SME
Nedeľa, 24. január, 2021 | Meniny má TimotejKrížovkyKrížovky

Sú pohonné látky na Slovensku drahé?

Ceny pohonných látok na Slovensku nie sú až tak výrazne odlišné od cien v iných štátoch Európskej únie. Ak sa však na ne pozrieme cez pohľad životnej úrovne, Slovensko na tom nie je veľmi dobre. Aké sú príčiny?

Ceny pohonných látok v Európskej únii

Pravidelne, každý týždeň, zverejňujeme štatistiky o priemerných cenách pohonných látok v Európskej únii. Podľa aktuálnych údajov EU (platných k 27. októbru) má 14 štátov únie lacnejšie benzíny než Slovensko a okrem Veľkej Británie a Írska majú všetci lacnejšiu naftu.

Napriek nelichotivým štatistikám v rebríčkoch najnižších cien pohonných látok sa ceny benzínov na Slovensku nelíšia príliš od priemeru únie. Priemerná cena benzínu 95 Natural v EU má výšku cca 36,84 Sk / liter, zatiaľ čo na Slovensku 36,34 Sk / liter.

S naftou na Slovensku je to k spomínanému dátumu horšie: priemerná cena nafty v EU má výšku približne 36,04 Sk / liter zatiaľ čo na v našej krajine je to 39,05 Sk / liter.

Ani z pohľadu priemerov cien pohonných látok bez daní na tom nie sme najlepšie. Treba však dodať, že od platnosti týchto údajov ubehlo niekoľko dní. Za ten čas priemerné ceny pohonných látok na Slovensku klesli.

S daňami Bez daní
Ceny (za liter) 27.10. 30.10. 27.10. 30.10.
EU (95-ka) 36,84 Sk 13,80 Sk
Slovensko (95-ka) 36,34 Sk 35,36 Sk 15,04 Sk 14,21 Sk
EU (nafta) 36,04 Sk 17,74 Sk
Slovensko (nafta) 39,05 Sk 38,43 Sk 18,32 Sk 17,79 Sk

Koľko musíme pracovať na liter paliva?

Pozrime sa teraz na štatistiky, ktoré hovoria o tom, koľko paliva si môžu zamestnanci v jednotlivých štátoch Európskej únie kúpiť z jedného platu. Alebo sa na to dá pozrieť aj opačne: Koľko minút pracujeme na liter benzínu alebo nafty? Kliknite si na náhľad grafu:

Z grafu vyplýva, že horšie sú na tom len v Lotyšsku, v Rumunsku a v Bulharsku, pričom v Litve sú približne na tej istej úrovni, čo my.

Na liter pohonnej látky sa na Slovensku robí približne 20 minút, napríklad v Česku štvrť hodiny, v Luxembursku a v Dánsku 3 minúty.

Pre upresnenie musíme dodať, že na vytvorenie týchto štatistík sme použili údaje o priemerných platoch v krajinách Európskej únie zo zdrojov Eurostatu, ktoré sú aktuálne k roku 2006 (aktuálnejšie neboli k dispozícii). Takisto sme pre výpočty použili pracovný mesiac trvajúci 20 dní a pracovný deň trvajúci 8 hodín. (Pôvodne bola v článku chyba spočívajúca v tom, že pri výpočtoch sa použil 30 dňový mesiac s 24-hodinovým dňom. Za chybu sa ospravedlňujeme.)

Čo robiť, aby sme tankovali lacnejšie alebo aby sme si mohli dovoliť natankovať viac?

V cenách pohonných látok sme dlhšiu dobu na úrovni Európskej únie, keďže ceny benzínov a nafty na Slovensku sa pohybujú podľa vývoja cien na burze v Rotterdame a tá zvyčajne kopíruje vývoj cien ropy.

Životná úroveň v našej krajine je však výrazne nižšia, než v mnohých štátoch EU. Napríklad, na jednotku pohonnej látky musíme pracovať dlhšie, než vo viacerých krajinách EU.

