Sú pohonné látky na Slovensku drahé?

Ceny pohonných látok na Slovensku nie sú až tak výrazne odlišné od cien v iných štátoch Európskej únie. Ak sa však na ne pozrieme cez pohľad životnej úrovne, Slovensko na tom nie je veľmi dobre. Aké sú príčiny?

Ceny pohonných látok v Európskej únii

Pravidelne, každý týždeň, zverejňujeme štatistiky o priemerných cenách pohonných látok v Európskej únii. Podľa aktuálnych údajov EU (platných k 27. októbru) má 14 štátov únie lacnejšie benzíny než Slovensko a okrem Veľkej Británie a Írska majú všetci lacnejšiu naftu.

Napriek nelichotivým štatistikám v rebríčkoch najnižších cien pohonných látok sa ceny benzínov na Slovensku nelíšia príliš od priemeru únie. Priemerná cena benzínu 95 Natural v EU má výšku cca 36,84 Sk / liter, zatiaľ čo na Slovensku 36,34 Sk / liter.

S naftou na Slovensku je to k spomínanému dátumu horšie: priemerná cena nafty v EU má výšku približne 36,04 Sk / liter zatiaľ čo na v našej krajine je to 39,05 Sk / liter.

Ani z pohľadu priemerov cien pohonných látok bez daní na tom nie sme najlepšie. Treba však dodať, že od platnosti týchto údajov ubehlo niekoľko dní. Za ten čas priemerné ceny pohonných látok na Slovensku klesli.

S daňami Bez daní
Ceny (za liter) 27.10. 30.10. 27.10. 30.10.
EU (95-ka) 36,84 Sk 13,80 Sk
Slovensko (95-ka) 36,34 Sk 35,36 Sk 15,04 Sk 14,21 Sk
EU (nafta) 36,04 Sk 17,74 Sk
Slovensko (nafta) 39,05 Sk 38,43 Sk 18,32 Sk 17,79 Sk

Koľko musíme pracovať na liter paliva?

Pozrime sa teraz na štatistiky, ktoré hovoria o tom, koľko paliva si môžu zamestnanci v jednotlivých štátoch Európskej únie kúpiť z jedného platu. Alebo sa na to dá pozrieť aj opačne: Koľko minút pracujeme na liter benzínu alebo nafty? Kliknite si na náhľad grafu:

Z grafu vyplýva, že horšie sú na tom len v Lotyšsku, v Rumunsku a v Bulharsku, pričom v Litve sú približne na tej istej úrovni, čo my.

Na liter pohonnej látky sa na Slovensku robí približne 20 minút, napríklad v Česku štvrť hodiny, v Luxembursku a v Dánsku 3 minúty.

Pre upresnenie musíme dodať, že na vytvorenie týchto štatistík sme použili údaje o priemerných platoch v krajinách Európskej únie zo zdrojov Eurostatu, ktoré sú aktuálne k roku 2006 (aktuálnejšie neboli k dispozícii). Takisto sme pre výpočty použili pracovný mesiac trvajúci 20 dní a pracovný deň trvajúci 8 hodín. (Pôvodne bola v článku chyba spočívajúca v tom, že pri výpočtoch sa použil 30 dňový mesiac s 24-hodinovým dňom. Za chybu sa ospravedlňujeme.)

Čo robiť, aby sme tankovali lacnejšie alebo aby sme si mohli dovoliť natankovať viac?

V cenách pohonných látok sme dlhšiu dobu na úrovni Európskej únie, keďže ceny benzínov a nafty na Slovensku sa pohybujú podľa vývoja cien na burze v Rotterdame a tá zvyčajne kopíruje vývoj cien ropy.

Životná úroveň v našej krajine je však výrazne nižšia, než v mnohých štátoch EU. Napríklad, na jednotku pohonnej látky musíme pracovať dlhšie, než vo viacerých krajinách EU.

Čo by sa dalo urobiť preto, aby sme na tom boli lepšie (z pohľadu pohonných látok a životnej úrovne):

  1. zvýšiť platy na priemer únie
  2. znížiť ceny ropy
  3. znížiť príjmy výrobcov a predajcov pohonných látok
  4. znížiť dane z pohonných látok

Prvá možnosť je nereálna, pretože prudké zvýšenie platov by mohlo rozvrátiť ekonomiku Slovenska. Druhá možnosť je Slovensko neovplyvniteľná a je nutné ju brať ako fakt. Okrem toho ceny benzínov a nafty na Slovensku v podstate kopírujú vývoj cien ropy.

Jednou z možností je znížiť príjem výrobcov a predajcov pohonných látok. Cenu pohonnej látky tvoria tieto hodnoty:

  • ropa: 33%
  • výroba, predaj a iné náklady: 12%
  • spotrebná daň: 40%
  • DPH: 15%

Ak by sa náklady a zisky započítané v položke "výroba, predaj a iné náklady" znížili na nulu, ceny pohonných látok by sa znížili približne o 5 Sk (je v tom započítaná aj DPH). Toto však nie je reálne, pretože niektoré náklady sa vyškrtnúť nedajú a bez zisku by asi nikto nič nerobil.

Ako sme už spomínali, s cenou ropy asi nepohneme, rovnako ako s výškou DPH. Je tu však možnosť v podobe zníženia spotrebnej dane. Európska únia určila, že spotrebná daň litra benzínu má byť minimálne 0,359 eura, spotrebná daň litra nafty 0,302 eura. Po prepočte aktuálnym kurzom NBS (1 euro = 30,391 Sk) sa benzíny musia v EU zdaňovať minimálne hodnotou 10,91 Sk a nafta sumou 9,18 Sk.

Na Slovensku je na benzíny uvalená spotrebná daň vo výške 15,50 Sk, na naftu 14,50 Sk.

Čo by bolo, keby ...

Ak by sa znížili spotrebné dane pri benzínoch o 4,50 Sk / liter a pri nafte o 5,30 Sk / liter, potom by graf, ktorý hovorí o tom, koľko minút musíme pracovať na liter pohonnej látky, vyzeral takto:

Po upravení spotrebných daní na minimálnu úroveň určenú Európskou úniou by k 27. októbru mala priemerná cena benzínu hodnotu 30,91 Sk / liter a priemerná cena nafty 32,66 Sk / liter. K 30. októbru by to bolo pre 95-ku 30 Sk / liter a pre naftu 32,12 Sk/liter.

Ak sa pýtate, kto za to môže, že to tak nie je, nepýtajte sa. Odpoveď totiž nie je podstatná, lebo minulosť už nezmeníme. Iné otázky by sa mali klásť, napríklad: Kto má možnosť niečo zmeniť? Zmení sa tým niečo?

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na SME Auto


Inzercia - Tlačové správy


  1. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  2. Kreditná karta – áno alebo nie
  3. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  4. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch?
  5. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí
  6. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček
  7. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru
  8. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho
  9. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky
  10. Arca Brokerage House s výrazným nárastom aktív pod správou
  1. 5 tipov ako využiť ľahké priečky pri rekonštrukcii bytu
  2. Dvojitý diplom medzi EU v Bratislave a UNWE v Sofii
  3. Ustanovujúce valné zhromaždenie Alumni klubu EU v Bratislave
  4. Kreditná karta – áno alebo nie
  5. Nemusím sa na nikoho spoliehať
  6. Štátny tajomník envirorezortu: Na sucho musíme byť pripravení.
  7. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina?
  8. Uncovering Artificial Intelligence in Slovakia
  9. Digitalizácia dokumentov firmám ušetrí nielen peniaze
  10. Intenzívne sa rozvíjajúca spolupráca s čínskymi univerzitami
  1. Úspešní Slováci radia: Presadiť sa dá vždy, snívať nestačí 23 836
  2. Koľko stojí zdravé bývanie? Lacná rekonštrukcia môže vyjsť draho 18 494
  3. Tento týždeň je Deň otcov. 5 skvelých nápadov na darčeky 18 210
  4. Mesto ukryté v jordánskych skalách. Spoznajte Petru 17 780
  5. Váš otec má dnes sviatok. Máme pre vás tip na darček 12 242
  6. Anketa: Čo je pre Slovákov dôležité pri nákupoch? 6 768
  7. Nepodceňujte bolesť chrbta, môže ísť o zápalové ochorenie 5 339
  8. Od výplaty k výplate? Ale kdeže, sporíme s 2% úrokom 4 848
  9. Máte nad 40? Skontrolujte si, či je Vaše srdce skutočne zdravé 3 736
  10. Užívate konský kolagén a cítite sa ako antický hrdina? 3 077

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Útočí na novinárov, s jeho menom sa spája viac ako desať káuz. Kto je Kočner

Podnikateľa v stredu pre kauzu zmenky a daňové úniky zadržala polícia.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: Ako som zariadil, že prestali predávať Zem a vek

Prečo by slušné firmy mali zaujať jasný postoj.

Stĺpček Jakuba Fila

Zadržali Kočnera. Hoci platí prezumpcia neviny, treba povedať konečne

K rozsudku je dlhá cesta.

Neprehliadnite tiež

Tesla v USA vyšetruje prvé samovznietenie Modelu S

Ide o prvý prípad bezdôvodného samovznietenia batérie Tesly.

Audi A1 narástlo na veľkosť Pola. Dieselový motor už nedostane

Digitálne budíky na prístrojovej doske ponúkne už v základe.

Dopravu v Bratislave a okolí komplikuje viacero nehôd a kolóny

Situáciu môže skomplikovať aj jazda protestujúcich farmárov na traktoroch.

Čo kúpiť: Volkswagen Golf alebo konkurenciu?

V Európe je najpredávanejší Volkswagen Golf. Na Slovensku ho predbehla Škoda Octavia.