Športový Passat prináša rovnováhu medzi rýchlosťou, výkonom, spotrebou a komfortom. Jemne upravený zovňajšok iba čiastočne naznačuje skutočný potenciál.
Verzia R36 je jasnou odpoveďou na to, čo treba urobiť so sterilne vyzerajúcim sedanom, aby vyzeral a jazdil ako úplne iné auto. Nová mriežka chladiča, bočné prahy, nízko spustený predný spojler, veľké osemnásťpalcové kolesá, modré brzdy a perleťový lak Deepblue Perleffekt sa zaslúžili o krajší zovňajšok. Pohľad na upravenú karosériu so zadným difúzorom, dvojicou výfukov a šiltom na hrane kufra znamenajú veľkú zmenu oproti doposiaľ najvýkonnejšiemu Passatu W8.
Súčasťou aerodynamických úprav je úzky šilt na veku kufra. Športový sedan je v zákrutách neutrálny, prípadne mierne nedotáčavý. Reakcia motora na plynový pedál sa cez prevodovku DSG rýchlo prenesie na kolesá, čo dodáva vodičovi dobrý pocit z ovládania.
Časy sa menia Novému Passatu R36 stačil na dosiahnutie vyššieho výkonu, ako mal kedysi osemvalec, iba šesťvalcový motor nižšieho objemu. Generačne novší Passat váži o 131 kilogramov menej, má modernú automatickú prevodovku, o dva litre nižšiu spotrebu a o dve sekundy lepšie zrýchlenie ako predchodca s automatickou prevodovkou. Volkswagen prišiel tiež na to, že vrcholná verzia musí byť takmer samostatný model s vlastnou značkou. V tomto prípade označený ako R36. Dokáže novinka v praxi vyvrátiť predsudky k výkonným, ale ťažkopádnym sedanom? Bude dostatočne športový, ale tiež komfortný?
Základné črty interiéru sterilného Passatu obohatili kovové doplnky, tvarovaný volant a stupnice meracích prístrojov s iným rozsahom. Najciteľnejším prínosom sú športové sedadlá.
Zmenili sa sedadlá Interiér, na rozdiel od minulosti, stupňuje nadšenie a túžbu vyskúšať zlomový model vybavený dvojspojkovou prevodovkou DSG. Sedadlá s príkladným bočným vedením a príjemným poťahom majú jeden drobný nedostatok. V mieste, kde sa stretáva sedacia časť s operadlom, vzniká medzera.
V chladných ránach nepomôže ani vykurovanie, pretože vo voľnom priestore je zima až dovtedy, kým sa celý interiér neprehreje. V kvalitne zmontovanom interiéri pribudli kovové pedále, pár kozmetických drobností a športový volant.
Dostatočný počet doplnkov na to, aby auto vyzeralo výnimočnejšie, ale vodič sa v obleku necítil trápne. Passat R36 nemá divoko tvarovaný volant, ako je zvykom u športových áut koncernu a podľa nás je to dobre, lebo toto nie je skutočný „vymetač" zákrut, hoci sa v nich nestratí.
Sedadlá stelesňujú kompromis medzi potrebou držať telo a jednoducho nastupovať. Na vyčnievajúce operadlo si treba zvyknúť, ale pri jazde sú sedadlá výborné. Jedine v mieste stretu sedáka a operadla vzniká voľný priestor za vodičovým zadkom. V zime to vytvára pocit chladu, napriek vyhrievaniu sedadiel.
Graduje atmosféru Samotné štartovanie robí vodičovi radosť, pretože šesťvalec s dobre naladeným výfukovým potrubím zabručí ako v pretekárskom aute. To znamená, že vyprovokuje, ale potom nebude rozhodne otravný. Prevodovka DSG má navonok rovnaké ovládanie s bežným automatom.
Pri pustení brzdového pedálu sa auto nepohne tak výrazne dopredu ako s automatikou a zvlášť, ak je v miernom kopčeku, kde treba cúvať. Na parkovanie v kopci si treba vytvoriť správne návyky. DSG radí na ceste precízne, rýchlo a bez zaváhania. Ako sme už neraz písali, spája komfort automatického radenia s pretekársky rýchlou zmenou stupňa.
Šesťvalcovému motoru predpísali skladbu pre výfuk a orchester. Zvonku má Passat R36 krásny zvuk a vo vnútri počuť jemné plesnutie vo výfuku pri radení pod plynom.
Radenie je radosť Radenie na volante malými tlačidlami nevyznieva trápne, najmä ak každé preradenie pod plynom sprevádza zvukový efekt vo výfuku. Vodič sa teší z toho, že na dvojke poriadne pridá a potom systémom bum, bum, bum nahádže ostatné rýchlosti, až po šestku. Je to doslova veľké potešenie a presne k tomuto typu auta na každý deň to stačí.
Ak by sme na Passat R36 použili kritérium supešportu, musel by mať statické „pádla" pod volantom a sekvenčné radenie pákou v opačnom smere. Plus dozadu a mínus dopredu. Prevodovke odporúčame malú úpravu programu. V manuálnom režime radenia po dosiahnutí maximálnych otáčok by nemala preradiť samočinne vyššie, ak vodič nedá povel.
Logo na kapote napovie veľa. Napríklad, že s týmto Passatom sa neradno pretekať, lebo má takmer 300 koní a rýchly podvozok.
Za traktorom na šestke Šesťvalcu prospieva spojenie s prevodovkou DSG vo viacerých smeroch. Pri akcelerácii zmizol vysávačový efekt, typický pre tradičné automaty. Neklesá účinnosť motora, ale spotreba. Technické parametre sa do bodky prejavili v praxi. Krútiaci moment nastupuje v nízkych otáčkach a auto neuveriteľne zrýchľuje na šestke od nízkych rýchlostí. Obrazne povedané, traktor môžete predbiehať na šestke. Mimo mesta jazdí bez problémov so spotrebou pod deväť litrov. Rýchla jazda zdvihne spotrebu na 14 litrov a celkový priemer v teste 11,8 litra na sto kilometrov je vynikajúci.
Osemnásťpalcové disky kolies, modré brzdové strmene a pneumatiky s profilovým číslom 40 vytvárajú estetickú aj funkčnú harmóniu. Brzdy sme v priebehu testu neuvarili, pretože sú dimenzované na rýchly motor.
Jeho revírom je diaľnica Bolo by kacírstvom, vyhlásiť Passat R36 za konkurenta rýdzo športových sedanov BMW M3 alebo Lexus IS-F. Chýba mu k tomu minimálne sto koní, ostrejšie radenie a tvrdší charakter. V konečnom dôsledku automobilke o to ani nešlo. Passat R36 je rýchla manažérska strela s bezpečným ovládaním sily a výbornou prevodovkou. Športové charakteristiky potešia, ale neunavujú ani pri každodennej prevádzke. Motor dokáže byť so spotrebou mimoriadne ohľaduplný a ťahá od nízkych otáčok aj napriek tomu, že jeho revírom bude diaľnica. Určite je to najlepší Passat, aký sme kedy mali. Skôr, ako ho na cestách začnete obdivovať, presvedčte sa, či to nie je vozidlo českej polície, ktorá ich hromadne nakúpila.
Volkswagen Passat R36 Cena testovanej verzie 1 380 373 korún (45 820 eur)
Motor 3,6 FSI
Typ 6 - valec
Uloženie priečne
Zdvihový objem (cm3) 3597
Výkon (kw/k) 220/300
Pri otáčkach (ot./min.) 6600
Krútiaci moment (Nm) 350
Pri otáčkach (ot./min) 2400 - 5300
Kilogramový výkon (kg/k) 5,63
Litrový výkon (k/l) 83,40
Emisná norma EURO4
Karoséria
Typ sedan
Počet dverí 4
Pneumatiky 225/40 R18
Prevodovka
Typ DSG
Počet stupňov 6
Poháňané kolesá všetky, Haldex
Rozmery, hmotnosti, objemy
Rázvor náprav (mm) 2790
Dĺžka (mm) 4765
Širka (mm) 1820
Výška (mm) 1472
Pohotovostná hmot (kg) 1689
Užitočná hmotnosť (kg) 581
Batožinový priestor (l) 565
Objem pal. nádrže (l) 70
Prevádzkové hodnoty
Zrýchlenie (s) 5,6
Maximálna rýchlosť (km/h) 250
Spotreba paliva
mesto(l/100 km) 14,7
mimo mesto (l/100 km) 8,1
kombinácia (l/100 km) 10,5
v teste (l/100 km) 11,8