SME
reklama

Sú pohonné látky na Slovensku drahé?

Ceny pohonných látok na Slovensku nie sú až tak výrazne odlišné od cien v iných štátoch Európskej únie. Ak sa však na ne pozrieme cez pohľad životnej úrovne, Slovensko na tom nie je veľmi dobre. Aké sú príčiny?

Ceny pohonných látok v Európskej únii

Pravidelne, každý týždeň, zverejňujeme štatistiky o priemerných cenách pohonných látok v Európskej únii. Podľa aktuálnych údajov EU (platných k 27. októbru) má 14 štátov únie lacnejšie benzíny než Slovensko a okrem Veľkej Británie a Írska majú všetci lacnejšiu naftu.

Napriek nelichotivým štatistikám v rebríčkoch najnižších cien pohonných látok sa ceny benzínov na Slovensku nelíšia príliš od priemeru únie. Priemerná cena benzínu 95 Natural v EU má výšku cca 36,84 Sk / liter, zatiaľ čo na Slovensku 36,34 Sk / liter.

S naftou na Slovensku je to k spomínanému dátumu horšie: priemerná cena nafty v EU má výšku približne 36,04 Sk / liter zatiaľ čo na v našej krajine je to 39,05 Sk / liter.

Ani z pohľadu priemerov cien pohonných látok bez daní na tom nie sme najlepšie. Treba však dodať, že od platnosti týchto údajov ubehlo niekoľko dní. Za ten čas priemerné ceny pohonných látok na Slovensku klesli.

S daňami Bez daní
Ceny (za liter) 27.10. 30.10. 27.10. 30.10.
EU (95-ka) 36,84 Sk 13,80 Sk
Slovensko (95-ka) 36,34 Sk 35,36 Sk 15,04 Sk 14,21 Sk
EU (nafta) 36,04 Sk 17,74 Sk
Slovensko (nafta) 39,05 Sk 38,43 Sk 18,32 Sk 17,79 Sk

Koľko musíme pracovať na liter paliva?

Pozrime sa teraz na štatistiky, ktoré hovoria o tom, koľko paliva si môžu zamestnanci v jednotlivých štátoch Európskej únie kúpiť z jedného platu. Alebo sa na to dá pozrieť aj opačne: Koľko minút pracujeme na liter benzínu alebo nafty? Kliknite si na náhľad grafu:

Z grafu vyplýva, že horšie sú na tom len v Lotyšsku, v Rumunsku a v Bulharsku, pričom v Litve sú približne na tej istej úrovni, čo my.

Na liter pohonnej látky sa na Slovensku robí približne 20 minút, napríklad v Česku štvrť hodiny, v Luxembursku a v Dánsku 3 minúty.

Pre upresnenie musíme dodať, že na vytvorenie týchto štatistík sme použili údaje o priemerných platoch v krajinách Európskej únie zo zdrojov Eurostatu, ktoré sú aktuálne k roku 2006 (aktuálnejšie neboli k dispozícii). Takisto sme pre výpočty použili pracovný mesiac trvajúci 20 dní a pracovný deň trvajúci 8 hodín. (Pôvodne bola v článku chyba spočívajúca v tom, že pri výpočtoch sa použil 30 dňový mesiac s 24-hodinovým dňom. Za chybu sa ospravedlňujeme.)

Čo robiť, aby sme tankovali lacnejšie alebo aby sme si mohli dovoliť natankovať viac?

V cenách pohonných látok sme dlhšiu dobu na úrovni Európskej únie, keďže ceny benzínov a nafty na Slovensku sa pohybujú podľa vývoja cien na burze v Rotterdame a tá zvyčajne kopíruje vývoj cien ropy.

Životná úroveň v našej krajine je však výrazne nižšia, než v mnohých štátoch EU. Napríklad, na jednotku pohonnej látky musíme pracovať dlhšie, než vo viacerých krajinách EU.

Čo by sa dalo urobiť preto, aby sme na tom boli lepšie (z pohľadu pohonných látok a životnej úrovne):

  1. zvýšiť platy na priemer únie
  2. znížiť ceny ropy
  3. znížiť príjmy výrobcov a predajcov pohonných látok
  4. znížiť dane z pohonných látok

Prvá možnosť je nereálna, pretože prudké zvýšenie platov by mohlo rozvrátiť ekonomiku Slovenska. Druhá možnosť je Slovensko neovplyvniteľná a je nutné ju brať ako fakt. Okrem toho ceny benzínov a nafty na Slovensku v podstate kopírujú vývoj cien ropy.

Jednou z možností je znížiť príjem výrobcov a predajcov pohonných látok. Cenu pohonnej látky tvoria tieto hodnoty:

  • ropa: 33%
  • výroba, predaj a iné náklady: 12%
  • spotrebná daň: 40%
  • DPH: 15%

Ak by sa náklady a zisky započítané v položke "výroba, predaj a iné náklady" znížili na nulu, ceny pohonných látok by sa znížili približne o 5 Sk (je v tom započítaná aj DPH). Toto však nie je reálne, pretože niektoré náklady sa vyškrtnúť nedajú a bez zisku by asi nikto nič nerobil.

Ako sme už spomínali, s cenou ropy asi nepohneme, rovnako ako s výškou DPH. Je tu však možnosť v podobe zníženia spotrebnej dane. Európska únia určila, že spotrebná daň litra benzínu má byť minimálne 0,359 eura, spotrebná daň litra nafty 0,302 eura. Po prepočte aktuálnym kurzom NBS (1 euro = 30,391 Sk) sa benzíny musia v EU zdaňovať minimálne hodnotou 10,91 Sk a nafta sumou 9,18 Sk.

