SME
Sobota, 25. september, 2021 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky

Za nehody môžu aj cesty

Fyzická kontrola bezpečnosti slovenských ciest dopadla katastrofálne. Tretina hodnoteného úseku medzi Banskou Bystricou a Bratislavou znamená veľké nebezpečenstvo už pri malej chybe vodiča.

Výstavba najbezpečnejšej cesty typu 2+1 by stála desatinu z nákladov na vybudovanie rýchlostnej štvorprúdovej cesty. Úroveň bezpečnosti je pritom na rovnakej úrovni.Výstavba najbezpečnejšej cesty typu 2+1 by stála desatinu z nákladov na vybudovanie rýchlostnej štvorprúdovej cesty. Úroveň bezpečnosti je pritom na rovnakej úrovni. (Zdroj: EuroRAP)

Čím ďalej na východ, tým sú cesty v horšom stave. Podľa expertov opatrenia na zvýšenie bezpečnosti môžu byť o desaťnásobok lacnejšie a podstatne rýchlejšie, ako vybudovanie rýchlostných ciest.

BRUSEL, BRATISLAVA. Nezisková organizácia EuroRAP hodnotila bezpečnosť slovenských ciest podobne ako bezpečnosť áut. Hviezdičkami. Prvá fyzická inšpekcia ciest na trase Bratislava – Banská Bystrica bola zameraná na hodnotenie faktorov, určujúcich do akej miery cesta „prepáči“ vodičovi jeho chyby.

V praxi to znamená sledovanie stoviek parametrov cesty, ktoré sú schopné ochrániť posádku auta pred smrteľným alebo ťažkým zranením ak príde k zlyhaniu ľudského faktora. Program EuroRAP hodnotil najmä schopnosť cesty zabrániť štyrom typom dopravných nehôd, ktoré tvoria na európskych cestách až 70 percent všetkých príčin úmrtí a ťažkých zranení. S výnimkou nových rýchlostných komunikácií, väčšia časť cesty medzi Banskou Bystricou a Bratislavou vytvára predpoklady na čelnú zrážku, náraz do pevnej prekážky mimo cesty, bočný náraz a kolíziu vozidla s chodcom.

Rozdáva hviezdičky

Podľa výsledkov hodnotenia, ktoré poskytuje medzinárodne porovnateľné údaje, sú cesty zaradené do piatich bezpečnostných kategórií. Čím viac hviezdičiek, tým vyšší štandard bezpečnosti. Cesta s piatimi hviezdičkami najlepšie toleruje aj malú chybu šoféra a vytvára predpoklad , že nedôjde k ťažkej havárii. Cesta s jednou hviezdičkou vytvára predpoklad, že aj malá nepozornosť skončí tragicky. Systém hodnotenia kopíruje hodnotenie nárazových testov sesterskej organizácie EuroNCAP.

Hodnotenie cesty Banská Bystrica – Bratislava (204 km)

Zo stredu na západ

Trasa pilotného úseku bola vybraná tak, aby obsahovala rôzne typy ciest – od štandardnej diaľnice až po protismernú dvojpruhovú cestu 1. triedy bez stredovej separácie vrátane neslávne známeho úseku cesty I/65 Nitra – Tekovské Nemce.
Inšpekcia bola vykonaná v októbri 2007 špeciálne vybaveným vozidlom Adac, dvojčlenným tímom vyškolených inšpektorov a výsledky boli analyzované na základe metodiky EuroRAP v švédskom dopravnom vedecko-výpočtovom stredisku Sweco. Úsek frekventovanej cesty meral 204 km a inšpektori ho vyhodnotili v oboch smeroch.

Nemáme bezpečné cesty

Dve tretiny cesty dostali hodnotenie ako cesty so strednou alebo vyššou schopnosťou ochrániť pred smrteľným alebo ťažkým zranením, čo je pomerne pozitívne hodnotenie. Zostávajúcich 71 kilometrov spadá do kategórie 1-2 hviezdičky, čo predstavuje typ cesty, na ktorej sa aj pri minimálnej vodičovej chybe takmer s istotou vystavujete vážnemu riziku. Napríklad holandská vláda pred niekoľkými týždňami prijala uznesenie, že do konca roka 2009 nebudú 1 a 2 hviezdičkové cesty podľa metodiky EuroRAP prípustné. Vlastníci a správcovia sú tak nútení vykonať na cestách také úpravy, ktoré cestu posunú minimálne do trojhviezdičkového pásma.

Kde sú najhoršie úseky

Z uvedených čiastkových hodnotení vyplýva, že úseky D1 a R1 predstavujú obojsmerne pomerne slušný medzinárodný štandard a sú v drvivej väčšine hodnotené tromi až štyrmi hviezdičkami. Podľa štúdie 71% úseku Nitra - Ladomerská Vieska dosiahlo iba jednu až dve hviezdičky. Ako je všeobecne známe, vysoko rizikový je 40 kilometrový úsek cesty I/65 z Nitry do Tekovských Nemiec.

