SME

Prvá jazda: Mitsubishi Evo X – srdcová desiatka berie všetko

Desiata evolúcia športového Mitsubishi Lancer posunula latku jazdnej dynamiky o krok vpred. Na autodrome v Českej Lípe sme vyskúšali obe verzie najlepšieho a najrýchlejšieho Lancera všetkých čias.

S Lancerom Evo X  si výborne zajazdí profesionál aj úplný začiatočník. Prenos výkonu na cestu  je druhoradá  úloha pohonu všetkých štyroch kolies. Na prvom mieste je prejazd zákrutou.S Lancerom Evo X si výborne zajazdí profesionál aj úplný začiatočník. Prenos výkonu na cestu je druhoradá úloha pohonu všetkých štyroch kolies. Na prvom mieste je prejazd zákrutou. (Zdroj: Mitsubishi)

Ak opomenieme štrkovú časť dráhy, nemôže byť lepšia príležitosť na vyskúšanie športového auta, ako úzky pretekársky okruh v Sosnovej pri Českej Lípe. Do kariet hralo aj jesenné sychravé počasie s občasným dažďom. Údiv na tvári českého majstra rely - Václava Pecha z toho, že na Slovensku nemáme ani takýto menší okruh, nám pripomenul bolestnú skutočnosť. Našťastie automobilka Mitsubishi sa rozhodla správne. Dať do rúk novinárom desiatu evolúciu športového Lancera na bezpečnom mieste. Každý si mohol skúsiť ako chutí sila pod kontrolou v rukách majstra, aj začiatočníkov a ješitných novinárov, ktorí aj na základe takejto skúsenosti potom nemusia nikoho v premávke presviedčať ako vedia jazdiť.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

„Evo desiatka je o veľký krok lepšia ako deviatka,“ povedal tohtoročný vicemajster českých rely, Václav Pech. Český pretekár nemôže tvrdiť nič iné, keď jazdí za značku Mitsubishi. Oveľa väčšiu výpovednú hodnotu má fakt, že v dielňach Charouz Racing stavajú pre Pecha Mitsubishi Evo X určené na budúcoročné preteky.

Dobrá správa Pre všetkých, ktorí sa boja nástupu komfortu a elektroniky do desiatej evolúcie športových Mitsubishi je to dobrá správa. Keby nebola desiatka dostatočne rýchla, nebola by vhodná na preteky. To, že je prístupnejšia normálnej prevádzke na cestách je vec druhá. Dvojspojková prevodovka TC- SST, ktorú vyrábajú v Košiciach je toho priamym dôkazom. Dokáže radiť plne automaticky a veľmi jemne, akoby pod kapotou nebolo tristo koní. Tréma z pohýnania a púšťania spojky padá do zabudnutia aj u amatérov. Lancer Evo X sa stáva komfortným rodinným autom.

SkryťVypnúť reklamu

Trápenie Chvíľková strata nepozornosti na tlačovej konferencii, zapríčinená rozhovorom s Pechom, nás stála veľa. Na šmykľavý okruh vyrážame s vypnutým stabilizačným systémom, nastaveným diferenciálom, ale neprepnutým režimom prevodovky. V tej rýchlosti sa to nedá a prvé štyri kolá, podľa prvých informácií aj posledné, doslova odkráčame s mäkko radiacou prevodovkou. Auto sa nedá odtrhnúť, ani poslať do šmyku, iba si vykrajuje svoju čistú stopu. Až v depe si vynútime ďalšie kolá a auto sa zázračným tlačidlom zmení na ostrejšiu beštiu, ktorá pri preraďovaní nekope do chrbta, ale rýchlosť zmeny stupňov je obdivuhodná.

Manuál víťazí S podstatne menším množstvom skúseností, ale predsa, súhlasíme s majstrom Pechom, ktorému sa lepšie jazdí s päťstupňovým manuálom. „Radenie dvojspojkovej prevodovky je príjemné, no s manuálnou viem auto ovládať na milimeter presne,“ povedal Pech. Chýbajúce pozdĺžne nastavovanie volantu môže niekomu chýbať. Ako ukázal Pech pri svojej postave obra, v nastavovaní volantu sa umenie neskrýva.

