ied v jednom termíne na jednej trati, ale aj to, že hlavné nedeľné preteky tvorí len jediná jazda každej triedy. K obrazu cestných motocyklov sa zmenilo aj bodovanie podľa kľúča – 25, 20, 16, 13, 11, 10, 9 atď. až 1 bod.
Nový organizačný systém nie je pre motokros typický, ale mal priniesť väčšiu prehľadnosť pre divákov a najmä pre médiá. Avšak televízne spoločnosti sa moc nehrnú získať vysielacie práva, a tak avizovaných priamych prenosov v štýle F1 či cestných motocyklov akosi nieto. Uvidíme, či sa niečo zmení v priebehu sezóny, do konca ktorej je ešte veľmi ďaleko. Jedno je ale isté, organizačné zmeny sprehľadnia dianie v svetovom motokrose aspoň čitateľom našej rubriky.
Najmenšiu triedu stodvadsaťpätiek po vlaňajšom triumfe opustil svetový šampión Grand Langston, ktorého továreň KTM poslala do USA žať úspechy a zviditeľniť rakúsku značku motocykla. Za morom v silnej konkurencii nemajú motokrosári ľahký chlebík a presviedča sa o tom aj úradujúci majster sveta. Zrejme mu chýba aj vlaňajšia forma, lebo bezúspešne dopadol aj jeho štart v Európe. Na druhom podniku v Holandsku v sedle dvestopäťdesiatky skončil až sedemnásty.
Tento rok medzi kolibríkmi zaujal ním uvoľnený post ďalší jazdec KTM, vlaňajší vicemajster sveta Brit James Dobb. Z úvodných troch pretekov dvakrát triumfoval. Len raz ho zdolal Holanďan Erik Eggens na domácej pôde v pieskovni Valkenswaard pri druhom podujatí. Po pretekoch v Španielsku, Holandsku a Austrálii je za vedúcim Dobbom, ktorý nazbieral 70 bodov na druhom mieste niekdajší exmajster sveta tejto objemovej triedy Talian Chiodi (39 b.) jazdiaci na Suzuki a tretie miesto patrí Eggensovi (34 b.). Trieda do 250 cm3 poznala v tomto roku len jedného víťaza.
Vo všetkých troch podujatiach kraľoval smoliar vlaňajšej sezóny Mickael Pichon na Suzuki. Mickael má úžasnú formu a jeho úvod sezóny je skutočne impozantný. Po vlaňajšku je navyše bohatší o poznanie, že majster sveta sa vyhlasuje až po posledných pretekoch. Všetky tieto faktory mu snáď konečne pomôžu dosiahnuť prvý veľký triumf v kariére.
Z ostatných jazdcov tejto kubatúry zatiaľ najvyrovnanejšie výkony podáva Gordon Crockard, za čo mu zaslúžene patrí priebežne druhá priečka celkového hodnotenia so ziskom 42 bodoch. Na bronzovom stupienku sa zatiaľ drží Talian Claudio Federici, ktorý nazbieral 38 bodov. Pollitre sa už na začiatku sezóny ukazujú ako trieda, v ktorej sa odohrá veľký súboj trojice belgických velikánov tohoto športu. Na čele tabuľky je totižto poradie Everts (70 b.), Smets (52 b.) a Bervoets (42 b.).
Stefan Everts v posledných dvoch ročníkoch majstrovstiev sveta absentoval v boji o titul, nakoľko sa vždy tesne pred sezónou zranil. Tentoraz, vďaka dvom triumfom (Španielsko a Austrália) a jednému druhému miestu, je na čele šampionátu. Druhý v poradí je fenomén posledných rokov Joel Smets. Okrem víťazstva v Holandsku musel v dvoch zvyšných pretekoch doťahovať stratu po páde a technických problémoch s motocyklom. Nie je o nič pomalší ako Everst, a tak do konca šampionátu sa môžu fanúšikovia tešiť na krásne motokrosové divadlo. Žiaľ bez našej usporiadateľskej aj jazdeckej účasti.
Autor: BOHDAN JONEK