KOŠICE. Seriál majstrovstiev Slovenska v automobilových súťažiach - Tempus Rally 2008 - pozná víťazov. Šampionát odštartoval na začiatku apríla v maďarskom Egeri a po šesťmesačnom „maratóne“ dospel k svojmu záveru v Košiciach. Z pôvodne siedmich naplánovaných podujatí absolvovali posádky iba šesť. Vďaka zrušenej Rally Bojnice si nedobrovoľne užili až trojmesačné prázdniny.
Na slovenské pomery dobre propagovaný seriál dostal prívlastok „šampionát plný hviezd“. Nie nadarmo. Počas sezóny sme na slovenských tratiach okrem kvalitných domácich pilotov ako Jozef Béreš jun., Igor Drotár či Peter Gavlák, mohli vidieť aj viaceré esá zo zahraničia, najmä zo susednej Českej republiky. Za všetkých spomeňme Jaroslava Orsáka, Václava Pecha, Václava Arazima alebo Poliaka Gregorza Grzyba. Z nich sa vykryštalizovala dvojica najhorúcejších kandidátov na zisk titulu absolútnych majstrov krajiny (aj keď aspoň teoretickú šancu na celkový triumf mala pred záverečným podujatím až pätica posádok).
Poľská nádej S veľkými ambíciami do ročníka 2008 vstupovala poľská dvojica Grzyb/Mazur v kokpite Fiat Punto S2000, ale nula na ich konte po prvých dvoch súťažiach v Egeri a Rožňave neveštila nič dobré. Ani následné dva triumfy, jedno druhé a jedno tretie miesto im nevynieslo lepšiu ako konečnú tretiu priečku. Do kolotoča slovenského šampionátu najlepšie vstúpili Béreš jun. s Müllerom v ďalšom vozidle Fiat Punto S2000. V priebehu sezóny trikrát zvíťazili, no výpadkom na Rally Tatry II prispeli k zdramatizovaniu seriálu.
Jaro Homola sa ku koncu sezóny výrazne zrýchlil, ale v jej úvode doplatil na jazdecké chyby.
Dvaja veteráni Legendy slovenského relyšportu, Drotár s Bánocim, ktorí po tratiach vodili jediný špeciál kategórie World Rally Car - Škodu Octavia WRC, pravidelne zbierali body. Pred záverečným podujatím konajúcim sa v Košiciach mali - rovnako ako Béreš jun. s Müllerom - na konte 111 bodov. Košická rely tak sľubovala napínavé divadlo. Najlepší štart do boja o zlato zaznamenal Drotár, ale v závere prvého dňa musel pre technické problémy (prvýkrát v sezóne) odstúpiť. Béreš premiérovo v kariére vyhral košickú rely a zároveň sa po druhý raz stal majstrom Slovenska.
Nižšie a vyššie triedy Nemenej atraktívne súboje sa odohrávali v jednotlivých triedach. V N4 dominoval Jozef Béreš jun., vďaka piatim triumfom si zlato z triedy N3 odniesol Maďar Zoltán Bessenyey s Opelom Astra CDTI. Keďže sa v kategórii N2 stretli iba tri posádky, titul majstra Slovenska nemohol byť udelený. Suverénne prvenstvo si tu vyjazdil István Radó z Maďarska, pilotujúci Hondu Civic VTi. Pavol Nagy v Škode Fabia bral majstrovský titul v N1.
Technickou lahôdkou tohto roka bola Fabia Gusta Podhájeckého.
Víťazstvo medzi špeciálmi skupiny A s väčším počtom úprav a zdvihovým objemom valcov nad 2000 cm3 bolo pre Igora Drotára náplasťou za premárnený titul v absolútnom poradí. Triedu A7 ovládli dvaja zahraniční jazdci. Z triumfu sa napokon tešil Čech Petr Pospíšil s Hondou Civic Type-R. Divácky atraktívnu kategóriu A6, nabitú špičkovou technikou, vyhral Poliak Maciej Rzeznik za volantom Suzuki Swift S1600 a v kedysi preplnenej triede A5 bol klasifikovaný iba Gabriel Molnár so Škodou Fabia, ktorú v priebehu sezóny vymenil za Citroën C2 R2 a prestúpil do A6.
Najlepší juniori Kategória Junior 2000 vypísaná pre mladé nádeje relyšportu sa stala korisťou Michala Ballaya a jeho Suzuki Ignis S1600. V rámci slovenského šampionátu bola vyhlásená národná skupina F pre vozidlá s už skončenou alebo neexistujúcou homologáciou, rozdelená do troch tried podľa objemu motora. Celkovým víťazom skupiny F, aj víťazom v triede F12 sa stal Tomáš Ondrej jazdiaci s Mitsubishi Lancer Evo 3, v F11 sa najviac tešil Rastislav Ivanko bojujúci s Renaultom Clio a v F9 bol klasifikovaný iba Gabriel Szenderák a jeho Škoda Favorit. Na rýchlostných skúškach nechýbali ani historické vozidlá. Najlepšie si medzi nimi počínala legenda a šoumen v jednej osobe, Jozef Béreš senior na vozidle Opel Ascona.
Talent a chuť odvážne jazdiť nechýba Tomášovi Ondrejovi. Jeho mladícku vášeň krotí skúsený spolujazdec Marek Podobník.
Niekoľko „naj“ sezóny MSR 2008 * Najviac posádok na štarte: 136 - Start Autó Rally Eger (podujatie bolo súčasťou maďarských majstrovstiev)
* Najdlhšia trať: 606,6 km, Start Autó Rally Eger (Rally Tatry s dĺžkou 857,3 km boli v rámci MSR rozdelené na dve samostatné podujatia)
* Najväčší počet kilometrov rýchlostných skúšok: 176,4 km - Start Autó Rally Eger
* Najväčší výkonnostný progres: Jaro Homola/Alexander Štefuca
* Najväčší smoliari roka: Igor Drotár/Vladimír Bánoci, Grzegorz Grzyb/Przemyslaw Mazur - v boji o titul absolútnych majstrov Slovenska ich zastavila technika
* Najlepšia správa roka: návrat Tibora Cserhalmiho do kolotoča MSR
* Najočakávanejší prírastok do štartového poľa: Škoda Fabia II Maxi sk. F posádky Podhájecký/Siska