Za nehody môžu aj cesty

Fyzická kontrola bezpečnosti slovenských ciest dopadla katastrofálne. Tretina hodnoteného úseku medzi Banskou Bystricou a Bratislavou znamená veľké nebezpečenstvo už pri malej chybe vodiča.

Výstavba najbezpečnejšej cesty typu 2+1 by stála desatinu z nákladov na vybudovanie rýchlostnej štvorprúdovej cesty. Úroveň bezpečnosti je pritom na rovnakej úrovni.(Zdroj: EuroRAP)

Čím ďalej na východ, tým sú cesty v horšom stave. Podľa expertov opatrenia na zvýšenie bezpečnosti môžu byť o desaťnásobok lacnejšie a podstatne rýchlejšie, ako vybudovanie rýchlostných ciest.

BRUSEL, BRATISLAVA. Nezisková organizácia EuroRAP hodnotila bezpečnosť slovenských ciest podobne ako bezpečnosť áut. Hviezdičkami. Prvá fyzická inšpekcia ciest na trase Bratislava – Banská Bystrica bola zameraná na hodnotenie faktorov, určujúcich do akej miery cesta „prepáči“ vodičovi jeho chyby.

V praxi to znamená sledovanie stoviek parametrov cesty, ktoré sú schopné ochrániť posádku auta pred smrteľným alebo ťažkým zranením ak príde k zlyhaniu ľudského faktora. Program EuroRAP hodnotil najmä schopnosť cesty zabrániť štyrom typom dopravných nehôd, ktoré tvoria na európskych cestách až 70 percent všetkých príčin úmrtí a ťažkých zranení. S výnimkou nových rýchlostných komunikácií, väčšia časť cesty medzi Banskou Bystricou a Bratislavou vytvára predpoklady na čelnú zrážku, náraz do pevnej prekážky mimo cesty, bočný náraz a kolíziu vozidla s chodcom.

Rozdáva hviezdičky

Podľa výsledkov hodnotenia, ktoré poskytuje medzinárodne porovnateľné údaje, sú cesty zaradené do piatich bezpečnostných kategórií. Čím viac hviezdičiek, tým vyšší štandard bezpečnosti. Cesta s piatimi hviezdičkami najlepšie toleruje aj malú chybu šoféra a vytvára predpoklad , že nedôjde k ťažkej havárii. Cesta s jednou hviezdičkou vytvára predpoklad, že aj malá nepozornosť skončí tragicky. Systém hodnotenia kopíruje hodnotenie nárazových testov sesterskej organizácie EuroNCAP.

Hodnotenie cesty Banská Bystrica – Bratislava (204 km)

Zo stredu na západ

Trasa pilotného úseku bola vybraná tak, aby obsahovala rôzne typy ciest – od štandardnej diaľnice až po protismernú dvojpruhovú cestu 1. triedy bez stredovej separácie vrátane neslávne známeho úseku cesty I/65 Nitra – Tekovské Nemce.
Inšpekcia bola vykonaná v októbri 2007 špeciálne vybaveným vozidlom Adac, dvojčlenným tímom vyškolených inšpektorov a výsledky boli analyzované na základe metodiky EuroRAP v švédskom dopravnom vedecko-výpočtovom stredisku Sweco. Úsek frekventovanej cesty meral 204 km a inšpektori ho vyhodnotili v oboch smeroch.

Nemáme bezpečné cesty

Dve tretiny cesty dostali hodnotenie ako cesty so strednou alebo vyššou schopnosťou ochrániť pred smrteľným alebo ťažkým zranením, čo je pomerne pozitívne hodnotenie. Zostávajúcich 71 kilometrov spadá do kategórie 1-2 hviezdičky, čo predstavuje typ cesty, na ktorej sa aj pri minimálnej vodičovej chybe takmer s istotou vystavujete vážnemu riziku. Napríklad holandská vláda pred niekoľkými týždňami prijala uznesenie, že do konca roka 2009 nebudú 1 a 2 hviezdičkové cesty podľa metodiky EuroRAP prípustné. Vlastníci a správcovia sú tak nútení vykonať na cestách také úpravy, ktoré cestu posunú minimálne do trojhviezdičkového pásma.

Kde sú najhoršie úseky

Z uvedených čiastkových hodnotení vyplýva, že úseky D1 a R1 predstavujú obojsmerne pomerne slušný medzinárodný štandard a sú v drvivej väčšine hodnotené tromi až štyrmi hviezdičkami. Podľa štúdie 71% úseku Nitra - Ladomerská Vieska dosiahlo iba jednu až dve hviezdičky. Ako je všeobecne známe, vysoko rizikový je 40 kilometrový úsek cesty I/65 z Nitry do Tekovských Nemiec.