Čo by sa dalo urobiť preto, aby sme na tom boli lepšie (z pohľadu pohonných látok a životnej úrovne):

  1. zvýšiť platy na priemer únie
  2. znížiť ceny ropy
  3. znížiť príjmy výrobcov a predajcov pohonných látok
  4. znížiť dane z pohonných látok

Prvá možnosť je nereálna, pretože prudké zvýšenie platov by mohlo rozvrátiť ekonomiku Slovenska. Druhá možnosť je Slovensko neovplyvniteľná a je nutné ju brať ako fakt. Okrem toho ceny benzínov a nafty na Slovensku v podstate kopírujú vývoj cien ropy.

Jednou z možností je znížiť príjem výrobcov a predajcov pohonných látok. Cenu pohonnej látky tvoria tieto hodnoty:

  • ropa: 33%
  • výroba, predaj a iné náklady: 12%
  • spotrebná daň: 40%
  • DPH: 15%

Ak by sa náklady a zisky započítané v položke "výroba, predaj a iné náklady" znížili na nulu, ceny pohonných látok by sa znížili približne o 5 Sk (je v tom započítaná aj DPH). Toto však nie je reálne, pretože niektoré náklady sa vyškrtnúť nedajú a bez zisku by asi nikto nič nerobil.

Ako sme už spomínali, s cenou ropy asi nepohneme, rovnako ako s výškou DPH. Je tu však možnosť v podobe zníženia spotrebnej dane. Európska únia určila, že spotrebná daň litra benzínu má byť minimálne 0,359 eura, spotrebná daň litra nafty 0,302 eura. Po prepočte aktuálnym kurzom NBS (1 euro = 30,391 Sk) sa benzíny musia v EU zdaňovať minimálne hodnotou 10,91 Sk a nafta sumou 9,18 Sk.

Na Slovensku je na benzíny uvalená spotrebná daň vo výške 15,50 Sk, na naftu 14,50 Sk.

Čo by bolo, keby ...

Ak by sa znížili spotrebné dane pri benzínoch o 4,50 Sk / liter a pri nafte o 5,30 Sk / liter, potom by graf, ktorý hovorí o tom, koľko minút musíme pracovať na liter pohonnej látky, vyzeral takto:

Po upravení spotrebných daní na minimálnu úroveň určenú Európskou úniou by k 27. októbru mala priemerná cena benzínu hodnotu 30,91 Sk / liter a priemerná cena nafty 32,66 Sk / liter. K 30. októbru by to bolo pre 95-ku 30 Sk / liter a pre naftu 32,12 Sk/liter.

Ak sa pýtate, kto za to môže, že to tak nie je, nepýtajte sa. Odpoveď totiž nie je podstatná, lebo minulosť už nezmeníme. Iné otázky by sa mali klásť, napríklad: Kto má možnosť niečo zmeniť? Zmení sa tým niečo?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  7. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  8. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  9. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  1. Stravné pre živnostníkov teraz najvýhodnejšie
  2. Investície s fixným ročným výnosom od 6 do 8,25 %
  3. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji
  4. Hygge ako životný štýl
  5. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  6. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  7. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  8. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  9. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  10. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 39 225
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 37 451
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 10 345
  4. Zanzibar: Čo treba vidieť v africkom raji 10 204
  5. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 8 991
  6. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 8 932
  7. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 205
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 917
  9. Ohlúpli sme počas Covid roka? 6 717
  10. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 605
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Rázcestie v obci Martinová.

Maďarov na severe nechcú a Rómov nikde nechcú, opisujú ľudia z Martinovej.

22. jan

O klíme si kladieme falošné otázky.

22. jan
Policajti blokujú demonštrantov počas protestu proti väzneniu ruského opozičného lídra Alexeja Navaľného v Jekaterinburgu.

Rusi demonštrovali proti Putinovmu režimu.

5 h
Nemocnice v Londýne sú pod tlakom.

Nový kmeň môže byť smrteľnejší.

9 h

Neprehliadnite tiež

Kia XCeed PHEV

V meste by sa osvedčila aj ako full-hybrid.

15 h
Dacia Sandero

S vyššou cenou prišiel aj lepší dojem.

21. jan
Nabíjanie na 50 kW stojane trvá hodinu.

Napriek korone sa ich predal rekordný počet

20. jan
Dacia Sandero a Sandero Stepway.

Ponúka sa oveľa bohatšia výbava.

19. jan