SME
Sobota, 25. september, 2021 | Meniny má VladislavKrížovkyKrížovky

Sú pohonné látky na Slovensku drahé?

Ceny pohonných látok na Slovensku nie sú až tak výrazne odlišné od cien v iných štátoch Európskej únie. Ak sa však na ne pozrieme cez pohľad životnej úrovne, Slovensko na tom nie je veľmi dobre. Aké sú príčiny?

Ceny pohonných látok v Európskej únii

Pravidelne, každý týždeň, zverejňujeme štatistiky o priemerných cenách pohonných látok v Európskej únii. Podľa aktuálnych údajov EU (platných k 27. októbru) má 14 štátov únie lacnejšie benzíny než Slovensko a okrem Veľkej Británie a Írska majú všetci lacnejšiu naftu.

Napriek nelichotivým štatistikám v rebríčkoch najnižších cien pohonných látok sa ceny benzínov na Slovensku nelíšia príliš od priemeru únie. Priemerná cena benzínu 95 Natural v EU má výšku cca 36,84 Sk / liter, zatiaľ čo na Slovensku 36,34 Sk / liter.

S naftou na Slovensku je to k spomínanému dátumu horšie: priemerná cena nafty v EU má výšku približne 36,04 Sk / liter zatiaľ čo na v našej krajine je to 39,05 Sk / liter.

Ani z pohľadu priemerov cien pohonných látok bez daní na tom nie sme najlepšie. Treba však dodať, že od platnosti týchto údajov ubehlo niekoľko dní. Za ten čas priemerné ceny pohonných látok na Slovensku klesli.

S daňami Bez daní
Ceny (za liter) 27.10. 30.10. 27.10. 30.10.
EU (95-ka) 36,84 Sk 13,80 Sk
Slovensko (95-ka) 36,34 Sk 35,36 Sk 15,04 Sk 14,21 Sk
EU (nafta) 36,04 Sk 17,74 Sk
Slovensko (nafta) 39,05 Sk 38,43 Sk 18,32 Sk 17,79 Sk

Koľko musíme pracovať na liter paliva?

Pozrime sa teraz na štatistiky, ktoré hovoria o tom, koľko paliva si môžu zamestnanci v jednotlivých štátoch Európskej únie kúpiť z jedného platu. Alebo sa na to dá pozrieť aj opačne: Koľko minút pracujeme na liter benzínu alebo nafty? Kliknite si na náhľad grafu:

Z grafu vyplýva, že horšie sú na tom len v Lotyšsku, v Rumunsku a v Bulharsku, pričom v Litve sú približne na tej istej úrovni, čo my.

Na liter pohonnej látky sa na Slovensku robí približne 20 minút, napríklad v Česku štvrť hodiny, v Luxembursku a v Dánsku 3 minúty.

Pre upresnenie musíme dodať, že na vytvorenie týchto štatistík sme použili údaje o priemerných platoch v krajinách Európskej únie zo zdrojov Eurostatu, ktoré sú aktuálne k roku 2006 (aktuálnejšie neboli k dispozícii). Takisto sme pre výpočty použili pracovný mesiac trvajúci 20 dní a pracovný deň trvajúci 8 hodín. (Pôvodne bola v článku chyba spočívajúca v tom, že pri výpočtoch sa použil 30 dňový mesiac s 24-hodinovým dňom. Za chybu sa ospravedlňujeme.)

Čo robiť, aby sme tankovali lacnejšie alebo aby sme si mohli dovoliť natankovať viac?

V cenách pohonných látok sme dlhšiu dobu na úrovni Európskej únie, keďže ceny benzínov a nafty na Slovensku sa pohybujú podľa vývoja cien na burze v Rotterdame a tá zvyčajne kopíruje vývoj cien ropy.

Životná úroveň v našej krajine je však výrazne nižšia, než v mnohých štátoch EU. Napríklad, na jednotku pohonnej látky musíme pracovať dlhšie, než vo viacerých krajinách EU.

Čo by sa dalo urobiť preto, aby sme na tom boli lepšie (z pohľadu pohonných látok a životnej úrovne):

  1. zvýšiť platy na priemer únie
  2. znížiť ceny ropy
  3. znížiť príjmy výrobcov a predajcov pohonných látok
  4. znížiť dane z pohonných látok

Prvá možnosť je nereálna, pretože prudké zvýšenie platov by mohlo rozvrátiť ekonomiku Slovenska. Druhá možnosť je Slovensko neovplyvniteľná a je nutné ju brať ako fakt. Okrem toho ceny benzínov a nafty na Slovensku v podstate kopírujú vývoj cien ropy.

Jednou z možností je znížiť príjem výrobcov a predajcov pohonných látok. Cenu pohonnej látky tvoria tieto hodnoty:

  • ropa: 33%
  • výroba, predaj a iné náklady: 12%
  • spotrebná daň: 40%
  • DPH: 15%

Ak by sa náklady a zisky započítané v položke "výroba, predaj a iné náklady" znížili na nulu, ceny pohonných látok by sa znížili približne o 5 Sk (je v tom započítaná aj DPH). Toto však nie je reálne, pretože niektoré náklady sa vyškrtnúť nedajú a bez zisku by asi nikto nič nerobil.

Ako sme už spomínali, s cenou ropy asi nepohneme, rovnako ako s výškou DPH. Je tu však možnosť v podobe zníženia spotrebnej dane. Európska únia určila, že spotrebná daň litra benzínu má byť minimálne 0,359 eura, spotrebná daň litra nafty 0,302 eura. Po prepočte aktuálnym kurzom NBS (1 euro = 30,391 Sk) sa benzíny musia v EU zdaňovať minimálne hodnotou 10,91 Sk a nafta sumou 9,18 Sk.

Na Slovensku je na benzíny uvalená spotrebná daň vo výške 15,50 Sk, na naftu 14,50 Sk.

Čo by bolo, keby ...

Ak by sa znížili spotrebné dane pri benzínoch o 4,50 Sk / liter a pri nafte o 5,30 Sk / liter, potom by graf, ktorý hovorí o tom, koľko minút musíme pracovať na liter pohonnej látky, vyzeral takto:

Po upravení spotrebných daní na minimálnu úroveň určenú Európskou úniou by k 27. októbru mala priemerná cena benzínu hodnotu 30,91 Sk / liter a priemerná cena nafty 32,66 Sk / liter. K 30. októbru by to bolo pre 95-ku 30 Sk / liter a pre naftu 32,12 Sk/liter.

Ak sa pýtate, kto za to môže, že to tak nie je, nepýtajte sa. Odpoveď totiž nie je podstatná, lebo minulosť už nezmeníme. Iné otázky by sa mali klásť, napríklad: Kto má možnosť niečo zmeniť? Zmení sa tým niečo?

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. „Prezlečte“ svoj domov! V móde je šetrenie peňazí aj prírody
  2. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  3. Jablone prekonali očakávania. O bývanie v Bytči je veľký záujem
  4. Znalec slovenského brandy
  5. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  6. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  7. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  8. Školy sa znova môžu zapojiť do zberu starých mobilov
  9. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi
  10. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  1. Samočistiace vypínače chránia pred infekciami
  2. Ako zvýšiť produktivitu vašej prevádzky?
  3. Hobbymarket OBI predstavil nový koncept predajne v Michalovciach
  4. Aktuálne radarové a slovenské hlásenia v autokamere?
  5. Tesco announces net-zero target of 2035 for its operations
  6. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  7. Lekárska prehliadka pre cudzincov je v Nitre, aj bez objednania
  8. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  9. Rozšírená realita a ovládanie na diaľku
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať?
  1. Sledujte naživo pokusy so slovenskými výskumníkmi 6 774
  2. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 6 227
  3. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho 5 314
  4. Prišli škrečky a Dedoles počíta tržby na desiatky miliónov 4 497
  5. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 511
  6. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 315
  7. Slovenský orloj – svetová atrakcia 3 232
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 3 177
  9. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 123
  10. Maurícius vás nenechá chladnými. Za akými miestami sa vybrať? 2 686
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Vykonali viac ako 10-tisíc PCR testov.


53m
Predseda Smeru Robert Fico.

V prvej vláde odpísané záverečné práce spolustraníkov neriešil.


13 h
Peter Sagan.

Kto sú najväčší favoriti na zisk dúhového dresu?


20 h
Eduard Žitňanský

Vôbec neplatí, že kto má čisté svedomie, nemá sa čoho báť.


20. sep

Neprehliadnite tiež

Peugeot 308

Silnejší motor má jedine plug-in hybrid.


18 h
Toyota Mirai a tankovanie vodíka.

Prvá z nich bude medzi Handlovou a Prievidzou.


23. sep
Volkswagen Caddy California

Jazdí s podobným komfortom ako Golf.


21. sep
Mercedes-Benz AMG GT63 S E Performance 4-Door

Od roku 2025 bude mať výrobca nové platformy len elektrické.


20. sep

Blogy SME

  1. Iveta Bakitová: Taliansko - poznávanie známych aj menej známych miest pokračuje
  2. Peter Chudý: Šesť spôsobov na odstránenie čestného policajta alebo ako to bolo za prezidentovania Tibora Gašpara a likvidačné metódy prehnitého systému dnes.
  3. Štefan Vidlár: Autority
  4. Anton Kovalčík: Len aby si neublížil(a)!
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 17. - Antarktída a jej zabudnutí objavitelia
  6. Jozef Sitko: Zákonnosť či spravodlivosť? Že by neaktuálna téma?
  7. Organizácia muskulárnych dystrofikov v SR: Moderátor Junior: Nezmením a nevyliečim nikoho, ale môžem pomôcť zviditeľniť
  8. Robert Škerko: Ďalší životný zážitok !
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 26 558
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 13 134
  3. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 6 037
  4. Radovan Kulín: Kováčik má šťastie, že nevyrábal mastičky z konope 5 477
  5. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 4 977
  6. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života 4 861
  7. Peter Chudý: Aký je motív sledovania špeciálneho prokurátora Daniela Lipšica? Kompromitácia alebo príprava na spáchanie násilného trestného činu? 3 756
  8. Pavel Dvořák: Ako ma zmenilo desať rokov v Číne 3 667
  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
Skryť Zatvoriť reklamu