SME
reklama

Prvá jazda: Mitsubishi Evo X – srdcová desiatka berie všetko

Desiata evolúcia športového Mitsubishi Lancer posunula latku jazdnej dynamiky o krok vpred. Na autodrome v Českej Lípe sme vyskúšali obe verzie najlepšieho a najrýchlejšieho Lancera všetkých čias.

S Lancerom Evo X  si výborne zajazdí profesionál aj úplný začiatočník. Prenos výkonu na cestu  je druhoradá  úloha pohonu všetkých štyroch kolies. Na prvom mieste je prejazd zákrutou.S Lancerom Evo X si výborne zajazdí profesionál aj úplný začiatočník. Prenos výkonu na cestu je druhoradá úloha pohonu všetkých štyroch kolies. Na prvom mieste je prejazd zákrutou. (Zdroj: Mitsubishi)



Ak opomenieme štrkovú časť dráhy, nemôže byť lepšia príležitosť na vyskúšanie športového auta, ako úzky pretekársky okruh v Sosnovej pri Českej Lípe. Do kariet hralo aj jesenné sychravé počasie s občasným dažďom. Údiv na tvári českého majstra rely - Václava Pecha z toho, že na Slovensku nemáme ani takýto menší okruh, nám pripomenul bolestnú skutočnosť. Našťastie automobilka Mitsubishi sa rozhodla správne. Dať do rúk novinárom desiatu evolúciu športového Lancera na bezpečnom mieste. Každý si mohol skúsiť ako chutí sila pod kontrolou v rukách majstra, aj začiatočníkov a ješitných novinárov, ktorí aj na základe takejto skúsenosti potom nemusia nikoho v premávke presviedčať ako vedia jazdiť.

„Evo desiatka je o veľký krok lepšia ako deviatka,“ povedal tohtoročný vicemajster českých rely, Václav Pech. Český pretekár nemôže tvrdiť nič iné, keď jazdí za značku Mitsubishi. Oveľa väčšiu výpovednú hodnotu má fakt, že v dielňach Charouz Racing stavajú pre Pecha Mitsubishi Evo X určené na budúcoročné preteky.

Dobrá správa

Pre všetkých, ktorí sa boja nástupu komfortu a elektroniky do desiatej evolúcie športových Mitsubishi je to dobrá správa. Keby nebola desiatka dostatočne rýchla, nebola by vhodná na preteky. To, že je prístupnejšia normálnej prevádzke na cestách je vec druhá. Dvojspojková prevodovka TC- SST, ktorú vyrábajú v Košiciach je toho priamym dôkazom. Dokáže radiť plne automaticky a veľmi jemne, akoby pod kapotou nebolo tristo koní. Tréma z pohýnania a púšťania spojky padá do zabudnutia aj u amatérov. Lancer Evo X sa stáva komfortným rodinným autom.

Trápenie

Chvíľková strata nepozornosti na tlačovej konferencii, zapríčinená rozhovorom s Pechom, nás stála veľa. Na šmykľavý okruh vyrážame s vypnutým stabilizačným systémom, nastaveným diferenciálom, ale neprepnutým režimom prevodovky. V tej rýchlosti sa to nedá a prvé štyri kolá, podľa prvých informácií aj posledné, doslova odkráčame s mäkko radiacou prevodovkou. Auto sa nedá odtrhnúť, ani poslať do šmyku, iba si vykrajuje svoju čistú stopu. Až v depe si vynútime ďalšie kolá a auto sa zázračným tlačidlom zmení na ostrejšiu beštiu, ktorá pri preraďovaní nekope do chrbta, ale rýchlosť zmeny stupňov je obdivuhodná.



Manuál víťazí

S podstatne menším množstvom skúseností, ale predsa, súhlasíme s majstrom Pechom, ktorému sa lepšie jazdí s päťstupňovým manuálom. „Radenie dvojspojkovej prevodovky je príjemné, no s manuálnou viem auto ovládať na milimeter presne,“ povedal Pech. Chýbajúce pozdĺžne nastavovanie volantu môže niekomu chýbať. Ako ukázal Pech pri svojej postave obra, v nastavovaní volantu sa umenie neskrýva.

Ťahá dlhšie

V návale emócií a chuti vyskúšať Lancer Evo X asi nikomu nenapadne hodnotiť plasty, odkladacie priestory alebo multimediálny zvukový systém kombinovaný s navigáciou. Lepšie znelo svišťanie titánového turbodúchadla a brblanie vo výfuku. Zvýšenie výkonu a krútiaceho momentu cítiť v širšom pracovnom spektre. Kým Evo IX sa pri 3500 otáčkach iba nadychovalo, nový motor s hliníkovým blokom ľahším o 12,5 kg v tomto momente dosahuje vrchol krútiaceho momentu 366 Nm. Z grafov praktických jázd cítiť, že výkon rastie až do poslednej chvíle a zaoblenie, či pozvoľné doťahovanie do maximálnych otáčok, typické pre iné motory, je novinke cudzie.