Na Slovensku je na benzíny uvalená spotrebná daň vo výške 15,50 Sk, na naftu 14,50 Sk.

Čo by bolo, keby ...

Ak by sa znížili spotrebné dane pri benzínoch o 4,50 Sk / liter a pri nafte o 5,30 Sk / liter, potom by graf, ktorý hovorí o tom, koľko minút musíme pracovať na liter pohonnej látky, vyzeral takto:

Po upravení spotrebných daní na minimálnu úroveň určenú Európskou úniou by k 27. októbru mala priemerná cena benzínu hodnotu 30,91 Sk / liter a priemerná cena nafty 32,66 Sk / liter. K 30. októbru by to bolo pre 95-ku 30 Sk / liter a pre naftu 32,12 Sk/liter.

Ak sa pýtate, kto za to môže, že to tak nie je, nepýtajte sa. Odpoveď totiž nie je podstatná, lebo minulosť už nezmeníme. Iné otázky by sa mali klásť, napríklad: Kto má možnosť niečo zmeniť? Zmení sa tým niečo?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Najčítanejšie na SME Auto

reklama

Komerčné články

  1. Špičkové pokrytie v záhrade či v pivnici? Takto internet rozšírite do každého kúta
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  4. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  5. Wellness v prírode: máme tip, kde si na jar najlepšie oddýchnete
  6. Do ZWIRN OFFICE sa sťahuje špičková zubná klinika 3SDent
  7. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur
  8. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár
  1. Leťte priamo z KOŠÍC a dovolenkujte na najkrajších plážach
  2. Za hranicami bytu: Ako si vybudovať dobré susedské vzťahy?
  3. Výlet 2 v 1: Jednou nohou na Slovensku, druhou v Rakúsku
  4. Ahoj, TABI! Kto je záhadný digitvor?
  5. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové?
  7. Dobrovoľníci z MetLife vysadili nové stromy a kríky
  8. MISSia splnená. Projekt Kesselbauer ožíva spokojnými majiteľmi
  1. Fellner otvorene: Manželka mi vyčítala, že zo mňa nič nemá 30 705
  2. Do utorka za vás uhradia polovicu exotickej dovolenky 16 529
  3. Deväť dobrých: Jarný literárny výber v denníkoch SME a Korzár 16 354
  4. Slováci minuli za 4 dni na dovolenky 6,4 milióna eur 10 772
  5. Patria medzi svetovú elitu. Slováci zariskovali a predbehli dobu 10 005
  6. Prečo vymeniť plastové vchodové dvere za hliníkové? 9 900
  7. Všetky divy sveta v privátnom lietadle dnes so zľavou 12 225 eur 7 594
  8. McDonald's reštaurácia Košice Jazero ukončuje svoju prevádzku 7 210
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
reklama
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
reklama
  1. Miroslav Ferkl: Kampaň či agresia
  2. Juraj Kumičák: Kolaborant
  3. Marek Strapko: Pellegrini svojimi pytačkami ohrozuje suverenitu Slovenska
  4. Peter Homola: Nájdený papyrus v slovenčine!
  5. Miroslav Lisinovič: Putovanie slovenskými kalváriami - Sabinov
  6. Anna Miľanová: Vážení rodičia, starí rodičia, učitelia, akonáhle sa dieťa, mládež...
  7. Ľubomír Belák: Slovensko hľadá prezidenta
  8. Tupou Ceruzou: Pellegriniho pravá tvár
  1. Ivan Čáni: Korčok vybuchol – Pellegrini ho zožral zaživa. 45 678
  2. Ivan Mlynár: Fašistický sajrajt Tomáš Taraba, je už zamotanejší, ako nová telenovela. 13 508
  3. Peter Bolebruch: Každa rodina bola podvedená o 80 tisíc v priemere. Ako podviedli vidiek a ožobráčili ľudí o role a pozemky? Kto je pozemková mafia? 13 375
  4. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat 11 571
  5. Janka Bittó Cigániková: Drucker to vyhlásil 1. februára, Dolinková to stále zdržiava. Stáť nás to môže zdravie a životy 8 369
  6. Michael Achberger: Vitamínový prevrat, o ktorom lekári mlčia: Ako lipozomálne vitamíny menia pravidlá! 8 345
  7. Miroslav Galovič: Nezalepený dopis víťazovi prezidentských volieb 8 061
  8. Ján Šeďo: Malý cár : "Uvedomme si, že máme 2 atómové elektrárne". Vážne ? 6 421
  1. Pavol Koprda: Demografia a voľby - čo sa zmenilo od roku 1999
  2. Jiří Ščobák: Ivan Korčok aktuálně zvítězil ve facebookové diskusi nad Petrem Pellegrinim!
  3. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 76. - Arkdída - Vilkitský a Ušakov, ktorí sa zaslúžili o posledné arktické objavy
  4. Jiří Ščobák: Velikonoce jsou výborné na podporu Korčoka na sociálních sítích! Pojďme do toho! ❤
  5. Yevhen Hessen: Teroristický útok v Moskve a mobilizácia 300 000 Rusov
  6. Post Bellum SK: Prvé transporty smrti boli plné mladých dievčat
  7. Monika Nagyova: Synom, ktorí svoje matky nešibú
  8. Yevhen Hessen: Postup pri zdaňovaní príjmov pre odídencov z Ukrajiny
SkryťZatvoriť reklamu