Najhorší úsek cesty

Veľké rozdiely

Prekvapujúce je, že podľa Mapy miery rizika EuroRAP, ktorá mapuje relatívnu nehodovosť na slovenských cestách za roky 2004-2006 spadá spomínaný úsek ako celok do najrizikovejšej, čiernej kategórie. Pri fyzickej inšpekcii však vysvitlo, že 22 percent úseku dostalo 2-3 hviezdičky a 78 percent úseku je skutočne beznádejne „cestou smrti“, tak zo štatistického ako aj reálneho pohľadu.

Päťhviezdičkové autá, vodiči aj cesty

Slovensko je momentálne vzdialené od programov, ktoré bežia napríklad vo Švédsku, Holandsku a na Islande, kde je cieľom, aby päťhviezdičkoví vodiči jazdili v päťhviezdičkových autách po päťhviezdičkových cestách. Zvýšenie ochranného faktoru cesty aspoň o jednu hviezdičku neznamená veľké investície, často len zlomok nákladov, ktoré by vznikli pri kompetnom prebudovaní cesty I/65 na rýchlostnú komunikáciu.

Riešenia, ktoré EuroRAP ponúka sú zároveň realizovateľné v krátkom čase. To sa nedá povedať o výstavbe nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Program EuroRAP vypracoval na základe pilotnej inšpekcie návrh na „Top 6“ protiopatrení, ktorými by sa výrazne zlepšila úroveň bezpečnosti na ceste zo Zlatých Moraviec do Nitry.

Lacné opatrenia pomôžu

EuroRAP tiež ponúka aj komplexné riešenie, prebudovať 40 kilometrový úsek cesty I/65 na cestu typu 2+1, teda model „najbezpečnejšej“ cesty na svete. Tento model sa teší mimoriadnej obľube najmä v Škandinávii, čoraz viac však preniká aj do Európy. Jedná sa o typ cesty, kde sa pravidelne striedajú dva pruhy v jednom smere a jeden v opačnom, pričom dva pruhy väčšinou kopírujú stúpanie a jeden klesanie. Protismerná premávka je pritom oddelená špeciálnym stredovým zvodidlom, ktoré zabraňuje čelnej zrážke.

Navrhované opatrenia, ich cena a zachránené životy



Priemerné náklady na prebudovanie 1 km bežnej dvojpruhovej protismernej cesty na takýto typ komunikácie predstavujú približne 3 586 000 EUR/1km (zdroj: NRA Ireland). V tejto súvislosti je vhodné pripomenúť, že náklady na 1 km novovybudovanej diaľnice alebo rýchlostnej cesty sú na Slovensku desaťnásobne vyššie. Bezpečnostný štandard majú pritom oba typy komunikácie prinajmenšom rovnocenný.

Čomu má bezpečná cesta zabrániť

• čelnej zrážke
• nárazu vozidla do pevnej prekážky po opustení vozovky
• bočnému „T“ nárazu na križovatkách
• kolíziám vozidiel s chodcom alebo cyklistom

Ako zvýšiť bezpečnosť ciest za menej peňazí

• rozšíriť cesty na typ 2+1
• upraviť okolie ciest bez pevných prekážok
• urobiť rekonštrukciu križovatiek na hlavných ťahoch

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  2. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  3. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  4. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  5. Znalec slovenského brandy
  6. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  7. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  8. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  1. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  2. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 769
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 6 317
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 302
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 495
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 518
  6. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 306
  7. Slovenský orloj – svetová atrakcia 3 268
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 172
  9. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 126
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 2 642
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Práve sa stalo.

Vykonali viac ako 10-tisíc PCR testov.


23m
Predseda Smeru Robert Fico.

V prvej vláde odpísané záverečné práce spolustraníkov neriešil.


13 h
Eduard Žitňanský

Vôbec neplatí, že kto má čisté svedomie, nemá sa čoho báť.


20. sep

Neprehliadnite tiež

Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


18 h
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep
Mercedes-Benz AMG GT63 S E Performance 4-Door

Od roku 2025 bude mať výrobca nové platformy len elektrické.


20. sep

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Taliansko - poznávanie známych aj menej známych miest pokračuje
  2. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes.
  3. Štefan Vidlár: Autority
  4. Jozef Sitko: Zákonnosť či spravodlivosť? Že by neaktuálna téma?
  5. Anton Kovalčík: Len aby si neublížil(a)!
  6. Organizácia muskulárnych dystrofikov v SR: Moderátor Junior: Nezmením a nevyliečim nikoho, ale môžem pomôcť zviditeľniť
  7. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 17. - Antarktída a jej zabudnutí objavitelia
  8. Robert Škerko: Ďalší životný zážitok !
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 560
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 13 181
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 035
  4. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 477
  5. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 5 108
  6. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 4 839
  7. Peter Chudý: Aký je motív sledovania špeciálneho prokurátora Daniela Lipšica? Kompromitácia alebo príprava na spáchanie násilného trestného činu? 3 750
  8. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 662
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  7. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu