Motor treba zohriať

Deštrukcia motora, poškodenie drahých senzorov, turbodúchadiel, tesnení a ložísk môže byť dôsledkom nesprávneho používania automobilu v zimnom období. Najlepšou prevenciou je kvalitný olej, palivo a pokojná jazda v procese zohrievania.

Pred oškrabaním okna je dobré auto naštartovať a po očistení okien pomaly odísť.(Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Každoročne sa opakujúce chladné rána, dymiace výfuky a v dôsledku nesprávneho používania poruchy na motoroch vystríhajú motoristov pred studeným štartom. Neviete, ako sa správať k autu počas chladného rána a ako jazdiť, aby motor vydržal čo najdlhšie? Niektorí technici odporúčajú zohriať motor aspoň na 70ºC, aby sa eliminovala záťaž od dĺžkovej rozťažnosti materiálov.

Zohriatie motora na voľnobehu môže trvať dosť dlho. Preto je možno účinnejšie po minúte státia pomaly vyraziť do premávky a na nižších prevodových stupňoch s minimálnou záťažou motor rozohriať. Bude to lepšie aj s ohľadom na životné prostredie. Či budete auto zohrievať na mieste minútu alebo dve, je v podstate jedno. Hlavne nevyštartujte hneď a studený motor nezaťažujte, lebo mu ublížite.

Kvalitný olej potrebuje zohriať

Prvým krokom k zníženiu opotrebovania motora v zimných mesiacoch je používanie kvalitných olejov, ktoré majú pri nízkych teplotách nízky odpor a nestrácajú svoje mazacie vlastnosti. V noci zmení zima olej na mazľavú tekutinu s tuhosťou džemu, zvlášť oleje triedy 20W 50 (do -15ºC), 15W 40 (do -20ºC), 10W 40 do (-25ºC).

Motor musí po naštartovaní prekonať odpor oleja, v čom by nebol problém, ak je zohriaty. „Keď vodič so studeným motorom vyrazí hneď vpred na plný plyn, v niektorých častiach systému mazania je olej tuhý a tak vznikne pretlak v systéme okolo 14 barov,“ tvrdí Vladimír Hybáček, technický expert značky Seat.

Keramické tesnenie v mazaní turbodúchadla naftového motora dostane zabrať, poprípade praskne. Pri motoroch s turbodúchadlom môže jazda na plný výkon v studenom stave výrazne znížiť životnosť turbodúchadla,“ upozorňuje Jozef Umrian z Porsche Slovakia.

Škodlivé otáčky a záťaž

Dopad studených štartov na súčiastky v pohonnom ústrojenstve môže mať aj nekvalitné palivo. „Odporúčam pridávať aditíva do nafty, ktoré zamedzujú vzniku parafínu a zvyšujú cetanové číslo nafty,“ povedal Tomáš Čižnár z Mercedes-Benz Slovakia. Ideálne je mať auto vybavené prídavným kúrením, ktoré ešte pred naštartovaním zohreje chladiacu kvapalinu a celý motor. Stačí si nastaviť zapnutie kúrenia päť až desať minút pred naštartovaním.

Vypínanie a štartovanie motora vo fáze zohrievania neúmerne zvyšuje spotrebu a znižuje účinnosť katalyzátorov. Hlavným nepriateľom studeného agregátu sú vysoké otáčky.
„Dieselom škodia vysoké otáčky. Ak nie je motor zohriaty na prevádzkovú teplotu aspoň 90 stupňov, netreba motor príliš zaťažovať,“ doplnil Čižnár. Pokiaľ musíme po krátkej jazde so studeným motorom zastaviť, je lepšie studený motor nechať chvíľu bežať.

Ako dlho zohrievať?

Pri dieselových motoroch je dobré aspoň jednu až dve minúty nechať motor naštartovaný na voľnobežné otáčky a potom pomaly vyraziť na cestu. Potom sa snažiť čo najmenej preraďovať a ísť čo najdlhší úsek ustálenou rýchlosťou. Bežne je motor zohriaty na pracovnú teplotu v rozmedzí šesť až desať minút v závislosti od zaťaženia. V každom prípade, vnútorné zohriatie motora prebehne v tomto období aj bez toho, aby na ukazovateli teploty bola zobrazená pracovná teplota. To platí len pre jazdu.

Zohrievanie auta nemusí trvať dlho. Po jednej alebo dvoch minútach môžeme s autom odísť, ale nevytáčať motor a neísť na plný výkon.

Pokiaľ vozidlo stojí a motor beží na voľnobeh, môže zohrievanie trvať dvoj až trojnásobne dlhšie. „Neodporúčame nechať vozidlo zahrievať na voľnobeh, je to zbytočné míňanie paliva a tvorba emisií,“ povedal Umrian. Motor sa najlepšie hreje v dopravnej zápche. Počas prvých kilometrov jazdy treba využívať brzdenie motorom, predvídať udalosti na ceste, aby nebolo treba prudko zrýchľovať.

Benzín a diesel

Odlišnosti medzi dvoma svetmi motorov sú veľké. Pre benzínové motory platí, že ich zohrievanie je ľahšie a rýchlejšie. Napriek vyššej spotrebe sú vhodné na časté používanie do mesta. Vznetové motory sa zohrievajú dlhšie a znevýhodňujú ich aj nové systémy určené na zachytávanie pevných častíc vo výfukových plynoch. Diesel nie je niekedy zohriaty ani desať minút po naštartovaní a v bežnej premávke na to potrebuje desať kilometrov.

Kvalita paliva sa menej odrazí na benzínových motoroch, ktoré vo všeobecnosti aj pri mínusových teplotách lepšie štartujú. Na dochádzanie do práce a na krátke vzdialenosti sú najlepšie benzínové motory. Z ekonomického hľadiska je výhodné pridať k benzínovému pohonu plyn.

Nenáročný plyn LPG

Najnovšie technológie plynových zariadení v moderných autách používajú tzv. benzo-štart. „Štartuje sa výlučne na benzín a až keď je dostatočne zohriata chladiaca kvapalina, systém sa automaticky prepne na plyn,“ povedal Róbert Bognár zo spoločnosti AutoGas. Napokon, na plyn sa nesmie štartovať, takže s plynom by v zime nemal byť žiadny problém.
„Moje auto prerobené na plyn nepozná zimu, bývam v horskom prostredí v najtvrdšej zime, ale vždy naštartujem,“ povedal majiteľ Fabie s plynovým zariadením z Tajova. Spoľahlivosť motorov na plyn v zimnom období závisí od správneho nastavenia zariadenia k danému typu motora.

Ako nezničiť motor v zime

• nechať zohriať na mieste aspoň minútu
• nevyužívať plný výkon
• vyhýbať sa vysokým otáčkam za studena
• nevyužívať ťah turbodúchadla, kým sa nezohreje
• používať kvalitné oleje
• po veľmi krátkej trase studený motor hneď nevypnúť
• v meste používať benzínový motor

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  3. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  4. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov
  5. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  6. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami
  7. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  8. Lety do exotiky už aj z Bratislavy
  9. Nonstop banka vo vrecku - aplikácia Mobil Banking
  10. Ako sme jazdili v socializme
  1. Návod, ako si s kreditkou užijete dovolenku a ešte aj ušetríte
  2. Leto nekončí!
  3. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení
  4. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole
  5. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho
  6. Už aj seniori presadajú do SUV
  7. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku
  8. Americká ambasáda zaberá pozemky už rok bez nájomnej zmluvy
  9. Bratislava gets a new public space and park
  10. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov
  1. Let s prestreleným srdcom: Samovraždy slovenských hercov 5 493
  2. Očarujúca Srí Lanka: malý ostrov plný prekvapení 4 089
  3. Ako sme jazdili v socializme 2 183
  4. Ako sa developer prispôsobil nárokom kupujúceho 1 776
  5. 6 účinkov prírodného slovenského výrobku 1 736
  6. 5 tipov ako na zdravé nôžky v škole 1 341
  7. Lety do exotiky už aj z Bratislavy 1 091
  8. Problémy s počatím? Čo vás čaká na ceste za dvomi čiarkami 1 088
  9. TAURIS výrobky na gril potešia gurmánov aj maškrtníkov 668
  10. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 564

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Branci pýtajú peniaze na domobranu. Končia na súkromnom účte

Výzvou na posielanie finančných príspevkov sa už zaoberá polícia.

KOMENTÁRE

Zmizne dôkaz o krytí Bašternáka?

Inšpekcia koná, akoby kryla ľudí, ktorí vlani zmarili raziu u developera.

KULTÚRA

Vojna bez krvi. Dunkirk je filmová anomália

Film leta bol prijatý s istým nepochopením.

Neprehliadnite tiež

Volkswagen Arteon sa už zaobíde aj bez vodiča (test)

Za obalom športového kupé sa skrýva reprezentatívna limuzína.