SME
Štvrtok, 29. október, 2020 | Meniny má KláraKrížovkyKrížovky

Rely na Slovensku bola v znamení hviezd

Slovenská rely, prežila ďalší pekný rok pod hlavičkou Tempus Rally 2008. Nové autá, viac posádok a rely Tatry konečne pod Tatrami.

Tibor Cserhalmi sa po dlhšej pauze vrátil rovno medzi špičku a jazdil časy v prvej trojke. V budúcom roku bude útočiť na titul absolútneho majstra.Tibor Cserhalmi sa po dlhšej pauze vrátil rovno medzi špičku a jazdil časy v prvej trojke. V budúcom roku bude útočiť na titul absolútneho majstra. (Zdroj: Daniel Hlinka)



KOŠICE. Seriál majstrovstiev Slovenska v automobilových súťažiach - Tempus Rally 2008 - pozná víťazov. Šampionát odštartoval na začiatku apríla v maďarskom Egeri a po šesťmesačnom „maratóne“ dospel k svojmu záveru v Košiciach. Z pôvodne siedmich naplánovaných podujatí absolvovali posádky iba šesť. Vďaka zrušenej Rally Bojnice si nedobrovoľne užili až trojmesačné prázdniny.

Na slovenské pomery dobre propagovaný seriál dostal prívlastok „šampionát plný hviezd“. Nie nadarmo. Počas sezóny sme na slovenských tratiach okrem kvalitných domácich pilotov ako Jozef Béreš jun., Igor Drotár či Peter Gavlák, mohli vidieť aj viaceré esá zo zahraničia, najmä zo susednej Českej republiky. Za všetkých spomeňme Jaroslava Orsáka, Václava Pecha, Václava Arazima alebo Poliaka Gregorza Grzyba. Z nich sa vykryštalizovala dvojica najhorúcejších kandidátov na zisk titulu absolútnych majstrov krajiny (aj keď aspoň teoretickú šancu na celkový triumf mala pred záverečným podujatím až pätica posádok).

Poľská nádej

S veľkými ambíciami do ročníka 2008 vstupovala poľská dvojica Grzyb/Mazur v kokpite Fiat Punto S2000, ale nula na ich konte po prvých dvoch súťažiach v Egeri a Rožňave neveštila nič dobré. Ani následné dva triumfy, jedno druhé a jedno tretie miesto im nevynieslo lepšiu ako konečnú tretiu priečku. Do kolotoča slovenského šampionátu najlepšie vstúpili Béreš jun. s Müllerom v ďalšom vozidle Fiat Punto S2000. V priebehu sezóny trikrát zvíťazili, no výpadkom na Rally Tatry II prispeli k zdramatizovaniu seriálu.

Jaro Homola sa ku koncu sezóny výrazne zrýchlil, ale v jej úvode doplatil na jazdecké chyby.

Dvaja veteráni

Legendy slovenského relyšportu, Drotár s Bánocim, ktorí po tratiach vodili jediný špeciál kategórie World Rally Car - Škodu Octavia WRC, pravidelne zbierali body. Pred záverečným podujatím konajúcim sa v Košiciach mali - rovnako ako Béreš jun. s Müllerom - na konte 111 bodov. Košická rely tak sľubovala napínavé divadlo. Najlepší štart do boja o zlato zaznamenal Drotár, ale v závere prvého dňa musel pre technické problémy (prvýkrát v sezóne) odstúpiť. Béreš premiérovo v kariére vyhral košickú rely a zároveň sa po druhý raz stal majstrom Slovenska.

Nižšie a vyššie triedy

Nemenej atraktívne súboje sa odohrávali v jednotlivých triedach. V N4 dominoval Jozef Béreš jun., vďaka piatim triumfom si zlato z triedy N3 odniesol Maďar Zoltán Bessenyey s Opelom Astra CDTI. Keďže sa v kategórii N2 stretli iba tri posádky, titul majstra Slovenska nemohol byť udelený. Suverénne prvenstvo si tu vyjazdil István Radó z Maďarska, pilotujúci Hondu Civic VTi. Pavol Nagy v Škode Fabia bral majstrovský titul v N1.

Technickou lahôdkou tohto roka bola Fabia Gusta Podhájeckého.

Víťazstvo medzi špeciálmi skupiny A s väčším počtom úprav a zdvihovým objemom valcov nad 2000 cm3 bolo pre Igora Drotára náplasťou za premárnený titul v absolútnom poradí. Triedu A7 ovládli dvaja zahraniční jazdci. Z triumfu sa napokon tešil Čech Petr Pospíšil s Hondou Civic Type-R. Divácky atraktívnu kategóriu A6, nabitú špičkovou technikou, vyhral Poliak Maciej Rzeznik za volantom Suzuki Swift S1600 a v kedysi preplnenej triede A5 bol klasifikovaný iba Gabriel Molnár so Škodou Fabia, ktorú v priebehu sezóny vymenil za Citroën C2 R2 a prestúpil do A6.

Najlepší juniori

Kategória Junior 2000 vypísaná pre mladé nádeje relyšportu sa stala korisťou Michala Ballaya a jeho Suzuki Ignis S1600. V rámci slovenského šampionátu bola vyhlásená národná skupina F pre vozidlá s už skončenou alebo neexistujúcou homologáciou, rozdelená do troch tried podľa objemu motora. Celkovým víťazom skupiny F, aj víťazom v triede F12 sa stal Tomáš Ondrej jazdiaci s Mitsubishi Lancer Evo 3, v F11 sa najviac tešil Rastislav Ivanko bojujúci s Renaultom Clio a v F9 bol klasifikovaný iba Gabriel Szenderák a jeho Škoda Favorit. Na rýchlostných skúškach nechýbali ani historické vozidlá. Najlepšie si medzi nimi počínala legenda a šoumen v jednej osobe, Jozef Béreš senior na vozidle Opel Ascona.

Talent a chuť odvážne jazdiť nechýba Tomášovi Ondrejovi. Jeho mladícku vášeň krotí skúsený spolujazdec Marek Podobník.


Niekoľko „naj“ sezóny MSR 2008

* Najviac posádok na štarte: 136 - Start Autó Rally Eger (podujatie bolo súčasťou maďarských majstrovstiev)
* Najdlhšia trať: 606,6 km, Start Autó Rally Eger (Rally Tatry s dĺžkou 857,3 km boli v rámci MSR rozdelené na dve samostatné podujatia)
* Najväčší počet kilometrov rýchlostných skúšok: 176,4 km - Start Autó Rally Eger
* Najväčší výkonnostný progres: Jaro Homola/Alexander Štefuca
* Najväčší smoliari roka: Igor Drotár/Vladimír Bánoci, Grzegorz Grzyb/Przemyslaw Mazur - v boji o titul absolútnych majstrov Slovenska ich zastavila technika
* Najlepšia správa roka: návrat Tibora Cserhalmiho do kolotoča MSR
* Najočakávanejší prírastok do štartového poľa: Škoda Fabia II Maxi sk. F posádky Podhájecký/Siska

 

Skryť Vypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME Auto

Inzercia - Tlačové správy

  1. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  2. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  3. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  6. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  7. Nenechajme jeden druhého bez pomoci a kontaktu
  8. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej
  9. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  10. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  1. Nové Porsche Panamera spája nespojiteľné
  2. UNIQA preberá dôchodkové fondy AXA, pre klientov sa nič nemení
  3. Pandémia urýchlila štart online duálneho vzdelávania
  4. Tradičná plodina zo Slovenska mizne. Čo sa deje so zemiakmi?
  5. Aplikácia, kde z pohodlia domova zlikvidujete škodovú udalosť?
  6. Škola môže vyzerať aj inak!
  7. UNIQA preberá na Slovensku aj dôchodkové fondy AXA
  8. Využite dovoz tovaru do 24 hodín a zadarmo
  9. Dopad krízy na firmu zmierni strednodobý prenájom vozidla
  10. V Košickom kraji máme more aj neviditeľnú izbu: Objavte ich!
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 33 941
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 24 334
  3. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 22 510
  4. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 17 123
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 14 745
  6. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi 11 816
  7. Pohoda v domácnosti sa odvíja od jednej veci. Neuveríte, od akej 11 478
  8. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 425
  9. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 561
  10. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 10 541
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Premiér Igor Matovič.
Dobré ráno

Dobré ráno: Boj o moc, ambície a pomsta. Kauza STU

Čo sa to dialo na Slovenskej technickej univerzite.

Podcast Dobré Ráno.
Komentár Petra Schutza

Najsilnejšie protipandemické opatrenie je osobný lockdown

Zabudli povedať najdôležitejšiu informáciu.

Peter Schutz

Neprehliadnite tiež

Ostrý Hyundai i20N má pripomenúť zážitok z rally

Za príplatok môže mať auto aj samosvorný diferenciál.

Hyundai i20 N

V Bratislave v tichosti búrajú nádejnú technickú pamiatku

Čerpacia stanica BZ patrila k najstarším na Slovensku.

Už len torzo čerpacej stanice BZ.

Ktoré autá si Slováci kupujú najčastejšie?

V kurze ostávajú hlavne hatchbacky.

Peugeot sa stal štvrtou najpredávanejšou značkou aj vďaka úspechu novej 208.

Fiat 500e dostal jedny dvere navyše a názov 3+1

Auto je navrhnuté pre dobre zarábajúce mladé rodiny.

Fiat 500 3+1