Pevne na štyroch

Prevodovka Lancera vydrží aj o sto Nm väčší krútiaci moment a to isté platí o podvozku a pohone všetkých kolies. Keď letí okrídlený sedan bokom, stačí priklepnúť plyn a ostatné urobí systém S- AWC, ktorý spolupracuje s ABS, medzinápravovým aktívnym diferenciálom ACD, stabilizačným systémom ASC a zadným aktívnym diferenciálom AYC. Aby súhra všetkých častí fungovala ako má, riadiaca jednotka musí v priebehu sekundy vyhodnotiť päťsto kombinácií a údajov.

Aktívne zásahy do riadenia prichádzajú skôr, ešte pred tým, ako sa auto dostane do očakávanej situácie. Nástup korekcie môže byť jemnejší, aby elektronika neobmedzoval vodiča a zbytočne nebrzdila. Mitsubishi urobilo všetko preto, aby elektronická a technická revolúcia neprekazila radosť z jazdy a zároveň, aby sila napomáhala prejazdu zákrutou. Zásah zadného diferenciálu cítiť lepšie ako kedykoľvek pred tým. Na šmykľavom povrchu auto zareaguje podľa toho ,ako vojdete do zákruty.

Po vyskúšaní auta a preštudovaní všetkých odlišností s bežným Lancerom musí byť aj laikovi jasné, že toto sa iba podobá na Lancer, ale v skutočnosti je to iné auto s odľahčenou karosériou, výstužami a samozrejme brzdami. Kotúčové brzdy Brembo na šmykľavom povrchu okruhu v Sosnovej veľa práce nemali, ale Václav Pech tvrdí, že práve brzdy predstavujú oproti deviatke výrazné zlepšenie.

Po milej, bezpečnej, ale predsa len krátkej zoznamovacej jazde si dovolíme tvrdiť, že Evo je rýchlejšie ako silnejšie. A to mu pri výkone necelých tristo koní lichotí. V krátkom čase pripravíme lexikón technických riešení použitých v aute. Aerodynamikou podvozka počnúc a malým volantom končiac.


Motor; 2,0 16 V MIVEC

Typ prepĺňaný dvojliter, titánové turbodúchadlo
Uloženie priečne
Zdvihový objem (cm3) 1998
Výkon (kw/k) 217/295
Pri otáčkach (ot./min.) 6500
Krútiaci moment (Nm) 366
Pri otáčkach (ot./min) 3500
Kilogramový výkon (kg/k) 5,25
Litrový výkon (k/l) 148,6

Prevodovka

Typ manuálna (dvojspojková automatická TCSST)
Počet stupňov 5 (6)
Poháňané kolesá všetky S – AWC

Podvozok

Svetlosť podvozka (mm) 140
Brzdy vpredu kotúčové Brembo, 4-piestikové, priemer 350 mm
Brzdy vzadu kotúčové Brembo, 2-piestikové, priemer 330 mm

Rozmery, hmotnosti, objemy

Rázvor náprav (mm) 2650
Dĺžka (mm) 4505
Širka (mm) 1810
Výška (mm) 1480
Pohotovostná hmot (kg) 1560 (1590)

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie (s) 5,4 (6,2)
Maximálna rýchlosť (km/h) 240 (242)
Spotreba
mesto(l/100 km) 13,6 (13,9)
mimo mesto (l/100 km) 8,3 (8,5)
kombinácia (l/100 km) 10,2 (10,5)

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu
  2. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  3. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  6. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  7. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  8. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  1. Bývanie vytesané do kameňa? V Kapadócii tak žijú po stáročia
  2. E-recept, evolúcia v zdravotnej starostlivosti
  3. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  4. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  5. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  6. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  8. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  1. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 18 233
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 548
  3. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 13 487
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 11 010
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 648
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 10 508
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 8 025
  8. Ako Japonci potopili ruské nádeje na Ďalekom východe 5 320
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Marek Strapko: Aj za čias Ježiša žili dezoláti
  2. Ondřej Havelka: Starý zákon pohledem poutníka. Bible jako nejstarší cestopis odhalující smysl Cesty 10/11
  3. Rado Surovka: Chameleón prezidentom ?
  4. Martin Škopec Antal: Pokus o zjednotenie spoločnosti je utopickým blúznením
  5. Ján Serbák: Zaujímavosti zo storočných novín (29.3. - 4.4.1924)
  6. Miroslav Lukáč: Milý Peťko! Nechcel by som ťa ani za suseda, ani za stojan na bicykel.
  7. Ľuboslav Farkaš: Veľkonočné priane
  8. Ivan Mlynár: Šedá kôra chodiacej kópie Mariana Kotlebu, Tomáša Tarabu, vyprodukovala ďalšie verbálne fekálie.
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 46 844
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 670
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 480
  4. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 392
  5. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 381
  6. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 199
  7. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 8 075
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 436
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  4. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu