Motor treba zohriať

Deštrukcia motora, poškodenie drahých senzorov, turbodúchadiel, tesnení a ložísk môže byť dôsledkom nesprávneho používania automobilu v zimnom období. Najlepšou prevenciou je kvalitný olej, palivo a pokojná jazda v procese zohrievania.

Pred oškrabaním okna je dobré auto naštartovať a po očistení okien pomaly odísť.(Zdroj: autor)

BRATISLAVA. Každoročne sa opakujúce chladné rána, dymiace výfuky a v dôsledku nesprávneho používania poruchy na motoroch vystríhajú motoristov pred studeným štartom. Neviete, ako sa správať k autu počas chladného rána a ako jazdiť, aby motor vydržal čo najdlhšie? Niektorí technici odporúčajú zohriať motor aspoň na 70ºC, aby sa eliminovala záťaž od dĺžkovej rozťažnosti materiálov.

Zohriatie motora na voľnobehu môže trvať dosť dlho. Preto je možno účinnejšie po minúte státia pomaly vyraziť do premávky a na nižších prevodových stupňoch s minimálnou záťažou motor rozohriať. Bude to lepšie aj s ohľadom na životné prostredie. Či budete auto zohrievať na mieste minútu alebo dve, je v podstate jedno. Hlavne nevyštartujte hneď a studený motor nezaťažujte, lebo mu ublížite.

Článok pokračuje pod video reklamou

Kvalitný olej potrebuje zohriať

Prvým krokom k zníženiu opotrebovania motora v zimných mesiacoch je používanie kvalitných olejov, ktoré majú pri nízkych teplotách nízky odpor a nestrácajú svoje mazacie vlastnosti. V noci zmení zima olej na mazľavú tekutinu s tuhosťou džemu, zvlášť oleje triedy 20W 50 (do -15ºC), 15W 40 (do -20ºC), 10W 40 do (-25ºC).

Motor musí po naštartovaní prekonať odpor oleja, v čom by nebol problém, ak je zohriaty. „Keď vodič so studeným motorom vyrazí hneď vpred na plný plyn, v niektorých častiach systému mazania je olej tuhý a tak vznikne pretlak v systéme okolo 14 barov,“ tvrdí Vladimír Hybáček, technický expert značky Seat.

Keramické tesnenie v mazaní turbodúchadla naftového motora dostane zabrať, poprípade praskne. Pri motoroch s turbodúchadlom môže jazda na plný výkon v studenom stave výrazne znížiť životnosť turbodúchadla,“ upozorňuje Jozef Umrian z Porsche Slovakia.

Škodlivé otáčky a záťaž

Dopad studených štartov na súčiastky v pohonnom ústrojenstve môže mať aj nekvalitné palivo. „Odporúčam pridávať aditíva do nafty, ktoré zamedzujú vzniku parafínu a zvyšujú cetanové číslo nafty,“ povedal Tomáš Čižnár z Mercedes-Benz Slovakia. Ideálne je mať auto vybavené prídavným kúrením, ktoré ešte pred naštartovaním zohreje chladiacu kvapalinu a celý motor. Stačí si nastaviť zapnutie kúrenia päť až desať minút pred naštartovaním.

Vypínanie a štartovanie motora vo fáze zohrievania neúmerne zvyšuje spotrebu a znižuje účinnosť katalyzátorov. Hlavným nepriateľom studeného agregátu sú vysoké otáčky.
„Dieselom škodia vysoké otáčky. Ak nie je motor zohriaty na prevádzkovú teplotu aspoň 90 stupňov, netreba motor príliš zaťažovať,“ doplnil Čižnár. Pokiaľ musíme po krátkej jazde so studeným motorom zastaviť, je lepšie studený motor nechať chvíľu bežať.

Ako dlho zohrievať?

Pri dieselových motoroch je dobré aspoň jednu až dve minúty nechať motor naštartovaný na voľnobežné otáčky a potom pomaly vyraziť na cestu. Potom sa snažiť čo najmenej preraďovať a ísť čo najdlhší úsek ustálenou rýchlosťou. Bežne je motor zohriaty na pracovnú teplotu v rozmedzí šesť až desať minút v závislosti od zaťaženia. V každom prípade, vnútorné zohriatie motora prebehne v tomto období aj bez toho, aby na ukazovateli teploty bola zobrazená pracovná teplota. To platí len pre jazdu.

Zohrievanie auta nemusí trvať dlho. Po jednej alebo dvoch minútach môžeme s autom odísť, ale nevytáčať motor a neísť na plný výkon.

Pokiaľ vozidlo stojí a motor beží na voľnobeh, môže zohrievanie trvať dvoj až trojnásobne dlhšie. „Neodporúčame nechať vozidlo zahrievať na voľnobeh, je to zbytočné míňanie paliva a tvorba emisií,“ povedal Umrian. Motor sa najlepšie hreje v dopravnej zápche. Počas prvých kilometrov jazdy treba využívať brzdenie motorom, predvídať udalosti na ceste, aby nebolo treba prudko zrýchľovať.

Benzín a diesel

Odlišnosti medzi dvoma svetmi motorov sú veľké. Pre benzínové motory platí, že ich zohrievanie je ľahšie a rýchlejšie. Napriek vyššej spotrebe sú vhodné na časté používanie do mesta. Vznetové motory sa zohrievajú dlhšie a znevýhodňujú ich aj nové systémy určené na zachytávanie pevných častíc vo výfukových plynoch. Diesel nie je niekedy zohriaty ani desať minút po naštartovaní a v bežnej premávke na to potrebuje desať kilometrov.

Kvalita paliva sa menej odrazí na benzínových motoroch, ktoré vo všeobecnosti aj pri mínusových teplotách lepšie štartujú. Na dochádzanie do práce a na krátke vzdialenosti sú najlepšie benzínové motory. Z ekonomického hľadiska je výhodné pridať k benzínovému pohonu plyn.

Nenáročný plyn LPG

Najnovšie technológie plynových zariadení v moderných autách používajú tzv. benzo-štart. „Štartuje sa výlučne na benzín a až keď je dostatočne zohriata chladiaca kvapalina, systém sa automaticky prepne na plyn,“ povedal Róbert Bognár zo spoločnosti AutoGas. Napokon, na plyn sa nesmie štartovať, takže s plynom by v zime nemal byť žiadny problém.
„Moje auto prerobené na plyn nepozná zimu, bývam v horskom prostredí v najtvrdšej zime, ale vždy naštartujem,“ povedal majiteľ Fabie s plynovým zariadením z Tajova. Spoľahlivosť motorov na plyn v zimnom období závisí od správneho nastavenia zariadenia k danému typu motora.

Ako nezničiť motor v zime

• nechať zohriať na mieste aspoň minútu
• nevyužívať plný výkon
• vyhýbať sa vysokým otáčkam za studena
• nevyužívať ťah turbodúchadla, kým sa nezohreje
• používať kvalitné oleje
• po veľmi krátkej trase studený motor hneď nevypnúť
• v meste používať benzínový motor

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  3. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  4. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  5. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  6. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  7. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom
  9. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  10. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie
  1. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou
  2. MiddleCap Equity Partners a Mayfair Assets ukončili fúziu
  3. Súboj olympionikov na Malom Dunaji
  4. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  5. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  6. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  7. Kreditná karta – áno alebo nie
  8. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  9. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 26 606
  2. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 9 104
  3. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 8 203
  4. Kreditná karta – áno alebo nie 7 999
  5. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 5 709
  6. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 5 279
  7. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 5 248
  8. Križovatka kultúr Maroko: Dobrodružné cesty naprieč krajinou 5 225
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 4 600
  10. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 3 968

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Dlhy by mal štát odpúšťať budúci rok. Náklady vyčísľujú

Šéf SNS Andrej Danko spomína aj ďalší generálny pardon v Sociálnej poisťovni. Komore exekútorov sa to nepáči.

PODCAST DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Liek existoval, aj tak ho takmer nechali umrieť

Príbeh, ktorý opisuje slovenské zdravotníctvo.

ŠPORT

Takto Sagana často neuvidíte. Čudoval sa aj Svorada

Trojnásobný majster sveta získal šiesty národný titul skvelým spôsobom.

ŽENA

Rozkvitnutá krása: Ako udržať rezané kvety čerstvé čo najdlhšie?

Rezané kvety sú krásne, no nie trvácne.

Neprehliadnite tiež

Nové Volvo S60 má americký pôvod a žiaden diesel

Dvorná divízia Polestar vyladí výkon nového Volva na 415 koní.