SkryťVypnúť reklamu

Ťahá dlhšie V návale emócií a chuti vyskúšať Lancer Evo X asi nikomu nenapadne hodnotiť plasty, odkladacie priestory alebo multimediálny zvukový systém kombinovaný s navigáciou. Lepšie znelo svišťanie titánového turbodúchadla a brblanie vo výfuku. Zvýšenie výkonu a krútiaceho momentu cítiť v širšom pracovnom spektre. Kým Evo IX sa pri 3500 otáčkach iba nadychovalo, nový motor s hliníkovým blokom ľahším o 12,5 kg v tomto momente dosahuje vrchol krútiaceho momentu 366 Nm. Z grafov praktických jázd cítiť, že výkon rastie až do poslednej chvíle a zaoblenie, či pozvoľné doťahovanie do maximálnych otáčok, typické pre iné motory, je novinke cudzie.

Pevne na štyroch Prevodovka Lancera vydrží aj o sto Nm väčší krútiaci moment a to isté platí o podvozku a pohone všetkých kolies. Keď letí okrídlený sedan bokom, stačí priklepnúť plyn a ostatné urobí systém S- AWC, ktorý spolupracuje s ABS, medzinápravovým aktívnym diferenciálom ACD, stabilizačným systémom ASC a zadným aktívnym diferenciálom AYC. Aby súhra všetkých častí fungovala ako má, riadiaca jednotka musí v priebehu sekundy vyhodnotiť päťsto kombinácií a údajov.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Aktívne zásahy do riadenia prichádzajú skôr, ešte pred tým, ako sa auto dostane do očakávanej situácie. Nástup korekcie môže byť jemnejší, aby elektronika neobmedzoval vodiča a zbytočne nebrzdila. Mitsubishi urobilo všetko preto, aby elektronická a technická revolúcia neprekazila radosť z jazdy a zároveň, aby sila napomáhala prejazdu zákrutou. Zásah zadného diferenciálu cítiť lepšie ako kedykoľvek pred tým. Na šmykľavom povrchu auto zareaguje podľa toho ,ako vojdete do zákruty.

Po vyskúšaní auta a preštudovaní všetkých odlišností s bežným Lancerom musí byť aj laikovi jasné, že toto sa iba podobá na Lancer, ale v skutočnosti je to iné auto s odľahčenou karosériou, výstužami a samozrejme brzdami. Kotúčové brzdy Brembo na šmykľavom povrchu okruhu v Sosnovej veľa práce nemali, ale Václav Pech tvrdí, že práve brzdy predstavujú oproti deviatke výrazné zlepšenie.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Po milej, bezpečnej, ale predsa len krátkej zoznamovacej jazde si dovolíme tvrdiť, že Evo je rýchlejšie ako silnejšie. A to mu pri výkone necelých tristo koní lichotí. V krátkom čase pripravíme lexikón technických riešení použitých v aute. Aerodynamikou podvozka počnúc a malým volantom končiac.

Motor; 2,0 16 V MIVEC Typ prepĺňaný dvojliter, titánové turbodúchadlo

Uloženie priečne

Zdvihový objem (cm3) 1998

Výkon (kw/k) 217/295

Pri otáčkach (ot./min.) 6500

Krútiaci moment (Nm) 366

Pri otáčkach (ot./min) 3500

Kilogramový výkon (kg/k) 5,25

Litrový výkon (k/l) 148,6

Prevodovka Typ manuálna (dvojspojková automatická TCSST)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Počet stupňov 5 (6)

Poháňané kolesá všetky S – AWC

Podvozok Svetlosť podvozka (mm) 140

Brzdy vpredu kotúčové Brembo, 4-piestikové, priemer 350 mm

Brzdy vzadu kotúčové Brembo, 2-piestikové, priemer 330 mm

Rozmery, hmotnosti, objemy

Rázvor náprav (mm) 2650

Dĺžka (mm) 4505

Širka (mm) 1810

Výška (mm) 1480

Pohotovostná hmot (kg) 1560 (1590)

Prevádzkové hodnoty Zrýchlenie (s) 5,4 (6,2)

