Prvá jazda: Mitsubishi Evo X – srdcová desiatka berie všetko

Desiata evolúcia športového Mitsubishi Lancer posunula latku jazdnej dynamiky o krok vpred. Na autodrome v Českej Lípe sme vyskúšali obe verzie najlepšieho a najrýchlejšieho Lancera všetkých čias.

S Lancerom Evo X si výborne zajazdí profesionál aj úplný začiatočník. Prenos výkonu na cestu je druhoradá úloha pohonu všetkých štyroch kolies. Na prvom mieste je prejazd zákrutou.(Zdroj: Mitsubishi)



Ak opomenieme štrkovú časť dráhy, nemôže byť lepšia príležitosť na vyskúšanie športového auta, ako úzky pretekársky okruh v Sosnovej pri Českej Lípe. Do kariet hralo aj jesenné sychravé počasie s občasným dažďom. Údiv na tvári českého majstra rely - Václava Pecha z toho, že na Slovensku nemáme ani takýto menší okruh, nám pripomenul bolestnú skutočnosť. Našťastie automobilka Mitsubishi sa rozhodla správne. Dať do rúk novinárom desiatu evolúciu športového Lancera na bezpečnom mieste. Každý si mohol skúsiť ako chutí sila pod kontrolou v rukách majstra, aj začiatočníkov a ješitných novinárov, ktorí aj na základe takejto skúsenosti potom nemusia nikoho v premávke presviedčať ako vedia jazdiť.

„Evo desiatka je o veľký krok lepšia ako deviatka,“ povedal tohtoročný vicemajster českých rely, Václav Pech. Český pretekár nemôže tvrdiť nič iné, keď jazdí za značku Mitsubishi. Oveľa väčšiu výpovednú hodnotu má fakt, že v dielňach Charouz Racing stavajú pre Pecha Mitsubishi Evo X určené na budúcoročné preteky.

Dobrá správa

Pre všetkých, ktorí sa boja nástupu komfortu a elektroniky do desiatej evolúcie športových Mitsubishi je to dobrá správa. Keby nebola desiatka dostatočne rýchla, nebola by vhodná na preteky. To, že je prístupnejšia normálnej prevádzke na cestách je vec druhá. Dvojspojková prevodovka TC- SST, ktorú vyrábajú v Košiciach je toho priamym dôkazom. Dokáže radiť plne automaticky a veľmi jemne, akoby pod kapotou nebolo tristo koní. Tréma z pohýnania a púšťania spojky padá do zabudnutia aj u amatérov. Lancer Evo X sa stáva komfortným rodinným autom.

Trápenie

Chvíľková strata nepozornosti na tlačovej konferencii, zapríčinená rozhovorom s Pechom, nás stála veľa. Na šmykľavý okruh vyrážame s vypnutým stabilizačným systémom, nastaveným diferenciálom, ale neprepnutým režimom prevodovky. V tej rýchlosti sa to nedá a prvé štyri kolá, podľa prvých informácií aj posledné, doslova odkráčame s mäkko radiacou prevodovkou. Auto sa nedá odtrhnúť, ani poslať do šmyku, iba si vykrajuje svoju čistú stopu. Až v depe si vynútime ďalšie kolá a auto sa zázračným tlačidlom zmení na ostrejšiu beštiu, ktorá pri preraďovaní nekope do chrbta, ale rýchlosť zmeny stupňov je obdivuhodná.



Manuál víťazí

S podstatne menším množstvom skúseností, ale predsa, súhlasíme s majstrom Pechom, ktorému sa lepšie jazdí s päťstupňovým manuálom. „Radenie dvojspojkovej prevodovky je príjemné, no s manuálnou viem auto ovládať na milimeter presne,“ povedal Pech. Chýbajúce pozdĺžne nastavovanie volantu môže niekomu chýbať. Ako ukázal Pech pri svojej postave obra, v nastavovaní volantu sa umenie neskrýva.

Ťahá dlhšie

V návale emócií a chuti vyskúšať Lancer Evo X asi nikomu nenapadne hodnotiť plasty, odkladacie priestory alebo multimediálny zvukový systém kombinovaný s navigáciou. Lepšie znelo svišťanie titánového turbodúchadla a brblanie vo výfuku. Zvýšenie výkonu a krútiaceho momentu cítiť v širšom pracovnom spektre. Kým Evo IX sa pri 3500 otáčkach iba nadychovalo, nový motor s hliníkovým blokom ľahším o 12,5 kg v tomto momente dosahuje vrchol krútiaceho momentu 366 Nm. Z grafov praktických jázd cítiť, že výkon rastie až do poslednej chvíle a zaoblenie, či pozvoľné doťahovanie do maximálnych otáčok, typické pre iné motory, je novinke cudzie.

Pevne na štyroch

Prevodovka Lancera vydrží aj o sto Nm väčší krútiaci moment a to isté platí o podvozku a pohone všetkých kolies. Keď letí okrídlený sedan bokom, stačí priklepnúť plyn a ostatné urobí systém S- AWC, ktorý spolupracuje s ABS, medzinápravovým aktívnym diferenciálom ACD, stabilizačným systémom ASC a zadným aktívnym diferenciálom AYC. Aby súhra všetkých častí fungovala ako má, riadiaca jednotka musí v priebehu sekundy vyhodnotiť päťsto kombinácií a údajov.