Najhorší úsek cesty

Veľké rozdiely

Prekvapujúce je, že podľa Mapy miery rizika EuroRAP, ktorá mapuje relatívnu nehodovosť na slovenských cestách za roky 2004-2006 spadá spomínaný úsek ako celok do najrizikovejšej, čiernej kategórie. Pri fyzickej inšpekcii však vysvitlo, že 22 percent úseku dostalo 2-3 hviezdičky a 78 percent úseku je skutočne beznádejne „cestou smrti“, tak zo štatistického ako aj reálneho pohľadu.

Päťhviezdičkové autá, vodiči aj cesty

Slovensko je momentálne vzdialené od programov, ktoré bežia napríklad vo Švédsku, Holandsku a na Islande, kde je cieľom, aby päťhviezdičkoví vodiči jazdili v päťhviezdičkových autách po päťhviezdičkových cestách. Zvýšenie ochranného faktoru cesty aspoň o jednu hviezdičku neznamená veľké investície, často len zlomok nákladov, ktoré by vznikli pri kompetnom prebudovaní cesty I/65 na rýchlostnú komunikáciu.

Riešenia, ktoré EuroRAP ponúka sú zároveň realizovateľné v krátkom čase. To sa nedá povedať o výstavbe nových úsekov diaľnic a rýchlostných ciest. Program EuroRAP vypracoval na základe pilotnej inšpekcie návrh na „Top 6“ protiopatrení, ktorými by sa výrazne zlepšila úroveň bezpečnosti na ceste zo Zlatých Moraviec do Nitry.

Lacné opatrenia pomôžu

EuroRAP tiež ponúka aj komplexné riešenie, prebudovať 40 kilometrový úsek cesty I/65 na cestu typu 2+1, teda model „najbezpečnejšej“ cesty na svete. Tento model sa teší mimoriadnej obľube najmä v Škandinávii, čoraz viac však preniká aj do Európy. Jedná sa o typ cesty, kde sa pravidelne striedajú dva pruhy v jednom smere a jeden v opačnom, pričom dva pruhy väčšinou kopírujú stúpanie a jeden klesanie. Protismerná premávka je pritom oddelená špeciálnym stredovým zvodidlom, ktoré zabraňuje čelnej zrážke.

Navrhované opatrenia, ich cena a zachránené životy



Priemerné náklady na prebudovanie 1 km bežnej dvojpruhovej protismernej cesty na takýto typ komunikácie predstavujú približne 3 586 000 EUR/1km (zdroj: NRA Ireland). V tejto súvislosti je vhodné pripomenúť, že náklady na 1 km novovybudovanej diaľnice alebo rýchlostnej cesty sú na Slovensku desaťnásobne vyššie. Bezpečnostný štandard majú pritom oba typy komunikácie prinajmenšom rovnocenný.

Čomu má bezpečná cesta zabrániť

• čelnej zrážke
• nárazu vozidla do pevnej prekážky po opustení vozovky
• bočnému „T“ nárazu na križovatkách
• kolíziám vozidiel s chodcom alebo cyklistom

Ako zvýšiť bezpečnosť ciest za menej peňazí

• rozšíriť cesty na typ 2+1
• upraviť okolie ciest bez pevných prekážok
• urobiť rekonštrukciu križovatiek na hlavných ťahoch

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  4. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  5. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  6. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  7. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  8. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  9. Rastie nám pokrivená generácia?
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. FSEV UK v Bratislave: Prax je súčasťou študijných programov
  2. 6 dôvodov, prečo začať posielať peniaze cez VIAMO (a ako na to)
  3. Hyundai Tucson Shadow určite nezostane v tieni.
  4. Stačí len mechanické, alebo elektronické zabezpečenie vozidla?
  5. Exkurzia odborárov a absolventov SvF STU v Bratislave 2017
  6. Zvolen: Zvolenčania myslia na zabezpečenie svojich domovov
  7. Detské zúbky sú veda
  8. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  9. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 8 702
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 3 140
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 2 688
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 120
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 264
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 251
  7. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy! 1 040
  8. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 993
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 815
  10. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách 777

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Žiadne potraviny a autobus raz za týždeň. Okraj kraja, na ktorý sa zabudlo

Ľudia v Prešovskom samosprávnom kraji o práci župana veľa nevedia. Trápia ich najmä cesty a nezamestnanosť, ale aj životné prostredie.

EKONOMIKA

Sagan či Hantuchová sa budú plateniu daní vyhýbať ťažšie

Ministerstvo chce zabrániť presunu ziskov.

Čo je nové na SME

SMEnaživo: Diskusia s kandidátmi na bratislavského župana

Príďte dnes o 18.00 diskutovať.

Neprehliadnite tiež

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole?

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Dopravná hádanka: Absolvovali by ste túto skúšku v autoškole? (riešenie)

Dá sa zaradiť do odbočovacieho pruhu, keď je v ňom veľa áut?

Nový vynález môže výrazne zlepšiť opravu výtlkov

Mestá by ušetrili na drahej údržbe ciest aj na čase opráv.

Autá z emisnej kauzy ročne spôsobujú 5-tisíc úmrtí, hovorí nová štúdia

Štyrom pätinám úmrtí by sa dalo zabrániť, keby sme jazdili na benzín.