Maximálna rýchlosť (km/h) 240 (242)

Spotreba

mesto(l/100 km) 13,6 (13,9)

mimo mesto (l/100 km) 8,3 (8,5)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

kombinácia (l/100 km) 10,2 (10,5)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

Komerčné články

  1. Čo bude toto leto in?
  2. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  3. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  4. Kam smerujú peniaze bohatých?
  5. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  6. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad
  1. Čo bude toto leto in?
  2. Najkrajšie letné túry, cyklotrasy, jazerá a pamiatky v Rakúsku
  3. Starý? Tučný? Exot? Pod červenou strechou sa nálepky nedávajú
  4. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie
  5. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum
  6. Crème de la Crème štartuje už čoskoro
  7. Prémiové bankovníctvo je dnes o osobnom prístupe a inováciách
  8. Kam smerujú peniaze bohatých?
  1. „Dracula“ z Banskej Bystrice. K športu sa dostal z recesie 8 089
  2. Krmivá pre psov inak: naozaj záleží na tom, čo pes je 7 754
  3. V Japonsku vlaky meškajú len vo filmoch. Aj jedlo má pravidlá 6 159
  4. Zachránili posledný ostrov pre čajky na Dunaji 4 190
  5. Upokoj svoju poškodenú pleť: Takto jej vrátiš prirodzený vzhľad 3 206
  6. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 3 127
  7. V Košiciach vzniká nové digitálne epicentrum 3 042
  8. Kam smerujú peniaze bohatých? 2 970
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Ministerstvo vnútra nechce ukázať ich výstupy.


17
Mestský úrad Čadca.

Najväčšieho dlžníka domáci zrejme nepoznajú.


1
Pápež Lev XIV. pred inauguračnou omšou.

Lev XIV. sľúbil, že vynaloží všetko úsilie.


11
Predseda Hlasu Matúš Šutaj Eštok.

Prečítajte alebo vypočujte si najdôležitejšie správy.


reklama
  1. Elena Antalová: Prečo vzdávajú vďaky len Červenej armáde?
  2. Martin Fronk: Park svätej Anny: Tam, kde spí čas a duša ticho dýcha
  3. Soňa Kallová: Slovenská železničná spoločnosť zvýšila cestovné v Tatrách o 400%. Pri kúpe v pokladni o 500%.
  4. Viktor Pamula: Stojím za Viktorom Vinczem.
  5. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  6. Adriana Kerestešová: Bol raz jeden bohatý človek, ktorý pred chudobou zatváral oči
  7. Jozef Varga: Poklony Fica diktátorom platíme z nášho spoločného...
  8. Mária Romaňáková: Prestáva sa čítať malým deťom?
  1. Matej Galo: Tibor Gašpar, ste hluchý, nemý, slepý alebo čo? 28 783
  2. Viktor Pamula: Slovenský zväz ľadovej hanby 16 882
  3. Miroslav Ferkl: Stupnica Ficovej nenávisti 9 615
  4. Radko Mačuha: Štyri otázky pre súťažiaceho poslanca Glücka. 8 175
  5. Vlado Jakubkovič: Ukážte rozstrieľané brucho. 7 762
  6. Anna Brawne: Pridrahý Robo, nebolo tých klamstiev už dosť? 7 642
  7. Věra Tepličková: Keď sa bojíš valašky 7 157
  8. Ivan Čáni: Pobavený Fico ako nevinné batoľa. 6 860
  1. INESS: Energetická pomoc – adresnosť v nedohľadne
  2. Věra Tepličková: "I napriek tomu, že ste žena, buďte slušná."
  3. Radko Mačuha: Šmejdi" sa menia. Predražené hrnce nahradili politikou.
  4. Tupou Ceruzou: Pandemická
  5. Radko Mačuha: "Rež a rúbaj do krve po Šimečkovej kotrbe" dokial Fico na Slovensku, pánom nebude.
  6. Věra Tepličková: Keď sa Lojza Hlinu bojí už aj generál
  7. Marcel Rebro: Aká krajina, taký hokej
  8. Tupou Ceruzou: Krížovka
SkryťZatvoriť reklamu