Aktívne zásahy do riadenia prichádzajú skôr, ešte pred tým, ako sa auto dostane do očakávanej situácie. Nástup korekcie môže byť jemnejší, aby elektronika neobmedzoval vodiča a zbytočne nebrzdila. Mitsubishi urobilo všetko preto, aby elektronická a technická revolúcia neprekazila radosť z jazdy a zároveň, aby sila napomáhala prejazdu zákrutou. Zásah zadného diferenciálu cítiť lepšie ako kedykoľvek pred tým. Na šmykľavom povrchu auto zareaguje podľa toho ,ako vojdete do zákruty.

Po vyskúšaní auta a preštudovaní všetkých odlišností s bežným Lancerom musí byť aj laikovi jasné, že toto sa iba podobá na Lancer, ale v skutočnosti je to iné auto s odľahčenou karosériou, výstužami a samozrejme brzdami. Kotúčové brzdy Brembo na šmykľavom povrchu okruhu v Sosnovej veľa práce nemali, ale Václav Pech tvrdí, že práve brzdy predstavujú oproti deviatke výrazné zlepšenie.

Po milej, bezpečnej, ale predsa len krátkej zoznamovacej jazde si dovolíme tvrdiť, že Evo je rýchlejšie ako silnejšie. A to mu pri výkone necelých tristo koní lichotí. V krátkom čase pripravíme lexikón technických riešení použitých v aute. Aerodynamikou podvozka počnúc a malým volantom končiac.


Motor; 2,0 16 V MIVEC

Typ prepĺňaný dvojliter, titánové turbodúchadlo
Uloženie priečne
Zdvihový objem (cm3) 1998
Výkon (kw/k) 217/295
Pri otáčkach (ot./min.) 6500
Krútiaci moment (Nm) 366
Pri otáčkach (ot./min) 3500
Kilogramový výkon (kg/k) 5,25
Litrový výkon (k/l) 148,6

Prevodovka

Typ manuálna (dvojspojková automatická TCSST)
Počet stupňov 5 (6)
Poháňané kolesá všetky S – AWC

Podvozok

Svetlosť podvozka (mm) 140
Brzdy vpredu kotúčové Brembo, 4-piestikové, priemer 350 mm
Brzdy vzadu kotúčové Brembo, 2-piestikové, priemer 330 mm

Rozmery, hmotnosti, objemy

Rázvor náprav (mm) 2650
Dĺžka (mm) 4505
Širka (mm) 1810
Výška (mm) 1480
Pohotovostná hmot (kg) 1560 (1590)

Prevádzkové hodnoty

Zrýchlenie (s) 5,4 (6,2)
Maximálna rýchlosť (km/h) 240 (242)
Spotreba
mesto(l/100 km) 13,6 (13,9)
mimo mesto (l/100 km) 8,3 (8,5)
kombinácia (l/100 km) 10,2 (10,5)

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  2. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  5. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  6. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  7. Nový Jaguar XF Sportbrake
  8. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov
  9. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich
  10. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP
  1. VW Tiguan Allspace: prvé sedemmiestne SUV od Volkswagnu
  2. 3 pravidlá pre lepší dôchodok
  3. Moskva alebo Petrohrad?
  4. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené?
  5. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni
  6. Nový článokHB Reavis predstavuje projekt Stanica Nivy na veľtrhu
  7. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli
  8. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte
  9. Nový Jaguar XF Sportbrake
  10. Tradičné bratislavské dvory sú späť. V Jarabinkách sú až dva
  1. Moskva alebo Petrohrad? 11 978
  2. Ako pracujú poisťováci? Dostali sme sa medzi nich 4 017
  3. Nepríjemná bolesť. Tu sú 3 rady, ako sa jej zbavíte 2 105
  4. Jubilejná desiata KOCKA privíta zákazníkov v Starej Ľubovni 1 746
  5. Diabetici môžu získať 25-tisíc eur cez nový grantový program 1 607
  6. Nový Jaguar XF Sportbrake 1 444
  7. Špeciálna príloha: Pre budúcich vysokoškolákov 1 089
  8. 5 zaujímavostí, ktoré ste o koži možno nevedeli 1 028
  9. Výhodné a lacné neznamená to isté, ani pri PZP 846
  10. Aké auto si vybrať - nové, zánovné alebo jazdené? 507

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

My sme les. Zastavíme katastrofu?

Slovenské lesy miznú, rozšírili sa v nich pilčíci a traktory.

Neprehliadnite tiež

Britskí vodiči sa neboja šoférovať so zhoršeným zrakom

Oční lekári navrhujú povinné vyšetrenia.

Dubajský superšport s výkonom 5000 koní je realita, ostane vyhradený pre trať

Do bežnej premávky sa chystá Devel Sixteen s výkonom 2000 a 3000 koní, ukázal sa aj prototyp terénneho vozu 6x6.

Tesla na premiére elektrického kamiónu ukázala aj nový Roadster 2.0

Nové modely prekvapili zrýchlením aj veľkým dojazdom.

Život s Teslou X nie je jednoduchý. Majiteľ chodí do servisu každý mesiac

Fanúšik otvorene porozprával o všetkých problémoch s autom, v servise bol už 25-krát.