoviek parametrov cesty, ktoré sú schopné ochrániť posádku auta pred smrteľným alebo ťažkým zranením ak príde k zlyhaniu ľudského faktora. Program EuroRAP hodnotil najmä schopnosť cesty zabrániť štyrom typom dopravných nehôd, ktoré tvoria na európskych cestách až 70 percent všetkých príčin úmrtí a ťažkých zranení. S výnimkou nových rýchlostných komunikácií, väčšia časť cesty medzi Banskou Bystricou a Bratislavou vytvára predpoklady na čelnú zrážku, náraz do pevnej prekážky mimo cesty, bočný náraz a kolíziu vozidla s chodcom.

SkryťVypnúť reklamu

Rozdáva hviezdičky Podľa výsledkov hodnotenia, ktoré poskytuje medzinárodne porovnateľné údaje, sú cesty zaradené do piatich bezpečnostných kategórií. Čím viac hviezdičiek, tým vyšší štandard bezpečnosti. Cesta s piatimi hviezdičkami najlepšie toleruje aj malú chybu šoféra a vytvára predpoklad , že nedôjde k ťažkej havárii. Cesta s jednou hviezdičkou vytvára predpoklad, že aj malá nepozornosť skončí tragicky. Systém hodnotenia kopíruje hodnotenie nárazových testov sesterskej organizácie EuroNCAP.

Hodnotenie cesty Banská Bystrica – Bratislava (204 km)

Zo stredu na západ Trasa pilotného úseku bola vybraná tak, aby obsahovala rôzne typy ciest – od štandardnej diaľnice až po protismernú dvojpruhovú cestu 1. triedy bez stredovej separácie vrátane neslávne známeho úseku cesty I/65 Nitra – Tekovské Nemce.

SkryťVypnúť reklamu

Inšpekcia bola vykonaná v októbri 2007 špeciálne vybaveným vozidlom Adac, dvojčlenným tímom vyškolených inšpektorov a výsledky boli analyzované na základe metodiky EuroRAP v švédskom dopravnom vedecko-výpočtovom stredisku Sweco. Úsek frekventovanej cesty meral 204 km a inšpektori ho vyhodnotili v oboch smeroch.

Nemáme bezpečné cesty Dve tretiny cesty dostali hodnotenie ako cesty so strednou alebo vyššou schopnosťou ochrániť pred smrteľným alebo ťažkým zranením, čo je pomerne pozitívne hodnotenie. Zostávajúcich 71 kilometrov spadá do kategórie 1-2 hviezdičky, čo predstavuje typ cesty, na ktorej sa aj pri minimálnej vodičovej chybe takmer s istotou vystavujete vážnemu riziku. Napríklad holandská vláda pred niekoľkými týždňami prijala uznesenie, že do konca roka 2009 nebudú 1 a 2 hviezdičkové cesty podľa metodiky EuroRAP prípustné. Vlastníci a správcovia sú tak nútení vykonať na cestách také úpravy, ktoré cestu posunú minimálne do trojhviezdičkového pásma.

SkryťVypnúť reklamu

Kde sú najhoršie úseky Z uvedených čiastkových hodnotení vyplýva, že úseky D1 a R1 predstavujú obojsmerne pomerne slušný medzinárodný štandard a sú v drvivej väčšine hodnotené tromi až štyrmi hviezdičkami. Podľa štúdie 71% úseku Nitra - Ladomerská Vieska dosiahlo iba jednu až dve hviezdičky. Ako je všeobecne známe, vysoko rizikový je 40 kilometrový úsek cesty I/65 z Nitry do Tekovských Nemiec.

Najhorší úsek cesty

Veľké rozdiely Prekvapujúce je, že podľa Mapy miery rizika EuroRAP, ktorá mapuje relatívnu nehodovosť na slovenských cestách za roky 2004-2006 spadá spomínaný úsek ako celok do najrizikovejšej, čiernej kategórie. Pri fyzickej inšpekcii však vysvitlo, že 22 percent úseku dostalo 2-3 hviezdičky a 78 percent úseku je skutočne beznádejne „cestou smrti“, tak zo štatistického ako aj reálneho pohľadu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Päťhviezdičkové autá, vodiči aj cesty Slovensko je momentálne vzdialené od programov, ktoré bežia napríklad vo Švédsku, Holandsku a na Islande, kde je cieľom, aby päťhviezdičkoví vodiči jazdili v päťhviezdičkových autách po päťhviezdičkových cestách. Zvýšenie ochranného faktoru cesty aspoň o jednu hviezdičku neznamená veľké investície, často len zlomok nákladov, ktoré by vznikli pri kompetnom prebudovaní cesty I/65 na rýchlostnú komunikáciu.

Riešenia, ktoré EuroRAP ponúka sú zároveň realizovateľné v krátkom čase. To sa nedá povedať o výstavbe nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Program EuroRAP vypracoval na základe pilotnej inšpekcie návrh na „Top 6“ protiopatrení, ktorými by sa výrazne zlepšila úroveň bezpečnosti na ceste zo Zlatých Moraviec do Nitry.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Lacné opatrenia pomôžu EuroRAP tiež ponúka aj komplexné riešenie, prebudovať 40 kilometrový úsek cesty I/65 na cestu typu 2+1, teda model „najbezpečnejšej“ cesty na svete. Tento model sa teší mimoriadnej obľube najmä v Škandinávii, čoraz viac však preniká aj do Európy. Jedná sa o typ cesty, kde sa pravidelne striedajú dva pruhy v jednom smere a jeden v opačnom, pričom dva pruhy väčšinou kopírujú stúpanie a jeden klesanie. Protismerná premávka je pritom oddelená špeciálnym stredovým zvodidlom, ktoré zabraňuje čelnej zrážke.

Navrhované opatrenia, ich cena a zachránené životy

Priemerné náklady na prebudovanie 1 km bežnej dvojpruhovej protismernej cesty na takýto typ komunikácie predstavujú približne 3 586 000 EUR/1km (zdroj: NRA Ireland). V tejto súvislosti je vhodné pripomenúť, že náklady na 1 km novovybudovanej diaľnice alebo rýchlostnej cesty sú na Slovensku desaťnásobne vyššie. Bezpečnostný štandard majú pritom oba typy komunikácie prinajmenšom rovnocenný.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Čomu má bezpečná cesta zabrániť

• čelnej zrážke

• nárazu vozidla do pevnej prekážky po opustení vozovky

• bočnému „T“ nárazu na križovatkách

• kolíziám vozidiel s chodcom alebo cyklistom

Ako zvýšiť bezpečnosť ciest za menej peňazí

• rozšíriť cesty na typ 2+1

• upraviť okolie ciest bez pevných prekážok

• urobiť rekonštrukciu križovatiek na hlavných ťahoch

Autor: EuroRAP

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Ako zvládnuť podnikanie, rodinu aj voľný čas bez kompromisov?
  2. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme
  3. Ako pripraviť motorku na sezónu: Rady pre bezpečnú jazdu
  4. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  5. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  6. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  7. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  8. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  1. Na Marka oharka do jarka
  2. Najlepšie okamihy svojho života zachytené s HONOR 400 Lite
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Kalamita v Markovej spracovaná v súlade so zákonom
  7. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov
  8. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  1. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 13 173
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 11 047
  3. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 9 243
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 311
  5. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie 4 241
  6. Elektrické autá v zahraničí: poplatky za nabíjanie a diaľnice 2 914
  7. Muži, nepodceňujte návštevu kardiológa. Srdce máte len jedno 2 145
  8. Môže hudba pomôcť neurologickým pacientom lepšie chodiť? 2 027
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Timotej Opálek: Baby Lasagna / Praha
  2. Viktor Pamula: Sociálny štát ? Vtip roka
  3. Ivan R. V. Rumánek: Chamás či Hamás?
  4. Martin Škopec Antal: Slovenská opozičná politika: "Nie je dôležité zvíťaziť, ale zúčastniť sa..."
  5. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  6. Juraj Tušš: Multipolárny svet a nový volebný systém.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Jozef Černek: Príbeh vrážd staviteľa aj majiteľa záložne: Temný tieň nad Komárnom
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 105 511
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 157
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 67 615
  4. Martin Ondráš: Piate ohnisko nákazy SLAK - skutočná pravda 22 232
  5. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 566
  6. Radko Mačuha: Vládna koalícia si začala dávať úplatky priamo v parlamente. 9 692
  7. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 327
  8. Ivan Mlynár: Šutaj Eštok prirovnaním čurillovcov k vrahovi potvrdil, že zhora z neho vypadáva to isté ako zdola. 7 838
  1. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  2. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  3. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
  4. Tupou Ceruzou: Transakčná daň
  5. Post Bellum SK: Oslobodenie Bratislavy – boj za cenu stoviek životov
  6. Marcel Rebro: Slovenské drony na ukrajinskom nebi
  7. Věra Tepličková: Nie je nad to, mať na verejnosti dobrých priateľov
  8. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku.
SkryťZatvoriť reklamu